WEEKBERICHT PVDA FRACTIE 9 T/M 15 JAN 2021

17 januari 2021

Dit is nummer 577 van de weekberichten van de PvdA-fractie in Lansingerland! Deze week is ons niet in de koude kleren gaan zitten met de keuze van Lodewijk Asscher om geen lijsttrekker van de PvdA te zullen zijn. Ook startte de massale screening op het coronavirus in onze gemeente. We berichten verder over de eerste wisseling van gedachten tussen de fracties over de kaders en stappen voor de besteding van de Enecogelden, de nieuwe verordening Sociaal Domein die wij liever meer sociaal en rechtvaardig zien en de evaluatie van de beleidsaccenten in het Sociaal Domein, waar enige vooruitgang is geboekt maar bezuinigingen onafwendbaar blijken. Politieke keuzes die onze fractie niet steunt. Denkt u er allemaal aan dat op maandag 18 januari vanaf 20 uur de traditionele PvdA Lansingerland Nieuwjaarsbijeenkomst digitaal bij te wonen is?

Bergboezem Berkel

BEWOGEN WEEK

Het was een bewogen week. De persoonlijke keuze van Lodewijk Asscher om geen lijsttrekker van de PvdA te willen zijn, hakt er ook bij ons stevig in. Lodewijk is een sociaal democraat in hart en nieren, diep begaan met mensen die in de knel zitten, altijd op zoek naar politieke oplossingen om hun lot te verbeteren. Een diep integer mens die als minister van Sociale Zaken in Rutte II niet op het netvlies kreeg dat er iets hopeloos mis was met de uitvoering van de toeslagenregeling kinderopvang.

Met zijn beslissing wil hij plaats maken voor een nieuwe lijsttrekker die tijdens de komende verkiezingscampagne en de periode erna niet voortdurend geconfronteerd zal worden met zwarte bestuurlijke pagina’s uit het recente verleden. Het resultaat van doorgeslagen neo-liberalisme en systematisch wantrouwen in burgers. Bovendien zal het de leden van met name VVD en CDA aan het denken zetten of hun eigen lijsttrekker nog wel geloofwaardig is als toekomstig lid van de Tweede Kamer of het nieuwe Kabinet.

Politiek Nederland staat voor de grote uitdaging om de overheid dichter bij de mensen te brengen, de rechtstaat te herstellen, betrouwbaarheid en rechtvaardigheid uit te stralen en afscheid te nemen van het besturen op afstand en van BV Nederland. Een overheid die er juist is voor mensen in de knel en zorgt voor bestaanszekerheid. Een overheid ook die mensen bij elkaar brengt en bruggen slaat tussen de bubbels waarin vele mensen langs elkaar heen leven. Lodewijk Asscher verdient heel veel respect voor zijn persoonlijke keuze ten behoeve van én de toekomst van de PvdA én ook het algemeen belang.

De gemeente Lansingerland stond afgelopen week volop in de nationale schijnwerpers. Menig nieuwslezer bij de nationale media sprak aanvankelijk de gemeentenaam Lansingerland nog wat onwennig uit maar in de loop van de week lukte dit steeds beter. Voor menig medium moet het een eye-opener geweest zijn dat er in het tussengebied van Rotterdam en Zoetermeer een bruisende gemeente bestaat waar maar liefst bijna 65.000 mensen wonen. Het besluit van GGD Rotterdam-Rijnmond en de Veiligheidsregio om alle inwoners uit te nodigen voor de coronatest is een goede. Zo kan veel informatie worden opgedaan over de mate waarin de Engelse corona-variant zich in onze gemeente heeft verspreid en ook over de vraag hoe het anno januari 2021 precies staat met de verspreiding van corona in Lansingerland. Dit kan een schat aan epidemiologische informatie gaan opleveren die van groot belang is voor de verdere aanpak van de bestrijding van corona in Nederland en ver daarbuiten.

