Dit is nummer 578 van de weekberichten van de PvdA-fractie in Lansingerland! We trapten de week af met de digitale nieuwjaarsbijeenkomst van de PvdA Lansingerland. Verder werden we deze week bijgepraat over de geboekte voortgang en volgende stappen bij de Regionale Energie Strategie, het net gestarte participatietraject rond de aanvraag van een nieuw luchthavenbesluit door Rotterdam the Hague Airport en over een hele serie dialogen die het college voorstelt om als gemeente Lansingerland te werken aan een toekomstbestendig Lansingerland. De week werd afgesloten met het bericht dat de massale screening op het coronavirus in onze gemeente heeft laten zien dat de Britse variant goed in toom is gehouden na de uitbraak op de Willibrordschool in Bergschenhoek. Helaas kunnen jonge kinderen het virus wel verspreiden en is nu landelijk zorg over wat dit betekent voor het weer opengaan van de scholen. Hulde voor de Willibrordschool die snel maatregelen nam, de ggd Rotterdam-Rijnmond die de screening goed organiseerde en ons college die dit alles zeer goed faciliteerde. En natuurlijk vooral ook complimenten aan de Lansingerlanders die in grote getale meededen aan de screening.
Oud Verlaat
PVDA NIEUWJAARSBIJEENKOMST IN TEKEN VAN HERSTEL VERTROUWEN IN OVERHEID
“Het vertrouwen van de overheid in de burgers en van de burgers in de overheid is zoek waardoor onze rechtstaat fundamenteel wordt aangetast”. Met deze uitspraak gaf Barbara Kathmann, top 10 kandidaat voor de PvdA bij de Tweede Kamerverkiezingen op 17 maart en nu nog wethouder Economische Zaken en Wijken in Rotterdam, aan dat dit een belangrijk thema wordt in de aanloop naar deze verkiezingen. Zij zei dit tijdens de traditionele nieuwjaarsbijeenkomst van de PvdA Lansingerland die dit jaar vanwege corona digitaal gehouden werd. “De menselijke maat in het openbaar bestuur is zoek en er zijn verschrikkelijke dingen gebeurd die volledig in strijd zijn met de morele waarden waarvoor de PvdA staat”, aldus Kathmann.
Als Tweede Kamerlid wil Barbara Kathmann volksvertegenwoordiger zijn voor de hele Rotterdamse regio. “Ik ken de gemeente Lansingerland goed, ben er heel vaak op bezoek geweest en heb intensief samengewerkt met de Lansingerlandse PvdA-fractie. Deze lijn wil ik graag doortrekken”. Zij voorziet het komende jaar een grote sociaal maatschappelijke schade ontstaan als gevolg van corona. “We moeten op basis van vertrouwen naar elkaar blijven omzien. De houding van de overheid in coronatijd moet zijn: eerst de mensen dan de rekening. Dit vraagt ook om heel flexibel en slagvaardig handelen van het gemeentebestuur. Mensen zitten echt in de knel en kunnen vaak geen kant meer op”.
Ook voor Petra Verhoef, fractievoorzitter van de PvdA Lansingerland is er een nieuwe tijd aangebroken. “De steeds meer terugtredende overheid, ‘eigen kracht’ als oplossing voor de burgers in de knel en de eeuwige efficiëntiedrang hebben de overheid tegenover de burgers gezet in plaats van er naast”, zo gaf Verhoef aan. “De falende lokale schuldhulpverlening en de tekortschietende bestrijding van armoede onder kinderen zijn schrijnende voorbeelden in Lansingerland. De PvdA wil een solidaire overheid”.
