Dit is nummer 570 van de weekberichten van de PvdA-fractie in Lansingerland. Onze fractie heeft een drukke week van commissievergaderingen achter de rug. Die van Ruimte besloeg zelfs twee avonden met diverse onderwerpen waarover het laatste woord nog niet is gezegd. Er ligt een belofte van het college om harder te trekken aan de voortgang van de bouw van de geluidsschermen langs de N209 in Bleiswijk en Bergschenhoek, maar er zijn veel belanghebbenden waarmee rekening moet worden gehouden. Fracties met collega-politici in de Provinciale Staten zijn verzocht om bij hen te vragen de druk op te voeren. Verder spraken vertegenwoordigers van Dunea en Stedin hun verontwaardiging uit over de voorgestelde actualisatie van de regelgeving voor kabels en leidingen: zij voelen zich door onze gemeente niet gezien als een volwaardige samenwerkingspartner en vinden dat de risico’s te veel bij de nutsbedrijven liggen. We berichten deze week over het parkeren in Berkel Centrum Oost, bouwen op Wilderszijde en uitstel van de Wet inburgering. Ons weekbericht eindigt met een mijlpaal voor duurzaam vliegen: de minister onthulde het eerste in Nederland geregistreerde, volledig elektrische vliegtuig op Rotterdam The Hague Airport!
Vloot van de waterscouts uit Bleiswijk
MOGELIJK MINDER PARKEREN IN BERKEL CENTRUM OOST
Afgelopen dinsdagavond stond de ontwikkeling van Berkel Centrum Oost op de agenda van de raadscommissie Ruimte. Zoals bekend zal het woonzorgcentrum Hergerborch gesloopt worden en vervangen worden door nieuwbouw van sociale huurwoningen. Op 3 oktober 2019 heeft de gemeenteraad een Nota van Uitgangspunten vastgesteld voor Berkel Centrum Oost. De belangrijkste uitgangspunten zijn: Het realiseren van 60 tot 80 woningen in de sociale sector, het verleggen van de Molenwerfstraat via het Berkelsdijkje en het realiseren van minimaal 120 extra parkeerplaatsen voor winkelend publiek. De eerste twee uitgangspunten zijn door het college nader verkend en zijn haalbaar gebleken. Het kunnen zelfs 80 sociale huurwoningen worden en dat stemde onze fractie – en veel andere fracties ook – natuurlijk tevreden. Het college werkt deze twee punten verder uit en zal hiervoor een bestemmingsplan procedure starten. Wij en andere fracties willen graag dat de start van deze sociale huurwoningen zo snel mogelijk van start gaat.
Om 120 extra parkeerplekken te kunnen realiseren heeft het college onderzocht of de bouw van een ondergrondse parkeergarage een optie is. Daarvan waren verschillende varianten, waarbij ruimtelijk gezien de optie van alle auto’s ondergronds parkeren natuurlijk het meest aantrekkelijk is: alle auto’s weg voor de deur van de beide supermarkten en in plaats hiervan een mooi, groen plein dat aansluit op het nabij gelegen Annie MG Schmidtpark. Feit is dat deze oplossing erg duur is en dat de supermarkteigenaren niet zitten te springen om een bouwput voor hun deuren, die bovendien voor langere tijd gepaard gaat met een parkeerprobleem. Bovendien geven veel klanten de voorkeur aan parkeerplek op maaiveld. Feit is ook dat een parkeergarage 120 extra parkeerplekken zal opleveren en de door het college nu aan de raad voorgestane variant slechts 58. En 37 daarvan zouden op het parkeerterrein achter de Terpstraat moeten komen, maar dan moet wel het KPN-gebouw dat daar nu staat worden gekocht en tegen de vlakte. De andere 21 plekken ontstaan door het verruimen van het huidige parkeerterrein bij de Molenwerfstraat. Het door een inspreker geopperde plan om een deel van de sociale huurwoningen elders te bouwen en op die plek parkeerplaatsen aan te leggen, werd gelukkig van de tafel geveegd.
