WEEKBERICHT PVDA LANSINGERLAND 24 T/M 30 SEPTEMBER 2022

1 oktober 2022

Dit is nummer 642 van de weekberichten van de PvdA-fractie in Lansingerland. Deze politieke week begon al vorige week zaterdag met een interessant bezoek van (duo)raadsleden en wethouders uit Lansingerland en Pijnacker-Nootdorp aan een potplantenkas in Pijnacker en een paprikakas in Bleiswijk. De lokale pers maakte een heel helder verslag, met voldoende politieke aanknopingspunten voor beide gemeenteraden. Afgelopen woensdag kreeg onze raad inzicht in het wel en wee van het ambtelijk apparaat van onze gemeente. Daar liggen nog heel wat uitdagingen, zoals u verderop kunt lezen. We berichten ook over de tour die 3B Wonen afgelopen vrijdag organiseerde langs hun woningbouwprojecten. In de landelijke media lazen we over de zorgen die er zijn over de datum van inwerkingtreding van de Omgevingswet. Die staat voor 1 januari 2023 op de rol. Sinds 2018 is de start van de Omgevingswet steeds opgeschoven, vooral omdat het complexe ICT-pakket dat vitaal is voor de uitvoering nog steeds niet op orde is. Het zou onze fractie niet verbazen wanneer verantwoordelijk minister Hugo de Jonge alsnog besluit op de datum van inwerkingtreding op te schuiven. In dit weekbericht geven wij tot slot verder aanvullende informatie ten behoeve van het bespreekstuk over de bestrijding van de dreigende energiearmoede dat wij samen met GroenLinks en CDA hebben geagendeerd voor de raadscommissie Samenleving van aanstaande donderdag.

Bergschenhoek centrum met de oude kastanjeboom

TOUR LANGS SOCIALE BOUW STEMT POSITIEF – WEL INHAALSLAG NODIG

Valmir Xhemaili ging op vrijdag 30 september mee met de tour langs de diverse projecten die woningcorporatie 3B Wonen had georganiseerd voor de gemeenteraad.  Bij het gebouw van 3B Wonen werden hij en andere gemeenteraadsleden om 8 uur in de ochtend ontvangen door directeur Hanneke Vliet Vlieland voor een ontbijt en een presentatie over wat 3B Wonen allemaal doet op het gebied van woningbeheer en woningbouw in de gemeente Lansingerland.  Hierna stapten Valmir en mede-raadsleden in een oude schoolbus om langs gerealiseerde projecten, projecten in ontwikkeling en nog te realiseren projecten te gaan.

Eerste stop was toekomstig bouwproject De Wildert in Berkel en Rodenrijs. Hier komen in de toekomst levensloopbestendige woningen voor senioren. Daarna ging de tour door naar de Wethouder Schipperstraat. In deze straat zijn oude sociale huurwoningen gesloopt en daarvoor in de plaats zijn mooie, nieuwe, duurzame sociale huurwoningen gekomen. Ook stopte de bus bij de Julianastraat in Berkel en Rodenrijs, waar nieuwe sociale woningen worden gebouwd. Als laatste stop ging de tour naar de Sporthoeklaan in Bergschenhoek waar ongeveer 130 flexwoningen komen om 150 ontheemde Oekraïners te huisvesten en ook 80 spoedzoekers uit Lansingerland.

Uit deze tour met 3B-Wonen komt naar voren dat er een mooie mix is van sociale huur in Lansingerland, bijvoorbeeld voor ouderen, andere leeftijdsgroepen, spoedzoekers en ontheemden. De realisatie van flexwoningen aan de Sporthoeklaan laat zien dat het wel degelijk mogelijk is om snel te kunnen handelen als bestuursorganen maatschappelijke urgentie voelen. Wat normaal 7 jaar voorbereiding kost voor besluitvorming voor bouw van flexwoningen is dat nu in 7 maanden bekrachtigd. Naast het opdoen van leerzame inzichten vond Valmir het ook gezellig om met mede-raadsleden op een andere manier te interacteren in plaats van enkel in de gemeenteraad en de verschillende commissies. Al met al een zeer geslaagde ochtend.

