Dit is nummer 646 van de weekberichten van de PvdA-fractie in Lansingerland. Hoogtepunt van deze week was het raadsdebat over de gemeentebegroting 2023-2026. Wij staan er in dit weekbericht uitgebreid bij stil. Het provinciebestuur stuurde de definitieve aanwijzing om een bestemmingsplan op te stellen voor de nieuwbouw in de Driehoek Berkelse Noordpolder. Hervatten van het democratische gesprek daarover had het nieuwe college allang omarmd. Toch schoot de brief bij een aantal coalitiepartijen in het verkeerde keelgat. Nieuws is er ook over de toekomstige indeling van het luchtruim. Het rijk is weer een stapje verder bij het maken van dit invoeringsplan en wij praten de lezers bij over wat de stand van zaken is. De recente uitspraak van de Raad van State over de bouwvrijstelling stikstof zal ook voor Lansingerland met zijn gigantische bouwopgave consequenties hebben. Verdere vertraging dreigt. Snel en systematisch flexwoningen bouwen moet volgens ons een oplossing bieden.
Eilanden Bergschenhoek
CRISIS IS VER WEG IN DE RAAD VAN LANSINGERLAND
Donderdagavond was het afrondende begrotingsdebat in de gemeenteraad. Over de aanloop naar dit debat berichtten wij in ons weekbericht 645. Wat ons opviel tijdens de lange raadsvergadering, was dat de energiecrisis, de stikstofcrisis, de asielcrisis én de wooncrisis voor de coalitiepartijen ver weg waren. Ze doen alsof onze ‘drie dorpen’ niets kan gebeuren. Het gevoel van urgentie bestaat nauwelijks. Tekenend voor de sfeer was een door de VVD-fractie ingediend amendement om als gemeente financieel te gaan investeren in de intocht van Sinterklaas. Want de winkeliersverenigingen kunnen dit niet meer volledig ophoesten. Volgens de VVD. Uit alle Halloween activiteiten in de winkelcentra blijkt dit overigens niet. Natuurlijk stemden wij, net als GroenLinks, D66, CDA en ChristenUnie, tegen. De hoofdkantoren van Albert Heijn, Hoogvliet, Jumbo, Etos en Hema sliepen er geen nacht minder om. Geen enkele motie of amendement van de coalitiepartijen stond in het teken van de huidige crises.
Tijdens het begrotingsdebat dienden wij drie moties in waarin de bestrijding van de gevolgen van de energiecrisis en de wooncrisis wél centraal stonden. De eerste ging over de dreigende energiearmoede bij sportverenigingen en door de gemeente gesubsidieerde organisaties. De gemeente zelf heeft een extra bedrag van €400.000 opgenomen om de hogere energiekosten voor het gemeentehuis en andere gemeentelijke gebouwen te compenseren. Maar deze lijn wordt niet wordt gevolgd voor de door de gemeente gesubsidieerde organisaties en de sportsector. Wij verwachten dat een aantal van deze organisaties de fors gestegen energiekosten niet geheel of gedeeltelijk kunnen compenseren via doorberekening aan hun deelnemers en leden. Natuurlijk moet voorkomen moet worden dat leden en deelnemers moeten afhaken om financiële redenen. Maar het overzicht ontbreekt of en in hoeverre mate er in de praktijk sprake is van energiearmoede bij sportverenigingen en andere maatschappelijke organisaties. Daarom verzochten wij het college om dit te inventariseren. Onze fractie vroeg het college ook om de Raad voor 1 januari 2023 een voorstel aan te bieden waarin een oplossing voor eventueel gesignaleerde knelpunten wordt gepresenteerd.
