Dit is nummer 581 van de weekberichten van de PvdA-fractie in Lansingerland! Onze week was vooral gevuld met beeldvormingen. (Duo)raadsleden gingen met elkaar en ambtenaren in gesprek over de opgave Wonen, in aanloop naar de Nota van Uitgangspunten voor de Woonvisie. Daaraan voorafgaand presenteerde adviesbureau Stec Groep de resultaten van hun onderzoek naar de woningbehoefte. Het onderliggende rapport is helaas nog niet voltooid, maar het college vaart er alvast blind op. De GGD Rotterdam informeerde de (duo)raadsleden en burgers over het grootschalige onderzoek naar coronavirusinfecties in Lansingerland. Ook werden we deze week uitgebreid bijgepraat over allerlei opties voor burgerparticipatie in aanloop naar een nieuwe Nota Burgerparticipatie. Maar het was vooral een feestelijke week. De PvdA bestond 75 jaar!
Lange Vaart in Bleiswijk
75 JAAR PVDA JONG
Afgelopen dinsdag vierden wij de 75ste verjaardag van de PvdA. Onze partij werd op 9 februari 1946 in Amsterdam opgericht. Volgens onze partijvoorzitter Nelleke Vedelaar staan wij, de PvdA-ers van nu, op de schouders van reuzen. “Met dezelfde idealen als toen, pakken we de problemen van nu aan. De coronacrisis laat zien wat veel mensen al langer voelen. Er is te veel verdeeldheid in ons land. Dingen die ons aan het hart gaan zijn scheefgegroeid. Een fijne woning, liefdevolle zorg, een leraar voor de klas van je kind, de zekerheid van werk, gelijk loon voor mannen en vrouwen. Het is voor mij onbestaanbaar dat dat soort vanzelfsprekende dingen niet voor iedereen binnen bereik zijn”.
Belangrijke thema’s dus voor de aanstaande Tweede Kamerverkiezingen. De PvdA Lansingerland werkt keihard aan de lokale vertaling van deze thema’s. Onze inzet is week na week via onze unieke weekberichten te volgen. In de aanloop naar de verkiezingen zullen wij ook veel aandacht besteden aan wat de nieuwe PvdA Tweede Kamerfractie voor onze regio en voor Lansingerland kan gaan betekenen. Wij zullen dan ook intensief gaan optrekken met onze PvdA regiokandidaat en ons politieke maatje, de Rotterdamse oud-wethouder Barbara Kathmann.
Groenzoom, vlak voor de sneeuw viel
Groenzoom, vlak voor de sneeuw viel
MEER AMBITIE IN PLAN SCHULDHULPVERLENING
Vorige week berichtten wij uitvoerig over het plan van het college om de lokale schuldhulpverlening op een hoger peil te brengen. Wij constateerden toen dat dit plan te weinig ambitieus is. Aanstaande donderdag zal onze fractie tijdens de maandelijkse raadsvergadering een amendement indienen. Wij stellen voor om de door het college voorgestelde doelstelling om het aantal inwoners met problematische schulden eind 2024 terug te brengen met 10% te verdubbelen tot 20%. Zo wordt eind 2024 het aantal inwoners met problematische schulden teruggebracht van 1200 naar 960, en niet maar naar 1080.
Hoe dit bereikt gaat worden hangt af van de concretisering van het plan en de dagelijkse uitvoering door de gemeente zelf en de maatschappelijke partners. Er zijn veel knoppen waar aan gedraaid kan worden volgens het voorliggende plan. Het is niet altijd een kwestie van meer geld of meer mensen. Succes kan ook liggen in betere samenwerking of communicatie. Mocht extra budget nodig zijn, dan kan dit bij de kaderbrief worden betrokken.
We begrijpen ook dat er bijvoorbeeld als gevolg van de economische effecten van Covid 19 een stijgende vraag naar schuldhulpverlening kan zijn in de komende jaren. Maar dat is geen reden om nu niet percentueel een hoger ambitieniveau te kiezen. De PvdA fractie is heel benieuwd hoe de andere fracties in onze raad op ons amendement gaan reageren. Zie ook weekbericht 580 van 13 februari 2021.