De commissieleden vonden het teleurstellend dat het uitgangspunt van 120 extra parkeerplaatsen zo makkelijk leek losgelaten door het college. Tegelijkertijd toonden de meeste fracties begrip voor het hoge prijskaartje van de parkeergarage. Een stap in de goede richting kan worden gevonden door overdwars parkeren op de Molenwerfstraat toch toe te passen. Dan komt de teller op 82 extra plaatsen totaal.
De commissie verzocht het college om alles op alles te zetten om toch tot de 120 extra plaatsen proberen te komen. De komende jaren volstaat het huidige aantal parkeerplaatsen, maar op langere termijn kan mogelijk sprake zijn van onvoldoende parkeercapaciteit. Bijvoorbeeld op het moment dat Wilderszijde gereed is (2030) en een deel van die bewoners gebruik maakt van de voorzieningen in het centrum van het Berkel. Onderzoek naar een verdere uitbreiding van het parkeren in Berkel Centrum Oost blijft dus broodnodig. Lekker met de fiets boodschappen doen, is uiteraard ook een wijze keuze. Dan moet het fiets-parkeren goed geregeld zijn. Eind 2023 moet én de nieuwbouw én de bescheiden uitbreiding van het parkeerterrein klaar zijn.
Aanlegsteiger bij Rottemeren met uitzicht richting roeibaan
Molenstomp tegenover haventje van de waterscouts
BOUWEN OP WILDERSZIJDE
De raadscommissie Ruimte stond afgelopen week stil bij de herkansing voor het indienen van een subsidieverzoek bij het ministerie van BZK voor de nieuwbouw op Wilderzijde. Volgende week dinsdag zal het college hierover een besluit nemen. Zoals het er nu naar uitziet zal het college inderdaad een nieuwe aanvraag indienen. Voor een bedrag van waarschijnlijk rond de € 13 miljoen. Opnieuw indienen is ook het meest voor de hand liggend. Alle fracties staan daarachter en het merendeel, zo ook de PvdA-fractie, benadrukt het belang van vasthouden aan de 50% betaalbaar bouwen.
Wethouder Jan-Willem van den Beukel schetste nog eens de lange ontwikkelingsperiode van deze nieuwe wijk. Die dateert al van 1998. In 2017 stelde de raad het ambitieprogramma vast, in 2021 is de besluitvorming over het bestemmingsplan te verwachten. Financiële consequenties zijn dan aan de orde. En dan kan het bouwen beginnen. Voordat de wijk helemaal klaar is zijn we zeker 10 jaar verder. Het kost dus minstens 35 jaar om het project Wilderszijde te ontwikkelen. Echt bizar, gezien de enorme behoefte aan nieuwe woningen. De veelheid aan en stroperigheid van procedures, de periodiek optredende economische crises en veranderende politieke inzichten zijn hier debet aan. Over slagvaardigheid wordt vooral veel gesproken, maar het procesdenken overheerst. De wethouder benadrukte dat bouwen op Wilderszijde niet alleen van lokaal belang is. Regio en provincie zitten op het vinkentouw en kijken als direct belanghebbenden over de schouder van het college mee. In februari 2021 horen wij of Lansingerland alsnog in aanmerking komt voor een rijkssubsidie. Dat zou mooi nieuws zijn.