Een punt voor de evaluatie: de aanmeldprocedure is niet erg laagdrempelig, zeker niet wanneer zij laag (digitaal) geletterd zijn. Dit geldt ook de informatievoorziening.

Burgemeester Pieter van de Stadt vervulde zijn rol als vertegenwoordiger van de Veiligheidsregio en bestuurder van Lansingerland overtuigend en met verve. Lansingerland heeft de afgelopen week geschiedenis geschreven.

Mobiele testlocatie in Bergschenhoek

DEBAT OVER BESTEDING ENECOGELDEN

Op verzoek van de raad heeft de wethouder financiën in het najaar 2020 een rondje gemaakt bij alle fracties om hun mening te horen over hoe de besluitvorming over de besteding van de Enecogelden moet worden vorm gegeven. Zoals bekend gaat het om ruim 136 miljoen. Het college stuurde nu een procesvoorstel en rapportage van de gesprekken.

Uit de gesprekken komt naar voren dat vrijwel alle fracties als eerste de schulden van de gemeente verder willen terugbrengen (Stap 1 in het proces). Nog onduidelijk bij deze fracties is hoe ver de schulden teruggebracht moeten worden en op welke manier. Onze fractie heeft twijfels of een extra aflossing van de gemeentelijke leningen prioriteit moet krijgen. Dit is geld van de toekomstige generaties en moet vooral voor strategische doeleinden besteed worden. Wat ons betreft alleen oude leningen aflossen tot een niveau waarmee de wegvallende dividendinkomsten kunnen worden gecompenseerd.

Nieuwe leningen zijn tegen zeer lage rente aangegaan en vervroegd aflossen levert door de boeterente per saldo niets op. Verder heeft het aflossen van oude schulden ons inziens alleen maar zin wanneer hiermee absoluut zeker nieuwe bestedingsruimte in de gemeentebegroting ontstaat. Bij de huidige lage rentestand is dit voor een groot deel van het leningenpakket niet te verwachten. Feit is bovendien dat vele leningen worden afgelost wanneer de bouwprojecten afgerond zijn. Andere leningen zijn gekoppeld aan ons investeringsprogramma. Het is dus belangrijk om precies te weten wat de exacte financiële effecten van versnelde aflossingen zijn. Het is aan het college om dit te onderzoeken en de raad hierover een concreet voorstel te doen. Pas dan is een finaal oordeel mogelijk.

We vroegen wethouder Van den Beukel om ook helder te maken hoe het staat met de bestuurlijke opdracht ‘Herfinanciering’ waarmee wat ruimte kan worden gemaakt in de meerjarenbegroting. Dat moet niet blijven liggen tot de kadernota. Volgens de wethouder kost dit nog extra tijd, maar is er grote kans dat er onder andere een kapitaalinjectie in Stedin wordt gedaan. De raad moet daarover natuurlijk beslissen.

Stap 2 in het proces gaat over andere bestedingen van Enecogeld dan schuldenreductie. Omdat de meerjarenbegroting voorlopig moeilijk sluitend te krijgen is, moet hierbij niet alleen gekeken worden naar het maatschappelijke rendement maar ook naar het financiële rendement. Wat ons betreft moet in het totaal van aanwendingen een goed evenwicht zitten tussen maatschappelijk en financieel rendement, maar dat hoeft niet per se per aanwending zo te zijn.

Het is een goede gedachte om  te verkennen of investeren mogelijk is via zogenoemde revolverende fondsen, in nutsbedrijven en/of in energietransitie gerelateerde activiteiten. Het is goed dat een merendeel van de fracties kiest voor dit soort investeringen in een duurzame toekomst en de jeugd van Lansingerland. De PvdA-fractie vindt het jammer dat meerdere fracties  terughoudend staan tegenover het door de gemeente zelf actief gaan investeren in bijvoorbeeld woningen en zorgbedrijven. Voor onze fractie ligt het voor de hand dat Enecogeld mede wordt gebruikt om nieuwbouw betaalbaar te maken voor mensen met een laag of middeninkomen, bijvoorbeeld om de grondprijs naar beneden te brengen.

