LANSINGERLAND WORDT DOORBRAAKLOCATIE IN KADER NATIONALE WOONTOP
NOS journaal woensdag 11 december 2024
Op drie grote woningbouwlocaties waarover al jaren wordt gesproken gaat nu echt worden gebouwd. De zogenaamde ‘doorbraaklocaties’ bevinden zich nabij Utrecht, Lisserbroek/Nieuw Vennep en Lansingerland. In onze gemeente gaat het om 5000 woningen die gebouwd moeten gaan worden op Bleizo-West. Twee derde van deze huizen moet volgens de Nationale Woontop betaalbaar zijn, van sociale huur tot middenhuur en goedkopere koopwoningen. Hoe dit precies moet worden gefinancierd is nog zeer onzeker. Dat is de achilleshiel in dit akkoord. Ook op de gemeenten in kwestie zal een beroep worden gedaan om de financiering van deze projecten rond te krijgen. Want het rijk trekt de portemonnee niet extra open. Het huidige kabinet had al toegezegd om 7.5 miljard uit te trekken. Dit bedrag komt bovenop het bestaande budget van 12.5 miljard euro. Het ministerie VROM mag de komende jaren nog eens 5 miljard besteden aan ondersteuning van de woningbouw en 2.5 miljard aan onder meer de aanleg van wegen naar nieuwe woonlocaties. Daarmee is wat het rijk betreft de koek op. Van projectontwikkelaars, woningcorporaties, provincies en gemeenten (die allen het Woonakkoord mede ondertekenden) wordt verwacht dat ook zij een substantiële bijdrage zullen leveren om de ambitieuze bouwplannen te realiseren. Het gaat landelijk om de bouw van 800.000 huizen extra tot 2030.
De PvdA fractie is blij dat er nu eindelijk definitieve duidelijkheid komt over het bouwen van 5000 woningen op Bleizo-West. Wij vragen ons wel af hoe de aanwijzing van Bleizo-West tot ‘doorbraaklocatie’ zich verhoudt tot de nog te sluiten overeenkomt tussen de provincie Zuid-Holland en onze gemeente over de toekomst van Bleizo-West. In weekbericht 720 berichtten wij hier uitgebreid over. Wij meldden toen dat de colleges van Lansingerland en de provincie Zuid-Holland op 22 oktober 2024 eindelijk een akkoord hebben bereikt over de gezamenlijke opgave voor woningen, bedrijventerreinen en wind op Bleizo-West De gemaakte afspraken zullen worden vastgelegd in een bestuursovereenkomst die nog dit jaar wordt getekend. Begin volgend jaar wordt deze overeenkomst voorgelegd voor akkoord aan onze gemeenteraad en aan Provinciale Staten. Het toen door de provincie en gemeente Lansingerland uitgebrachte persbericht gaf aan dat: “Een van de afspraken is dat Bleizo-West beoogd is als woon-werklocatie, waar 5.000 woningen worden gebouwd, met belangrijke aandacht voor sociale woningbouw en betaalbare woningen. Het vinden van een alternatieve windlocatie gaat hieraan vooraf. Ook hebben de colleges afgesproken toe te werken richting 36 hectare bedrijventerreinen”.
Het is onze fractie niet bekend of ons college de overeenkomst met de provincie Zuid-Holland inmiddels al heeft getekend. Dat zou immers nog dit jaar gebeuren. Wij kunnen ons voorstellen dat het aanwijzen van Bleizo-West als ‘doorbraaklocatie’ door de Woontop op gespannen voet staat met de uitspraak in deze overeenkomst dat ‘het vinden van een alternatieve windlocatie hieraan vooraf gaat’. Wij gaan er vanuit dat ons college en het college van gedeputeerde staten van Zuid-Holland hierover nog voor het kerstreces duidelijkheid gaat verschaffen. Dat geldt ook voor de aanwijzing van 36 ha nieuwe bedrijventerreinen.
Westpolder Berkel Zilvergracht
WAAR BLIJFT DE FIETSTUNNEL BIJ N209 BLEISWIJK-ZUID?
In weekbericht 725 deden wij verslag van het debat in de raadscommissie Ruimte over de oplossing van de vele knelpunten met betrekking tot de N209. In dat weekbericht zetten wij ook onze jarenlange betrokkenheid bij dit lang voortslepende hoofdpijn dossier op een rijtje en gaven wij tevens aan dat korte termijn oplossingen om bouwen in het gebied bij Wolfend in Bergschenhoek en de Merenweg in Bleiswijk snel mogelijk te maken heel belangrijk zijn maar dat het lange termijn perspectief ook volop in beeld moet blijven. Zeker is dat met de komst van de A16 Rotterdam, de groei van de economische bedrijvigheid in onze regio en de vele nieuwbouwlocaties in Lansingerland en aangrenzende gemeenten, de druk op de toch al overbelaste N209 alleen maar zal stijgen. Zeer ingrijpende maatregelen zijn nodig. Voor ons is bespreekbaar dat de N209 zijn provinciale status verliest en een binnengemeentelijke status krijgt.
