Dit is nummer 603 van de weekberichten van de PvdA-fractie in Lansingerland! We bespraken deze week een prachtig plan voor wonen en bedrijvigheid op Bleizo West. De PvdA-fractie is hiermee in haar nopjes, al zouden wij graag onderzocht willen zien of en hoe het percentage sociale en betaalbare huizen omhoog kan. Flink wat discussie was er rond de nieuwe aanvragen voor scholen op Wilderszijde. Tot juni 2022 blijft het spannend. Dan pas horen we terug van het Ministerie van OCW en wordt duidelijk of er bijvoorbeeld islamitisch onderwijs komt in Lansingerland. Verder stond deze week de inclusieve aanpak voor mensen met een beperking op de agenda. Voor ons een vertrouwd thema. Onze fractie hoopt dat het debat verder zal bijdragen aan de emancipatie van mensen met een beperking in Lansingerland. We sluiten af met een verontrustend bericht over de warmterotonde naar Leiden. Wat wordt het alternatief? En wat betekent dit op termijn voor huishoudens met een laag inkomen? Energiearmoede ligt op de loer. Duurzame energie is een must, maar geen makkie!
Dorpsstraat in Bleiswijk
PVDA WIL MINSTENS 60% SOCIALE EN BETAALBARE HUIZEN IN BLEIZO WEST
De nieuwe kern Bleizo West is een belangrijke regionale en lokale schakel op de overgang tussen landelijk en stedelijk gebied. Op fietsafstand van de bestaande kernen van Lansingerland en Zoetermeer ligt deze locatie ook op een centrale plek in het regionale vervoersnetwerk met goede verbindingen richting Rotterdam, Den Haag en Gouda. Dit maakt het aantrekkelijk voor een brede doelgroep van bewoners en voor bedrijven om zich te vestigen binnen de regio, waarbij deze knooppuntontwikkeling ruimte biedt voor een gemengd stedelijk programma van woningen, voorzieningen en bedrijvigheid. Het is ook een impuls voor de momenteel nog onderbenutte vervoersknoop station Lansingerland-Zoetermeer.
Met Bleizo West krijgt Lansingerland er een vierde kern bij waar huisvesting mogelijk is voor zo’n 15.000 tot 20.000 mensen. Het plan biedt ruimte aan zo’n 4.000 tot 6.000 woningen en in totaal maximaal zo’n 150.000 m2 vloeroppervlakte voor werken en voorzieningen. Hiermee kan volgens het voorstel een mix in het woningaanbod worden gerealiseerd, zowel qua woningtype en doelgroep als qua huur/koop en prijs (50% betaalbaar: sociaal en middensegment). Afgelopen woensdag boog de raadscommissie Algemeen Bestuur zich voor de eerste keer over de het plan zoals het er nu ligt. Natuurlijk waren de gemeenteraden van Zoetermeer en Lansingerland al eerder een aantal malen bijeen geweest om diverse opties voor het gebied te bespreken.
Het onderscheidende karakter van de gebiedsontwikkeling ligt volgens het plan in de combinatie van ‘technologie’, ‘wonen’ en ‘groen’. Onder de noemer “PROEFtuin Bleizo” wordt de
verbinding gezocht met het aangrenzende glastuinbouwgebied van de innovatieve Horti
Science, het in Zoetermeer gelegen, aanpalende Dutch Innovation Park en de bedrijventerreinen Lansinghage en Bleizo/Hoefweg. “PROEFtuin Bleizo” kan als een katalysator werken voor de ontwikkeling van de directe omgeving.
Kwantitatief is er volgens onderzoeksbureau Stec een uitbreidingsvraag naar 9.000 tot 12.000 woningen in Lansingerland en Zoetermeer samen voor de komende tien jaar. Oplopend naar 14.000 tot 21.000 woningen in de komende twintig jaar. De meest kansrijke doelgroepen voor Bleizo West zijn stedelijk en groenstedelijk georiënteerde stellen en alleenstaanden. Zowel jonge huishoudens (tot 35 jaar) als wat oudere huishoudens (35 tot 65 jaar) zijn kansrijk. Afhankelijk van het programma en de betaalbaarheid zijn er kansen voor zowel lage, midden als hoge inkomens. De locatie leent zich minder goed voor gezinnen en ouderen. Zij geven meestal de voorkeur aan rustigere en grondgebonden woonmilieus.
