Dit is nummer 586 van de weekberichten van de PvdA-fractie in Lansingerland! Zoals bijna iedere week openen we met het onderwerp wonen. De boterzachte Uitgangspunten voor de Woonvisie kregen we tijdens de raadsvergadering niet aangescherpt en daardoor blijft het onzeker of mensen die een betaalbare woning zoeken kunnen (blijven) wonen in Lansingerland. Gelukkig werd het afvalbeleid eindelijk vastgesteld. Een slepend dossier waarbij de coalitiepartijen elkaar jarenlang in een wurggreep hebben gehouden. Besloten werd om te kiezen voor Diftar (variabel tarief voor restafval). Verder praten we u bij over de geluidsschermen bij de N209 in Bleiswijk, waarover we vragen aan de wethouder stelden. Ook geven we alvast onze kijk op het tekort op de meerjarenbegroting. Let op: aan het einde van dit weekbericht staat een oproep aan de sportverenigingen in Lansingerland!
Molen in Zevenhuizen
RAAD WIJST ONZE SCHERPERE UITGANGSPUNTEN VOOR WOONVISIE AF
Afgelopen donderdag debatteerde de raad over de Nota van Uitgangspunten Woonvisie Lansingerland 2021-2025. De nota vormt de basis voor de nog op te stellen Woonvisie. Vervolgens wordt het bijbehorende uitvoeringsprogramma gemaakt. De Nota van Uitgangspunten is dus een cruciaal document want deze uitgangspunten moeten oplossingsgericht sturing geven aan het beleid dat in de Woonvisie verwoord wordt.
In weekbericht 585 meldden wij dat de nota wel de knelpunten als het gaat om wonen in Lansingerland beschrijft, maar de uitgangspunten zijn in veel gevallen onvoldoende oplossingsgericht en vooral heel vaag geformuleerd.
Onze fractie diende daarom tijdens dit debat een amendement in waarmee twee uitgangspunten van de nota worden aangescherpt richting het oplossen van een belangrijk knelpunt: het lokale en regionale tekort aan sociale huurwoningen en betaalbare huur- en koopwoningen (inclusief starterswoningen). Ons amendement werd mede ingediend door de fracties van de ChristenUnie, WIJ Lansingerland en GroenLinks. D66 had al aangekondigd het amendement te zullen steunen.
Naast dit amendement diende de PvdA fractie ook een motie in waarin we het college vragen om bij het proces van opstellen van de Woonvisie het oplossen van het tekort aan betaalbare huur- en koopwoningen in onze gemeente als absolute topprioriteit te hanteren. Volop faciliterend denken en doen dus! Deze urgente betaalbare woonbehoefte centraal stellen helpt in het maken van keuzes en voorkomt dat een set van lapmiddelen in de Woonvisie belandt, in plaats van werkelijke oplossingen. Deze motie werd mede ingediend door de fracties van WIJ Lansingerland, D66 en GroenLinks.
Voor de fracties van Leefbaar 3B, CDA en VVD is een aanscherping van de uitgangspunten voor de nieuwe Woonvisie niet nodig. Zij gingen dus niet met het amendement mee. Zij wachten de publicatie van de Woonvisie af en zullen pas dan kritisch bezien of dit document voldoende scherp geformuleerd is. Zo nodig kan er dan alsnog geamendeerd worden. Nu is te voorbarig, vinden zij. Hun reactie komt opvallend overeen met hun optreden tijdens een eerder raadsdebat in december 2020 over de Nota van Uitgangspunten woningbouwontwikkeling Lange Vaart en Merenweg in Bleiswijk. Toen diende de PvdA-fractie een amendement in om minstens 50% van dit woonprogramma als betaalbaar (koop/huur) te programmeren waarvan de helft als sociale huurwoningen. Ook toen vond de coalitie ons amendement te voorbarig en verwezen zij naar het later te verschijnen Masterplan Bleiswijk. De angst om als coalitiepartij kleur te bekennen als gevolg van hun onderlinge politieke wurggreep is volgens ons de oorzaak van dit tijdrekken. Mensen die een betaalbare woning zoeken zijn hier straks de dupe van. Alleen CU bekent duidelijk kleur bij het betaalbare woningdossier.