Werken aan geluidsschermen bij HSL, Berkelseweg
Zo-Ro busbaan in de sneeuw
SOCIALE WERKVOORZIENING IN ERE HERSTELD
Wij zijn blij dat een aantal fracties in de Tweede Kamer de sociale werkvoorziening in ere wil herstellen. Tijdens het kabinet Rutte II (VVD-PvdA) is in 2015 besloten om de sociale werkvoorziening stap voor stap af te bouwen. Mensen met een arbeidsbeperking zouden voortaan aangewezen zijn op een arbeidsplaats in het vrije bedrijf, bij maatschappelijke organisaties en bij de overheid. Hiervoor was een wettelijk kader met inbegrip van een subsidiestelsel ontwikkeld dat moest voorzien in compensatie voor de kosten die werkgevers dienden te maken voor werkplekaanpassing en een mogelijk lagere arbeidsprestatie. Op zich was dit een goede gedachte omdat het goed is dat mensen met een arbeidsbeperking een werkplek krijgen in een reguliere arbeidsorganisatie en niet in een apart werkbedrijf. Al deze goede bedoelingen ten spijt kwam deze aanpak niet van de grond. Vooral de overheid liet het compleet afweten. Ook de gemeente Lansingerland zag geen kans om voldoende banen voor mensen met een beperking in de eigen organisatie te scheppen. Forse bezuinigingen van 1 miljard hielpen ook niet mee.
Gevolg was dat de sociale werkvoorzieningsbedrijven stevig inkrompen maar dat de nieuwe werkgelegenheid sterk achterbleef. Bovendien werd er fors ingegrepen in de Wajong. Jongeren die ondanks hun beperking toch enige kans zouden hebben op betaald werk, werden van deze uitkering uitgesloten en werden overgeheveld naar de Participatiewet. Van de gemeenten werd verwacht dat zij voor deze groep beschut werk zouden scheppen maar daar kwam in de praktijk heel weinig van. Al met al zijn de kansen op betaald werk voor mensen met een beperking tijdens de tien Rutte-jaren sterk beperkt. Voor hen is de inclusieve samenleving verder weg dan ooit.
Het is dus van groot belang dat een nieuwe regering zich opnieuw buigt over de toekomst van de sociale werkvoorziening. De sociale werkvoorziening oude stijl heeft de potentie om zich te ontwikkelen tot een arbeidsontwikkelingsbedrijf dat zowel traditionele beschutte werkgelegenheid biedt als talrijke detacheringsbanen regelt in de profit- en non profitsector. Dit nieuwe bedrijf kan ook prima dienen als werkgever voor mensen die in aanmerking komen voor een basisbaan. Deze zijn bedoeld voor mensen met een uitkering via de Participatiewet die een forse afstand tot de arbeidsmarkt hebben. Sommigen van hen kunnen doorstromen naar regulier werk, voor vele anderen zal deze basisbaan een definitieve aanstelling zijn. Zie hiervoor ons weekbericht 574.
Het ligt voor de hand dat de gemeente Lansingerland intensieve samenwerking zoekt met Rotterdam of Zoetermeer en ook met de lokale en regionale werkgevers om in regionaal verband te gaan werken aan de opzet van het sociale werkvoorzieningsbedrijf nieuwe stijl. Voor de PvdA-fractie wordt dit een belangrijk thema bij de gemeenteraadsverkiezingen van volgend jaar maart. Voor ons is van groot belang dat de sociale werkvoorziening nieuwe stijl een goede CAO met functieloon, goede scholingsmogelijkheden, loopbaanperspectief en een prima pensioenregeling kent. Zo geven wij de inclusieve samenleving écht vorm.
Rubenslaan Bergschenhoek (blik op Orteliusdreef)
Parkzoom in de sneeuw
RAAD GAAT REAGEREN OP NIEUWE INDELING LUCHTRUIM
Het Nederlandse luchtruim wordt intensief gebruikt. Er ligt een grote opgave om het gebruik van het luchtruim te verduurzamen en te zorgen voor beperking van hinder op de grond. In de op 13 januari verschenen ‘Ontwerp Voorkeursbeslissing’ legt de minister IenW de basis voor de lang verwachte herziening van het Nederlandse luchtruim. In deze beslissing zijn drie samenhangende doelen vastgesteld voor de herziening: efficiënter gebruik en beheer van het luchtruim, beperking van klimaateffect en hinder in de omgeving, en verruiming van de civiele capaciteit en militaire missie effectiviteit. De naderingsgebieden voor Schiphol, Rotterdam en Lelystad worden opnieuw ingericht om het vliegen op vaste routes met continue klim- en daalprofielen mogelijk te maken.