In onze tweede motie stond het sneller verduurzamen van de glastuinbouw centraal. De glastuinbouwsector is niet alleen belangrijk voor de Nederlandse economie, maar ook voor onze gemeente. Veel mensen in Lansingerland vinden er een baan in. En de lokale toeleveranciers en serviceverleners verdienen er ook een fijne boterham aan. Deze sector staat voor de grote uitdaging om energieneutraal te gaan werken. Des te urgenter nu de prijzen voor gas de pan uitrijzen. Hiervoor is de aansluiting op aardwarmte en op warmtenetten voor het transport van restwarmte een absolute voorwaarde. Gemeenten en andere overheden worden trouwens in de toekomst wettelijk publieke eigenaren van de warmtenetten. Ook Lansingerland gaat dus direct belanghebbend worden. De gemeente kan ook investeren in aardwarmte.
De glastuinbouw kan ons als burgers zélf ook naar sneller naar duurzame energie brengen. De geproduceerde (rest)warmte van de kassen kan namelijk ook ingezet worden om woningen, maatschappelijk vastgoed en andere bedrijven van het gas te halen. Om tot een snelle, samenhangende en doeltreffende aanpak te komen, moet je als gemeente dus goed samenwerken met buurgemeenten als Pijnacker-Nootdorp, de Metropoolregio, de provincie en het rijk. De PvdA vindt dat de ontwikkeling van warmtenetten en de productie van aardwarmte sneller moet en dat de gemeente, naast de glastuinbouwsector, een belangrijke aanjager en ook (mede)regisseur van deze energietransitie moet zijn.
Daarom vroeg onze fractie aan het college om een plan van aanpak op te stellen waarin
- Beschreven wordt hoe de verduurzaming van de glastuinbouw sneller (dan nu!) kan worden gerealiseerd;
- Aangegeven wordt hoe de gemeente Lansingerland de nieuwe publieke taak met betrekking tot warmtenetten wil gaan uitvoeren;
- Bij het opstellen van dit plan van aanpak samenwerking te zoeken met de glastuinbouwsector zelf en met andere overheden;
- De raad periodiek over de voortgang te informeren.
Tomatentelers A+G van den Bosch Bleiswijk produceren aardwarmte
Onze derde motie stond in het teken van het sneller en meer bouwen van flexwoningen. Lansingerland moet nog ongeveer 11.000 woningen gaan bouwen. Maar de huidige productie van nieuwbouwwoningen in onze gemeente blijft steken op 500 huizen per jaar. Dat gaat dus 20 jaar duren en niet 10 jaar, terwijl er enorm veel vraag is naar huizen in Lansingerland. Zeker voor (jonge) starters en spoedzoekers moet er snel meer gebouwd worden. Op dit moment wordt er in Bergschenhoek ervaring opgedaan met de ontwikkeling van ongeveer 130 flexwoningen voor ontheemden uit Oekraïne, starters en spoedzoekers. De PvdA vindt dat deze formule ook – veel meer dan nu in de pipeline zit – toegepast kan worden op nieuwbouwlocaties die de komende jaren stap voor stap zullen worden ontwikkeld. Flexwoningen worden kwalitatief steeds beter en duurzamer. Ze kunnen snel gebouwd worden en zijn verplaatsbaar. De minister van volkshuisvesting ziet deze woningen graag gebouwd worden om te versnellen. Het tij zit dus mee. Bij te lang treuzelen staat we achteraan in de rij bij de subsidies van het rijk en bij de leverancier van de woningen. Nieuwbouw laat vrijwel zeker op zich wachten, vooral nu er weer strengere stikstofmaatregelen zijn.
Daarom verzochten wij het college om een integraal plan van aanpak op te stellen waarin aangegeven wordt op welke nieuwbouwlocaties en onder welke voorwaarden er flexwoningen gebouwd zouden kunnen worden, voorafgaande aan definitieve nieuwbouw. En hoeveel nieuwe flexwoningen per locatie realistisch is. Dit plan van aanpak moet voor 1 juli 2023 aan de raad voor besluitvorming voor gelegd worden.