Ook de motie haalde het jammer genoeg niet. Henk Meester gaf namens de fractie van Leefbaar 3B in de eerste termijn van het debat aan dat zijn fractie zich kan vinden in de stelling dat het oplossen van het tekort aan betaalbare huur- en koopwoningen in onze gemeente als absolute topprioriteit geldt. Hij vroeg aan wethouder Kathy Arends (VVD) of zij dit standpunt steunt. Voor de CDA, VVD en ChristenUnie was de motie een brug te ver. Voor hen zijn alle in de nota van uitgangspunten genoemde doelgroepen prioriteitsgroepen. Wethouder Arends vond de motie overbodig omdat er door het college in de praktijk al topprioriteit wordt gegeven aan het oplossen van het tekort aan betaalbare koop- en huurwoningen. “Denk maar aan de brief aan de provincie over de aanscherping van de programmering van onze woningbouwopgave” zei wethouder Arends (zie ons weekbericht 584). Zij gaf in reactie op een vraag van Henk Meester aan “de inhoud van de motie te omarmen” maar ging niet zover dat zij de motie ging overnemen. Een harde toezegging kregen we niet. Reden voor Henk Meester om als enige lid van de Leefbaar 3B fractie vóór de motie te stemmen. Waarom de overige Leefbaar 3B leden Henk Meester niet volgden, is ons een compleet raadsel. Misschien een digitaal communicatieprobleempje? Behalve hij, steunden ook de fracties van D66, WIJ Lansingerland en GroenLinks onze motie. De PvdA maakt zich nu op voor de volgende slag in de strijd om snel en veel extra sociale en betaalbare huur- en koopwoningen te bouwen. Hierover leest u volgende week meer!
Dat de woningmarkt in onze gemeente inmiddels bizarre vormen heeft aangenomen en er forse ingrepen van overheidsweg noodzakelijk zijn, bewijst dit bericht van RTV Rijnmond van afgelopen maandag: “De prijs van huizen die te koop staan stijgt en stijgt. In onze regio staat Westvoorne bovenaan met een gemiddelde huizenprijs van 506 duizend euro. Dat is een prijsstijging van 28 procent ten opzichte van het jaar ervoor, blijkt uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). Lansingerland komt op plek nummer twee. Daar kost een huis gemiddeld 427 duizend euro. Dat is een stijging van 8 procent ten opzichte van 2019. Het ‘goedkoopst’ is kopen in Schiedam, waar de huizen gemiddeld voor 233 duizend euro van de hand gaan”.
Molens langs de Rottemeren in Zevenhuizen
Blik op sluisje, Lange Vaart Bleiswijk
HOE LOODSEN WE LANSINGERLAND UIT FINANCIEEL ZWAAR WEER ZONDER ONGEWENSTE BEZUINIGINGEN?
Afgelopen woensdagavond was er een beeldvormende bijeenkomst voor de raad over de Kadernota 2022 die op 2 juni verschijnt. Het college wil de raad stap voor stap meenemen in het besluitvormingsproces over de definitieve versie van de Kadernota 2022. Zoals het er nu naar uitziet, is er sprake van een structureel jaarlijks tekort van €3 miljoen. Dit tekort wordt in belangrijke mate veroorzaakt door de te lage rijksbijdragen in de kosten van uitvoering van de Jeugdzorg en van de WMO. Bij de WMO speelt vooral de komst van het zogenaamde abonnementstarief een rol. Hierdoor kunnen ook mensen met een relatief hoog inkomen een beroep doen op WMO voorzieningen zoals huishoudelijke hulp en woningaanpassingen. Daarnaast is ook de lage uitkering uit het gemeentefonds van belang. Dat wordt veroorzaakt door de relatief lage uitgaven die Lansingerland doet aan maatschappelijke ondersteuning en aan uitkeringen en ook aan het hogere inkomstenpotentieel als het gaat om de OZB. Als het om kosten gaat, valt op dat Lansingerland een relatief kleine ambtelijke organisatie heeft. Het totaal aan apparaatskosten ligt maar liefst 8% onder de kosten die vergelijkbare gemeenten kennen, zo laat een landelijke benchmark zien.
Het college heeft als uitgangspunt het jaar 2022 structureel sluitend te maken. Dit betekent dat Lansingerland €3 miljoen structureel moet ‘vinden’. Echter, het financiële probleem van Lansingerland is nog groter als we de jaren na 2022 ook structureel sluitend willen krijgen. Opvallend is dat het college de omvang van het structurele tekort na 2022 nog niet bekend wil maken aan de raad. Als fractie van de PvdA vinden we het belangrijk om het complete plaatje te weten alvorens aan bezuinigingen of bestedingen (denk aan de €137 miljoen Eneco gelden) wordt gedacht. Ook de stand van zaken van de bezuinigingen in 2021 moet bekend zijn. Is het gelukt om budgetten om te buigen? Dit is nodig om het probleem in één keer te overzien en strategische keuzes te kunnen maken. Niemand is gebaat bij hapsnap oplossingen. Daarnaast voorkomen we daarmee dat het financiële probleem wordt verschoven naar de volgende raadsperiode.
