Dit is nummer 628 van de weekberichten van de PvdA-fractie in Lansingerland. Het was de week waarin de raad definitief besloot om een zienswijze in te dienen met betrekking tot het besluit van Gedeputeerde Staten om een aanwijzing te geven over het bouwen van sociale huurwoningen in de Berkelse Driehoek Noordpolder. Veel nieuws en achtergronden geven we naar aanleiding van de roerige bewonersavond over het onlangs gepubliceerde pakket aan voorstellen dat bouwstenen moet gaan leveren voor de aanvraag van een nieuw Luchthavenbesluit voor Rotterdam The Hague Airport.
Onze fractie is blij dat Attje Kuiken tot voorzitter is gekozen van de PvdA-fractie in de Tweede kamer. De PvdA in Lansingerland kent haar al sinds 2012, toen zij woordvoerder was rond de aanleg van de A13/A16. We wensen haar veel succes.
En verder werden de nieuwe duo-raadsleden deze week ingewerkt op zaken als de taak, rol en positie van de gemeenteraad, burgerparticipatie en inspraak, de verschillende politieke instrumenten en het vergadermodel. Ook op alle feiten en kwesties rond wonen en bouwen zijn we uitgebreid bijgepraat door de verantwoordelijke ambtenaren. We kunnen aan de slag!
Tunnelbuis A16 bij de Rotte
RAAD NEEMT DEFINITIEF BESLUIT OVER INDIENING ZIENSWIJZE OVER DRIEHOEK
Vorige week, in WEEKBERICHT PVDA LANSINGERLAND 9 T/M 15 APRIL 2022 – PvdA Lansingerland berichtten wij uitgebreid over de raadscommissievergadering en de vergadering van de Provinciale Statencommissie die in het teken stond van het voornemen van het college van Gedeputeerde Staten om een proactieve aanwijzing te geven met betrekking tot de Driehoek in de Berkelse Noordpolder.
Afgelopen woensdagavond was er een korte raadsvergadering waarin de raad het voorstel om deze zienswijze in te dienen formeel bekrachtigde. Zoals bekend was de PvdA fractie geen voorstander van het indienen van een zienswijze met een verzoek aan GS om het besluit in te trekken. De actualiteit had dit voornemen inmiddels ingehaald, zo legde onze woordvoerder Petra Verhoef uit. Zij onderstreepte tijdens dit debat dat de PvdA-fractie dezelfde doelstelling heeft als de andere fracties in de gemeenteraad: zorgen dat er ruimte is voor een democratisch proces over het eventueel wijzigen van het bestemmingsplan voor de Driehoek Noordpolder van ‘agrarisch’ naar ‘woningbouw’. Petra Verhoef: “Maar wij denken dat het op dit moment uitsturen van de zienswijze, zoals deze nu op tafel ligt, averechts zal werken en een oplossing juist zal blokkeren. Dat is niet in het belang van de bewoners van de Edelsteenbuurt. Nu namelijk via een zienswijze verzoeken aan het college van Gedeputeerde Staten om het besluit voor het geven van een aanwijzing in te trekken, is in onze ogen geen bestuurlijk effectief middel.
Het verzoek tot intrekken van het besluit is immers vorige week woensdagmorgen 13 april al gedaan door wethouder Kathy Arends tijdens de vergadering van de Provinciale Statencommissie. De Statencommissie had geen oren naar het intrekken van het besluit. Wel werd door een aantal fracties aan de Gedeputeerde gevraagd of zij akkoord kon gaan met verlengen van de termijn waarbinnen de raad van de gemeente Lansingerland haar zienswijze moet indienen. Liefst ruim nadat een nieuw college is aangetreden. De gedeputeerde zegde toe dit te onderzoeken en daarmee stemden alle Statenfracties in. Een goed voorstel, vindt de PvdA-fractie. Wij hebben het resultaat van dit korte provinciale debat goed gewogen en stelden daarom vorige week vrijdag via e-mail al aan de woordvoerders van de fracties en de griffie voor om zo snel als mogelijk een brief uit te sturen, maar nog geen zienswijze.
