WEEKBERICHT PVDA FRACTIE 21 T/M 27 MAART 2020

28 maart 2020

Dit is nummer 546 van de weekberichten van de PvdA-fractie in Lansingerland. Door de maatregelen rond het coronavirus zijn er begrijpelijkerwijs ook in de afgelopen week geen politieke vergaderingen geweest. Nu de wereld er ineens anders uitziet, kijken we in dit weekbericht nog eens kritisch naar onze eigen top 10 van prioriteiten die we precies een maand geleden publiceerden. We vertellen u ook hoe het politieke werk, zo goed als het gaat, weer wordt opgepakt. Tot slot gaan we in op een collegebrief over de driehoek Noordpolder. En net als vorige week zijn er voorjaarsfoto’s uit Lansingerland, met beelden van de natuur en van bedrijvigheid bij aanleggen van wegen.

Prachtige Groenzoom

HOE VERDER MET ONZE PVDA TOP 10 IN DEZE ZORGELIJKE DAGEN?

Nog maar één maand geleden publiceerden wij onze top 10 van prioriteiten voor de rest van deze bestuursperiode. De wereld is inmiddels ingrijpend veranderd. Het optimistische perspectief dat wij toen schetsten, is aan een herbezinning toe. Hoe zorgen wij er als raad en college voor dat de sociaaleconomische gevolgen van de coronacrisis, waar wij kunnen, worden opgevangen? Ook in het tot één maand geleden welvarende Lansingerland zijn de klappen groot. Een aantal inwoners is besmet met het coronavirus en maakt zich met hun naasten grote zorgen. Soms is er sprake van een ziekenhuisopname wat veel spanningen en zorgen voor hen zelf en ook voor hun familieleden met zich brengt. Hele bedrijfstakken zien hun liquiditeit en marktperspectieven in rook opgaan. Bijvoorbeeld de tuinbouw, horeca, openbaar vervoer, evenementen branche, luchtvaart, kledingwinkels, kinderopvang, bloemenwinkels, rijscholen, autobedrijven, reïntegratiebedrijven, fietsenwinkels, benzinestations, culturele sector, taxibedrijven, markten, tandartsen, fysiotherapeuten, kappers en huis aan huismedia zijn sectoren in onze directe omgeving die vrijwel van de ene op de andere dag hun afzetmarkten dramatisch zagen krimpen. Ongetwijfeld gaat het om nog veel meer sectoren. Het gaat duizenden inwoners in Lansingerland direct aan. Voor vele flexwerkers, zzp’ers en ook jonge werklozen zijn het slechte dagen. Hun bestaanszekerheid staat op het spel.

De supermarkten en andere winkels die zorgen voor de levering van dagelijkse producten draaien daarentegen grote omzetten. Hun zorgen zijn de bevoorrading en de veiligheid in hun winkels. Zij slagen hier, ook in Lansingerland, uitstekend in. Wonderlijk is de plotselinge vraag naar speciale producten. Van toiletpapier wisten we het al maar ook schuurpapier is hier en daar uitverkocht. Er is ook een grote vraag naar bijvoorbeeld printers door het thuis leren van kinderen en ook naar spelletjes en boeken. Ondernemers zitten niet bij de pakken neer en slaan de handen ineen. Mooi voorbeeld is de thuisbezorgingsservice van een groot aantal ondernemers in Lansingerland. De crisis zorgt ook voor spannende innovatie op het terrein van digitale communicatie. Er wordt privé en zakelijk heel wat af vergaderd via de digitale media. En met succes. Overal in onze gemeente zijn mantelzorgers en vrijwilligers bezig om er voor te zorgen dat kwetsbare personen die nu aan huis gekluisterd zijn toch hulp krijgen. Ambtenaren en college hebben dagelijks contact met de maatschappelijke organisaties zoals de scholen, de verpleeghuizen, de wijkverpleegkundigen, en de thuiszorg. Ook zoeken zij contact met gezinnen en ouderen die hulp nodig hebben.

Zoals we vorige week al berichten, reageert het college van Lansingerland adequaat als het gaat om het organiseren van de financiële ondersteuning van zzp’ers. Het is goed dat al het gemeentelijke handelen nu volledig geconcentreerd is op het bestrijden van de crisis.