De positieve stemming sloeg vandaag wel wat om na het lezen van een bericht van Rijnmond Nieuws met als kop “Lansingerland heeft veel te weinig sociale woningen”.  Dat was ons natuurlijk al bekend, maar dit artikel maakt het schrille contrast met andere gemeenten in de regio maar weer eens heel helder. “Met 19 procent sociale huurwoningen voldoet Lansingerland bij lange na niet aan de door minister De Jonge verlangde norm van minimaal 30 procent. In onze regio scoort alleen Westvoorne met 16 procent slechter. Kijken we naar sociale koop (woningen met een waarde tot 210 duizend euro) dan staat Lansingerland met 0,4% onderaan de lijst van 25 gemeenten”, zo schrijft Rijnmond Nieuws. Dit vraagt natuurlijk om het omhoog bijstellen van percentages sociale woningen in de Woonvisie, dat is zo zeker als wat. Kijk de uitzending van Het Raadhuis van 21 september over de bouwprestaties in Lansingerland – een interview met Petra Verhoef en Charles van Harn van het CDA –  er nog maar eens op na.

Bouw sociale huurwoningen in Julianastraat in Berkel en Rodenrijs

Locatie De Wildert in Berkel en Rodenrijs

NOODFONDS ENERGIEARMOEDE VOOR LANSINGERLAND

In weekbericht 642 van de vorige week publiceerden wij het bespreekstuk “Noodfonds Energiearmoede voor Lansingerland” dat geagendeerd is voor de raadscommissie Samenleving op donderdag 6 oktober. Het bespreekstuk en de bijlage met uitgebreid overzicht van het door het rijk te nemen maatregelenpakket is te vinden in de agenda van die vergadering.

Andere gemeenten zitten ook niet stil. Een goed voorbeeld is de gemeente Utrecht. Om Utrechtse minima en middeninkomens dit najaar door te helpen, trekt de gemeente Utrecht voor dit jaar bijna 7 miljoen euro uit aan koopkrachtmaatregelen. Zo wordt de inkomensgrens voor de energietoeslag verhoogd, waardoor zo’n 8000 extra huishoudens recht krijgen op de toeslag. Utrecht verhoogt de inkomensgrens voor die toeslag van 125% naar 150% van het wettelijk sociaal minimum. Het gaat dan om alleenstaanden met een maandelijks inkomen van ongeveer 1900 euro en stellen met een inkomen van 2600 euro. Ook stelt Utrecht een kledingpas met een tegoed van 150 euro beschikbaar voor de circa 2000 kinderen met een inkomen tot 150% van het wettelijk minimumloon.

Ook Enschede gaat met een noodfonds aan de slag. Het gaat om een fonds voor mensen die hun huis uitgezet dreigen te worden of van wie het gas, water en licht afgesloten wordt. De gemeente trekt er twee miljoen euro voor uit. Dat was aanvankelijk een miljoen, maar de gemeenteraad wil de zekerheid dat er genoeg geld voor is. Ook loopt het tot maart volgend jaar in plaats van tot het einde van dit jaar, zoals aanvankelijk is voorgesteld.

Het college van Rotterdam heeft een bestuurlijk team van drie wethouders ingesteld die de opdracht kregen om de noden van inwoners, bedrijven en instellingen precies in kaart te brengen en waar mogelijk op te lossen. “Wij willen zien wie er tussen wal en schip vallen”. Binnenkort wordt bekend hoe het Rotterdamse college de noden op korte en langere termijn wil aanpakken en hoeveel geld er daarvoor beschikbaar is. (Bronnen: Twentse Courant, Binnenlandsbestuur, AD Rotterdam en Volkskrant)

Tijdens de Algemene Beschouwingen van de Tweede Kamer werd op donderdag 22 september unaniem een motie van PvdA en GroenLinks aangenomen die het plan voor een prijsplafond energie nog eens aanscherpte. De motie verzoekt de regering om de volumegrens en het prijsplafond voor energie ruimhartig te kiezen zodat ook gezinnen van twee of meer bewoners in oude, middelgrote woningen deze winter niet in de kou komen te zitten. Bovendien wordt de regering gevraagd om bij de uitwerking van het energieplafond rekening te houden met mensen die hun huis reeds verduurzaamd hebben en daardoor een hoger elektriciteitsverbruik hebben. De regering heeft aangekondigd om binnen 14 dagen aan de Tweede Kamer een concreet voorstel voor de introductie van een energieplafond te presenteren. Onze fractie is heel benieuwd naar het resultaat van het raadscommissiedebat over het Lansingerlandse noodfonds.

