WEEKBERICHT PVDA LANSINGERLAND 1 – 5 JULI 2024 (Aflevering 712)

5 juli 2024

SPANNEND DEBAT OVER LASTENVERHOGEN OF BEZUINIGEN OP SOCIAAL DOMEIN ALS LAATSTE REDMIDDEL VOOR EEN SLUITENDE BEGROTING

Donderdagavond was het raadsdebat over de Kaderbrief 2025. In weekbericht 710 berichtten wij uitgebreid over het debat in de raadscommissie Algemeen Bestuur dat hieraan voorafging. Onze conclusie was dat er, zoals het nu naar uit ziet, geen bezuinigingen nodig zijn om de begroting 2025 sluitend te krijgen. Voor de jaren erna is de situatie nog onzeker. In 2026 is er sprake van het zogenaamde Ravijnjaar met een voorlopig voorzien financieel tekort dat mogelijk oploopt tot €13 miljoen.

Het afsluitende raadsdebat stond vooral in het teken van welke maatregelen de raad nu kan nemen om in 2025 goed voorbereid de discussie aan te gaan over de vraag welke prioriteiten er moeten worden gesteld om de begroting 2026 en verdere jaren alsnog sluitend te krijgen.

De ingediende amendementen die het debat over deze prioriteitstelling het meeste kleur gaven, waren afkomstig van de PvdA samen met GroenLinks en van het CDA samen met Leefbaar 3B. Een boeiend debat tussen de linker- en rechterflank in de raad. Ons amendement gaf aan dat “Taken en voorzieningen die bedoeld zijn voor de meest kwetsbare inwoners worden aangewezen als laatste optie bij eventuele bezuinigingen. Dit zijn in ieder geval de voorzieningen in het kader van armoede en minimabeleid, schuldhulpverlening, hulpverlening aan kwetsbare ouderen, mensen met een beperking, jongeren in de knel, statushouders, en re-integratie-instrumenten op weg naar (betaald) werk”.

Het CDA kwam met een soortgelijk amendement, zij het dat volgens deze fractie lastenverhoging de laatste optie moet zijn bij eventuele bezuinigingen. Beide amendementen sluiten elkaar uit (je kunt als raadslid niet voor de één en ook voor de andere zijn). Daarom besloot de raadsvoorzitter om te loten welk amendement in stemming zou worden gebracht. Een unieke situatie die, voor zover wij ons herinneren, nog nooit heeft plaatsgevonden. De loting had als uitslag dat het amendement van het CDA in stemming werd gebracht en dat van de PvdA-GroenLinks dus niet.

Het CDA amendement haalde vervolgens een meerderheid in de raad maar wel een zeer nipte. De meerderheid werd bepaald door één stem (16-15) . Voor stemden de fracties van CDA, Leefbaar 3B, Voor Lansingerland en VVD. Tegen stemden PvdA, GroenLinks, D66, ChristenUnie en WIJ Lansingerland.

Ondanks het negatieve advies van Simon Fortuyn, hun eigen wethouder van Financiën, heeft de fractie van Leefbaar 3B ervoor gezorgd dat een omstreden amendement werd aangenomen. Tijdens het debat werd duidelijk dat de partij in haar beleid de meest kwetsbare inwoners lager waardeert in hun afwegingskader (de zogenaamde piramide) dan inwoners die onroerende zaakbelasting (OZB) betalen.

Natuurlijk is onze fractie teleurgesteld dat ons amendement het niet haalde. Opvallend is dat het CDA Lansingerland een zeer rechtse koers voert. Wij zien een stevige spanning met de uitstraling van de landelijke fractie onder leiding van hun nieuwe fractievoorzitter Henri Bontenbal.  De uitslag van deze stemming biedt zeker hoop voor het debat dat volgend jaar gevoerd gaat worden over de meerjarenbegroting vanaf 2026. Essentieel wordt de uitslag van de Gemeenteraadsverkiezingen van maart 2026. Onze hoop is dat de nieuwe meerderheid in de raad links van het midden komt te zitten.

Fractievoorzitter Hamid Azzouzi kijkt toch met tevredenheid op dit debat terug: “We hebben bijna het amendement van het CDA en Leefbaar 3B tegen gehouden. Wat jammer dat het nét niet gelukt is. Goed dat er zoals het er nu naar uitziet er geen bezuinigingen op de gemeentebegroting 2025 nodig zijn. Voor het Ravijnjaar 2026 zie ik zeker nog reële kansen om het nu voorziene grote tekort zonder een grote aanslag op onze voorzieningen terug te brengen. Mensen in de knel moeten absoluut gespaard worden”.

