PVDA LANSINGERLAND BEZORGD OVER KAALSLAG BIJ PANDEN VOOR DE JEUGD

15 december 2017

De PvdA fractie maakt zich grote zorgen over de voortdurende dreiging van het sluiten van panden waar jeugd van allerlei leeftijden in Lansingerland samenkomt. De fractie vindt dat een volgend college het voortbestaan van zulke ontmoetingsplekken van jeugd veel daadkrachtiger moet garanderen. Bijna achteloos maakte wethouder van Tatenhove vorige week donderdag 7 december tijdens de commissie Samenleving het “puntje” bekend dat Rotonde, al tientallen jaren een muziekpodium in Berkel en Rodenrijs en gehuisvest in een pand op sportpark Het Hoge Land, “al een tijdje niet zo lekker draait” en “dat het zou kunnen zijn dat het binnenkort niet goed gaat”. De PvdA fractie sprak op donderdag 14 december met het bestuur van stichting Rotonde, die hun plan van doorstart onlangs bij de Gemeente hebben ingeleverd. Rotonde hoopt op gemeentelijke steun bij het vinden van andere huurders en bij het creëren van een aantrekkelijk (muziek)aanbod voor ook de jongere jeugd, in een soort van cultuurhuis. Door wegvallen van de gemeentelijke subsidie heeft de stichting het moeilijk.

In dezelfde vergadering van Commissie Samenleving spraken bestuur en jonge bezoekers van jongerensoos Pectoes in Bleiswijk hun zorgen uit over de dreigende sluiting van hún ontmoetingscentrum. Vorig jaar speelde het drama van Scouting Bleiswijk (voorheen Cranenborgh), waarbij uiteindelijk de Scouting zélf de eigen ondergang voorkwam. In alle gevallen kan door het wegvallen van de gemeentelijke subsidie de vereniging of stichting de huur niet meer opbrengen. Zij moeten vervolgens naarstig op zoek naar een oplossing en voortdurend, zonder resultaat, in gesprek met de gemeente.

Petra Verhoef van de PvdA fractie: “Het college van Lansingerland leeft in twee werelden: aan de ene kant prijst ze vrijwilligers die mooie initiatieven nemen voor de jeugd en laat ze externe onderzoek doen naar ‘wat de jeugd graag wil in Lansingerland’, maar aan de andere kant wil ze onverbiddelijk bezuinigen op maatschappelijke en culturele panden. Als je dat dan mengt met bureaucratie die iedere creativiteit sloopt, wordt het 3x niks!

De PvdA-fractie vindt dat de gemeente alles op alles moet zetten om Rotonde en Pectoes open te houden voor huidige jeugd en die eraan komt in deze jonge gemeente. Dit moet anders!“

Petra Verhoef

Rotonde op het Berkelse sportpark Het Hogeland