Voor een stevige inbedding in de omgeving wordt voorgesteld het noordelijk en zuidelijke deel met elkaar te verbinden met een extra brug over de A12 en het spoor. In aanvulling op de bestaande verbinding die het stationsviaduct al biedt, wordt hiermee een nieuwe langzaam verkeersroute gerealiseerd tussen Bleiswijk en Zoetermeer. Bleizo West biedt op termijn ook de ruimte om een mogelijk nieuwe lightrailverbinding via de huidige ZoRo-busbaan vanuit Rotterdam aan te sluiten op het station. De Rottemeren liggen op 10 minuten fietsen, het Bentwoud op hoogstens zo’n 20 minuten.
Petra Verhoef gaf in het debat van commissie AB op woensdagavond aan dat de PvdA-fractie het een uitstekend plan vindt. Wij vinden het prima om een vierde kern te gaan bouwen met vele duizenden huizen en vele hectaren voor werken en voorzieningen. Wat de PvdA betreft gaan we uit van 6000 woningen. Extra nadruk op de vestiging van het midden- en kleinbedrijf en vooral ook voor de maakindustrie is van groot belang, zeker wanneer deze aansluit bij de in de omgeving bestaande (innovatieve) bedrijvigheid. Bleizo West is in alle opzichten een perfect gebied om te bouwen. Het ligt midden in het hart van bedrijvig Holland op het snijvlak van twee regio’s met uitstekende OV en fietsfaciliteiten. Er ligt een sportpark op Zoetermeersgrondgebied, vlakbij het station. Het Zoetermeerse Van Tuyllpark ligt om de hoek. Een extra fiets- en voetgangersbrug over het spoor en de A12 is een absolute must. Aantrekkelijke, goed ingepaste fietsverbindingen naar alle richtingen eveneens.
Bleizo West moet volgens de PvdA fractie een zelfstandige identiteit krijgen, dus geen aanhangsel van de kern Bleiswijk of van de Zoetermeerse wijk Oosterheem.
Er wordt in het plan uitgegaan van 50% betaalbaar: sociaal en middensegment tot de NHG-grens. Wat de PvdA betreft is dit een minimum variant. Onderzocht moet worden of dit percentage hoger kan worden (60-70%) gezien de enorme vraag van de doelgroep naar sociale en betaalbare woningen in onze gemeente en regio.
De PvdA fractie kan zich vinden in het ontwikkelscenario Bleizo Stad. Dit scenario draagt het meest bij aan de regionale doelen rond wonen en werken en de vervoerwaarde van het station. Het heeft een dichtheid waarmee voorzieningen in het gebied levensvatbaar zijn en is financieel economisch het meest robuust.
Het is prima om Bleizo West met name te bestemmen voor starters en jonge huishoudens. Het is voor de sociale structuur van Lansingerland essentieel dat deze groep behouden blijft voor onze gemeente. Het sluit ook goed aan bij de Zoetermeerse woonbehoefte. Ook gezinnen kunnen zich op deze plek vestigen. Een wooncarrière maken wordt in dit gebied mogelijk vanwege de diversiteit aan woningen. Het wordt ook een gebied waar de auto een minder prominente plek krijgt. Een lage parkeernorm ligt dus voor de hand.
Wij vroegen ons af hoe om te gaan met de wens van de provincie Zuid-Holland om een of meerdere windmolens te bouwen op Bleizo. Met de komst van Bleizo West wordt dit onmogelijk. Ziet het college nog andere locaties? Is er een compensatieprogramma via het leveren van extra zonne-energie mogelijk? Is de Provincie bereid om de bestemming van Bleizo West te wijzigen? Een aantal van de andere fracties maken zich ook zorgen hierover. Marko Ruijtenberg van GroenLinks gaf aan dat zijn fractie het instemmen met het plan voor Bleizo West niet afhankelijk zal maken van een aantoonbare alternatieve locatie voor de windenergie. Bouwen staat op nummer 1 voor zijn fractie. Natuurlijk moet aan de duurzame energieopgave wel worden voldaan door onze gemeente.