Onze top 10 prioriteiten “sneller & betaalbaar bouwen, voor iedereen betaalbare duurzaamheid, geen arme kinderen meer, basisbanen ook in Lansingerland, gratis openbaar vervoer voor alle AOW gerechtigden, grotere verkeersveiligheid, ook Lansingerland wordt Regenboog gemeente, infrastructuur voor fiets en openbaar vervoer moet nog beter, beschikbare en toegankelijke zorg en, als laatste, een fijne gemeente om te wonen en te werken”, staan nog steeds overeind. Deze tien prioriteiten blijven natuurlijk het sociaaldemocratische kompas waarop wij ook de komende periode zullen blijven koersen. U kunt ze nog eens nalezen op: https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/weekbericht-pvda-fractie-8-t-m-14-februari-2020/

De PvdA-fractie vindt het zinvol om direct na de herstart van het politieke bedrijf in een (digitale) commissievergadering te bespreken wat de meest prangende lokale en regionale knelpunten zijn met betrekking tot de sociaaleconomische gevolgen van de coronacrisis. Daarbij zou ook ter tafel moeten komen welke rolvervulling onze gemeente kan hebben bij het vinden van oplossingen, zowel lokaal als in de regio. Daarbij moet ook aandacht zijn voor eventuele knelpunten die het college kan ervaren met de uitvoering van het financiële crisis pakket. Denk maar aan de zzp’ers, arbeidsmigranten en flexwerkers in de knel, de problemen voor de Voedselbank (te weinig aanvoer van goederen en vrijwilligers), de continuïteit van de Thuiszorg en jonge werklozen die niet direct een bijstandsuitkering kunnen krijgen.

Het college bericht al iedere week over de stand van zaken rond de coronacrisis. Wat ons betreft zorgt het college zelf voor een voorzet voor een bespreking van de belangrijkste knelpunten die er liggen. Voor het college en de raad staan het snelle herstel van de bestaanszekerheid van ál onze inwoners en bedrijven en het garanderen van goede zorg centraal en zo kan er tijdens de bespreking gericht gezocht worden naar oplossingen voor eventuele knelpunten.

De nieuwsbrief van het Centrum voor Lokaal Bestuur zette afgelopen week alle Corona maatregelen en initiatieven in een overzicht: CLB Coronamaatregelen op een rij.

Bezoekerscentrum A16: helaas nu niet te bezoeken

Aanleg A16 tussen Grindweg en N209

Heien bij Rotte voor aanleg aquaduct van A16

SOCIALE AFSTAND HOUDEN NOOPT TOT DIGITAAL VERGADEREN

Zoals gezegd, zijn er in de afgelopen twee weken geen fysieke politieke vergaderingen geweest in het gemeentehuis. De fractieleiders spraken afgelopen woensdagavond telefonisch een dik uur met elkaar, de griffier en natuurlijk de burgemeester. Dat zullen ze voortaan iedere woensdagavond doen. Het voelde goed om elkaar te spreken en wel en wee uit te wisselen. Om te horen hoe het met de gezinnen, families, (thuis)werk en de andere fracties gaat. De burgemeester praatte ons bij en daaruit bleek dat de organisatie, coördinatie en uitvoering van ondersteuning van mensen die geraakt zijn en het waarborgen van veiligheid en openbare orde goed verlopen. De ambtenaren betrokken bij veiligheid, sociaal domein, dienstverlening en ICT hebben het druk. Alle fractieleiders spraken complimenten uit voor de organisatie.

De fractieleiders en hun fracties willen niet te lang wachten met doorgaan van het politieke werk, maar natuurlijk moeten eerst de grootste, acute taken rond de coronacrisis door college en ambtenaren worden afgehandeld. De ICT-afdeling heeft de handen vol gehad aan opzetten van het thuiswerken voor honderden ambtenaren en kan zich nu storten op het mogelijk maken van digitaal vergaderen. Zolang fysiek vergaderen niet of niet goed mogelijk is, kan de gemeenteraad namelijk digitaal besluiten gaan nemen. Afgelopen vrijdag heeft de ministerraad ingestemd met de spoedwet die dit zal gaan regelen. ‘Zo kan het lokaal bestuur in de uitzonderlijke omstandigheden als gevolg van het coronavirus zoveel mogelijk blijven functioneren’, liet het ministerie van Binnenlandse Zaken in een persbericht weten. Een belangrijke voorwaarde is dat de openbaarheid van vergaderingen behouden blijft via een openbare videoverbinding. Het wetsvoorstel zal op korte termijn van kracht worden, maar wanneer precies is niet bekend.