In de Kadernota wordt een bedrag van bijna €1.5 miljoen opgenomen om het ambtelijke apparaat structureel met ruim 18 FTE uit te breiden. Voor het college is dit ‘bottom line’. De Eneco gelden zullen niet ingezet worden voor dekking van het meerjarig begrotingstekort. Opvallend is dat het college uitdrukkelijk stelt dat “de afspraken uit het coalitieakkoord kunnen worden heroverwogen”. Wij zijn benieuwd of het college in de Kadernota nieuw beleid opneemt. Denk bijvoorbeeld aan de verhoging van het budget voor schuldhulpverlening en de mogelijke uitbreiding van sportaccommodaties.
De Kadernota staat op de agenda van de commissie Algemeen Bestuur van 23 juni en de raad van 8 juli. Wat onze fractie opvalt, is dat het college er niet voor kiest om de te verwachten tekorten voor de periode 2022-2024 voor een aantal jaren met incidenteel geld uit de reserves af te dekken. Met zo’n €200 miljoen op de plank kan dit makkelijk. Er kan immers ook voor gekozen worden om de structurele dekking pas vanaf bijvoorbeeld 2025 te laten ingaan. Maar zoals we hierboven vermeld hebben, weten we als raad nog niet hoeveel het structurele tekort in 2025 bedraagt. Dat moet het college eerst bekend maken. Het pas later structureel afdekken van de tekorten heeft het voordeel dat dan afgewacht kan worden hoe het nieuwe kabinet denkt om te gaan met de uit de hand lopende jeugdzorg (landelijk komen gemeenten liefst €1.7 miljard per jaar tekort) en WMO uitgaven, wat de sociaal economische gevolgen van corona zullen zijn en ook hoe de herijking van de inkomsten vanuit het gemeentefonds zich zal ontwikkelen. In het voorstel dat bij de Raad voor het Openbaar Bestuur (ROB) ligt voor advies, staat dat gemeente Lansingerland een voordeelgemeente is. Lansingerland krijgt dan €13 per inwoner meer (en dat betekent circa €800.000 structureel). Kortom, er zijn nu nog zoveel onduidelijkheden dat het volgens ons niet slim is om nu al aan het bezuinigen te slaan op onze voorzieningen. Daarnaast is ook de mogelijkheid om aan te sluiten bij de gemeenten die in verzet gaan tegen het rijk om meer gemeentefonds op te eisen.
Waar al wel naar kan worden gekeken, is naar een verhoging van de OZB. Die is in het rijke Lansingerland naar verhouding aan de lage kant. Wij meldden dit al tijdens het debat over de Begroting 2021-2024 in november 2020, zoals u kunt lezen in weekbericht 569. Wellicht doelt het college dus op verhoging van de OZB wanneer het aangeeft om het coalitieakkoord te willen openbreken. Andere thema’s die hard aan herijking toe zijn, zijn de groei van Lansingerland naar maximaal 75.000 inwoners (groei naar 80.000-90.000 inwoners ligt meer voor de hand) en het percentage te bouwen sociale huurwoningen (was 20% en wordt in de visie van het college 25%). Het college wil op weg naar 2040 inzetten op een stevige ontwikkeling van Lansingerland als het gaat om economie, innovatie, mobiliteit, duurzaamheid en woningbouw. De ligging van onze gemeente, met een belangrijke innovatieve economische sector en vlakbij grote steden, is hiervoor ideaal. De PvdA deelt deze visie van harte.
Van belang is wat de grootste fractie in onze raad (Leefbaar 3B) hiervan vindt. In hun weekoverzicht van 14 maart geeft Leefbaar 3B terecht aan dat “Lansingerland nu en in 2040 geen grote stad is. Wij zijn wel in 2040 een grote gemeente met drie kernen Berkel en Rodenrijs, Bergschenhoek en Bleiswijk met zo’n 90.000 inwoners”. En: “Dorps is het niet meer te noemen, maar zeker wel sub-urbaan en dat is een groot verschil met stedelijk”. Een visie die schuurt met de gevoelens van de fracties van VVD en CDA die zeer hechten aan het dorpse karakter en aan een maximale groei tot 75.000 inwoners. Het debat over de toekomst van Lansingerland zal ongetwijfeld een groot raakvlak met de discussie over de Kadernota 2022 krijgen.