De PvdA vindt deze ambitieuze mobiliteitsstrategie de inzet moet zijn. Het vergroot tevens de kans dat de huidige ZoRo-bus omgetoverd wordt tot de ZoRo-lightrail. Uit modelberekeningen blijkt dat bij een conservatieve mobiliteitsstrategie 58% van de verplaatsingen per auto gemaakt wordt, tegenover 15% OV en 28% fiets. Bij een ambitieuze strategie daalt het aandeel auto tot 38%, wat ten gunste komt van het OV (groei van 15% tot 19%) en fiets (groei tot 43%). Overigens is te verwachten dat bij het gereedkomen van deze nieuwe vierde kern het aantal elektrische of door waterstof aangedreven auto’s een gigantische sprong zal hebben gemaakt. De wijze waarop wij ons in de komende decennia zullen gaan vervoeren zal waarschijnlijk drastisch veranderen.
Volgens wethouder Simon Fortuyn is er goed overleg gaande met de provincie Zuid-Holland over de windmolen-problematiek. Fortuyn hoopt dat de eerste paal in 2024 de grond in gaat. Een ambitieus voornemen waar wij hem graag aan zullen houden. Onze fractie zal tijdens de raadsvergadering van 28 oktober, hoogstwaarschijnlijk samen met GroenLinks, een motie indienen waarin het college gevraagd wordt om, samen met Zoetermeer, de haalbaarheid te onderzoeken van het verhogen van de geplande 50% sociale, betaalbare en bereikbare nieuwbouw tot 60% of liefst 70%. Dit percentage komt dichterbij de enorme vraag naar voor grote groepen in onze gemeente, in Zoetermeer en regio betaalbare huizen.
De vierde kern Bleizo West is voor de PvdA Lansingerland de rode kers op de taart van het in 2007 door Lansingerland en Zoetermeer gestarte Bleizo project. Met de vierde kern Bleizo West wordt dit prachtig afgerond!
Dorpsstraat in Bleiswijk
De Snip in Bleiswijk
FLINKE DISCUSSIE OVER SCHOLEN OP WILDERSZIJDE
Op donderdag besprak de raadscommissie Samenleving de zienswijze die ons college wil sturen aan het Ministerie van OCW over de aanmeldingen voor nieuwe scholen voor primair onderwijs op Wilderszijde. Dat zijn er zes in totaal. Het Ministerie van OCW zal alle aanvragen beoordelen binnen de Wet Meer Ruimte voor Nieuwe Scholen. Het Rijk gaat er dus over, maar met een zienswijze kan het college het ministerie extra inzichten meegeven. De gemeente moet voor 1 november de zienswijze indienen. Vooraf zijn uitgangspunten, belangrijke voorwaarden voor de scholen, opgesteld om zo goed mogelijk een zienswijze te kunnen schrijven. Dat was althans de intentie. Het Ministerie laat pas op 1 juni 2022 iets van zich horen.
Petra Verhoef voerde het woord. Allereerst is het mooi om te zien dat zo veel scholen belangstelling hebben om een school te beginnen in Lansingerland, op Wilderszijde. We hopen dat dit leidt tot een meer divers aanbod van primair onderwijs en ook voldoende aanbod van openbaar onderwijs. U weet dat de PvdA-fractie dit belangrijk vindt.
De naam van de wet zegt het al: “Meer Ruimte voor Nieuwe Scholen”. Het zou goed zijn als werkelijk nieuwe onderwijsconcepten of nieuwe denominaties een kans krijgen, mits daar natuurlijk behoefte aan is.
Wij hebben begrepen dat de scholen, toen de zomervakantie allang begonnen was, het verzoek hebben gekregen om te reageren op de uitgangspunten die het college heeft opgesteld met onze input. Dat verzoek kwam laat en de deadline was ook krap (6 september). Laat duidelijk zijn: scholen zijn niet verplicht een reactie te geven op die uitgangspunten en hun plan er tegenaan te leggen. Dit is een plan van aanpak dat de gemeente zelf heeft opgesteld en daarbij de koppeling met Wilderszijde heeft gemaakt. Maar bij goedkeuring door OCW is de school niet gebonden aan Wilderszijde. OCW heeft de gemeente er nog eens specifiek op gewezen dat de scholen/schoolbesturen niet afhankelijk zijn van de gemeente om een aanvraag in te dienen of gehonoreerd te krijgen.