Om goed te beoordelen hoe we het beste kunnen investeren in de toekomst van Lansingerland, is een goed toetsingskader nodig. Daar wordt door het college aan gewerkt. De commissieleden gaven een aantal duidelijke voorwaarden mee. Dit kader zou gelijktijdig met de Kadernota 2022 worden geagendeerd en door de Raad vastgesteld. Onze fractie heeft liever een gedegen traject met goede bespreking van de kaders en de mogelijke bestedingen. Wat betreft het tempo over besluitvorming ten aan zien van de aanwending van de Enecomiddelen: hier mag wat onze fractie de tijd voor worden genomen. Beginnen met ‘globale bestedingsroutes’ lijkt ons goed plan.

Wethouder Van den Beukel beaamde dat aflossen van schulden maar tot op zekere hoogte nuttig is. Een gezamenlijk bespreking, zoals bij de ‘Beleidsaccenten Sociaal Domein’ ziet hij wel zitten. Er zal geen apart participatietraject vanuit de gemeente worden opgestart, maar wel natuurlijk inbreng van de betrokkenen rond de verschillende uitgaven. Dat lijkt onze fractie een goede aanpak.

Tijdelijke toegang tot winkelcentrum Berkel

SOLIDARITEIT EN RECHTVAARDIGHEID ALS BASIS VERORDENING SOCIAAL DOMEIN

De gemeente Lansingerland is verantwoordelijk voor de uitvoering van diverse wetten in het sociaal domein. Door middel van de Verordening Sociaal Domein worden deze wetten vertaald naar lokale regelgeving. Sinds 1 januari 2015 heeft onze gemeente één integrale verordening voor maatschappelijke ondersteuning, jeugdhulp en participatie. Het college vindt dat hiermee zorg wordt gedragen voor een integrale aanpak die voorkomt dat er sprake is van een verkokerde uitvoering.

Elk jaar wordt de verordening aan ontwikkelingen in wet- en regelgeving en ervaringen vanuit de uitvoering aangepast. Daarnaast is het één van de instrumenten waarmee ingespeeld kan worden op nieuwe ontwikkelingen. De afgelopen jaren zijn de tekorten in het sociaal domein opgelopen. De aanpassingen die het college voorstelt, dragen bij om beter grip te krijgen op de indicaties en op de instroom vooral waar het de jeugdzorg betreft.

Voor het college zijn versterken van de veerkracht en het dragen van eigen verantwoordelijkheid nog steeds de basis van het beleid. Sturen op doelmatigheid en doeltreffendheid staan centraal. De overheid als bedrijf.

Wat de PvdA fractie betreft is deze sterk ideologische keuze inmiddels gedateerd en aan vervanging toe. Het past bij een overheid die op afstand staat en de verantwoordelijkheid voor de uitvoering volledig legt bij de inwoners zélf en bij maatschappelijke organisaties. Dit fenomeen wordt in de literatuur ‘New Public Management’ genoemd en is in de jaren 80 van de vorige eeuw naar Nederland gewaaid. Onderzoek naar effecten van beleid heeft aangetoond dat dit niet goed werkt. Te veel sturen op efficiëntie van beleid gaat ten koste van billijkheid en robuustheid van het beleid.

Het star uitvoeren van de Participatiewet in Nederland vertoont vaak pijnlijke overeenkomsten met de kinderopvangtoeslagenaffaire. Pech hebben in het leven vraagt om solidariteit en om een humane en betrouwbare overheid. Succes hebben in het leven is echt geen keuze.