Herfstige bomen bij Bleiswijkse zoom
WET INBURGERING HELAAS UITGESTELD
Op 11 november heeft minister Koolmees (D66) een brief gestuurd aan de Tweede Kamer over de voorbereidingen voor de nieuwe Wet inburgering. Hij concludeert dat inwerkingtreding van het nieuwe inburgeringsstelsel op 1 juli 2021 niet verantwoord is. De afgelopen periode ontving de minister signalen over risico’s in relatie tot de beoogde invoeringsdatum van 1 juli 2021, met name van de ketenpartners IND, COA, DUO, VNG en Divosa. “De gesignaleerde risico’s zijn soms stevig, uiteenlopend van aard en zwaarte, en verschillen per partij. Wat álle partijen raakt, zijn de gevolgen van de coronacrisis die de beschikbare capaciteit om voorbereidingen te treffen op de invoering het nieuwe inburgeringsstelsel onder druk zet.” Of uitstel van de wet met 6 maanden voldoende is, of zelfs nog langer nodig is, zal moeten blijken na afstemming met de ketenpartners. Over de uitkomsten van dit traject zal de minister de Tweede Kamer naar verwachting medio december informeren. Slecht nieuws dus, want de nieuwe wet zou in de praktijk een verbetering voor de asielgerechtigden betekenen.
De raadscommissie Samenleving debatteerde afgelopen donderdagavond dus nog wel kort over het door het college voorbereide beleidsplan dat de uitvoering van de nieuwe Wet inburgering in Lansingerland handen en voeten zou moeten gaan geven. De commissie is het eens met het college om besluitvorming over het beleidsplan niet in de Raadsvergadering van 26 november te laten plaatsvinden, maar tot nader order uit te stellen. Inhoudelijk en financieel staat alles immers weer op losse schroeven.
De nieuwe wet is een belangrijke stap vooruit die een streep moet zetten door de oude, slecht functionerende Inburgeringswet waarbij het lokale bestuur machteloos aan de kant stond en vluchtelingen de dupe werden door de marktwerking bij het aanbod van inburgeringscursussen. Onze woordvoerder Valmir Xhemaili, zelf ooit als kleine jongen naar Nederland gevlucht met zijn familie, gaf aan zeer tevreden te zijn met het voorstel zoals het aan ons was gepresenteerd. Hierin zijn ook alle adviezen van de Adviescommissie Sociaal Domein opgenomen. Hij zei dat het uitstel heel vervelend is, omdat de oude wetgeving met negatieve gevolgen voor de asielgerechtigden nu langer zal gelden. Hij vroeg wethouder Arends om de tijd vooral goed te benutten om met werkgevers de startersplekken zorgvuldig vorm te geven. Ook vond hij, daarop geattendeerd door de fractie van GroenLinks, dat een inburgeringsduur van 3 jaar (zoals wettelijk vastgelegd) moet gelden en niet 2 jaar (zoals voorgesteld door een ambitieus college). “Uit ervaring weet ik dat je statushouders tijd moet gunnen om in te burgeren. Ze komen uit een oorlogsgebied, hebben veel ellende meegemaakt, hebben tijd nodig om te acclimatiseren, buren en omgeving te leren kennen. Geen druk erop zetten, want dat werkt averechts”, zo sprak ervaringsdeskundige Valmir.
Wethouder Arends, die overigens een goede indruk maakt op dit dossier, was het daar wel mee eens. Ze lichtte verder toe dat er in 2021 maar liefst 96 extra asielgerechtigden zullen ‘landen’ in onze gemeente, een verdubbeling van de taakstelling. Zo’n 30% van ons huidige bijstandsbestand bestaat uit asielgerechtigden. Huisvesting is natuurlijk ook een groot vraagstuk, zeker als de locatie Hergerborch tijdelijk niet beschikbaar zal zijn door de aanstaande nieuwbouw. Er loopt onderzoek naar inzetten van flexwoningen als oplossing. Ook het college baalt van uitstel van de Wet inburgering, want het lag al goed op koers. Nu maar hopen dat deze nieuwe wet geen voorwerp wordt van debat tijdens de landelijke coalitievorming in het voorjaar van 2021. Dan dreigt misschien nog verder uitstel.