De zienswijze van het college weerspiegelt in onze ogen een poging om met niet-uniforme, incomplete informatie, aan de hand van uitgangspunten die niet bedoeld zijn om kwantitatief mee te gaan turven, een weging te maken van de ingediende initiatieven. Ingekleurd met eigen voorkeuren van het college, bewust of onbewust.
Verschillende scholen hebben flink gelobbyd en hebben de fracties ook in de afgelopen 2 dagen voorzien van allerlei inzichten en cijfers. Die niet met elkaar in lijn zijn en ook niet sporen met de cijfers van de gemeente. Zoals de leerlingenprognoses bijvoorbeeld. Ik hoor bij de insprekers en ook bij sommige fracties de aanname dat primair onderwijs alleen de leerlingen uit de eigen gemeente bedient. Dat is toch niet zo? Kinderen uit Pijnacker, Zoetermeer en Rotterdam zijn ook welkom. Zeker als het een bijzonder vorm van onderwijs is, zoals bepaalde vormen van christelijk onderwijs of Islamitisch onderwijs.
Wat een rommeltje is het geworden, hoe ondoorzichtig is het proces over de zomer geweest en wat vervelend dat er nu een vervelende competitie tussen de scholen is ontstaan. Voor ons wordt het bijna onmogelijk om iets zinnigs over deze zienswijze te zeggen op basis van deze wirwar aan informatie.
Laat me eerst nog even dit ding zeggen over de Springplank, waarvan het bestuur een voorstel bij OCW legde voor Islamitisch Veerkrachtgericht Basisonderwijs. Het bestuur wil graag een school stichten in Lansingerland en natuurlijk is Wilderszijde daarvoor een hele mooie plek, zo vlak bij de moskee. Het college zegt in de zienswijze “zich geen beeld te kunnen vormen van de Springplank”. Dat vinden we vreemd. Waarom is dat? Omdat zij niet reageerden op de toegestuurde uitgangspunten midden in de zomervakantie maar zich liever concentreerden op het goed indienen van de aanvraag bij het loket van OCW en het vinden van de steunbetuigingen? Ze waren vorige week gewoon op het gemeentehuis om hun plan toe te lichten en alsnog te reageren op de uitgangspunten. Dat was toch een goed gesprek?
Had het college niet op de heldere website van de Springplank kunnen kijken, waarop met tekst en een duidelijke videoboodschap wordt uitgelegd wat de visie, waarden en doelen van hun onderwijs zijn? Veerkrachtige jonge mensen helpen ontwikkelen, met hun eigen identiteit en volledig toegerust om in onze Nederlandse samenleving goed te functioneren en succesvol te zijn.
Concluderend kan wat ons betreft deze zienswijze beperkt zijn: geef aan dat er ruimte is voor 3 scholen, 1000 leerlingen. En beschrijf aan welke vormen van onderwijs er behoefte is in de ogen van het college. Alle details in de zienswijze op basis van het afwegingskader (de uitgangspunten) kunnen wat ons betreft achterwege blijven. Het college baseert het verhaal op wankele gegevens en legt hier ook nogal een persoonlijke saus overheen. Laat het Rijk dan maar in al haar wijsheid beslissen.
Hierna vroeg Petra hoe de wethouder nu aankijkt tegen de Springplank, dus na het gevoerde gesprek? Heeft zij zich een beeld kunnen vormen en kan de zienswijze worden aangepast met wat constructievere bewoordingen? En kan de wethouder nog verhelderen wanneer de scholen nu precies het verzoek gekregen hebben om te reageren op de uitgangspunten? Het lijkt alsof de scholen dit verzoek op heel verschillende momenten hebben gekregen, klopt dat ?
In haar eerste termijn bevestigde wethouder Van Tatenhove dat de scholen, na toekenning, zich inderdaad niet op Wilderszijde hoeven te vestigen. Bij leegstand in de rest van Bergschenhoek of de andere kernen kan de vestiging ook daar zijn. Dat past bij het Integraal Huisvestingsplan (IHP) dat de raad heeft vastgesteld. Volgens de wethouder was het de bedoeling dat alle besturen begin juli uitgenodigd werden om te reageren op de uitgangspunten, maar bij de Springplank blijkt dit toch anders te zijn gegaan.