Wat onze fractie vooral tegen de borst stuit – en we hebben dat al diverse malen aangegeven – zijn de volgende woorden in het raadsvoorstel: ‘zoveel als mogelijk zelf oplossen en ermee leren omgaan’. Ons duo-raadslid Valmir Xhemaili zei erover in de commissievergadering: “Dit klinkt efficiënt op papier maar of het doelmatig en doeltreffend is, is maar de vraag. Er is een verschil tussen systeemwereld en leefwereld. We kijken te veel vanuit een systeemwereld en de papieren werkelijkheid en niet vanuit de leefwereld. Voor mij klinken die woorden in het raadsvoorstel meer als een zwakke overheid die zegt ‘zoek het maar uit’! Hulpbehoevende hebben recht op tijdige, juiste hulp en een sterke overheid!

Het college stelt voor om deze verordening in 2021 op de schop te nemen. De PvdA fractie vindt dit een op zich een goede zaak, mits er ook aandacht wordt gegeven aan nieuwe, meer socialere uitgangspunten voor het beleid. Onze fractie is heel benieuwd wat het college hiervan vindt. Zo nodig dienen wij hierover een motie in tijdens de komende raadsvergadering. Ook van de zijde van D66 werd gevraagd om nadrukkelijker een socialere insteek te kiezen voor de verordening. We zullen D66 benaderen om gezamenlijk te werken aan een amendement bij de raadsvergadering.

Verder gaf Valmir aan dat de PvdA-fractie verbaasd is over het nieuwe hoofdstuk 8 in de verordening dat gaat over het integraal toezicht en handhaving. Voor het hele lokale sociale domein wordt een toezichthouder geïntroduceerd. Wat dit orgaan/persoon precies moet gaan doen en wat de exacte nut en noodzaak is, wordt niet vermeld. Een toelichting in de verordening zelf en het wijzigingsdocument ontbreekt. Elders wordt gezegd: “we hebben een nieuw hoofdstuk toegevoegd over toezicht en het bestrijden van misbruik van de WMO, Jeugdwet en Participatiewet. Deels is het een vervanging van bestaande bepalingen, deels een uitbreiding.”

We vroegen de wethouder om een toelichting geven op de toezichthouder. Gaat die toezicht houden op de uitvoering? De wethouder gaf in vrij algemene termen antwoord. Dat de systeemwereld en leefwereld heus niet uit elkaar lopen in Lansingerland en dat er met de menselijke maat wordt gehandeld, met inachtneming van de regels. Onze fractie gaat hier nog verder achteraan, we willen de rol van de toezichthouder en de precieze bestrijding van misbruik wel helder hebben voor het raadsdebat over de verordening.

Berkel Westpolder heeft diversiteit in bouwstijl

EVALUATIE BELEIDSACCENTEN SOCIAAL DOMEIN: NOG LANG NIET ALLE ARME KINDEREN IN BEELD

Bij het vaststellen van het beleidsplan sociaal domein 2018 – 2022 in 2017 koos de raad ervoor om de Lansingerlandse standaard (het basisvoorzieningenpakket op grond van onze wettelijke taken in het kader van o.a. de Wet op Jeugdhulp, de Participatiewet, de Wet maatschappelijke ondersteuning en de wet op Schuldhulpverlening) te versterken met tien beleidsaccenten. Het maken van keuzes en invullen van de accenten werd gedaan in een aantal gezamenlijke, informele sessies met vertegenwoordigers van de verschillende fracties. Het doel hiervan was om extra te investeren in doelgroepen en thema’s die uit trendanalyses prominent naar voren kwamen, zoals kinderen die in armoede opgroeien. Op de agenda van de commissie Samenleving van afgelopen donderdag stond een eerste overzicht van de actuele stand van zaken.

Uit de eerste woordvoering, van de CU, bleek plots dat dit debat zou moeten gaan over herziening van (lees ‘korten op’) de budgetten voor de beleidsaccenten. Uit de raadsbrief bleek dit niet. Dit stond pas op pagina 13 van de bijlage met de evaluatie. Bij de behandeling van de begroting had een groot aantal fracties (PvdA niet!) een amendement gesteund om niet in 2021 al te bezuinigen op de beleidsaccenten, maar dit door te schuiven naar 2022 en verder (Amendement ‘Uitstel bezuinigingen beleidsaccenten, A2020-019).