In die brief had de gemeenteraad het aanbod voor uitstellen van indienen van de zienswijze kunnen ‘echoën’ en kunnen aansturen op het indienen van een zienswijze op de proactieve aanwijzing nadat een nieuw college in samenspraak met de gemeenteraad veel inhoudelijker en constructiever een reactie zou hebben geformuleerd. Natuurlijk na gesprekken met de provincie. Verder koersen op intrekking van de concept-aanwijzing eindigt in een doodlopende steeg en zet de verhouding met de provincie verder onder druk, zo denken wij. De Driehoek Noordpolder staat immers op de provinciale 3 ha-kaart, met instemming van ons eigen college. Het is duidelijk dat Provinciale Staten hier vrij formeel instaat. Terugtrekken van het besluit ligt niet voor de hand en daarmee staan we als Lansingerland na het indienen van deze voorliggende zienswijze meteen met 1-0 achter”.
Petra Verhoef constateerde dat de overgrote meerderheid van deze raad wel achter deze zienswijze staat en dat daarmee deze dus namens de hele gemeenteraad verstuurd zal worden. “Daar leg ik mij natuurlijk bij neer. Het standpunt en de voorkeursstrategie van de PvdA zijn helder genoeg geworden uit de debatten en staan ook in de toelichting in het Raadsvoorstel”.
Wat opviel tijdens het debat was dat alle fracties hun toon in vergelijking met het raadscommissiedebat aanzienlijk hadden gematigd. Dit advies van de PvdA fractie was kennelijk goed geland. Wethouder Kathy Arends deelde na de eerste termijn van de fracties mee dat zij van ambtenaren van de provincie had gehoord dat er een voorstel aan Gedeputeerde Staten ligt om desgevraagd uitstel te verlenen tot 1 juli om een zienswijze in te dienen over de aangekondigde aanwijzing. Geheel in lijn met de toezegging van Gedeputeerde Anne Koning om te laten onderzoeken in hoeverre uitstel van de reactietermijn juridisch mogelijk was. De raad vond dit een gepasseerd station. “Postzegel erop en versturen maar, we hebben er geen vertrouwen in”, was de algemene tendens. Opvallend was ook dat geen enkele fractie in onze raad, die via hun politieke partij ook vertegenwoordigd zijn in Gedeputeerde Staten (naast PvdA ook CDA, VVD, D66, GroenLinks en ChristenUnie), in ging op het feit dat hun eigen partij in Provinciale Staten het GS-beleid om tot een aanwijzing over te gaan uitdrukkelijk steunde.
Te verwachten is dat Gedeputeerde Staten nu snel de aanwijzing naar de gemeente Lansingerland zal sturen. Het nieuwe college zal dan de planontwikkeling Driehoek Noordpolder snel moeten hervatten. Maar goed, laten we de reactie eerst maar afwachten.
Terbregge aan de Rotte
SAMEN WERKEN AAN EEN DUURZAAM ROTTERDAM THE HAGUE AIRPORT
Hoe het begon
Onze fractie werkt al sinds 2010 samen met Rotterdam The Hague Airport (RTHA). Die samenwerking ontstond als gevolg van de irritatie van de toenmalige PvdA-fractie over het ongestructureerde landen en stijgen van de vliegtuigen. Daar was geen touw aan vast te knopen en veroorzaakte veel hinder en overlast voor de inwoners van Lansingerland. De PvdA-fractie benaderde toen alle grootgebruikers van de luchthaven en ook de directie van RTHA met het voorstel om de aanvliegroutes en vertrekroutes te stroomlijnen en voorspelbaarder te maken. Ons signaal werd opgepikt door de toenmalige directeur van RTHA waarna een aantal overleggen volgden over hoe deze problematiek gezamenlijk op te lossen. Samen met RTHA organiseerden wij toen een aantal werkconferenties waaraan de luchtverkeersleiding, alle betrokken luchtvaartmaatschappijen en natuurlijk ook RTHA deelnamen. Het concept van voorspelbare en gestructureerde routes was geboren en werd ook uitgevoerd. Ruud Braak en Gerard Bovens, die toen onze RTHA woordvoerders waren, kregen werkende weg veel inzicht in deze complexe wereld. En ook in de talloze beperkingen zoals de regelgeving en de chaotische indeling van het luchtruim die de overlast stevig versterkt. We hebben er vele weekberichten over vol geschreven.