Helaas kreeg geen van onze moties een meerderheid in de raad. Wij kregen voor twee van de drie moties steun van onze politieke vrienden van GroenLinks en voor de motie over de energiearmoede bij verenigingen ook van het CDA. De andere partijen vonden, net als het college, dat er ten aanzien van de bestrijding van de energiecrisis bij de glastuinbouwbouw, de sport en de gesubsidieerde sector al genoeg gebeurde. Ook aan flexbouwen wordt al genoeg gedaan, zeggen zij. Zij vonden de moties van de PvdA overbodig.
Wethouder Muis (D66) wapperde met een brief die het college begin september 2022 naar de raad stuurde met daarin een overzicht van de acties die het college op het gebied van verduurzaming van de glastuinbouwsector onderneemt. Die brief is in augustus geschreven toen het in Lansingerland nog zo’n 30 graden was. Op de vraag van Petra Verhoef of de wethouder recent nog gesproken had met de voorzitter van Glastuinbouw Nederland, mevrouw Adri Bom-Lemstra, bleef het stil. Tekenend is de passage in deze brief waarin het college stelt dat “De gemeente Lansingerland zich inzet om de situatie te verbeteren, maar dit niet altijd zichtbaar is voor de buitenwereld”. Sinds begin september is er door ons en de samenleving hierover inderdaad niets meer van het college vernomen.
Natuurlijk gaat de PvdA-fractie de komende maanden weer stevig aan de slag om de in onze moties aangegeven knelpunten en oplossingen op de politieke agenda te houden. Meestal krijgen wij na verloop van tijd gelijk. Ons voortdurend agenderen werkt! Wij hopen daarbij van harte op veel input vanuit de glastuinbouwsector, de sport en gesubsidieerde sector en de inwoners die om een huis zitten te springen. En die graag (op termijn) meeliften met de warmte van de glastuinbouw als het gaat om verduurzamen bij het verwarmen van hun huis.
Blij waren we met het door Leefbaar 3B met onze steun ingediend amendement om vanaf medio 2023 gratis OV voor mensen met een AOW uitkering tot 120% van het sociale minimum in te voeren. Dat zou anders pas in 2024 gebeuren. Wat ons betreft is dit het begin van een veel ruimere regeling waarin alle huishoudens tot pakweg 130% van het sociale minimum gratis OV via de RET kunnen krijgen.
Wij gingen (uiteindelijk) mee met een amendement van GroenLinks dat in het teken stond van de bestrijding van de menstruatiearmoede. Eigenlijk vindt onze fractie het te gek voor woorden dat meisjes en vrouwen van huishoudens die niet rond kunnen komen hun menstruatieproducten op deze manier gesubsidieerd moeten krijgen. Dat zegt heel wat over het falende armoedebeleid, landelijk en lokaal. Wat ons betreft moet dit op termijn niet meer nodig zijn als het lokale armoedebeleid effectiever wordt. Leefbaar 3B, VVD en CDA stemden tegen, dus het amendement haalde het niet. Twee van deze partijen stemden wel voor de medefinanciering door de gemeente van de Sinterklaasintocht. Het is maar waar je politieke prioriteiten liggen.
Ook steunden wij een door WIJ Lansingerland ingediende motie die in het teken stond van het investeren in preventie om te voorkomen dat jongeren (wat ons betreft tot 23 jaar) in het criminele circuit terecht komen. In Lansingerland is dit zeker een probleem.
Noordpolder Berkel vanaf de landscheiding
GEDOE VANUIT COALITIE OVER BOUWEN IN DRIEHOEK BERKELSE NOORDPOLDER
Vorige week kreeg de raad het bericht dat het college van Gedeputeerde Staten (GS) een definitieve aanwijzing naar de gemeente Lansingerland heeft gestuurd met daarin de opdracht om binnen één jaar een bestemmingsplan voor de Driehoek Berkel Noord vast te stellen waarin het realiseren van minimaal 50 sociale woningen mogelijk wordt gemaakt. Dat besluit stamt al van eind augustus. Aan dit besluit ging in maart 2022 een officieel provinciaal voornemen om hiertoe over te gaan vooraf. In april 2022 besloot de raad om hierover een formele zienswijze in te dienen. Wij berichtten hier toen over in weekbericht 628. Overigens ging de provincie in de nota van beantwoording van de reacties op het voorgenomen besluit van 28 augustus 2022 in haar conclusie op pagina 6 uitdrukkelijk uit van een periode van 1,5 jaar.