Voor Petra Verhoef wordt veel meer sociaal en betaalbaar bouwen dan het gemeentebestuur nu van plan is cruciaal. “De provincie wil dat Lansingerland meer dan 3000 sociale huurwoningen gaat bouwen, ons college komt voorlopig niet verder dan 1000. Die huizen zijn van levensbelang voor al die mensen in vitale beroepen die ons door corona heen hebben gesluisd en voor de jonge starters voor wie Lansingerland geen plek meer heeft”. Bestaanszekerheid is voor haar het speerpunt. Voor de PvdA zijn bezuinigingen in het sociaal domein en de jeugdzorg uit den boze. “Dit leg je niet uit in een gemeente die liefst 137 miljoen Eneco-geld op de plank heeft liggen en waar OZB tarieven onder het landelijke gemiddelde liggen”. Verhoef is blij dat op initiatief van de PvdA ook Lansingerland in 2020 Regenboog gemeente is geworden. “Ook Lansingerland moet een inclusieve gemeente zijn waar iedereen zich veilig voelt en zichzelf kan zijn”.
Tijdens deze nieuwjaarsbijeenkomst stond afdelingsvoorzitter Gerard Bovens stil bij het overlijden van de partijgenoten Jan Fraterman en Leo Bruijn. “Jan was jaren lang intensief betrokken bij onze campagnes. Een beroep op hem was nooit tevergeefs. Wij leven intensief mee met zijn echtgenote Joke en haar gezin. Leo was voor ons een belangrijke schakel naar onze Rotterdamse en Zuid-Hollandse partijgenoten. Leo was overal, ook in Lansingerland. Voor hun inzet en vriendschap zijn wij Jan en Leo diep dankbaar”.
Hij feliciteerde Lilianne Ploumen met haar aanstaande lijsttrekkerschap. “Lianne kan deze zware klus prima aan”. Diep respect had hij voor de integere keuze die Lodewijk Asscher maakte. “Lodewijk is een groot mens. Een voorbeeld van hoe sociaal democratische politiek moet zijn”.
Gerard vertelde dat het afdelingsbestuur zich voorbereidt op de campagne voor de Tweede Kamerverkiezingen op 17 maart. “Ook zijn wij al intensief aan de slag met de Gemeenteraadsverkiezingen van maart 2022. In mei/juni van dit jaar beginnen we met onze traditionele Leergang voor mensen die geïnteresseerd zijn in onze lokale politiek. De 5de op een rij alweer sinds 2006. Eind juni/begin juli verschijnt het 600ste weekbericht van de fractie. Het eerste verscheen in januari 2007. De fractie sloeg sindsdien geen week over. Ons afdelingsbestuur bewondert de grote inzet en politieke topkwaliteit die onze fractieleden Petra, Hamid en Valmir week na week leveren”.
Barbara Kathmann (boven) & Petra Verhoef (onder)
GEDOE OVER BOUWEN OP WILDERSZIJDE
De afgelopen week was er het nodige gedoe over bouwen op Wilderszijde. Een inwoner van Lansingerland maakte zich in het AD Rotterdam van 16 januari zorgen of de cumulatie van geluid op deze plek geen aanslag gaat vormen op de gezondheid en het woonplezier van de nieuwe inwoners. De fracties van D66 en GroenLinks sprongen via het indienen van schriftelijke vragen gelijk bij hem achterop. De inwoner in kwestie heeft een lange staat van dienst op Wilderszijde. Zo betichtte hij de gemeente er in 2012 van stevig te speculeren met de gronden op deze plek.
Het lijkt de PvdA fractie verstandig om het bestemmingsplan voor deze nieuwe wijk af te wachten dat in het komende jaar zal verschijnen. Hierin is ook de milieueffectrapportage (MER) opgenomen die haarscherp zal aangeven wat wettelijk wel en niet kan. De raad zit hier bovenop. In deze lijn stond onze fractie het AD ook te woord.
Feit is dat er mede op initiatief van onze raad, met veel inzet van de PvdA fracties van Lansingerland en Rotterdam, veel is bereikt als het gaat om een goede inpassing van de A16 Rotterdam. De doelstelling ‘niet horen, zien en ruiken’ werd in de besluitvorming vastgelegd en van een passend maatregelenpakket voorzien. De regio trok mede hiervoor maar liefst 100 miljoen extra uit. De PvdA fractie is er overigens een voorstander van dat de maximum snelheid op deze weg 80 km wordt. Dit kan reuze helpen.
