Dit is nummer 620 van de weekberichten van de PvdA-fractie in Lansingerland. Het was de week waarin de gemeenteraad voor het laatst tijdens deze bestuursperiode vergaderde. Gelukkig gebeurde dit weer in de raadszaal. Het was goed om alle collega’s in de raad weer live te kunnen begroeten. Wethouder Jan-Willem van den Beukel (CDA) trok politieke consequenties uit gemaakte fouten bij het tot stand komen van de meerjarenbegroting en trad afgelopen donderdag af. De raad ging akkoord met het Masterplan voor de nieuwbouw langs de Merenweg en de Lange Vaart in Bleiswijk én met de Omgevingsvisie. Bij dat laatste agendapunt werden ook duidelijk de belangen van woningzoekenden uit de buurt genoemd, als het gaat om de eventuele bouw bij Driehoek Noordpolder. Ook de plannen voor Berkel Centrum Oost zijn vastgesteld, vanzelfsprekend met 80 sociale woningen. Onze campagne draait inmiddels op volle toeren. Inmiddels kunt u ook drie stemhulpen invullen!
Raymond Tans houdt onze plak-traditie in ere
WETHOUDER JAN-WILLEM VAN DEN BEUKEL TREEDT AF
Afgelopen donderdag besloot wethouder Jan-Willem van den Beukel (CDA) af te treden als wethouder Financiën, Grondbedrijf, Greenport en Duurzaamheid. Volgens de website van het CDA is de reden van zijn besluit “de gemaakte rekenfouten in de financiële administratie van de gemeente. Uit analyse is gebleken dat deze fouten al in oktober in detail bekend waren binnen de gemeentelijke organisatie, maar dat er verzuimd is deze informatie onder de aandacht te brengen van de wethouder financiën Van den Beukel, van het college van B&W en de gemeenteraad. Hiermee waren zowel college van B&W als gemeenteraad niet in staat om op basis van de volledige informatie besluiten te nemen over de gemeentelijke begroting”. De verklaring van Jan-Willem van den Beukel op de CDA website: “Ik ben politiek verantwoordelijk voor de gang van zaken. Daar loop ik niet voor weg. Daarom heb ik de gemeenteraad laten weten dat ik per direct ontslag neem als wethouder. Als wethouder heb ik altijd naar eer en geweten gehandeld, en daar hoort verantwoordelijkheid nemen voor gemaakte fouten in de organisatie bij”.
De wethouder legde in de openbaarheid dus nadrukkelijk de schuld bij de ambtelijke organisatie. Dat vinden wij persoonlijk niet heel chique. Maar dat laat onverlet dat wij het besluit van Jan-Willem van den Beukel zeer respecteren. Hij heeft terecht zijn politieke verantwoordelijkheid genomen maar voor hem persoonlijk is dit natuurlijk een hard gelag. Hij heeft te kennen gegeven door te willen gaan als lijsttrekker van het CDA Lansingerland. Daar wensen wij hem van harte succes mee!
Onze fractie is overigens niet verrast door zijn besluit. In weekbericht 619 berichtten wij al dat het grondig mis is gegaan bij het opstellen van de meerjarenbegroting. Het financiële meerjarenbeeld werd hierdoor aanzienlijk somberder gepresenteerd dan het feitelijk was. Het hele besluitvormingsproces met betrekking tot de Kadernota 2022 en de Meerjarenbegroting 2022-2025 was rommelig en niet compleet, zo signaleerde onze financiële woordvoerder Hamid Azzouzi keer op keer.
Het huidige college is vanaf 16 maart demissionair. Onze fractie is benieuwd hoe de coalitie gaat voorzien in de vacature die door het vertrek van Jan-Willem van den Beukel ontstaan is. Er moet immers een Kadernota 2023 worden voorbereid en ook de ontwikkelingen met betrekking tot de Greenport, het grondbedrijf en de duurzaamheid staan niet stil.
Nieuwe busstation Rodenrijs
LAATSTE RAADSVERGADERING
Donderdagavond kwam de raad voor de laatste keer tijdens deze bestuursperiode bijeen. Gelukkig weer in de raadszaal. Dat geeft toch een betere dynamiek aan het debat en het is fijn om de collega’s van andere fracties weer live te kunnen begroeten. Ook na afloop werd er gezellig bijgepraat, ook in alle openheid over het droevige begin van de avond. We zetten hier de belangrijkste besluiten op een rijtje.
