Dit is nummer 582 van de weekberichten van de PvdA-fractie in Lansingerland! Donderdagavond bij de raadsvergadering rondde onze fractie drie maanden intensief agenderen en debatteren over de schuldhulpverlening af met een mooie bekroning. De Gemeenteraad nam namelijk unaniem onze motie aan om de resultaten van het schuldhulpverleningsbeleid in de komende jaren beter te kunnen meten en bijsturen. Diezelfde raadsvergadering kende ook een dieptepunt. Op verzoek van het college werd het debat over het aanbod van onze gemeente aan de Provincie Zuid-Holland om flink meer en vooral ook betaalbaar te gaan bouwen van de agenda gehaald. Dit omdat het ministerie van BZK aan Lansingerland opnieuw geen subsidie voor bouwen op Wilderszijde heeft verleend. Volgens ons is er des te meer reden om constructief te blijven richting de provincie, die al veel te lang op ons bod zit te wachten. Wat dit allemaal gaat betekenen voor de aantallen te bouwen betaalbare woningen is onzeker.
Zicht op het oude station Rodenrijs
COLLEGE LANSINGERLAND ZET WONINGZOEKENDEN WEER IN DE WACHT
De Gemeenteraad van Lansingerland zou zich afgelopen donderdagavond buigen over een voorstel van het college aan het bestuur van de Provincie Zuid-Holland om de komende 10 tot 20 jaar stap voor stap 2700 sociale huurwoningen te gaan bouwen. Dit aantal komt in de buurt van het aantal van ruim 3200 sociale huurwoningen dat de provincie van Lansingerland eist om een betere spreiding van sociale huurwoningen in onze regio te krijgen en om de veel te lange wachttijden terug te brengen. De provincie verwachtte uiterlijk eind februari een reactie van het college op hun dringende beroep om veel meer sociaal te gaan bouwen.
Om aan de groeiende vraag aan woningen te voldoen, ziet het college kansen om in Lansingerland tot 2040 totaal ruim 10.000 woningen te bouwen. Hiervoor zijn grote bouwlocaties zoals Wilderszijde en de directe omgeving van station Lansingerland-Zoetermeer nodig. Het college stelt voor om 50% van de nieuwe woningen in de categorie sociaal en betaalbaar te laten vallen. Goed nieuws dus voor mensen met een laag of middeninkomen, zoals jonge starters, om eindelijk meer kans op een huis te krijgen.
Voorwaarde van het college is wel dat de rijksoverheid en de provincie de komende jaren een deel van de kosten zullen meefinancieren. Om bijvoorbeeld het kostenplaatje van de bouw op Wilderszijde rond te krijgen, heeft het college al twee keer een beroep gedaan op de 1 miljard euro die het ministerie van BZK hiervoor beschikbaar heeft gesteld. Het college vroeg om een subsidie van 11,6 miljoen euro. Afgelopen donderdag 18 februari bleek dat Lansingerland helaas voor de tweede keer niet in de prijzen is gevallen.
Het college besloot toen direct om het voorstel aan de provincie om veel meer sociale huurwoningen te gaan bouwen van de agenda van de raadsvergadering van die avond af te voeren. De verantwoordelijke wethouders Van den Beukel (CDA) en Arends (VVD) willen eerst precies weten waarom de aanvraag door het ministerie van BZK is afgewezen. Zij overwegen bezwaar te gaan maken tegen de afwijzing omdat volgens hen Lansingerland aan alle criteria van toewijzing voldoet. Mogelijk wordt er ook een derde aanvraag ingediend want de subsidiepot van 1 miljard is nog niet op.
Ook wil het college eerst in kaart brengen wat het niet ontvangen van de 11.6 miljoen voor gevolgen heeft voor de ontwikkeling van Wilderszijde. Opties zijn het schrappen van een deel van de sociale en betaalbare huur en koopwoningen, de gemeentelijke reserves inzetten, de planontwikkeling stop zetten of het oorspronkelijke plan toch door te laten gaan. Het college wil deze keuzemogelijkheden aan de raad voorleggen maar dit gaat zeker een aantal maanden vertraging opleveren.
Een grote meerderheid van de raad volgde het voorstel van het college om het voorstel aan de provincie van de agenda af te voeren. Alleen de fracties van PvdA, WIJ Lansingerland en GroenLinks waren tegen.