Kunst bij de Rottemeren
Fietspad langs (opgeschoonde) Bleiswijkse zoom
MINISTER I&W ONTHULT REGISTRATIE EERSTE ELEKTRISCHE VLIEGTUIG
Minister Cora van Nieuwenhuizen heeft afgelopen maandag op Rotterdam The Hague Airport (RtHA) het eerste in Nederland geregistreerde, volledig elektrische vliegtuig onthuld: een Pipistrel Velis Electro met de registratie PH-NLX. Het gaat om de eerste kleine stap: de start van de ontwikkeling van een tweezitter met een actieradius van 50 minuten vliegen. Het Netherlands Aerospace Centre (NLR) gaat samen met de TU Delft, de stichting Rotterdam The Hague Innovation Airport (RHIA) en het innovatieve bedrijfsleven op ‘Proeftuin RtHA’ aan de slag om dit vliegtuig verder te ontwikkelen. De volgende stap is een elektrisch vliegtuig met 19 passagiers en een vliegbereik van 500 km. Goed voor het milieu, de luchtkwaliteit en ook een bijdrage aan het geluidsarm vliegen.
CO2-neutraal vliegen is een grote technologische uitdaging. De minister wil dat in 2030 alle luchthavens CO2-neutraal zijn, de luchtvaart zelf mag er langer over doen. Die moet pas in 2070 volledig CO2-neutraal zijn. Aan RHIA, NLR, TU en het bedrijfsleven om hier stevig de vaart in te zetten. De ambitie en het enthousiasme zijn er zeker. Van de minister mag verwacht worden dat zij een stevig stimuleringsprogramma ontwikkelt. Zij zegde dit afgelopen maandag toe. Voor haar zijn er meerdere opties: elektrisch vliegen en de vervanging van fossiele kerosine door synthetische kerosine, waterstof of, door ons minder gewenst, bio-kerosine.
De minister verwacht veel van een internationale bijmengverplichting van kerosine-nieuwe-stijl bij fossiele kerosine. Hierdoor kan het grote prijsverschil tussen deze beide kerosine soorten teruggebracht worden, omdat de productiecapaciteit van niet-fossiele kerosine zeer fors zal worden opgevoerd. De stichting RHIA werkt momenteel samen met RtHA en het bedrijfsleven op de luchthaven aan de ontwikkeling van een proeffabriek voor de productie van kerosine op CO2 basis. Groene elektriciteit voor de productie en ook voor elektrisch vliegen zal geleverd worden via de aanleg van een groot zonnepark op het terrein van de luchthaven. Zoals al eerder door ons bericht, zal de luchthaven de (bestuurlijke) omgeving via een proces van co-creatie intensief betrekken bij het opstellen van de aanvraag voor een nieuw luchthavenbesluit. De start hiermee is inmiddels gemaakt.
Elektrisch vliegtuig (foto afkomstig van NLR)
Rust op en aan de Rotte!
Tot slot: In de aankomende week is het iets rustiger. Op maandag houdt Leendert van Bree een lezing in de serie ‘Toekomstperspectief van Lansingerland’. Het gaat over gezonde kwaliteit van leefomgeving. De fracties zijn door het college uitgenodigd om na te denken over volgende sprekers in de serie en het college wil de opbrengst gaan verwerken in de lopende beleidsplannen, na een ‘dialoog met de raadsleden’, zo bleek tijdens de commissievergadering AB afgelopen week. De burgers worden wel via de fracties vertegenwoordigd, zo redeneert het college. Onze fractie gaf nog even duidelijk mee dat bij bouwen aan een perspectiefvolle toekomst, naast inbreng van burgers, vooral een sterk ambtenarenapparaat hoort. Op dinsdag vergadert het Presidium en op woensdag is er een beeldvorming over woningbouwlocaties in Bleiswijk. Benieuwd of daar schot in zit. Heb een goede week!
Uitzicht vanaf hoekje bij Retraiterie
Bleiswijkse zoom
Bleiswijkse zoom