Dit is nummer 548 van de weekberichten van de PvdA-fractie in Lansingerland. De fractie blijft voor u relevante zaken op een rij zetten, al staan de politieke activiteiten noodgedwongen op een lager pitje. Vanuit het college wordt hard gewerkt aan een nieuwe bestuurlijke planning met prioritering van te nemen besluiten. De eerstvolgende gemeenteraadsvergadering staat op 23 april in de agenda. Commissievergaderingen zullen nog langer op zich laten wachten. We zetten in dit weekbericht op een rij wat volgens ons belangrijke informatie is om te weten hoe het precies gaat met de Lansingerlandse inwoners in deze lastige tijd. Verder melden we een lichtpuntje voor de sierteeltsector en schetsen de duurzame horizon die de A16-Rotterdam uiteindelijk voor ons in petto zou moeten hebben.
Kerk Berkel centrum in ochtendzon
HOE GAAT HET MET LANSINGERLAND?
Dat het college en hun ambtelijke staf keihard werkt om de gevolgen van de corona-crisis te bestrijden staat vast. Dit geldt ook voor alle professionele en vrijwilligersorganisaties die onderwijs geven, zorg en maatschappelijke dienstverlening verlenen en voor door de crisis getroffen bedrijven die met man en macht proberen er het beste van te maken. Samenwerking, creativiteit en innovatie zijn de sleutelwoorden. Onze fractie heeft hiervoor veel respect, net als de andere fracties in de gemeenteraad.
Iedere week krijgen we een uitgebreide, schriftelijke en mondelinge update over de processen en maatregelen die in het leven zijn geroepen om de crisis het hoofd te bieden. Belangrijke gebeurtenissen worden genoemd. Via de GGD weten we de laatste cijfers over aantal personen besmet met het coronavirus en het aantal mensen dat eraan overleden is. Maar hoe Lansingerland er precies bij staat, weten we nog niet. Wij varen op landelijke informatie over hoe ingrijpend de crisis om zich heen slaat en over wat dit voor mensen betekent. Wij merken dat het HSL-spoor nog maar twee keer per dag gebruikt wordt door de TGV naar Parijs, dat RtHA volledig gesloten is voor het commerciële vliegverkeer, dat de RET vrijwel lege bussen en metro’s rondrijdt, dat er nauwelijks auto’s geparkeerd staan bij station Lansingerland-Zoetermeer en dat er geen dagelijkse files meer zijn op de Stationssingel in de Berkelse Westpolder. Wij zien de hekken om de speeltuinen in de parken en horen de indrukwekkende verhalen van mensen die in de zorg werken of familieleden hebben die wonen in verpleeghuizen of gezinsvervangende tehuizen. En natuurlijk ook van mensen in onze omgeving die ziek geworden zijn. Wij luisteren naar de verhalen van lokale ondernemers die van de ene op de andere dag zonder werk kwamen te zitten en wij zien de lege terrassen. En al die ouders natuurlijk die thuiswerken, kinderen verzorgen en onderwijs ondersteunen. Het zijn er duizenden in onze jonge gemeente. Waar je maar in onze samenleving kijkt, hoor je van zorgen, verdriet, angst en onzekerheid. Iedereen heeft er mee te maken. Wij realiseren onze kwetsbaarheid en zoeken houvast. Betrouwbare informatie en goed bestuur zijn zeer belangrijk in deze dagen.
Wij zijn blij dat het leeuwendeel van onze inwoners de landelijke en lokale richtlijnen goed opvolgt. Het is een kwestie van volhouden in het besef dat voor heel veel mensen de gevolgen van de crisis heel veel verder gaan dan het gemis van leuke dingen die we gewoon waren. Maar, zoals gezegd, hoe Lansingerland er precies bij staat, weten we nog niet.
Onze fractie zou het dan ook op prijs stellen om van de kant van het college op termijn meer specifieke informatie te ontvangen over hoe het hier in Lansingerland gaat. In het laatste wekelijkse overleg met de burgemeester, griffier en fractievoorzitters gaven ook andere fracties aan het belangrijk te vinden om preciezere, waar mogelijk ook kwantitatieve, informatie te krijgen. Wij geven hieronder een lijst van vragen die wij belangrijk vinden:
- Hoeveel kinderen zijn er voor de scholen buiten beeld als het om thuisonderwijs gaat?
- Hebben alle kinderen van ouders met een laag inkomen nu de beschikking over een huiswerk-laptop?
- Hoe staat het met huiselijk geweld? Heeft het college hier zicht op en werken de hulpverleningsprogramma’s?
- Hoe pakt de beperktere fysieke bereikbaarheid van de gemeente uit? Vallen er geen dringende vragen tussen wal en schip?
- Is er een beeld van de toename van isolement en eenzaamheid bij onze inwoners? En in de mate waarin deze mensen worden bereikt?
- Hoeveel bedrijven in Lansingerland deden een beroep op de door het rijk in het leven geroepen ondersteuningsregelingen?
