WEEKBERICHT PVDA FRACTIE 23 T/M 29 JAN 2021

30 januari 2021

Dit is nummer 579 van de weekberichten van de PvdA-fractie in Lansingerland! Het college wil veel meer sociale huurwoningen gaan bouwen, zo stond in een brief aan de raadsleden te lezen. Dat nieuws was voor onze fractie het absolute hoogtepunt van deze week. Verder pleitte onze fractie in de raadsvergadering voor een juridisch gezien duidelijkere Verordening Sociaal Domein 2021, en veel socialere uitgangspunten voor de toekomstige verordening. Ons weekbericht geeft ook een update van de acties die het college nam om meer te gaan doen voor de gedupeerden van de toeslagenaffaire die in Lansingerland wonen. De foto’s zijn in Berkel en Rodenrijs gemaakt en tonen de mooie natuur, allerlei bouwstijlen, bedrijvigheid en verschillende bouwlocaties.

Laan van Koot in Rodenrijs

COLLEGE WIL 2500 SOCIALE HUURWONINGEN BOUWEN

Afgelopen week berichtte het college aan de raad dat het van plan is om op de grote woningbouwlocaties in Lansingerland ongeveer 2500 sociale huurwoningen te gaan bouwen. Daar bovenop komen er nog eens 2000 koop- en  huurwoningen in het betaalbare segment. In totaal wil het college op deze grote ontwikkellocaties ongeveer 9000 huizen gaan bouwen. Dit is aanzienlijk meer dan de 4000-7000 nieuwe huizen die tot op heden in de pen zaten. De grote druk van provincie en regio heeft dus toch geholpen. Dat kon ook eigenlijk niet anders.

De grote ontwikkellocaties die het college voor ogen heeft zijn Wilderszijde, Westpolder Bolwerk deelplan 4 West (bij het metrostation Westpolder), Bleiswijk, Driehoek Berkel Noordpolder, Wolfend in Bergschenhoek en Bleizo West bij het station Lansingerland-Zoetermeer. Op deze laatste plek moeten maar liefst 4500 huizen gebouwd gaan worden. Voor de locaties Driehoek Berkel Noordpolder en Bleizo West wordt uitgegaan van 30% sociale huur, voor de overige locaties gaat het om 25%. Het aandeel betaalbare huur- en koopwoningen op al deze locaties zal 25% zijn.

Behalve op deze grote  ontwikkellocaties zijn er in Lansingerland nog andere bouwlocaties waar sprake is van op zich zelf staande projecten of projecten die al in een vergevorderde fase van realisering verkeren. Denk bij het laatste bijvoorbeeld aan delen van de Westpolder waar de plannen al klaar zijn. In totaal gaat het om bijna 2000 woningen waarvan ruim 300 in de sociale huursector en een kleine 90 in de sector betaalbare koop- en huur. Voor een klein deel gaat het bij het aandeel sociale huur om vervanging van gesloopte sociale huurwoningen (ongeveer 110 woningen).

Alles bij elkaar opgeteld wil het college de komende decennia maar liefst 11.000 huizen gaan bouwen, waarvan ongeveer 2700 in de sociale sector en 2100 in de sector betaalbaar. Het aantal te bouwen sociale huurwoningen komt dus dichter in de buurt van de ruim 3200 die het provinciebestuur in november 2020 aan het college oplegde om te voldoen aan het “Meer evenwicht scenario”. Via dit scenario wil de provincie de grote verschillen die er in onze regio bestaan tussen gemeenten met veel en weinig sociale huurwoningen zo veel mogelijk gelijk trekken. Tot nu toe wilde het college niet meer dan 1050 sociale huurwoningen bouwen.

Dit fors aangescherpte bouwprogramma kan volgens het college alleen maar gerealiseerd worden met financiële steun van rijk en provincie. Dit is dan ook als voorwaarde geformuleerd. Wat de PvdA fractie betreft wordt ook een deel van de 137 miljoen Eneco gelden in de bouw van sociale en betaalbare woningen geïnvesteerd.

Al deze nieuwbouwplannen moeten gaan voorzien in nieuwe woonbehoeften (starters, ouderen) en zorgen voor een evenwichtigere bevolkingsopbouw. Het college constateert terecht dat wonen in Lansingerland voor velen onbetaalbaar is geworden. Bijna 75% van de woningvoorraad bestaat uit koopwoningen waarbij de gemiddelde vraagprijs €532.000 is. Mensen met een laag, modaal of middeninkomen zijn vrijwel kansloos op onze woningmarkt. De gemiddelde wachttijd voor een sociale huurwoningen is 81 maanden.