Onze woordvoerder, Petra Verhoef, was verbaasd en verbolgen en zei: “Wij hebben het amendement destijds pertinent niet gesteund. We wilden geen uitstel, we wilden afstel. Onze fractie vond namelijk dat de tekorten op de begroting werden afgewenteld op de meest zwakke mensen in Lansingerland. We wilden dat de sterkste schouders de lasten zouden dragen en zochten dekking in verhoging van de OZB. Ik vind het armoedig en bijna beschamend dat we hier nu gaan bespreken waar er valt te kaasschaven. Ik zal me dus inhoudelijk richten op het beleidsaccent ‘Elk kind een kans’, omdat verminderen van armoede onder kinderen een speerpunt van onze fractie is, zoals u weet”.

Onze fractie maakt zich zoals bekend al jaren zorgen over het aantal kinderen die in armoede opgroeit. Deze groep is nog steeds niet helemaal in beeld. Wij waren benieuwd in hoeverre de extra gemeentelijke inspanningen via het beleidsaccent “Elk kind een kans” soelaas heeft geboden.

Het college geeft aan dat het meer zicht op het aantal kinderen in armoede uit de rapportages van partijen die een bijdrage leveren aan dit accent. Bovendien is het Kindpakket uitgebreid met een babypakket. Verder is drie jaar achtereen een kalender verspreid onder de inwoners met een uitkering. De kalender bevat tips en informatie over het aanvragen van voorzieningen uit het Kindpakket. Negentig gezinnen uit de doelgroep kregen hulp via het” Spreekuur Samen Doen”.  Dit spreekuur is in korte tijd uitgegroeid tot een bekende vraagbaak voor huishoudens met een minimuminkomen. Het spreekuur startte in september en bood tot het eind van het jaar aan minimaal 90 inwoners praktische hulp op administratief en financieel gebied, vooral op het gebied van aanvragen voor voorzieningen uit het Kindpakket

Het college stelt vast dat het te ver gaat om te zeggen dat “de extra inzet heeft geleid tot het terugdringen maatschappelijke problemen als eenzaamheid, echtscheidingen en kinderarmoede, maar de thema’s zijn wel duidelijk op de kaart gekomen, zowel bij inwoners als bij aanbieders”. Sommige doelgroepen kwamen volgens het college beter in beeld, zoals kinderen in armoede, eenzamen, jongeren van PRO/VSO scholen, mensen met zorgwekkende betalingsachterstanden.

Toch werden in 2019 slechts 270 kinderen via het Jeugdfonds Sport & Cultuur bereikt. Het grootste deel van de aanvragen betrof zwemles en lidmaatschap van een voetbalclub. Stichting Leergeld kreeg 1721 aanvragen voor een onderdeel uit het Kindpakket. In totaal verstrekt de stichting Leergeld 1570 voorzieningen uit het kindpakket. Dat is een gemiddelde van 2,3 voorzieningen per kind. Er werden er 610 kinderen geholpen en daarmee 270 gezinnen. Ze ontvingen onder andere schoolspullenpassen, kledingpassen, fietsen en verjaardagboxen van de Stichting Jarige Job. Ook werd er voor het eerst gebruik gemaakt van het babypakket.

De conclusie van het college is dat er zo danig geïnvesteerd is in hun maatschappelijke dat gezinnen in armoede beter bereikt worden. “Dit zien we terug in het aantal ‘Samen Doen’ spreekuren, het aantal kinderen dat geholpen wordt door Jong perspectief en het aantal uitgereikte Kindpakketten”. Het college stelt nog geen zicht op het effect van deze inzet. Het college: “Die is ook lastig meetbaar. Ook hebben we nog niet voldoende kwantitatieve gegevens over het aantal kinderen in armoede (in beeld) en het aantal kinderen in armoede dat bereikt is”.