Petra Verhoef (PvdA) vond het onverstandig om het bod van betaalbare woningen van de agenda te halen: “Het college is al een maand te laat met haar reactie aan de provincie om meer sociaal te gaan bouwen. Een nog latere reactie zal op het Provinciehuis zeker niet in goede aarde vallen. Bovendien staat in het voorstel van het college al uitdrukkelijk aangegeven dat de ambitieuze bouwplannen van Lansingerland vallen of staan met subsidies van provincie en rijk. Daar verandert het op dit moment niet toekennen van de subsidie niets aan. En bovendien is er nog een derde kans om subsidie aan te vragen”.
Met het besluit om de bouwplannen 2021-2040 van de agenda af te voeren, zette het college de talloze woningzoekenden met een laag en middeninkomen in Lansingerland en de regio stevig in de kou. Hun hoop dat er voor hen eindelijk betere tijden zouden aanbreken, is voorlopig weer in de kiem gesmoord. Onze fractie begrijpt niet dat de fracties van CDA, VVD, ChristenUnie en D66 (die landelijk deelnemen aan de regering) hun partijnetwerk in Den Haag niet beter hebben benut om het belang van subsidie voor betaalbaar bouwen in Lansingerland scherp neer te zetten. Intussen maakt wethouder Arends, nummer 50 op de landelijke verkiezingslijst van de VVD, goede sier op de sociale media met stoere beloften over betaalbare woningen bouwen in Nederland.
Het is de PvdA-fractie niet duidelijk wat er nu te gebeuren staat. De coalitiefracties suggereerden vreemd genoeg om het afgevoerde agendapunt opnieuw te agenderen in de raadscommissie Ruimte en in de raad van april 2021. Het kan toch niet zijn dat ze het bod, zoals het college klaar heeft liggen in een conceptbrief aan de provincie Zuid-Holland, ter discussie willen stellen? Een forse vertraging van het bouwen ligt nu in het verschiet. En dat in een periode dat de landelijke, regionale en lokale woningnood uit is gegroeid tot het belangrijkste verkiezingsthema en juist afgelopen week een grote landelijke coalitie van bouwers, ontwikkelaars en woningcorporaties met een plan kwam om tot 2030 liefst 1 miljoen nieuwe huizen te gaan bouwen waarvan 65% in de categorie sociaal en betaalbaar. De coalitie van Lansingerland moet zich schamen!
Eerder nieuws hierover in weekbericht 573 en weekbericht 579.
Station Rodenrijs in winterzon
Fietspad Landscheiding & Zo-Ro busbaan
STEUN VOOR PVDA MOTIE OM RESULTATEN VAN SCHULDHULPVERLENING BETER TE METEN
Afgelopen donderdag diende onze fractie tijdens de maandelijkse raadsvergadering een amendement in tijdens het afrondende debat over het nieuwe Plan Schuldhulpverlening. Wij stelden voor om de door het college voorgestelde doelstelling om het aantal inwoners met problematische schulden eind 2024 terug te brengen met 10% te verdubbelen tot 20%. Zo wordt eind 2024 het aantal inwoners met problematische schulden teruggebracht van 1200 naar 960, en niet maar naar 1080. Zie ook weekbericht 580 van 13 februari 2021.
Hoe dit in de praktijk bereikt gaat worden hangt af van de concretisering van het plan en de dagelijkse uitvoering door de gemeente zelf en van de maatschappelijke partners. Er zijn veel knoppen waar aan gedraaid kan worden volgens het voorliggende plan. Het is niet altijd een kwestie van meer geld of meer mensen. Succes kan ook liggen in betere samenwerking of communicatie. Mocht extra budget nodig zijn, dan kan dit bij de kaderbrief worden betrokken.
Tot onze verbazing stonden wij tijdens het debat over dit amendement vrijwel alleen. De overige fracties vonden het door het college aangegeven ambitieniveau prima. In het kielzog van wethouder Van Tatenhove (ChristenUnie) gaven zij aan dat het doel van 10% vermindering van het aantal huishoudens met problematische schulden voor nu voldoende te vinden. Zij achtten 20% “niet realistisch” omdat de groep huishoudens met schulden in Lansingerland die een hoog inkomen hebben moeilijk in beeld te krijgen is. De ChristenUnie wees op het hoge ambitieniveau dat we nu al kennen dankzij de inzet van de vele vrijwilligers die zich inzetten voor de schuldhulpverlening. De gemeente zit dus voor een dubbeltje op de eerste rang, constateert de PvdA-fractie.