Masterplan nieuwbouw Bleiswijk. De raad ging akkoord met het Masterplan voor de nieuwbouw langs de Merenweg en de Lange Vaart. In weekbericht 616 berichtten wij dat de besluitvorming over dit Masterplan tijdens de raadsvergadering van 27 januari werd uitgesteld omdat de stemming over een VVD amendement over een lagere bouwdichtheid van de nieuwbouwlocatie Lange Vaart staakte. Afgelopen donderdagavond vond de herstemming plaats. Het VVD amendement haalde het gelukkig niet. Minder dicht bouwen is minder bouwen! Met de stem van GroenLinks en D66 tegen werd het Masterplan door de raad vastgesteld. GroenLinks en D66 vinden het plan niet besluitrijp en verwijzen het terug naar de tekentafel. De woningnood is voor deze partijen minder van belang dan het draagvlak in de buurt.
Petra Verhoef benadrukte nog maar eens dat verlaging van bouwhoogte geen gevolgen mag hebben voor het totaal aantal te bouwen woningen. “Dat moeten er in ieder geval 900 worden”, zo zei ze nadrukkelijk. Het college kan nu aan de slag met het opstellen van een Omgevingsplan/Bestemmingsplan.
Parkeerterrein Berkel Centrum Oost
Masterplan Berkel Centrum Oost De raad ging ook akkoord met het Masterplan Berkel Centrum Oost. Het gebied waarop nu Hergerborch staat en daar omheen. In weekbericht 619 berichtten wij dat wij geen parkeerterrein willen op de plek waar zich nu een kaal parkeerterrein bevindt, maar een ondergrondse parkeergarage met een mooi, groen plein erboven. Dat was tegen het zere been van de raad. Petra Verhoef gaf in een stemverklaring aan voor het Masterplan te zullen stemmen, maar zei wel “Het niet in overweging houden van een parkeergarage is een gemiste kans, zeker als straks Wilderszijde volgebouwd is. Natuurlijk behoud ik mijn recht voor om bij verdere uitwerking van de plannen op de bouw van een parkeergarage terug te komen”. We zijn natuurlijk heel blij dat de bouw van 80 sociale huurwoningen nu snel opgepakt kan worden. Een Leefbaar 3B amendement om geen parkeerplaatsen in te richten op een plek vlakbij de balkonnetjes van ouderenwoningen kreeg brede steun, ook van de PvdA-fractie. De vele senioren die nu aan het huidige parkeerterrein wonen, houden blijkbaar wel van een beetje gezelligheid onder hun balkonnetjes.
Omgevingsvisie Het collegevoorstel over de Omgevingsvisie kreeg de volle steun van de raad. Een door D66, CDA en GroenLinks ingediend amendement om de status van de Driehoek Berkel Noordpolder van “studielocatie woningbouw” te wijzigen in “geen woningbouw maar groen en agrarisch houden” haalde het wat ons betreft gelukkig niet. De meerderheid van de raad vond het geen pas geven om de Omgevingsvisie te wijzigen omdat er, bij gebrek aan zienswijzen op de voorliggende Omgevingsvisie van voor- en tegenstanders, door de raad geen integrale afweging kan worden gemaakt. Petra Verhoef bracht in dat het debat over Driehoek Noordpolder netjes na de verkiezingen moet plaatsvinden, met alle feiten over de verkeersontsluiting op tafel. Dan kan ook recht gedaan worden aan de brede belangen, namelijk die van woningzoekenden uit de buurt. Afgelopen donderdag meldde minister Hugo de Jonge dat “De nieuwe omvangrijke Omgevingswet pas op 1 januari 2023 wordt ingevoerd”. Hij heeft dat meegedeeld aan de Eerste en Tweede Kamer. Volgens de minister biedt het uitstel ruimte aan alle betrokken partijen om nog goed te kunnen oefenen met het nieuwe digitale systeem en de nieuwe procedures. Wij gaan het zien maar veel vertrouwen in de tijdige afloop hebben wij nog niet.
Noordpolder Berkel
Bouwen bij de Hoeksekade Bergschenhoek In weekbericht 618 berichtten wij dat de raad een jaar geleden unaniem akkoord ging met een bestemmingsplan om bij de Hoeksekade 13 woningen te gaan bouwen. Het tuinbouwbedrijf dat grenst aan de locatie van deze nieuwbouw tekende protest aan tegen dit bestemmingsplan bij de Raad van State. Die vond dat de gemeente eerst een onderzoek had moeten doen naar de geluidsproductie van dit bedrijf in de richting van de nieuwe buren. De resultaten van dit onderzoek zijn binnen zodat het bestemmingsplan aangepast kan worden. Wat nu blijkt, is dat het tuinbouwbedrijf op dit moment al meer geluid produceert dan wettelijk is toegestaan. De eigenaar van het bedrijf stelt dit niet te hebben geweten. Wanneer het bedrijf voor eigen rekening maatregelen neemt om te voldoen aan de wettelijke eisen, is er geen probleem om de starterswoningen te gaan bouwen. De projectontwikkelaar bood zelfs aan mee te betalen aan de maatregelen. En de vermeende verminderde lichtinval in de kassen blijkt niet aan de orde, dus de bedrijfsvoering wordt niet gehinderd door de bouw van huizen.