Een andere wijze van afwikkeling van het luchtverkeer kan volgens de minister IenW leiden tot beperking van het geluidsprofiel op de grond (ordegrootte 20%), vermindering van CO2- en stikstofemissies (circa 8% minder brandstofverbruik per vlucht) en reductie van de vliegtijd (circa 9%) in combinatie met een verruiming van de capaciteit in het luchtruim. Of deze effecten echt worden gehaald, is volgens de minister IenW afhankelijk van de verdere uitwerking in de later te verschijnen Planuitwerkingsfase.
Aanstaande donderdag buigen de raadsfracties zich over een door hen vast te stellen zienswijze op dit plan. In de concept-reactie staat te lezen dat “er zorgen zijn over het voorstel over het continue klimmen, continu dalen en vaste routes. Dit kan leiden tot een toename van de hinder in Lansingerland in plaats van een afname. Het plan-MER wijst erop dat deze principes betekenen dat in de directe omgeving van de luchthavens juist meer geluidsbelasting optreedt in plaats van minder, terwijl gebieden die verder weg zijn gelegen te maken hebben met minder geluidsbelasting en uitstoot. Het vergroten van de uitstoot en geluidsbelasting bij direct omwonenden, die al meer hinder van vliegverkeer ondervinden, ten bate van bewoners die minder hinder ondervinden, vinden wij niet verdedigbaar en niet acceptabel”.
De concept-zienswijze bevat een klemmend beroep op de minister om de uitwerking van de routes en vertrek- en landingsprocedures voor RTHA te baseren op de lokale situatie en daarbij het verminderen van geluidshinder en uitstoot als belangrijkste maatstaf te hanteren. Verzocht wordt om de vertrek- en landingsprocedures voor RTHA zo min mogelijk boven stedelijk gebied te laten plaatsvinden, gelet op de negatieve effecten op de leefomgeving als ook vanwege de veiligheidsaspecten samenhangend met vliegverkeer en ook rekening te houden met de andere opgaven, zoals de verstedelijkingsopgaven en de opgaven uit de regionale energiestrategie.
De concept-zienswijze van de raad betreft inderdaad niet zozeer het algemene plan dat nu voorligt dan wel de latere concrete uitwerking voor het luchtruim rond Rotterdam The Hague Airport in de Planuitwerkingsfase. Dan zal moeten blijken of de door de minister beoogde (duurzame) doelen ook daadwerkelijk worden gehaald. De PvdA-fractie steunt het in de concept-redactie verwoorde kanttekeningen. Het is goed om deze nu al vast te leggen.
De voorstellen van IenW over de nieuwe indeling van het luchtruim staan op de website www.luchtvaartindetoekomst.nl
Los van dit onderwerp maar ook zeer belangrijk voor de toekomstige relatie tussen Rotterdam The Hague Airport en de inwoners van Lansingerland is het participatieproces in het kader van het nieuwe luchthavenbesluit. Hiervoor is een speciale website ingericht: www.luchthavenbesluit.nl
Kaasboer in Bergschenhoek
Rondom, Bergschenhoek
Tot slot: In de nieuwe politieke week zijn woensdagavond beeldvormingen over de Mobiliteitsvisie en over de uitgangspunten voor de Woonvisie. Beide belangrijk! Op donderdagavond is er een volle raadsvergadering, die daarom al om 19 uur begint. Op de agenda staat het Plan Schuldhulpverlening 2021-2025, waarbij wij een amendement zullen indienen om het aantal personen met problematische schulden niet met slechts 10% maar met 20% te verlagen na vier jaar. Verder op de agenda de ‘wensen en bedenkingen op de concept RES’ (regionale duurzaamheidsplannen), de Luchtruimherziening en de aanscherping van het Woningbouwprogramma (luistert u nog even naar een interview op de radio met onze fractievoorzitter Petra Verhoef in een uitzending van RTV-Lansingerland https://rtvlansingerland.nl/programma-detail/programma/het-magazine/ (kies 5 februari, het gesprek start vanaf ongeveer 39,5 minuten). Heb een goede week!
IJsvereniging De Sneeuwbal (sinds 1885) in Bleiswijk
Eilanden in de sneeuw, Bergschenhoek
Eilanden in de sneeuw, Bergschenhoek
De Chinees in Bergschenhoek op Julianalaan
Idyllische Varenbuurt Bergschenhoek