Aan de slag voor een duurzame luchtvaart
In 2017 kwam de broodnodige verduurzaming van de luchtvaart steeds meer in beeld. De fractie van ChristenUnie/SGP in de gemeenteraad van Rotterdam kwam met een initiatiefvoorstel waarin Rotterdam The Hague Airport uitgeroepen werd tot de proeftuin voor de duurzame luchtvaart. Er moest een samenwerkingsverband komen tussen Rotterdam en de luchthaven om dit concept handen en voeten te geven. De Rotterdamse en Lansingerlandse PvdA-fractieleden Barbara Kathmann en Gerard Bovens gaven in de aanloop naar de gemeenteraadsverkiezingen steun aan dit initiatief en gingen het gesprek aan met de directie van RTHA over de vraag hoe deze proeftuin handen en voeten te geven. Daarna ging het snel. In 2019 werd op initiatief van de gemeente Rotterdam (wethouder Kathmann, PvdA) en directeur Ron Louwerse van RTHA de stichting Rotterdam The Hague Innovation Airport (RHIA) opgericht. Deze stichting fungeert als motor en ook als community voor inmiddels 60 bedrijven, kennisinstellingen en maatschappelijke organisaties die zich inzetten voor de duurzame luchtvaart. Gerard Bovens, onze huidige afdelingsvoorzitter, werd door Rotterdam en RTHA gevraagd om lid te worden van de Raad van Toezicht. Ook over deze ontwikkelingen heeft onze fractie menig weekbericht gepubliceerd.
Uitgangspunt voor de PvdA-fractie is dat de luchtvaart duurzaam zal zijn of niet zal zijn. Ingrijpende veranderingen in de luchtvaart zijn nodig. Het gaat dan zowel om het klimaatneutraal maken van de luchtvaart, het terugdringen van de geluidsoverlast, het reduceren van de stikstofuitstoot en het verbeteren van de luchtkwaliteit, in het bijzonder het tegengaan van de uitstoot van fijnstof.
Buurtschap Rotte
Gemeente Lansingerland ondersteunt participatietraject luchthavenbesluit
Bij duurzame innovatie past ook het anders vorm willen geven aan de participatie vanuit de samenleving. Dus niet achteraf via formele zienswijzen laten reageren op kant-en-klare voorstellen maar van meet af aan als buurgemeente van RTHA actief kunnen meedenken over oplossingen voor vraagstukken waar de luchthaven voor staat. Dat sluit uitstekend aan bij de geest van de nieuwe Omgevingswet. Onze fractie was dan ook blij toen de directie van RTHA in 2020, in de aanloop naar de formele aanvraagprocedure voor een nieuw Luchthavenbesluit, koos voor een participatietraject waarin co-creatie leidend is. RTHA kwam met het voorstel om de organisatie en begeleiding van het traject uit te besteden aan twee van de luchthaven onafhankelijke procesbegeleiders. De kosten voor het traject worden betaald door RTHA, Rotterdam, Schiedam en Lansingerland. Onze gemeente is dus mededrager van dit traject. Alle bewonersorganisaties, gemeenten, bedrijven, natuurorganisaties en andere maatschappelijke organisaties die te maken hebben met de luchthaven werden uitgenodigd om mee te doen. Een overzicht van de 34 deelnemende organisaties is te vinden op: Betrokken partijen – Participatietraject RTHA Luchthavenbesluit Van deze deelnemers zijn 7 organisaties direct aan de luchtvaart gerelateerd.
In het op 12 april 2022 verschenen Voorlopig Pakket Participatietraject RTHA (VPP) is de werkwijze uitgebreid beschreven. Klik hier voor dit document.