Wat ons betreft was hiermee de kous af. Er kan gebouwd worden. Leefbaar 3B kwam tijdens de afgelopen raadsvergadering toch met een motie waarin het college de opdracht kreeg om “In overleg met de provincie te gaan om deze locatie beschikbaar te krijgen voor woningbouw en daarbij de provincie te overtuigen dat zo’n korte afstand tussen kassen en woningen niet een weg is om te begaan”. Leefbaar 3B kreeg alleen steun van de ChristenUnie en ook van GroenLinks. Voor Petra Verhoef is de situatie duidelijk. “Nieuwbouw op deze plek kan binnen de wettelijke kaders met betrekking tot de geluidshinder. We zitten te springen om betaalbare woningen dus wij willen dus absoluut geen vertraging”. Wethouder Kathy Arends stelde dat de gemeente met zo’n verzoek kansloos is bij het provinciebestuur. Zij ontraadde de motie met klem.
Woonwagencentrum Bergschenhoek De raad ging akkoord met het college voorstel voor een ingrijpende opknapbeurt inclusief de uitbreiding van het aantal woonwagens van de huidige locatie Bosland in Bergschenhoek. Moties van D66 en ChristenUnie waarin specifieke aandachtspunten werden geformuleerd om de huidige onhoudbare situatie drastisch te verbeteren, werden unaniem aangenomen. Onze woordvoerder Valmir Xhemaili is blij met deze afloop.
Steun aan Oekraïne De raad steunde in meerderheid een D66 motie waarin betrokkenheid en solidariteit werd uitgesproken aan de inwoners van Oekraïne. Het college zal er voor zorgen dat de vlag van dit land bij het Gemeentehuis gehesen wordt. Voor Petra Verhoef is het van groot belang dat onze gemeente ook politiek-bestuurlijk haar betrokkenheid laat zien wanneer de vluchtelingenstroom op gang gaat komen. Zij constateerde dat de bereidheid onder inwoners en maatschappelijke organisaties in Lansingerland om te helpen, groot is.
Rodenrijse Velden
NIEUWE WIJKEN RODENRIJSE VELDEN EN BUYTEN KRIJGEN HELAAS GEEN BUSHALTE IN DE BUURT
De nieuwe wijken Rodenrijse Velden op het voormalige Hordijkterrein in Rodenrijs en Buyten op Wilderszijde zijn momenteel volop in aanbouw. In totaal gaat het om ongeveer 270 woningen waarin minstens 1000 mensen komen te wonen. Wat de bewoners van de beide nieuwe wijken met elkaar gemeen hebben, is dat zij op redelijke loopafstand geen bushalte zullen vinden. De dichtstbijzijnde stopplaatsen voor het openbaar vervoer, station Rodenrijs en Koegelwieckplantsoen, liggen maar liefst 800 meter van deze nieuwe wijken verwijderd. De nieuwe bewoners zien vooral bussen dichtbij hun huizen met hoge snelheid passeren. Dit geldt trouwens ook voor de bewoners van de wat oudere wijk Rodenrijsezoom voor wie het gemis van een bushalte al jarenlang een doorn in het oog is. Bij voltooien van de twee nieuwe wijken missen dus zeker 2000 inwoners van dit deel van Lansingerland in hun buurt een bushalte.
De fractie van de PvdA in Lansingerland strijdt al 10 jaar tevergeefs voor de komst van een bushalte langs de ZoRo-busbaan ter hoogte van de Bonfut. Volgens fractielid Valmir Xhemaili wil een grote meerderheid in de raad hier niets van weten. “Door ons ingediende moties hierover worden weggehoond met de mededeling dat een halte bij de Bonfut een gepasseerd station is. Ons wordt verweten dat wij er steeds weer op terugkomen”. De meerderheid van de raad deelt nog steeds de visie uit 2012 van de Metropoolregio dat de ZoRo-busbaan bestemd is voor Hoogwaardig Openbaar Vervoer (HOV). Dat onderscheidt zich van ‘gewoon’ OV door een hoge snelheid en ook door een beperkt aantal stopplaatsen.
Voor Valmir Xhemaili is het klip en klaar dat de omgeving van de ZoRo-busbaan sinds 2012 ingrijpend veranderd is. “Toen waren Wilderszijde en het voormalige Hordijkterrein nog kale vlaktes. Die situatie nu is volkomen anders. De komende jaren komen er op Wilderszijde bovendien nog vele inwoners bij”. De PvdA begrijpt niet waarom wethouder Simon Fortuyn en raadslid Jan Pieter Blonk (Leefbaar 3B), die beiden vooraanstaande functies vervullen binnen de Vervoersautoriteit van de Metropoolregio, deze kwestie maar laten lopen. Xhemaili: “Ik kan er niet bij dat zij de mensen die binnen de Vervoersautoriteit direct verantwoordelijk zijn voor de ZoRo-busbaan niet willen overtuigen van het nut en noodzaak van een bushalte ter hoogte van de Bonfut. Natuurlijk zal de PvdA fractie ook na de gemeenteraadsverkiezingen van 16 maart voor de OV- belangen van alle omwonenden blijven strijden”.