De wethouder gaf duidelijk aan dat er in Lansingerland in alle denominaties is voorzien, behalve islamitisch onderwijs. Qua onderwijsconcepten is er een compleet aanbod. Ook qua openbaar onderwijs zit het goed, al is er in Bleiswijk maar een openbare school en geen twee, zoals in de andere kernen.
De wethouder gaf tot slot aan de zienswijze te zullen aanpassen op basis van de inbreng in het debat. De raadscommissie kan daar niet meer op reageren. En ook de incomplete, vrij rommelig tot stand gekomen matrix wordt ‘as is’ meegestuurd naar het Ministerie. Volgende zomer weten we meer!
De Horsten, Bleiswijk De Tuinen
N209 bij Bleiswijk
LANSINGERLAND LOOPT ACHTER BIJ INCLUSIEVE AANPAK VOOR MENSEN MET EEN BEPERKING
Afgelopen donderdagavond tijdens de vergadering van de raadscommissie Samenleving zette de fractie van Leefbaar 3B de noodzaak van een integrale aanpak om de maatschappelijke positie van mensen met een beperking te verstrekken op de agenda. De Leefbaar 3B fractie wil dat onze gemeente serieus werk gaat maken van het Verdrag inzake de rechten van personen met een handicap (VN-verdrag Handicap) dat in 2016 in werking is getreden. Voor gemeenten schept dit een verplichting om inclusief beleid te maken in de vorm van een Lokale Inclusie Agenda.
Vijf jaar na de ratificatie concludeert het SCP dat mensen met een beperking nog steeds niet gelijkwaardig mee kunnen doen aan de samenleving. De fractie van Leefbaar 3B stelt terecht vast dat het beleid versnipperd is over veel verschillende beleidsdomeinen. “Vanuit onze controlerende taak als raad is het belangrijk om te weten hoe deze doelgroep ons beleid omtrent toegankelijkheid ervaart en waar de verbeterpunten liggen. Leefbaar 3B wil daarom graag jaarlijks op dit thema geïnformeerd worden wat de ontwikkelingen zijn waarbij de volledige doelgroep betrokken wordt”, aldus Machiel Crielaard die het woord voerde namens Leefbaar 3B.
De PvdA fractie steunt dit voorstel van Leefbaar 3B van harte. In de periode 2014-2017 heeft onze fractie als eerste fractie in de raad heel veel aandacht besteed aan de volwaardige positie in de samenleving voor onze inwoners met een beperking.
In 2014 zetten wij samen met de bewoners van Middin de toegankelijkheid van het winkelcentrum Berkel op de kaart, voerden wij een debat in de raadscommissie Ruimte in januari 2015 en bevorderden we met succes dat er ook een onderzoek kwam naar de toegankelijkheid van Bleiswijk en Bergschenhoek centrum. Zie: https://lansingerland.pvda.nl/2015/01/15/pvda-fractie-aan-het-werk-periode-12-16-januari-2015/
Via een door de raad aangenomen motie in november 2016 droegen wij het college op om een maximale inspanning te plegen om eind 2017 binnen de huidige en nieuwe vacatures het aantal mensen met een beperking in dienst te hebben dat overeenkomt met de norm die past bij de grootte van de gemeentelijke organisatie. Onze thema-avond “Vanzelfsprekend samen” in oktober 2016 (https://lansingerland.pvda.nl/2016/10/13/pvda-fractie-aan-het-werk-periode-10-14-oktober-2016/) was heel belangrijk voor de verdere uitwerking van dit onderwerp. Er was veel belangstelling en publiciteit en er was ook aandacht voor alle aspecten van het leven met een beperking.
In het kader van de transformatie in het sociaal domein gaven wij in dit zelfde jaar aan dat er prioriteit gegeven moet worden aan de inclusieve aanpak voor mensen met een beperking. Zie: https://lansingerland.pvda.nl/2016/11/11/pvda-fractie-aan-het-werk-periode-7-11-november-2016/
Eind 2017 constateerden wij dat “toegankelijkheid en een brede inclusieve aanpak voor mensen met een beperking politieke topprioriteit moet krijgen tijdens de volgende collegeperiode 2018-2022. Het moet net zo belangrijk worden als bijvoorbeeld ‘duurzaamheid’ & ‘veiligheid”.