Rottemeren Bleiswijk
Forsythia in bloei in Bleiswijk
RAAD GAAT AKKOORD MET INTRUDUCTIE DIFTAR BIJ AFVALINZAMELING
De raad nam afgelopen donderdag een besluit over het nieuwe afvalbeleid. Prominent in de nieuwe aanpak van afvalinzameling aan huis is de introductie van Diftar waarbij in de Lansingerlandse variant vooralsnog wordt gekozen voor het afzonderlijk in rekening brengen van de kosten van het 1x per 14 dagen ophalen van het restafval (zie weekbericht 583). Op de CDA fractie na, die via een amendement 10 maanden uitstel vroeg van besluitvorming om alle losse eindjes die aan Diftar verbonden zijn nog eens goed te onderzoeken, ging de raad met de tegenstem van het CDA (en van 1 fractielid bij Leefbaar 3B) akkoord. Ook de VVD fractieleden hadden forse bedenkingen maar schaarden zich na veel vijven en zessen toch achter het collegevoorstel, zij het met de kanttekening dat zij de gevolgen van Diftar in de praktijk zeer kritisch zullen volgen. Voor hen was doorslaggevend dat uit onderzoek onder inwoners was gebleken dat een meerderheid voor Diftar kiest. Erg soepel was de coalitiesamenwerking ook in dit dossier niet. De irritaties over en weer stapelen zich intussen op.
De Bleiswijkse fles
Bedrijven in Bleiswijk op voormalige Veilingterrein
Hier loop je Lansingerland binnen vanaf brug bij A12
GELUIDSSCHERMEN N209 BLEISWIJK
Tijdens het vragenhalfuurtje in de raad vroegen wij aan het college hoe het zit met de voortgang van de plaatsing van geluidsschermen langs de N209 in Bleiswijk. Die schiet niet erg op. Wij vroegen naar de planning van de werkzaamheden. Bovendien klagen inwoners van Bleiswijk dat zij slecht geïnformeerd worden over de voortgang van dit project. Volgens wethouder Simon Fortuyn is er in april duidelijkheid over hoe het Hoogheemraadschap het complexe probleem met de watergang die de geluidschermen in de weg zitten, gaat oplossen. Dan kan het werk eindelijk beginnen. De wethouder vertelde dat hij vrijdag 26 maart overleg heeft met het bewonerscomité over de voortgang. Mogelijk krijgen de leden van dit comité het niet voor elkaar om ook de verdere omwonenden te informeren over de resultaten ven hun overleg met provincie en gemeente. De gemeente is graag bereid om het bewonerscomité hierbij te ondersteunen.
Zoals bekend werkt de PvdA-fractie al jaren aan de verbetering van de verkeersveiligheid en vermindering van de geluidsoverlast bij de N209 in Bleiswijk en Bergschenhoek. Het is een klus van zeer lange adem, zoals in september 2020 was te lezen in weekbericht 564: “Zorgenweg N209, alle feiten op een rijtje”.
Tunneltje onder A12 richting Moerkapelle
Tot slot: Het accommodatieplan sport is eind vorige week verschenen en daar krijgen de (duo-)raadsleden woensdag 31 maart een technische uitleg over (aanvang is 20 uur). Ook sportverenigingen en burgers kunnen deze uitleg volgen, maar geen vragen stellen. Natuurlijk kunnen ze deze wel vooraf laten weten aan de fracties. Het heeft veel langer geduurd dan wenselijk, dus er ligt hopelijk nu echt een goed plan. We raden alle sportverenigingen aan om woensdag mee te luisteren en het plan te bekijken. Op 14 april zijn vertegenwoordigers van de sportverenigingen uitgenodigd om met de raadsleden in gesprek te gaan over het accommodatieplan. De PvdA-fractie nam hiervoor vorig jaar al het initiatief. Heb een goede week!
‘Hortus Conclusus’ bij tunneltje onder A12
Ooievaarsnest bij de Hichte, Kleihoogt, Berkel
De Groenzoom
De Groenzoom
De Groenzoom
De Groenzoom