Valmir Xhemaili voor de camera bij N209
ONZE CAMPAGNE LIGT OP KOERS
Nu de politieke activiteiten stil liggen, gaan we met volle kracht aan de slag met onze campagne. Afgelopen zaterdag gingen wij met Gedeputeerde Anne Koning en PvdA Statenlid Willem Minderhout op pad om filmpjes te maken over onze goede samenwerking met betrekking tot veel en betaalbaar bouwen en het oplossen van de knelpunten rond de N209. Wij bezochten ook de Groeneweg in Bergschenhoek. Dit is een historische plek. Op 3 maart is het 27 jaar geleden dat de Vinex operatie in Nederland van start ging. Dit gebeurde op 3 maart 1995 aan de toen nog landelijke Groeneweg. Minister Margreeth de Boer (PvdA) en staatssecretaris Dick Tommel (D66) van VROM sloegen toen de eerste paal voor het Vinex-bouwprogramma van 53.000 woningen in de stadsregio Rotterdam. Het was op dat moment voor het eerst sinds vijftien jaar dat de minister en de staatssecretaris van VROM samen een eerste paal sloegen. De Vinex operatie betrof toen, net als nu, in totaal 1 miljoen woningen. De liberale roep om een kleinere overheid leidde ertoe dat het kabinet Rutte 1 in 2010 de stekker uit de Vinex-operatie trok. Sindsdien is de regierol van de rijksoverheid bij de volkshuisvesting sterk gereduceerd. Maar er gloort nu licht aan de horizon. Er is in Rutte IV weer een minister die wonen en ruimtelijke ordening in zijn portefeuille heeft.
Petra Verhoef en Anne Koning bij de Groeneweg
Diezelfde dag gingen wij op pad in de Berkelse Noordpolder voor onze eerste straatactie. Er zullen er de komende weken nog een flink aantal volgen.
In gesprek in de Berkelse Dorpskerk
Afgelopen maandagavond waren Petra Verhoef, Marko Ruijtenberg en Matthijs Machielse net als de andere lijsttrekkers te gast van dominee Aaldert Gooijer in de Berkelse Dorpskerk. Er ontspon zich een boeiend en open gesprek over wat lokale politici bezielt en inspireert. Kijk maar op: https://www.youtube.com/watch?v=96gzrlss80o
Dorpskerk Berkel
Hebt u Kieskompas al ingevuld? Zie de verkiezingspagina van de gemeente Lansingerland: https://www.lansingerland.nl/politiek-en-organisatie/gemeenteraadsverkiezingen/ Trouwe lezers van onze weekberichten komen natuurlijk vanzelf bij de PvdA uit. De sociaaleconomisch meest linkse partij in Lansingerland. De enige partij ook die keiharde doelen stelt als het gaat om het aantal nieuw te bouwen sociale en betaalbare woningen en ook om het tempo waarin gebouwd moet gaan worden. Ook de stemhulp mijnstem.nl is online: Gemeente Lansingerland (mijnstem.nl). Kijkt u vooral eens naar de glasheldere, heel sociale en progressieve uitleg bij de PvdA. Tot slot is ook de stemhulp van COC Nederland Rainbowvote.nu online. Daar kunt u lezen wat wij en andere fracties vinden van en doen aan allerlei kwesties die met de belangen en welzijn van LHBTI-personen in onze gemeente te maken hebben.
Rodenrijseweg, onderdeel van het vrijwel volgebouwde lint
Tot slot: Het is voor ons nu 100% campagnetijd. Zoals gezegd gaan wij de komende weken intensief de straat op. Ook zijn er genoeg debatten. Dinsdag 1 maart organiseert RTV Lansingerland een lijsttrekkersdebat waaraan Petra Verhoef natuurlijk ook meedoet. Op 3 maart is het ‘Bleiswijkdebat’ waaraan Valmir Xhemaili meedoet. Hij en Bleiswijker Hamid Azzouzi waren gisteren nog te vinden in centrum Bleiswijk bij onze straatactie, samen met Sonnie Biharie uit Bergschenhoek. Ons programma en kandidaten staan op https://lansingerland.pvda.nl/themas/
Sonnie, Hamid en Valmir in Bleiswijk
ZoRo-busbaan Berkel Offenbachplantsoen