Hierna werd het van collegezijde oorverdovend stil. Tijdens de bijna afgelopen raadsperiode 2018-2022 zijn er door het college als het gaat om een integrale aanpak te weinig stappen vooruit gezet. Het is goed dat de fractie van Leefbaar 3B dit belangrijke maatschappelijke thema nu weer prominent op de agenda zet.
Valmir Xhemaili voerde het woord donderdag. Hij gaf aan dat de PvdA-fractie voor de toekomst de volgende zaken van groot belang vindt:
- Het nieuwe college 2022-2026 moet met een integraal beleidsplan komen om de positie van mensen met een beperking in Lansingerland aanzienlijk te versterken. Gelijkwaardigheid is de norm. Het gaat om de beleidsterreinen: toegankelijkheid van openbare ruimten, wonen, werken, zorg, sociale zekerheid, mobiliteit en het bestrijden van discriminatie. De raad moet de voortgang jaarlijks evalueren.
- Dit integrale beleidsplan moet tot stand komen in samenwerking met (de organisaties van) mensen met een beperking in onze gemeente.
- Basisbanen zijn nodig om de kans op betaald werk aanzienlijk te vergroten. De huidige instrumenten (loonsubsidies en sociale werkvoorziening) bieden te weinig soelaas.
- De PvdA Lansingerland publiceert de noodzaak van een integrale aanpak gericht op gelijkwaardigheid van mensen met een beperking in haar verkiezingsprogramma 2022-2026.
Onze fractie hoopt dat het debat in de commissie Samenleving daadwerkelijk zal bijdragen aan de emancipatie van mensen met een beperking in Lansingerland. Voor ons gaat het om een essentiële stap vooruit op weg naar de inclusieve samenleving die wij in Lansingerland willen zijn.
Bij de Smitshoek in Bergschenhoek
Blik op R.K. kerk, nabij Vlaggemansdreef in Bergschenhoek
BOM ONDER WARMTEROTONDE VOOR LANSINGERLAND?
Afgelopen week besloot het college van Rotterdam een punt te zetten achter het eigen Warmtebedrijf. Dit Warmtebedrijf levert restwarmte van de AVR (vuilverbranding) aan huishoudens en bedrijven op Rotterdam Zuid. Dit is al jaren lang volstrekt onvoldoende om kostendekkend te kunnen draaien. Een stevige groei van het aantal klanten is nodig maar het vertrouwen dat dit nog gaat lukken, is er in Rotterdam niet meer. De geschiedenis van het Rotterdamse Warmtebedrijf geeft een goed beeld over hoe slecht de samenwerking in het kader van de klimaatproblematiek tussen betrokken lage en hogere overheden in de praktijk is en hoe Rotterdam onder de voet gelopen werd door marktpartijen zoals de Gasunie (aandelen in handen van het Rijk) en Eneco (aandelen tot voor kort in handen van de gemeenten). Met de door de PvdA-fractie niet gewenste verkoop van de Eneco-aandelen heeft Rotterdam en regio zich in de eigen voet geschoten. Dat verrast ons niet.
Het college van Rotterdam wil niet meer investeren in een laatste reddingsplan. De financiële risico’s zijn te groot. Dit betekent dat er een streep wordt gezet door de aanleg van een geplande warmteleiding naar Leiden. Deze leiding bood mogelijkheden voor Lansingerland om hierop aan te sluiten voor de verwarming van de glastuinbouwbedrijven en huishoudens. Het idee was om via een zogenaamde warmterotonde bedrijven de mogelijkheid te geven om ook hun restwarmte aan de warmteleiding te leveren.