De PvdA-fractie vindt deze conclusie teleurstellend. Nog steeds is niet duidelijk hoeveel kinderen er precies in Lansingerland opgroeien. Het college verbergt zich achter maatschappelijke organisaties als het om de verzameling van gegevens gaat maar doet zelf nauwelijks een eigen inspanning. Onze inschatting is dat het om 800-1000 kinderen gaat gelet op het percentage van 4.5% aan huishoudens dat in onze gemeente in armoede verkeert. Waarom het college niet veel meer bovenop dit vraagstuk zit is ons niet duidelijk. Is het de ideologie van de overheid op afstand met al weer een prominente rol voor de maatschappelijke organisaties? De PvdA fractie wil al jaren meer actie zien, maar het komt niet van de grond. Moeten we hier nu voor de zoveelste keer weer een motie over indienen?

Wethouder van Tatenhove is uiteindelijk niet meer inhoudelijk ingegaan op de punten van de verschillende fracties. Besloten werd om, net als bij het tot stand komen van de beleidsaccenten, informelere sessies te organiseren om de voortgang op de beleidsaccenten en de taakstelling van rond de 2,5 ton jaarlijks bezuinigingen te bespreken. Daar moeten we het dan maar mee doen, maar met grote tegenzin.

Armoede bij kinderen is actueel. De Kinderombudsman Rotterdam berichtte afgelopen week: “Om meer kinderen te bereiken die in armoede opgroeien, is het nodig dat de gemeente meer vanuit de ouders en kinderen denkt en niet vanuit het gemeentelijk systeem”. Zo is het volgens ons precies. Haar hele verhaal is te vinden op: https://www.ad.nl/rotterdam/kinderombudsman-regelingen-voor-kinderen-in-armoede-moeilijk-en-te-onbekend~a2361f66/

“Wat betekent het om als kind in Lansingerland in armoede op te groeien?” Dit verhaal publiceerde wij in 2018 maar heeft aan actualiteit nauwelijks aan kracht ingeboet: PvdA SERIE “WAT BETEKENT HET OM ALS KIND IN LANSINGERLAND IN ARMOEDE OP TE GROEIEN?” – PvdA Lansingerland

Bouw geluidsschermen HSL Bergschenhoek

DIGITALE NIEUWJAARSBIJEENKOMST OP 18 JANUARI

Maandagavond 18 januari 2021 vanaf 20 uur is de traditionele PvdA Lansingerland Nieuwjaarsbijeenkomst. Dit jaar vanwege Corona jammer genoeg niet in ’t Manneke in de Berkel Westpolder maar digitaal via een Zoom-verbinding. Barbara Kathmann, nu nog wethouder voor de PvdA in Rotterdam en top-kandidaat voor de Tweede Kamer bij de verkiezingen op 21 maart 2021 en Petra Verhoef, fractievoorzitter PvdA Lansingerland, zullen samen de feestelijke aftrap doen.  Zij zullen beiden een vooruitblik geven op wat het nieuwe jaar volgens hen gaat bieden. Hierna is er volop mogelijkheid om met hen in gesprek te gaan. Wilt u meedoen, meldt u dan aan via een mailbericht naar [email protected] Vervolgens ontvangt u van ons de link voor deze Zoom-bijeenkomst. Uiteraard zijn ook niet-PvdA leden zoals elk jaar van harte welkom om mee te doen!

’t Manneke in de Westpolder

Tot slot: De komende week begint met de Nieuwjaarsbijeenkomst van onze PvdA afdeling, waarbij we veel mensen hopen te spreken. Op woensdag is er een beeldvorming over de Regionale Energie Strategie en het participatietraject RTHA rond het luchthavenbesluit. Op donderdag weer een beeldvorming in de serie ‘Toekomstperspectief’. Heb een goede week!

 Achter Sportpark Hoge Land Berkel

Parkzoom 4 Bergschenhoek bijna klaar

Tussen Berkel en Pijnacker

 Bergboezem Berkel

Blij als de lichtjes hier weer branden