Meer succes hadden wij met onze motie voor aanvullende criteria om de doeltreffendheid van het nieuwe Plan Schuldhulpverlening te kunnen meten. Deze motie werd met de ChristenUnie en GroenLinks als medeondertekenaars ingediend.
Wij dienden deze motie in omdat het Lansingerlandse Plan Schuldhulpverlening slechts één criterium bevat om de doeltreffendheid van het plan te kunnen meten (namelijk de daling in periode 2021-2024 van het aantal huishoudens met problematische schulden, gebaseerd op de cijfers van het CBS). Andere gemeenten hebben in hun eigen beleidsplan van de schuldhulpverlening een set aan criteria opgenomen om het resultaat van de genomen maatregelen goed te kunnen volgen (monitoren) en te kunnen bijstellen (zie bijv. beleidsplan van Leiden).
Deze set aan criteria kan dienen als inspiratie, een soort van ‘groslijst’ om uit te kiezen bij het opstellen van het Uitvoeringsplan Schuldhulpverlening van Lansingerland. Met het gebruik van deze criteria een breder beeld van de doelmatigheid groeit de kans dat er een bredere groep van mensen met problematische schulden wordt bereikt.
Dit des temeer van belang is nu te verwachten is dat in het post-coronatijdvak het aantal Lansingerlandse huishoudens met problematische schulden zal gaan groeien.
De motie verzoekt het college om:
- Een aantal extra aanvullende criteria die zij nuttig en hanteerbaar vindt te gebruiken bij het opstellen van het Uitvoeringsplan Schuldhulpverlening om zo de doeltreffendheid van uitvoering van het Plan Schuldhulpverlening te kunnen meten. De benodigde sturingsinformatie wordt opgenomen in het dashboard.
- In het Uitvoeringsplan per jaar en per criterium voor de periode 2021-2024 aan te geven welke de te bereiken concrete doelen zijn (groeimodel).
- De raad bij een volgende commissievergadering Samenleving onderbouwd te informeren welke criteria zijn gekozen en welke doelen daaraan zijn gekoppeld. Tevens de raad onderbouwd te informeren welke criteria niet zijn gekozen.
- De raad jaarlijks te informeren over de bereikte resultaten in het kader van de door het college toch al periodiek op te stellen evaluaties in het kader van ‘Rapportage Sociaal Domein’.
In de motie zelf staat een lange lijst met mogelijke criteria die bij punt 1 worden genoemd. Uit de beantwoording van de wethouder bleek overigens dat ‘aantallen huishoudens met problematische schulden die vroeg worden gesignaleerd’ al als tweede criterium was opgenomen.
Onze motie voorzag in de brede behoefte die bij de raad leefde om de twee criteria die het college in het plan hadden opgenomen, aan te vullen. Vooral de woordvoerder van medeondertekenaar ChristenUnie hield een vurig pleidooi. Onze motie werd dus unaniem aangenomen. Het uitvoeringsplan voor de schuldhulpverlening zal bovendien door het college geagendeerd worden voor de raadscommissie Samenleving. Ook dit is grote winst. Tot dan wilde het college het uitvoeringsplan alleen ter kennis van de commissie houden.
Met dit slotdebat ronden wij een intensieve periode van bijna drie maanden debat en berichtgeving over de schuldhulpverlening in Lansingerland af. De start was op 1 december 2020 in weekbericht 573. Sindsdien debatteerden en berichtten wij geregeld over dit belangrijke plan.
Wilderszijde, nieuwbouwplan Buyten
Wildersekade, oude boerderij
Wildersekade, nieuwbouw
Wildersekade
Tot slot: Volgende week is het voorjaarsvakantie en dus verschijnt er geen weekbericht. Bij actualiteiten melden we ons natuurlijk, bijvoorbeeld via de sociale media. Weekbericht 583 verschijnt op zaterdag 6 maart 2021. Heb een goede week!
Plek van oude halte Bonfut
Landelijk Rodenrijs, net achter metrostation
Rottebanbrug, zicht op skiberg
IJs op de Rotte is al weer weg