Wel is er een tweede initiatief dat getrokken wordt door de Gasunie (het Rijk is grootaandeelhouder) en Eneco. Dit initiatief wil warmte gaan leveren aan de gemeente Den Haag. Ook hiervoor moet via het Westland een leiding richting Den Haag worden aangelegd. Onze fractie weet niet of deze leiding ook de mogelijkheid biedt om af te takken richting Lansingerland. Het AD Den Haag berichtte afgelopen donderdag dat de gemeente Den Haag wil afzien van de aanleg van deze warmteleiding. Er is veel protest van winkeliers in straten die open gebroken moeten worden om deze leiding aan te leggen. Het college van Den Haag bij monde van de GroenLinks wethouder Liesbeth van Tongeren zegt nu haar kaarten te willen zetten op het boren naar aardwarmte en andere lokale vormen van energievoorziening. Voor aardwarmte zullen in deze gemeente diepe boringen moeten worden verricht. Boren naar aardwarmte is overigens aan (veiligheids)beperkingen onderworpen. Voorkomen moet worden dat de aardbodem instabiel gaat worden als gevolg van deze boringen.
De PvdA-fractie vraagt zich af wat deze ontwikkelingen voor Lansingerland gaan betekenen. Onze glastuinbouwsector zit met de grote uitdaging om CO2 neutraal te worden. Ook voor woningen en andere profit en non-profitorganisaties zou aansluiting op een warmtenet ideaal zijn als collectieve voorziening. Mocht een warmtenet van de baan zijn, dan resten feitelijk nog maar twee alternatieven: privé aansluitingen via bijvoorbeeld een warmtepomp of het vervangen van aardgas door waterstof. Dit is technisch mogelijk maar vraagt om de productie van grote hoeveelheden waterstof. Hiervoor is enorm veel elektriciteit nodig en ook nieuwe fabrieken die waterstof kunnen leveren. Zo ver zijn wij in deze tijd van transitie helaas nog lang niet.
Wij vagen het college dan ook om de raad op korte termijn een update te geven over hoe het verder moet met het in de komende jaren leveren van CO2-neutrale warmte aan bedrijven en huishoudens. Wat zijn de gevolgen voor de Regionale Energie Strategie 1.0 die vlak voor de zomer door de raad is vastgesteld?
Voor de dag van vandaag is de PvdA-fractie bezorgd over de gigantisch snelle stijging van de kosten voor gas en elektriciteit. De gevreesde ‘energiearmoede’ voor huishoudens met een laag inkomen, een slecht geïsoleerd huis en geen vast energiecontract huizen staat veel eerder voor de deur dan verwacht. Het is waarschijnlijk dat er ook glastuinbouwbedrijven in de problemen komen. Het college moet dan ook in overleg treden met deze sector om te onderzoeken hoe groot de nood feitelijk is en om te onderzoeken welke oplossingen er mogelijk zijn. Ook moet het college in beeld zien te krijgen welke huishoudens in de financiële problemen komen door de dramatische stijging van de energieprijzen. Deze informatie kan ook van pas komen als het gaat om het bestrijden van de energiearmoede die mogelijk ontstaat door de omschakeling van fossiel naar CO2 neutrale energievoorziening. Dan heeft de gemeente de risico-huishoudens alvast in beeld.
De PvdA-fractie is reuze benieuwd of het college deze sociale & economische handschoen snel zal gaan oppakken en zal zo nodig dit vraagstuk gaan agenderen in de raadscommissie en raad.
Waghenaerdreef Bergschenhoek
Tot slot: Niemand hoeft zich deze week te vervelen, want er ligt een hele dikke Meerjarenbegroting 2022-2025. Digitaal weliswaar, nog niet op de mat. Donderdag krijgen alle raads- en commissieleden een toelichting op deze begroting. We horen de aankomende week ook over de stand van zaken rond de participatie ‘RTHA luchtvaartscenario’s. En we praten, al weer, over het Lansingerlands Toekomstperspectief. Wij willen liever aan de toekomst werken, niet maar steeds weer praten. Heb een goede week!
Varenbuurt Bergschenhoek
ZoRo-busbaan bij de Bonfut
Eerste van de 144 huizen in de buurt Buyten op Wilderszijde
Geen geluidsschermen bij HSL-tracé ter hoogte van Wildersekade en Rodenrijs
Kunsttoer bij atelier Ben Hulst in Rodenrijs
Zwanen in de Rodenrijsevaart
Nieuwe inrichting van plein voor station Rodenrijs