Ook de Vereniging Bewoners tegen Vliegtuigoverlast (BTV, ongeveer 200 leden in onze gemeente) sloot zich aanvankelijk bij het traject aan. Maar toen de fase was bereikt dat er gezamenlijk nagedacht ging worden over oplossingen, haakten zij af. Zij zelf vinden dat zij door de projectorganisatie eruit gezet zijn. Vast staat wel dat de vraag van de onafhankelijke begeleiders van het Participatietraject aan alle deelnemers om informatie van de deelnemende partijen niet met de buitenwacht te delen, bij de BTV niet in goede aarde viel. De projectorganisatie wilde met deze voorwaarde een voor alle deelnemers open en veilige sfeer scheppen waardoor de mogelijke drempel om informatie uit te wisselen lager zou worden. Kort daarna haakten ook de twee door de raad van Rotterdam en één door de raad van Lansingerland benoemde (plaatsvervangende) bewonersvertegenwoordiger af. Deze vertegenwoordigers zijn lid van de officiële Commissie Regionaal Overleg RTHA (CRO) die toezicht houdt op het reilen en zeilen van de luchthaven. Zie: CRO Rotterdam : Info CRO Rotterdam (cro-rotterdam.nl) De andere Lansingerlandse bewonersvertegenwoordigster zette, net als haar Schiedamse collega’s, door.
RTHA in ons verkiezingsprogramma
De PvdA-fractie beoordeelt het zojuist verschenen VPP-RTHA op basis van ons verkiezingsprogramma 2018-2022, de in 2020 door de raad ingediende zienswijze op de onlangs door het Kabinet vastgestelde Luchtvaartnota en het op 21 april 2021 door college en raad geformuleerde belangenoverzicht ten behoeve van het Participatietraject.
In ons door onze leden in december 2021 vastgestelde verkiezingsprogramma staat dat “het resultaat van het brede participatieproces, dat moet leiden tot een breed gedragen voorstel voor het Luchthavenbesluit RTHA voor Lansingerland, leidend moet zijn. Samen met de gemeente Rotterdam, vakbonden en ondernemersorganisaties werken wij aan intensieve samenwerkingsverbanden tussen Mainport Rotterdam, Greenport Lansingerland en RTHA & Rotterdam The Hague Innovation Airport (RHIA) als innovatieve, duurzame en economische aanjagers voor onze regio”. Het begrip “leidend zijn” betekent voor onze fractie dat de uitkomst van het totale participatietraject door de raad van Lansingerland moet worden onderschreven tenzij er sprake is van een overduidelijk niet evenwichtig eindresultaat waarin specifieke, grote belangen niet voldoende in beeld zijn gebracht. Belangen van inwoners die overlast ervaren horen daar natuurlijk ook bij.
Sluiting van de luchthaven is voor de PvdA-fractie in Lansingerland geen realistische optie: het staat haaks op de Luchtvaartnota die RTHA expliciet aanwijst als luchthaven van nationaal belang en is ook in strijd met de reactie van bijna 75% van onze inwoners die via Kieskompas hebben aangegeven niet tegen sluiting te zijn. Bovendien vinden wij RTHA (via RHIA) belangrijk als nationale proeftuin voor duurzaam vliegen en heeft het een belangrijke functie als luchthaven voor nooddiensten.
Molenwijk Bleiswijk
Boze bewonersavond
Het VPP is afgelopen woensdagavond door de, door onze raad in de CRO benoemde, bewonersvertegenwoordigster voorgelegd aan de inwoners van Lansingerland voor vragen, commentaar en toelichting. Haar idee was om via deze consultatie het net met vragen, commentaar, ideeën en kritiek op te halen en deze te gebruiken voor de volgende stap in het participatieproces. Dat plan liep volledig mis. De gemeente Lansingerland, die deze bijeenkomst faciliteerde, had vooraf uitdrukkelijk aangegeven dat deze bijeenkomst alleen bedoeld was voor inwoners van Lansingerland. Op het gemeentehuis meldden zich echter ongeveer 90 belangstellenden waarvan het leeuwendeel lid was van de BTV en waarvan ongeveer de helft uit Rotterdam afkomstig was. Hun eis was dat de voorzitter van de BTV (geen Lansingerlander) het woord moest voeren. De inhoud van het VPP werd door hen luidkeels verworpen, het vliegveld moest dicht.