In weekbericht 635 van 18 juni 2022 meldden wij dat “het college van Lansingerland deze week een brief aan het college van Gedeputeerde Staten van Zuid-Holland stuurde met de boodschap dat de planvorming Driehoek Noordpolder wordt hervat. Ons college geeft aan dat er ruimte moet zijn voor een zorgvuldig participatietraject met bewoners en dat er een Nota van Uitgangspunten wordt vastgesteld door de gemeenteraad alvorens een ontwerp bestemmingsplan op te stellen. De borging van een goede verkeersontsluiting is hierbij een voorwaarde”.
Dat klinkt redelijk, zou je denken. Gelet op dit nieuwe standpunt van het college is de definitieve aanwijzing van de provincie eigenlijk een formaliteit. Het college stond al in de startblokken om het democratische proces te hervatten. Dat de provincie aanstuurt op minstens 50 sociale woningen past prima in de aanpak die Lansingerland wil. We zitten te springen om dit type woningen die ook voor de bewoners van aangrenzende buurten van belang kunnen zijn.
Maar plots sprong er een duveltje uit het coalitiedoosje. De fracties van Leefbaar 3B en WIJ Lansingerland klommen boos in de pen en agendeerden de definitieve aanwijzing voor de agenda van de commissie Ruimte van 8 november 2022. Zij willen “dat de raad van Lansingerland tegen dit besluit van GS Zuid-Holland in beroep gaat bij de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State. Ook willen zij zo nodig en indien mogelijk om een voorlopige voorziening verzoeken bij de Voorzitter van de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State met het doel opschorting van het besluit van GS Zuid-Holland van 24 oktober 2022 tot dat er een uitspraak is op het beroep bij de Raad van State.”
Het lijkt ons nuttig dat het nieuwe college, waarvan Leefbaar 3B en WIJ Lansingerland deel uit maken, op korte termijn even met elkaar bijpraten over de stappen die hun eigen college in juni 2022 al gezet hebben. Ons inziens draagt dit gedoe ook niet bij tot het komen van een overeenkomst tussen de provincie en de gemeenten Lansingerland en Zoetermeer over het bouwen van 7000 veelal sociale en betaalbare huizen op Bleizo West. Daar werken wij als PvdA-fractie, met de Provinciale Statenverkiezingen in het nabije verschiet, keihard aan.
Bouw geluidschermen langs N209 Bergschenhoek
STAP VOORUIT NAAR HERZIENING LUCHTRUIM RTHA
Wij praten de geïnteresseerde lezers en andere fracties bij over wat de stand van zaken is rond de herziening van het luchtruim. Handig voor als dit later politiek weer op de agenda komt. De raad kan ook reageren op de herziening.
Minder geluidshinder op de grond, minder uitstoot van schadelijke stoffen zoals CO2 en stikstof, en kortere en duurzamere vliegroutes waarbij minder brandstof wordt verbruikt. Dat zijn de belangrijkste doelen van de ‘Voorkeursbeslissing Luchtruimherziening’ die het kabinet medio oktober 2022 heeft genomen. Met het nemen van dit voorkeursbesluit wordt de nieuwe indeling van het luchtruim globaal vastgelegd. De komende jaren, tot aan 2025, wordt deze indeling van het luchtruim praktisch uitgewerkt. Dat gebeurt samen met provincies, gemeenten, de luchtvaartsector en bewoners- en natuurorganisaties. In de komende jaren moet dan ook duidelijk worden welk effect de herindeling van het luchtruim per regio zal hebben. Vanaf 2025 begint de daadwerkelijke uitvoering, waarbij de herindeling stap voor stap zal worden ingevoerd. Deze fase, waarin ook de herziening van het luchtruim rond RTHA feitelijk vorm gaat krijgen, is natuurlijk ook heel belangrijk voor onze gemeente en onze regio.