Nog niet duidelijk is wat de komst van de nieuwe generatie IC treinen op het HSL tracé voor het geluid zullen gaan betekenen. Hun maximale snelheid is met 200 km per uur veel lager dan die van de TGV naar Parijs. De huidige door Traxx-locomotieven getrokken treinstellen gaan verdwijnen. Wilderszijde ligt bovendien voor een belangrijk deel achter een geluidswal en over de hele lengte achter geluidsschermen. Dit effect zal zeker in de komende MER worden meegenomen.
Wilderszijde wordt gebouwd met het oog op morgen. Die morgen zal duurzaam zijn. Ook voor het luchtverkeer. De komende decennia zullen vliegtuigen als het gaat om CO2 en fijnstof uitstoot en ook lawaai stap voor stap duurzamer en minder belastend worden. De trend is gezet en die is onomkeerbaar. Wat ook van belang is, is de spoedige komst van sterk verbeterde aanvlieg- en vertrekroutes voor het luchtverkeer. Zie verderop in dit weekbericht (artikel over opknapbeurt luchtruim).
Antieke elektriciteitspalen in Oud Verlaat
BIJPRATEN OVER REGIONALE ENERGIESTRATEGIE
Afgelopen woensdagavond was er ook een beeldvormende bijeenkomst voor de raad over de belangrijke Regionale Energie Strategie (RES). Over de plussen en minnen ten aanzien van de RES berichtten wij al uitvoerig in WEEKBERICHT PVDA FRACTIE 26 SEPT T/M 2 OKT 2020 – PvdA Lansingerland
De raad werd woensdag bijgepraat over de actuele stand van zaken en de planning voor de verdere besluitvorming. Het is de bedoeling dat in maart 2021 in de commissie Ruimte een eerste debat wordt gevoerd over het voorstel RES 1.0. In juni 2021 volgt dan het debat in de gemeenteraad. Pas in 2023 is de afrondende besluitvorming over de RES versie 2.0 voorzien. Onze fractie is heel benieuwd of de RES lokaal, regionaal en landelijk echt van de grond gaat komen.
Oud Verlaat
Oud Verlaat
DATUM START OMGEVINGSWET NOG NIET ZEKER
Gemeenten moeten mogelijk nog tot de zomer wachten voor er duidelijkheid komt over de invoeringsdatum van de Omgevingswet. Dit berichtte Binnenlands Bestuur op 14 januari. Met die toezegging kwam minister Ollongren van BZK op 13 januari de Eerste Kamer tegemoet. De Eerste Kamer voelde zich overrompeld door het Koninklijk Besluit van Ollongren van 17 december 2020 waarin zij de Kamer de inwerkingtreding van de wet voorlegde per 1 januari 2022. De Eerste Kamer moest daar binnen vier weken, dus uiterlijk 13 januari op reageren. Dat was nog voordat de minister haar antwoord had gegeven op een aantal zorgen die in de Eerste Kamer leven. Dit ging de Eerste Kamer te ver.