De bewonersvertegenwoordigster kreeg er stevig van langs en werd door de aanwezige BTV-leden met enige nadruk gevraagd om ook op te stappen uit het participatietraject en vervolgens samen met de BTV in gesprek te gaan met de minister. Een niet handig opererende ingehuurde gespreksleider kon het tij niet keren. Het werd een avond waarbij vooral boosheid werd geuit. Suggesties en ideeën waren er nauwelijks. Dat Lansingerlanders in meerderheid niet van het vliegveld af willen (zie de resultaten van Kieskompas 2022) werd luidkeels ontkend. Onze fractie heeft veel respect voor de door de raad benoemde CRO-bewonersvertegenwoordigster die afgelopen woensdagavond de volle laag kreeg maar pal voor haar eigen standpunten bleef staan.
Onze eigen ervaring is dat de BTV een vrij activistische benadering kiest richting mensen en organisaties die hun idealen niet steunen. Onze berichtgeving in verkiezingstijd over het met innovatie kansen geven aan de ontwikkeling van duurzaam vliegen (“de luchtvaart zal duurzaam zijn of niet zijn”), kon rekenen op veel BTV-reacties via de sociale media. Onze fractie gaat aanstaande maandag het gesprek aan met leden van de BTV. Dat praat wat makkelijker dan via Twitter. We zijn benieuwd hoe zij naar de toekomst van de luchtvaart kijken.
Wat vindt het college van het VPP?
In een brief van 12 april aan de raad geeft het college aan kennis te nemen van de conclusies dat dit VPP het maximum haalbare is. “Het is prijzenswaardig dat er nu consensus is over het VPP”, aldus het college. Het college schrijft verder dat het VPP op veel onderdelen voldoet aan de belangenbrief aan de raad d.d. 21 april 2021, maar dat het college wel op meer had gehoopt. Men schrijft: “Daarbij dient wel in aanmerking genomen te worden genomen dat vanaf de aanvang van het participatietraject duidelijk is dat de speelruimte om tot consensus te komen niet groot is. Zoals aangegeven bevat het VPP nog diverse voorbehouden die in de vervolgfase dienen te worden uitgewerkt.” De hele brief is te vinden op: https://lansingerland.bestuurlijkeinformatie.nl/Reports/Item/4339c55a-a0d2-488b-a009-54a1c6be31c9
Lange Vaart Bleiswijk
Hoe verder?
Komende weken gaat onze fractie het VPP aan de hand van ons verkiezingsprogramma, de reactie op de Luchtvaartnota van en de college- en raadsbrief van 21 april 2021 bespreken. Wij zullen ons standpunt kenbaar maken tijdens de vergadering van de raadscommissie Samenleving van 19 mei. Op 2 juni moet de gemeenteraad er een besluit over nemen.
Grofweg zien wij de volgende discussiethema’s :
- Vroege ochtend en late avond regeling;
- Regeling nachtregime;
- Krimp of groei: over wat voor soort krimp of groei hebben we het dan?
- Referentiejaar waarop de maatregelen worden gebaseerd;
- 50% verdienregeling door instroom vliegtuigen met een veel lagere geluidsuitstoot;
- Omgaan met fijnstof en stikstof;
- Klimaatneutraliteit van de luchtvaart in 2050;
- Belang van innovatie via de proeftuin RTHA en stichting Rotterdam The Hague Innovation Airport;
Natuurlijk houden wij onze lezers via onze weekberichten op de hoogte!
Voorjaar op de Hoefweg Bleiswijk
Tot slot: Volgende week kent een bescheiden politieke agenda. Een mooie kans dus om onze nieuwe fractieleden nog verder goed in te werken. Ons weekbericht 629 van volgende week zet de kansen voor onze innovatieve glastuinbouw uitgebreid op een rijtje. Heb een goede week!
RK kerk Hoefweg Bleiswijk
Oud Bleiswijk