Het raadsvoorstel dat aanstaande donderdag op de agenda van de raadsvergadering staat, schetst de volgende prioriteiten op korte en langere termijn:
Maatregelen t.b.v. ontsluiting woningbouwontwikkelingen Merenweg en Wolfend:
a) Herinrichten kruispunt Bleiswijk-zuid met als uitgangspunt de fietsoversteek gelijkvloers in te passen.
b) Een nieuwe aansluiting vanuit het projectgebied Wolfend op de N209
Maatregelen ter verbetering van de verkeersveiligheid en doorstroming op en rondom de N209:
c) Verlagen van de maximumsnelheid op de N209 naar 60 km/uur, tussen Bleiswijk Noord en Bergschenhoek Zuid.
d) Opknippen van meerdere parallelwegen van de N209.
De onderstaande maatregelen verder uit te werken in de komende verkenningsfase:
Maatregelen ter verbetering van de doorstroming op en rondom de N209:
e) Fiets- en voetgangersoversteek over de N209 op kruispunt Oosteindseweg verwijderen.
f) Realiseren van een bypass vanuit de Boterdorpseweg naar de N209 richting de A16.
Maatregelen ter stimulering van het OV-gebruik en fietsgebruik:
g) Uitbreiden van het fietsnetwerk, met name gericht op het verbeteren van de schoolroutes, waaronder een fietsstraat op de westelijke parallelweg van de N209 tussen Bergschenhoek en Bleiswijk, en eventueel verder.
h) Stimuleringsmaatregelen fietsgebruik tussen de kernen en woon-werkverkeer van/naar de stations.
i) Realiseren van meer fietsvoorzieningen, zoals fietsenstallingen om daarmee het fietsgebruik voor de ‘first mile’ & ‘last mile’ te stimuleren.
j) Pleiten voor frequentieverhoging en versnelling OV op buslijn 173, met daarbij een eventuele routewijziging in relatie tot de woningbouwontwikkelingen.
Maatregelen ter vergroting van de leefbaarheid in Bleiswijk, nabij de N209:
k) Geluidschermen langs N209 ter hoogte van de dorpskern Bleiswijk.
Beleidsmaatregelen ter verlaging van de verkeersproductie naar de N209:
l) Passende, gebiedspecifieke parkeernormen bij gebiedsontwikkelingen.
m) Faciliteren van deelmobiliteit.
n) Stimuleren van werkgeversaanpak grote werkgevers op bedrijventerreinen.
In deze lijst ontbreekt tot onze ontzetting de bouw van een fietstunnel ter hoogte van Bleiswijk-Zuid. Dat vinden wij onbegrijpelijk. De bouw van deze tunnel was al inzet bij de provinciale statenverkiezing in maart 2019 zoals wij schetsten in weekbericht 725 Wij zullen dan ook het door Leefbaar 3B opgestelde amendement als medeindiener steunen waarin wordt aangegeven dat het kruispunt Bleiswijk-Zuid moet worden heringericht en dat en daarbij onderzoek moet worden gedaan naar zowel de aanleg van een gelijkvloerse als een ongelijkvloerse fietsoversteek (fietstunnel), waarbij de voor- en nadelen van beide mogelijkheden in beeld komen.
Kerstboom Westpolderplein
VEEL MEER VAART IN DE UITVOERING SCHULDHULPVERLENING
De uitvoering door het college van het door de raad vastgestelde beleid met betrekking tot de schuldhulpverlening is ons allang een doorn in het oog. Alle bestuurlijke plannen en goede voornemens ten spijt komt dit beleid in de praktijk nog steeds moeizaam van de grond. Wij waren dan ook blij met de schriftelijke vragen van de fractie van de ChristenUnie waarin aan het college onder meer gevraagd wordt hoe het komt dat er vanaf 1 juli slechts 3 saneringskredieten zijn verstrekt. Bij hoeveel schuldenaren die de gemeente in beeld heeft is de aanvraag afgewezen? Ook vraagt de ChristenUnie fractie wat het verschil verklaart in het aantal saneringskredieten dat andere gemeenten met een vergelijkbaar inwoneraantal hebben? Volgens opgave van de NVVK en Divosa is dat tussen de 20 en 80 per jaar. Wij hopen van harte dat deze vragen als een wake up call voor het college zullen werken. Een sluitende uitvoering van de gemeentelijke schuldhulpverlening is een essentieel onderdeel van de bestrijding van de armoede in onze gemeente.
Zilvergracht Westpolder Berkel
Tot slot. Interessant is de deze week gepubliceerde evaluatie van het gemeentelijke afvalbeleid. Die ziet er goed uit. Zo daalt in het eerste jaar van invoering van het gedifferentieerde tarief het volume fijn restafval in Gemeente Lansingerland sterk met meer dan 58 kilogram per inwoner, van 168 kilogram in 2022 tot 109,5 kilogram eind 2023. Op basis van de resultaten van 2024 ziet het college dat het effect van invoering van het gedifferentieerd tarief stabiliseert, het scheidingspercentage komt in 2024 naar verwachting uit op 67%. Aanstaande donderdagavond is er de maandelijkse raadsvergadering. De laatste van dit jaar. De agenda is hier te vinden. Woensdagavond zijn er twee beeldvormende bijeenkomst. De onderwerpen zijn hier te vinden. Het betreft de transitievisie op warmte en het locatiekeuzeproces met betrekking tot asielopvang en de huisvesting van statushouders. Actuele en belangrijke thema’s, dus!
Winterse Zilvergracht