- Hoe werkt in de praktijk de samenwerking met het college van Rotterdam als het gaat om de uitvoering van een aantal ondersteuningsregelingen voor zelfstandigen en ZZP’ers?
- Is er een beeld van de situatie van uitzendkrachten en flexwerkers die in onze gemeente wonen en mogelijk ontslagen zijn? Het zou vaak om jongeren gaan.
- Is er overleg met verpleeghuizen en gezinsvervangende tehuizen over de knelpunten in de zorg en de veilige arbeidsomstandigheden van medewerkers en hun cliënten?
- Idem met de thuiszorgorganisaties over veilig werken?
- Kunnen politie (wijkagenten) en BOA’s hun werklast aan?
- Voldoen de noodverordeningen op het gebied van openbare orde en veiligheid? Wat zijn de voornaamste knelpunten?
- Hoe gaat het met de in Lansingerland wonende en/of werkzame arbeidsmigranten? Zijn hun huisvesting en arbeidsomstandigheden veilig? En is er instroom en opvang van seizoenarbeiders?
- Zijn er personen, groepen, bedrijven of maatschappelijke organisaties die ondanks alle inspanningen toch tussen wal en schip vallen en dus extra lokale aandacht behoeven?
We begrijpen dat er nu veel aandacht uitgaat naar zo goed mogelijk hulp bieden, maar toch is dit type informatie wel belangrijk om ook op de langere termijn aan oplossingen te gaan werken. Deze informatie moet ook openbaar zijn, zodat ook de media het kunnen gebruiken voor berichtgeving.
Bankjes achter hekken op het Westpolderplein
Westerwater Berkel om 7 uur in de ochtend
Doodstille parkeerplaats station LaLa-Zoetermeer
Emotionele tekst bij KDV in Berkel
LICHTPUNTJES VOOR DOOR CORONA-CRISIS GETROFFEN SIERTEELTSECTOR
Greenports Nederland coördineert en faciliteert voor tuinbouworganisaties de aanpak van de coronacrisis. Hierbij inventariseren de deelnemende organisaties de impact en het schadebeeld in de sector als gevolg van wereldwijde maatregelen om de coronapandemie in te dammen. Ze werken samen aan oplossingen voor collectieve knelpunten. Ook het Ministerie van EZK zit niet stil. Op 8 april stuurde het een brief naar de Tweede Kamer met een reeks maatregelen om de tuinbouw, en in het bijzonder de sierteeltsector die zwaar in de problemen zit, financieel te ondersteunen. Probleem was dat vele sierteeltbedrijven niet of slechts beperkt in aanmerking kwamen voor de Tijdelijke Noodmaatregel Overbrugging van Werkgelegenheid (NOW) omdat de piek in het werk in deze sector pas later in het jaar dan de in de wet genoemde ijkmoment wordt bereikt.
Greenports Nederland is blij mee met de flexibele opstelling van het ministerie van EZK, zo meldde zij afgelopen week. Onze fractie hoopt van harte dat dit pakket met maatregelen de voor onze economie zo vitale bedrijfstak overeind zal houden.
Ondanks alle kommer en kwel gaat het investeren in duurzaamheid in deze sector gewoon door. In het tuinbouwgebied rondom Bergschenhoek & Bleiswijk heeft Wayland Energy, een producent van duurzame energie, pas geleden zes nieuwe glastuinbouwbedrijven aangesloten op haar aardwarmtebron. Het gaat om tuinders op de Anthuriumweg en de Warmoeziersweg. Anthura is één van de zes nieuwe glastuinbouwbedrijven die aangesloten is op het aardwarmtenetwerk. Midden 2017 is gestart met de boring voor het geothermieproject en later dat jaar is de eerste tuinder aangesloten. In totaal worden er nu zestien bedrijven in dit kassengebied duurzaam verwarmd. De aardwarmtebron levert 20 MWth en hiermee wordt 22.000 kiloton minder CO2 uitgestoten en 12 miljoen m3 aardgas bespaard.
WAT IS ER VAN MOTIES OVER A16 ROTTERDAM TERECHT GEKOMEN?
Het tracé van de nieuwe A16 Rotterdam wordt stap voor stap zichtbaarder. Vanaf de Doenkade leidt een breed en kaal talud naar de Grindweg, Lage Bergsebos, Rotte, Ommoord en het Terbregseplein. Vele bomen zijn inmiddels gekapt en hebben plaatsgemaakt voor zand en lege vlaktes. Dat is pijnlijk om te zien. Wat in oktober 2015, de maand waarin de raden van Rotterdam en Lansingerland gezamenlijk akkoord gingen met het inpassingsplan en het bovenwettelijk pakket inpassingsmaatregelen van 100 miljoen extra, nog papier was wordt nu, bijna 5 jaar later, werkelijkheid. We zitten nu in de fase van de zure appel, het wordt een kwestie van stevig doorbijten voordat de natuur rond en bovenop deze nieuwe snelweg weer zal zijn hersteld en de nieuwe weg, zoals wij willen, ook aanjager wordt voor de nieuwe CO2 neutrale toekomst. Want die kans is er zeker!