Rottebanbrug
MIGRATIESAMENLEVING VRAAGT ACTIEVERE GEMEENTELIJKE AANPAK
Nederland is uitgegroeid tot een dynamische migratiesamenleving. Migranten komen uit alle delen van de wereld en allang niet meer alleen uit de ‘klassieke’ migratielanden, zoals Marokko, Turkije of Suriname. Ook is sprake van meer vlottendheid: steeds meer migranten zijn passanten die na verloop van tijd ons land weer verlaten. De grote verscheidenheid naar herkomstlanden en het kortere verblijf van migranten maken het samenleven ingewikkelder en kunnen leiden tot een versplintering van de samenleving. Het is belangrijk dat iedereen – nieuwkomers en gevestigde inwoners – zich thuis kan voelen in Nederland. Een actiever overheidsbeleid is dan ook nodig om de komst van nieuwe migranten in goede banen te leiden. Dat stelt de Wetenschappelijke Raad voor het Regeringsbeleid (WRR) in het op 12 december verschenen rapport Samenleven in verscheidenheid. Beleid voor de migratiesamenleving. Er moeten ontvangst- en inburgeringsvoorzieningen komen voor alle migranten: kennismigranten, asielmigranten, gezinsmigranten en migranten uit de Europese Unie. Gemeenten spelen daarin een sleutelrol en hebben daarvoor ondersteuning nodig, zo meldt de WRR.
Dit rapport is ook voor Lansingerland van groot belang. Onze gemeente telt vele arbeidsmigranten die kort of lang werkzaam zijn in de tuinbouwsector en de grote distributiecentra die zich hier vestigen. Ook is er nog steeds sprake van een jaarlijkse instroom van asielgerechtigden die in Lansingerland komen wonen. Mede auteur van dit rapport is Godfried Engbersen die vorig jaar tijdens een beeldvormende bijeenkomst van de raad een boeiende inleiding hield over het toekomstperspectief voor de gemeente Lansingerland. Onze fractie vindt dat het college de aanbevelingen van de WRR snel moet gaan omzetten in een speciaal op Lansingerland gericht plan aanpak. Wij zullen het college vragen om deze uitdaging snel op te pakken. Anders maken wij er een bespreekpunt voor de commissie Samenleving van.
Strandje bij Zevenhuizerplas
SAMENWERKEN AAN NIEUW LUCHTHAVENBESLUIT VOOR RTHA
Afgelopen woensdagavond was er een beeldvormende meeting over de actuele stand van zaken met betrekking tot het participatietraject over de aanvraag van een nieuw luchthavenbesluit voor Rotterdam The Hague Airport (RtHA). Deze innovatieve aanpak moet leiden tot een breed, door omliggende gemeenten, provincie en belangenorganisaties gedragen aanvraag. De luchthaven streeft hierbij naar consensus. Het idee is om samen een voorkeursscenario te maken.
Het participatietraject is in december 2020 van start gegaan. Op 9 maart 2021 staat deze aanpak als bespreekstuk op de agenda van de commissie Ruimte. Het participatietraject en de begeleiding daarvan is een initiatief van RTHA zelf. De gemeenten Rotterdam, Lansingerland en Schiedam, de Provincie Zuid-Holland en het Ministerie van IenW onderschrijven het belang van deze participatie en dragen bij aan de bekostiging van het onafhankelijke projectteam dat als trekker opereert.
RtHA ontwikkelt zich in een hoog tempo tot de nationale proeftuin als het gaat om de verduurzaming van de luchthaven en het luchtverkeer. Veel aandacht is er voor de ontwikkeling van kennis en onderwijs op het gebied van moderne luchtvaartdienstverlening en het doen van wetenschappelijk onderzoek. Als het om duurzaamheid, werkgelegenheid, ontwikkeling en innovatie & kennis gaat moet RtHA onderdeel worden van de voor de Metropoolregio belangrijke economische motor die Mainport Rotterdam en de Greenport nu al vormen. Meer hierover op https://stichtingrhia.nl/
Oosteindseweg in wereldbekende Bergschenhoek
LUCHTRUIM RTHA KRIJGT EEN STEVIGE OPKNAPBEURT
Het Nederlandse luchtruim wordt intensief gebruikt. Er ligt een grote opgave om het gebruik van het luchtruim te verduurzamen en te zorgen voor beperking van hinder op de grond. In de op 13 januari verschenen ‘Ontwerp Voorkeursbeslissing’ legt de minister IenW de basis voor de lang verwachte herziening van het Nederlandse luchtruim. In deze beslissing zijn drie samenhangende doelen vastgesteld voor de herziening: efficiënter gebruik en beheer van het luchtruim, beperking van klimaateffect en hinder in de omgeving, en verruiming van de civiele capaciteit en militaire missie effectiviteit.