In januari 2021 is de Ontwerp-Voorkeursbeslissing (O-VKB) gepubliceerd. De O-VKB is onderbouwd met een Milieueffectrapport (plan-MER) en een Passende Beoordeling op hoofdlijnen. Op de O-VKB zijn ruim 2.100 zienswijzen ingebracht en de onafhankelijke Commissie m.e.r. heeft advies uitgebracht. Op grond van de zienswijzen, het advies van de Commissie m.e.r. en enkele nieuwe inzichten en ontwikkelingen is het ontwerp in de Voorkeursbeslissing op onderdelen aangepast. Aan dit O-VBK besteedde de PvdA-fractie aandacht in weekbericht 581 van 12 februari 2021. De raad diende toen hierover een zienswijze in bij het ministerie IenW.
De Voorkeursbeslissing bevat ook de stapsgewijze invoering van een nieuw ‘operationeel concept voor de luchtvaart’. De technische bouwstenen die hiervoor nodig zijn, komen in de periode 2023-2035 voor invoering beschikbaar. In het luchtruim boven 6.000 voet (circa 1.800 meter) moet de nieuwe aanpak voor kortere en meer efficiënte routes én voor een voorspelbare en nauwkeurige ordening van de vliegbewegingen zorgen. Die ordening is nodig om in het luchtruim onder 6.000 voet de aanpak van zoveel mogelijk continu klimmen en continu dalen over vaste routes stapsgewijs te kunnen invoeren.
Het milieueffectrapport laat op hoofdlijnen zien dat de nieuwe indeling en het gebruik van het luchtruim tot positieve effecten leidt. De invoering van een nieuw operationeel concept voor de luchtvaart kan leiden tot beperking van geluid op de grond (ordegrootte 20%), vergroting van de voorspelbaarheid van geluid, vermindering van CO₂- en stikstofemissies (6-7% minder brandstofverbruik per vlucht) en reductie van de vliegtijd (7-8%). Samen met een veel lager kerosineverbruik van de nieuwe generatie vliegtuigen en de wettelijke verplichting van bijmenging van synthetische brandstoffen moet dit, bij gelijk blijven van het aantal vliegbewegingen, in de toekomst aanzienlijk minder CO2 en ook stikstof en fijnstof uitstoot veroorzaken.
De O-VKB denkt dat er vooralsnog geen aanleiding is om te verwachten dat de herziening leidt tot aanpassingen in de ruimtelijke ordening. “Hetzelfde geldt voor het Nationale Programma Regionale Energiestrategie (RES). Er worden vooralsnog geen beperkingen voorzien die de RES zouden kunnen hinderen. De mate waarin de effecten uiteindelijk worden gehaald, is afhankelijk van de verdere lokale uitwerking”.
Onze fractie is heel benieuwd hoe de uitwerking met betrekking tot RTHA voor onze gemeente en regio precies gaat uitpakken. Het is goed om als raad ook nu te reageren op deze plannen die te vinden zijn op Schoner en stiller vliegen door nieuwe indeling van het luchtruim | Nieuwsbericht | Rijksoverheid.nl
Polderhuis Bergschenhoek
Tot slot: Volgende week is de maandelijkse raadscommissieweek. Eruit springende agendapunten zijn in de commissie Ruimte het bespreekstuk van Leefbaar 3B en WIJ Lansingerland over de definitieve aanwijzing van de provincie met betrekking tot de Driehoek Noordpolder en het stedebouwkundigplan voor de bouw van flexwoningen bij de Sporthoeklaan in Bergschenhoek. De commissie Samenleving buigt zich over de uitgangspunten voor de nieuwe samenlevingsvisie en de verordening sociaal domein 2022 en 2023. Heb een goede week!
Opgeknapte Kruin Bergschenhoek
Sporthoeklaan Bergschenhoek