Wat ook opviel was dat een CDA-Leefbaar 3B motie die ging over het nu al treffen van voorbereidingen voor grote bezuinigingen om mogelijke tekorten in het Ravijnjaar 2026 af te dekken, geen meerderheid kreeg. ChristenUnie, D66, PvdA, GroenLinks, Wij Lansingerland en VVD stemden tegen. De Kaderbrief 2025 werd met algemene stemmen aangenomen.

Een totaal overzicht van de stemmingen over alle ingediende amendementen en moties is hier te vinden.

Loopbrug over A16 Rotterdam in Lage Bergsebos

AANTAL HUISHOUDENS IN LANSINGERLAND MET ENERGIEARMOEDE LAAGSTE VAN NEDERLAND

Het aantal huishoudens in Lansingerland dat te kampen heeft met energiearmoede is het afgelopen jaar tegen de landelijke trend in gelijk gebleven. Dat meldde het AD afgelopen week. Volgens dit dagblad zijn er in totaal zo’n 351.Teruggerekend naar procenten ligt dat cijfer nergens in Nederland lager, zo blijkt uit een schatting die het CBS en TNO afgelopen dinsdag naar buiten brachten. In totaal gaat het volgens CBS en TNO om bijna één miljoen huishoudens, waarvan 803 in Lansingerland. Daarmee valt 3,2 procent van alle huishoudens in deze gemeente in die categorie, dus veel minder dan het landelijk gemiddelde van 12 procent.

“Huishoudens met energiearmoede hebben om te beginnen een laag inkomen, en daarnaast ofwel een hoge energierekening, ofwel een woning waarin flink gestookt moet worden, vanwege bijvoorbeeld slechte isolatie. In Lansingerland vallen 226 huishoudens in de categorie ‘laag inkomen, slecht geïsoleerde woning’, en 201 in de categorie ‘laag inkomen, hoge energienota’. Deels overlappen die groepen uiteraard”, zo berichtte het AD.

Tunnelbak A16 in Lage Bergsebos is nu helemaal ingepakt

VNG: ASIELKETEN MOET OP ORDE VÓÓR INTREKKEN SPREIDINGSWET

Als de Spreidingswet wordt ingetrokken, moet eerst de asielketen op orde zijn. Dat vindt een (ruime) meerderheid van de gemeenten. Daarnaast willen lokale overheden de huisvestingsopgave voor statushouders blijven invullen op een manier die past binnen hun huisvestingsbeleid. Gemeentebestuurders stemden op 26 juni over deze resolutie tijdens de algemene ledenvergadering (ALV) van het jaarcongres van de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG). Maar liefst 96 procent van de gemeenten stemde vóór. Dit bericht komt uit BinnelandsBestuur van 1 juli 2024. Wij berichtten over deze resolutie al in weekbericht 711 van vorige week. Onze fractie is er van overtuigd dat ook het college van Lansingerland voor deze resolutie heeft gestemd. Volgende week donderdag is het afsluitende debat in de raad over de capaciteit van de noodopvanglocatie op Wilderszijde. In weekbericht 711 informeerden wij onze lezers over de actuele stand van zaken.  Centrale vraag is hoe de fracties van CDA en WIJ Lansingerland gaan stemmen. In weekbericht 713 van volgende week meer hierover.

Meertje in Lage Bergsebos

PVDA STELT SCHRIFTELIJKE VRAGEN OVER OVERLAST PADELBANEN IN BLEISWIJK

Op 11 juni 2024 stelde onze fractie schriftelijke vragen over de overlast die de padelbanen in Bleiswijk volgens de omwonenden veroorzaken. Onze schriftelijke vragen zijn hier te vinden. Wij zijn erg benieuwd naar de reactie van het college.

Wandelen in Lage Bergsebos

Tot slot.  Volgende week is de laatste week voordat de raad met zomerreces gaat. Aanstaande woensdagavond is er een beeldvormende bijeenkomst over de Omgevingsvisie 2.0 Donderdagavond is er een raadsvergadering. De agenda is hier te vinden. Belangrijkste agendapunt is, zoals gezegd, de inwerkingtreding van de Spreidingswet. Hierover meer in ons weekbericht 713 van de volgende week. Daarna is het reces & vakantie. De raad gaat op woensdag 28 augustus 2024 weer verder met een beeldvormende bijeenkomst.

Lage Bergsebos wordt steeds groener