Wanneer al deze plannen werkelijkheid gaan worden, groeit Lansingerland van 62.000 inwoners nu naar ruim 90.000 in de toekomst. Aanzienlijk meer dan de pakweg 75.000 inwoners die de huidige coalitie voor ogen heeft in het kader van het behoud van het dorpsachtige karakter.

Het college wil deze forse aanscherping van het woningbouwprogramma op 18 februari met de raad bespreken. Voor 1 maart moet het nieuwe plan bij het provinciebestuur binnen zijn.

Tegelijk met deze nieuwe plannen ontvingen wij de antwoorden  van het college op de schriftelijke vragen die wij op 24 november 2020 stelden over de opdracht van de provincie om 3262 sociale huurwoningen te gaan bouwen. Het college verwijst in haar beantwoording vooral naar de plannen die hierboven staan. Het college vindt dat de opdracht om 3262 sociale huurwoningen te bouwen enige nuancering behoeft omdat “het een theoretisch model betreft”. Volgens het college gaat het “om een inspanning om richting dit doel te bewegen maar wel  binnen de financiële en uitvoerende mogelijkheden en rekening houdend met het karakter van de gemeente”. Het moet gaan om “het maken van een betere stap, die meer is dan ons oorspronkelijk bod, richting Meer Evenwicht”.

Deze forse sociale en kwantitatieve aanscherping van het bouwprogramma (een duidelijke strategische terugtocht op eerdere standpunten) kwam voor de PvdA-fractie als een verrassing, alhoewel wij wel wisten dat de provincie en regio het gemeentebestuur van Lansingerland niet zouden laten wegkomen met de lage sociale bouwplannen die de huidige coalitie voor ogen had. De 2700 sociale huurwoningen die nu in de pen zitten komen dichterbij de ruim 3200 die de provincie en regio voor ogen hebben. Over dit gat moet door ons nog een politiek robbertje gevochten worden. Het belooft op 18 februari dus een heel interessant raadsdebat te gaan worden. De grote inzet van onze fractie in de afgelopen jaren lijkt nu eindelijk zijn vruchten te gaan afwerpen.

Zie voor onze raadsvragen ook: WEEKBERICHT PVDA FRACTIE 21 T/M 27 NOV 2020 – PvdA Lansingerland

Zuidpolder in Rodenrijs

Bergboezem in Berkel

PVDA MOTIE WIL SOCIALERE UITGANGSPUNTEN VOOR VERORDENING SOCIAAL DOMEIN

 De gemeente Lansingerland is verantwoordelijk voor de uitvoering van diverse wetten in het sociaal domein. Door middel van de Verordening Sociaal Domein worden deze wetten vertaald naar lokale regelgeving. Sinds 1 januari 2015 heeft onze gemeente één integrale verordening voor maatschappelijke ondersteuning, jeugdhulp en participatie.

Het college vindt dat hiermee zorg wordt gedragen voor een integrale aanpak die voorkomt dat er sprake is van een verkokerde uitvoering. Elk jaar wordt de verordening aan ontwikkelingen in wet- en regelgeving en ervaringen vanuit de uitvoering aangepast. Het college wil deze verordening in 2021 op de schop nemen. De PvdA fractie vindt dit op zich een goede zaak, mits er ook aandacht wordt gegeven aan nieuwe, meer socialere uitgangspunten voor het beleid.

Voor het college zijn versterken van de veerkracht en het dragen van eigen verantwoordelijkheid nog steeds de basis van het beleid. De verordening kent een stevig neo-liberaal karakter. Sturen op doelmatigheid en doeltreffendheid staan hierbij centraal. De overheid als bedrijf. Wat de PvdA fractie betreft is deze sterk ideologische keuze inmiddels gedateerd en aan vervanging toe. Het past bij een overheid die op afstand bestuurt en de verantwoordelijkheid voor de uitvoering in belangrijke mate legt bij de inwoners zélf en bij maatschappelijke organisaties. Hierdoor worden mensen in de knel niet allemaal bereikt of ontvangen zij geen zorg en ondersteuning op maat. Bovendien is succes in het leven geen eigen keuze en bestaat pech in het leven echt.