Een andere wijze van afwikkeling van het luchtverkeer kan volgens de minister IenW leiden tot beperking van het geluidsprofiel op de grond (ordegrootte 20%), vermindering van CO2- en stikstofemissies (circa 8% minder brandstofverbruik per vlucht) en reductie van de vliegtijd (circa 9%) in combinatie met een verruiming van de capaciteit in het luchtruim. Of deze effecten echt worden gehaald, is volgens de minister IenW afhankelijk van de verdere uitwerking in de later te verschijnen Planuitwerkingsfase. De hieraan voorafgaande Voorkeursbeslissing voorziet in het realiseren van een nieuwe hoofdstructuur van het Nederlandse luchtruim. Deze bepaalt mede de herinrichting van het naderingsluchtruim voor Schiphol, Rotterdam The Hague Airport en Lelystad. Daarmee kunnen de luchthavens duurzamer worden ontsloten.
Er wordt standaard uitgegaan van de aanpak van continu klimmen en continu dalen over vaste routes. Daardoor kunnen vliegtuigen de Nederlandse luchthavens hoger aanvliegen en zijn vertrekkende vluchten sneller op grote hoogte. Woongebieden en kwetsbare gebieden worden waar mogelijk vermeden.
De naderingsgebieden voor Schiphol, Rotterdam en Lelystad worden opnieuw ingericht om het vliegen op vaste routes met continue klim- en daalprofielen mogelijk te maken. Voor naderend civiel luchtverkeer wordt zoveel mogelijk gebruik gemaakt van zogenaamde naderingsbuizen die voorspelbaar gevlogen worden door het toepassen van moderne navigatie- en planningsmiddelen. Voor vertrekkend civiel luchtverkeer wordt gebruik gemaakt van vertrekbuizen. In het tussenliggende luchtruim voor vertrekkend luchtverkeer wordt een zo direct mogelijke route gevlogen. Zo moet de chaos in de lucht gaan stoppen. Onze fractie gaat er vanuit dat Schiphol in de toekomst het landende en vertrekkend verkeer bij RtHA niet meer in de weg zal zitten waardoor er in onze omgeving zo voorspelbaar en efficiënt mogelijk gevlogen kan worden.
Het milieueffectrapport laat volgens de minister IenW zien dat deze aanpak positieve effecten heeft en zorgt voor minder geluidsoverlast in de omgeving en beperking van de uitstoot. De Ontwerp Voorkeursbeslissing ligt vanaf 15 januari zes weken lang ter inzage. Iedereen kan gedurende deze periode zienswijzen bij het Ministerie van IenW. De stukken staan op de website www.luchtvaartindetoekomst.nl Wij zijn benieuwd of het college van Lansingerland een zienswijze gaat indienen.
Bergschenhoek De Eilanden
Tot slot: Het wordt een relatief rustige week voor de fracties. Op woensdag worden we bijgepraat over ‘de ombudsman’ (details nog onbekend) en over de plannen voor de herinrichting van Bergschenhoek centrum. Op donderdag is er de maandelijkse raadsvergadering. Onze fractie zal een motie en een amendement indienen bij het vaststellen van de Verordening Sociaal Domein 2021. Beide zijn ingegeven door onze wens dat we een gemeentelijk overheid gaan zijn die meer vertrouwen heeft in de burgers en een billijker en rechtvaardiger beleid voert. Heb een goede week!
Leegstand Smitshoek in Bergschenhoek is doodzonde
Doorkijkje naar pastorie vanaf Smitshoek
Bergweg Noord Bergschenhoek
Notaris Kruytstraat in Bergschenhoek
Dierenparkje Leeuwenkuil Bergschenhoek
Julianalaan Bergschenhoek