In de praktijk is een raadsvergadering waarbij alleen stukken afgehamerd worden nog te doen, maar een oordeelsvormende vergadering (commissievergadering) is al een stuk lastiger. Zaken die intensief overleg vragen en waarbij inspraak en participatie van burgers belangrijk is, zullen dus bijna zeker moeten worden uitgesteld. Er zal geprioriteerd moeten worden in de te bespreken stukken en te nemen besluiten. Voorlopig wachten we de digitale mogelijkheden af. Onze PvdA fractie belt voortaan op maandagavonden met elkaar. Vragen en zorgen neemt de fractievoorzitter dan mee naar de Presidiumvergadering op woensdag.

Polderweg nabij Bergboezem Berkel

MISTIGE COLLEGEBRIEF OVER BOUWEN IN DRIEHOEK NOORDPOLDER

Over het bouwen van woningen in de driehoek in de Berkelse Noordpolder is veel te doen. De inwoners van de aanpalende Edelsteenwijk lopen te hoop tegen nieuwbouw op deze locatie. Zij vrezen verkeersoverlast en willen het bestaande uitzicht over de groene weilanden richting Zoetermeer niet kwijt. Tijdens de raadscommissie Ruimte van 16 maart beloofde wethouder Kathy Arends de communicatie met de omwonenden te verbeteren, de burgerparticipatie stevig vorm te geven en de kaderstellende positie van de raad veilig te stellen.

In een brief aan de raad dd. 26 maart worden deze toezeggingen verder uitgewerkt. Het college bezweert dat de (eventuele) ontwikkeling van deze locatie nog steeds in de eerste fase van het planproces zit. Het gaat om studeren, toetsen, afwegen en kaders op hoofdlijnen formuleren. Aan deze voorfase wordt door het college een extra fase toegevoegd. Er wordt een “participatieve Werkgroep Verkeer” ingesteld met bewoners en professionals. Het college: “De Werkgroep Verkeer kan de afweging van de verkeersvarianten verdiepen en aanvullen. De werkgroep bestaat uit de eigenaren van de gronden, de gemeente en bewoners en wordt gecoördineerd door iemand die niet betrokken is bij het project. Om de participatiegraad, doel, resultaat en stappenplan te duiden hebben we bijgaande participatieplan Werkgroep Verkeer samengesteld. De afvaardiging van bewoners willen we organiseren in samenspraak met de bewonerscommissie Edelsteenbuurt”.

Het college wil zich tijdens de eerste fase vooral focussen op de mogelijkheden om de nieuwe wijk op een goede manier voor het verkeer te ontsluiten. Lukt dit niet dan heeft de verdere planontwikkeling geen zin. De raad komt voor het college pas in beeld wanneer de eerste onderzoeksfase helemaal is afgerond. Dan kan de raad de kaders voor de opzet van de nieuwe wijk formuleren en een principebesluit voor de ontwikkeling nemen.

Onze fractie vindt de brief aan de raad moeilijk leesbaar en nogal mistig. Met een grote boog wordt in de onderzoeksfase om de boosheid van de inwoners over bouwen in het weiland heen gemanoeuvreerd. Die wordt in de eerste fase gemakshalve van de agenda geschrapt. Het is te verwachten dat de omwonenden hierop gaan reageren. Terecht constateert het college dat de raad pas in beeld moet komen na de afronding van de eerste fase. Op dit moment lopen studie, onderzoek, de wens om meer inspraak en de behoefte aan kaderstelling dwars door elkaar heen. Dit schiet niet op. Het college is nu aan zet maar moet wel voor heldere informatie aan het begin van het proces zorgen.

Het zou het college wel sieren om nog eens kritisch naar de brief van 26 maart te kijken. Die zorgt voor ruis, is moeilijk te vatten en roept dus nieuwe vragen en mogelijk politieke irritatie op. Wat ons betreft komt er een nieuwe brief die klip en klaar helderheid biedt over de door het college voorgestane aanpak, de regeling van verantwoordelijkheden in de voorfase en het moment waarop de raad in beeld komt. Het ligt wel voor de hand dat het college deze bijgestelde brief toetst aan het gevoelen van de raadscommissie Ruimte.

De collegebrief van 26 maart is te vinden op: Brief college over driehoek Noordpolder 26 maart 2020 onder nummer 3/26/2020

Paarden bij de Polderweg

Minimanege aan Polderweg

Tot slot: Ook de aankomende week nog geen politieke vergaderingen, maar wel een kort overleg van de fractie op maandag en van het Presidium op woensdag. We zijn in afwachting van de digitale vergadermogelijkheden. Onze fractie blijft politiek interessante onderwerpen via het weekbericht met u delen. Zorg goed voor uzelf en anderen!

Meertje in natuurgebied bij Polderweg

De Hichte in de Groenzoom