Tijdens de raadsvergadering van afgelopen donderdag dienden wij dan ook een motie in waarin door ons gepleit wordt voor nieuwe uitgangspunten. Het college wordt gevraagd  om bij het opstellen van de nieuwe verordening sociaal domein in 2021 te kiezen voor de volgende uitgangspunten:

  1. Vertrouwen van de gemeentelijke overheid in de burgers;
  2. Humane, betrokken en betrouwbare gemeentelijke overheid;
  3. Medemenselijkheid, rechtvaardigheid, billijkheid en maatwerk als basis voor de uitvoering van sociaal beleid;
  4. Openheid over het gevoerde en te voeren beleid;
  5. Duidelijk beleid ten aanzien van misbruik;

Dit laatste punt werd toegevoegd op verzoek van de fractie van WIJ Lansingerland.

Alleen de fracties van GroenLinks en WIJ Lansingerland steunden onze motie. De andere fracties, met de ChristenUnie voorop die de inbreng van de PvdA “sneu” achtte, vonden dat deze uitgangspunten niet van toepassing zijn op de juridische tekst van de (nieuwe) verordening. Deze uitgangspunten vormen volgens hen slechts de basis voor de uitvoering in de praktijk. De bepalingen in de verordening regelen uitsluitend de formele rechten en plichten van de gebruikers van WMO- en Participatiewet voorzieningen. De PvdA-fractie kan deze redenering niet volgen. Aan elke regelgeving gaat immers een maatschappelijk en politiek debat vooraf over de waarden en sociaal-maatschappelijke uitgangspunten waaraan de formele regelingen in kwestie moeten voldoen. Verordeningen bevatten de juridische constructies die uiting geven aan deze waarden en uitgangspunten. Ook de huidige verordening is gebaseerd op zulke uitgangspunten: de hiervoor aangehaalde versterking van de veerkracht en het dragen van eigen verantwoordelijkheid.

Zicht vanaf Bergboezem op Molenweg Rodenrijs

 VERORDENING SOCIAAL DOMEIN 2021 VOLGENS PVDA JURIDISCH NIET HELDER

Het nieuwe hoofdstuk 8 in de voor 2021 aangepaste Verordening Sociaal Domein gaat over integraal toezicht en handhaving. Er wordt in het raadsvoorstel aangegeven dat “We toezicht en handhaving beter in de verordening verankeren. Wij hebben daartoe een nieuw hoofdstuk toegevoegd over toezicht en het bestrijden van misbruik van de WMO, Jeugdwet en Participatiewet. Deels is het een vervanging van bestaande bepalingen, deels een uitbreiding”.

Dit nieuwe hoofdstuk 8 is volgens onze fractie overbodig. De Verordening Sociaal Domein bevat, met name als het gaat om het zeer uitgebreide deel dat gaat over de Participatiewet, een lange reeks bepalingen die handhaving, sancties en terugvordering betreft. Het nieuwe artikel 8 voegt hier niets aan toe. Het college bezit ook zonder dit extra artikel meer dan genoeg juridische instrumenten om de rechtmatigheid van de uitvoering veilig te stellen. Het ligt veel meer voor de hand om het huidige woud aan bepalingen, vooral als het gaat om de Participatiewet, grondig te saneren.

Verder wordt in hoofdstuk 8 voor het hele lokale sociale domein een toezichthouder geïntroduceerd die “in naam van het college toezicht houdt”. Wat dit orgaan/persoon precies moet gaan doen en wat de exacte nut en noodzaak is, wordt niet vermeld. Een toelichting bij de verordening zelf en in het wijzigingsdocument ontbreekt. Ook de wethouder kon hier niet veel verduidelijking verschaffen bij de commissievergadering op 14 januari. Ook tijdens de raadsvergadering bleef helderheid uit.

Voor de PvdA-fractie ontbreekt een voldoende onderbouwing om akkoord te kunnen gaan met de introductie van hoofdstuk 8. Via een amendement stelden wij afgelopen donderdag voor om dit hoofdstuk te schrappen.

Vlak voor de raadsvergadering kregen wij van ambtelijke zijde en memo waarin werd aangegeven dat het amendement juridisch niet uitvoerbaar is. “Dit heeft te maken met het feit dat voor de wetten in het sociaal domein die een gemeente moet uitvoeren, een verordeningsplicht is opgenomen. Dat betekent dat we verplicht zijn bepalingen op te nemen over bestrijding van misbruik en het voorkomen van oneigenlijk gebruik”. Voor de PvdA-fractie blijft echter overeind staan dat gemeentelijke regelgeving, ook al is deze gebaseerd op door het rijk opgelegde regels, moet voldoen aan de kwaliteitseisen voor lokale wetgeving. Zo’n nieuwe bepaling moet ons inziens een goede toelichting bevatten. Die ontbreekt echter volledig.