Onze fractie vraagt zich af wat er eigenlijk gebeurd is met de vele moties die in oktober 2015 door onze raad unaniem zijn aangenomen. Deze stonden in belangrijke mate in het teken van omgaan met mogelijke aanbestedingsvoordelen. Een motie vroeg om er voor te zorgen dat eventuele aanbestedingsvoordelen geïnvesteerd zouden worden in de optimale inpassing van de A16 Rotterdam (met name ten behoeve van Park de Polder en geluidsschermen langs de N209 ter hoogte van Wilderszijde). Het rijk moest er verder voor zorgen dat het tweelaags ZOAB-fijn asfalt dat op de A16 Rotterdam wordt gelegd intensief wordt onderhouden zodat de geluiddempende kwaliteit goed op peil zou blijven.
Verder werd de minister IenM toen gevraagd om bij de aanbesteding van de weg een gunningscriterium op te nemen waarbij de inschrijvende aannemer extra punten kon scoren voor een lagere (tenminste 2 meter) ligging van de kruising van de A16 Rotterdam met de N471 en bovendien moest er direct na het nemen van het Tracébesluit in april 2016 met de omwonenden een inrichtingsplan opgesteld worden voor het gebied rond de kruising van de A16 Rotterdam en de N471. Ten slotte werd de toenmalige minister IenM gevraagd om innovatief aan de slag te gaan om het geluid, luchtkwaliteit, zicht en de duurzaamheid in het algemeen te verbeteren. “Wie weet kan innovatie er voor zorgen dat de A16 Rotterdam geen probleem voor de duurzaamheid wordt maar juist bijdraagt aan duurzaamheid”, stelden wij hoopvol in oktober 2015. Wat ons betreft wordt de A16 Rotterdam een 80 km weg, maar de meerderheid in onze raad (en ook die van Rotterdam) zat ons hierbij begin 2018 helaas dwars.
In de zomer van 2017 vroegen wij het college wat de stand van zaken met betrekking tot de afhandeling van de moties was. Wij kregen toen een nietszeggend antwoord waarin het college zich voor de afhandeling vooral verschool achter de toenmalige minister IenM. Van eigen handelen was niet of nauwelijks sprake.
Wij kunnen ons niet herinneren dat er van de kant van het college daarna nog een terugkoppeling is geweest met betrekking tot de resultaten van de moties. Onze fractie heeft er geen idee van of er in de praktijk aanbestedingsvoorstellen waren en zo ja, wat hiermee gebeurd is. Wij stellen op prijs wanneer wethouder Simon Fortuyn de raad hierover op een later moment alsnog bijpraat.
Wat wel vast staat, is dat de A16 Rotterdam volledig 100% CO2 neutraal wordt aangelegd. Het wordt een ultra moderne snelweg die voor een groot deel voldoet aan de saldo nul eis van onze raad: “Niet horen, zien en ruiken”. Vlak voor de Grindweg duikt de weg een verdiept aangelegde landtunnel onder het Bergse Bos in om twee kilometer verder op het Ommoordseveld weer boven te komen. Saldo nul vereist wel voldoende geluidsschermen ter hoogte van de Ankie Verbeek-Ohrlaan en de hoge passages van Metro E en de HSL. Ook Rodenrijs West moet immers goed beschermd zijn tegen de huidige geluidsoverlast.
Zeker is dat tijdens de komende decennia de huidige door fossiele brandstof aangedreven auto’s stap voor stap vervangen zullen worden door via elektriciteit en waterstof/synthetische energie aangedreven voertuigen waardoor lawaai, stikstofuitstoot en CO2-ellende tot het verleden zullen gaan behoren. De A16 Rotterdam krijgt ook een goede buur aan Rotterdam The Hague Airport (RtHA) die, voor zowel de luchthaven als het luchtverkeer, dezelfde aspiraties heeft. Zie: https://stichtingrhia.nl/, een baanbrekend initiatief van het college van Rotterdam en de directie van RtHA. De aangrenzende nieuwe wijk Wilderszijde wordt zo klimaat neutraal mogelijk gebouwd, biedt betaalbare huizen voor mensen met vitale beroepen en komt in een zeer duurzame omgeving te liggen. Als progressieve, solidaire en groene partij werken wij van harte mee aan deze transitie.
Kale Bergse Bos met A16-Rotterdam tracé
Tot slot: De Paasdagen staan voor de deur en kunnen helaas alleen in klein verband worden gevierd. Op Tweede Paasdag zal onze fractie nog kort digitaal overleggen vanwege een collegebrief met onder andere een Route-kaart Coronacrisis die de raad vrijdag aan het einde van de middag ontving. Bij de digitale vergadering van het Presidium op woensdag zal daar zeker over worden doorgepraat. We brengen u volgende week op de hoogte daarvan. Fijne Paasdagen! Zorg goed voor uzelf en anderen!
Zicht op Berkel vanaf Middelweg