Door andere fracties werd opgemerkt dat deze informatie al beschikbaar is in andere regelingen. Dit kan zo zijn maar dit doet volgens ons niets af aan het feit dat de verordening en de toelichting niet compleet zijn. En dat is kwalijk, omdat de uitvoering van het beleid moet kunnen teruggrijpen op een duidelijke verordening. Omdat de rest van de raad ons amendement niet steunde, trok Petra Verhoef het amendement in. De PvdA-fractie stemde vervolgens als enige fractie tegen de Verordening Sociaal Domein 2021.

 

Dienstfietsen distributiecentrum Picnic op Oudeland

Berkel Westpolder

 GEMEENTE STEUNT GEDUPEERDEN TOESLAGENAFFAIRE ALSNOG

Tijdens de vergadering van de Gemeenteraad van 17 december 2020 en de vergadering van de commissie Samenleving van 3 december 2020 is er op initiatief van de PvdA-fractie door het college een aantal toezeggingen gedaan. Deze toezeggingen hebben betrekking op de ondersteuning die gemeentes bieden aan inwoners die gedupeerd zijn als gevolg van de kinderopvangtoeslagaffaire. De Belastingdienst heeft met de VNG afspraken gemaakt over de te bieden ondersteuning die door gemeenten kan worden geboden. Het gaat dan om ondersteuning op de leefgebieden wonen, financiën, gezondheid, werk/dagbesteding en gezinssituatie.

Het aantal gedupeerden in de Gemeente Lansingerland is volgens de cijfers van de Belastingdienst 33. Hiervan hebben volgens de Belastingdienst mogelijk twee huishoudens ernstige problemen ondervonden. De gemeente Lansingerland heeft een meldpunt ingericht waar gedupeerden zich kunnen melden. Tot op heden hebben zich twee personen gemeld en hiermee is het college aan de slag gegaan. Inmiddels is op de gemeentelijke websites en social media aan inwoners informatie over de mogelijkheden voor ondersteuning verstrekt. Van het Ministerie van Financiën is de beschikking ontvangen met daarin de toekenning een bedrag van €40.000 om de gedupeerden te ondersteunen. Dit bedrag is bedoeld voor intake, opstellen van een plan van aanpak, het bieden van ondersteuning op één van de vijf leefgebieden en het bieden van nazorg. Er is op 20 januari contact geweest met de VNG. Daarbij is gesproken over de mogelijkheden om gemeentelijke schulden van gedupeerden in de toeslagenaffaire kwijt te schelden. De VNG werkt met het Rijk en de Belastingdienst aan een voorstel om dit (ook technisch) mogelijk te maken. Zodra duidelijk is wat van het college precies wordt verwacht, werkt de gemeente Lansingerland hier actief aan mee.

De PvdA-fractie is blij dat het college uiteindelijk toch met de hulpverlening aan gedupeerden van de toeslagenaffaire aan de slag is gegaan. Wij zetten dit op de kaart in de raadsvergadering van december: WEEKBERICHT PVDA FRACTIE 12 T/M 18 DEC 2020 – PvdA Lansingerland Wij vinden het wel wenselijk dat het college de oproep aan gedupeerden om zich te melden geregeld herhaalt op de gemeentelijke websites en op de gemeentepagina’s in de huis aan huisbladen.

Berkel Westpolder

Uitbreiding Vlinderstrik (Rotterdam) nabij station Rodenrijs

Tot slot: Wat gaan we de komende week doen? Op woensdag spreken de fracties bij de commissievergadering Algemeen Bestuur over het inrichtingsplan openbare ruimte van het centrum van Bergschenhoek. De toelichting daarop bij een recente presentatie belooft veel goeds. Op donderdag spreken de leden van commissie Samenleving over het nieuwe plan voor schuldhulpverlening 2021-2025 met de opmerkelijke titel ‘De schaamte voorbij – Van schuldig naar schuld(en)vrij’. Wat ons betreft had in die titel het woord ‘genade’ er ook best bij gepast. Want heeft schuld ook niet vaak te maken met de straffende hand van de overheid? Heb een goede week!

Rodenrijse zoom

Klokkenwoning Rodenrijseweg

 Bouwplaats voormalig Hordijkterrein (Rodenrijse velden)