Overigens leidt de door de regering voorgestane verhoging van met minimumloon met 10% nog niet tot de door de PvdA gewenste 14 euro per uur. Voor 2023 blijft de teller steken op 12.40 euro. Dat is volgens premier Rutte echt het matje. “Meer kan onze economie en onze schatkist nu echt niet meer trekken”. Dat is een politieke keuze. Kiezen we voor hogere armoede of voor lagere bedrijfswinsten?

Uitbreiding winkelbestand Bergschenhoek met komst HEMA

NIEUW PERSPECTIEF VOOR ONS AMBTELIJK APPARAAT

Het ambtelijk apparaat van onze gemeente kan een stevige oppepper gebruiken. Dat bleek uit de presentatie die de nieuw aangetreden gemeentesecretaris Mickel Beckers afgelopen woensdagavond hield voor de leden van de raad. Ons apparaat piept en kraakt onder de gewone werklast, de gevolgen van de decentralisaties, de komst van de Omgevingswet en vooral ook door de opvolgende crises van de afgelopen jaren. Corona, vluchtelingenopvang en energiecrisis laten hun diepe sporen na. Improviseren en gaten dicht lopen is aan de orde van de dag. De crisis op de arbeidsmarkt maakt dat het ook voor Lansingerland moeilijk is om snel aan nieuwe medewerkers te komen. De gemeentesecretaris kwam met een uitgebreid plan om in te kunnen spelen op de krapte op de arbeidsmarkt. Zorgelijk is het moeilijk kunnen vinden van nieuwe medewerkers op het gebied van bouwen & wonen, ICT en juridische zaken. Dat zijn juist werkgebieden die voor onze gemeente van vitaal belang zijn. Flexibel werken en ook samenwerken met buurgemeenten ligt hier inderdaad voor de hand.

De personeelsformatie is ten opzichte van het landelijke gemiddelde per 1000 inwoners stevig onder de maat is. Het neoliberalisme en het populisme van de afgelopen decennia dat een kleinere overheid hoog in het vaandel droeg, vond ook in het overwegend rechtse Lansingerland een gewillig oor. Dat is de PvdA fractie al jaren een doorn in het oog. Die tijd is nu voorbij. De noodzaak van een krachtige overheid wordt steeds meer gedeeld. Met Lansingerland vergelijkbare gemeenten kennen een formatie van 7.9 FTE per 1000 inwoners. Lansingerland moet het doen met 7.4 FTE. Omgerekend naar 62.000 inwoners ongeveer 30 FTE minder dan landelijk gemiddeld. En dat voor een gemeente met bovendien nog eens een gigantische ontwikkelopdracht als het gaat om bouwen.

Hamid Azzouzi viel het op dat er in de Kadernota 2023 geen enkele rekening is gehouden met een intensivering van de post personeel. Hij vroeg de gemeentesecretaris waarom dat niet gebeurd is. Volgens Mickel Beckers was dit ten tijde van het verschijnen van de Kadernota nog niet bekend. “Het is een nieuw feit”. Opvallend is ook dat het nieuwe coalitieakkoord “Samen verantwoord verder” met geen woord rept over de gemeentelijke formatie. Veel verder dan de uitbreiding van de wijkboa’s komt men niet. De PvdA-fractie steunt de gemeentesecretaris en alle ambtelijke medewerkers bij de vernieuwing van de ambtelijke organisatie. Het voorgestane strategische plan biedt veel perspectief. Maar we moeten wel goed nadenken over de mate waarin nu een financiële impuls wordt gegeven en de fasering daarvan. Dat komt ter tafel in het begrotingsdebat.

Bergschenhoek winkelhart nieuwe stijl

Tot slot. Volgende week is de maandelijkse raadscommissieweek. Interessante agendapunten zijn het rapport van de Rekenkamer “Bouwen in beweging” (dinsdagavond, commissie Ruimte), de verlenging van de noodopvang voor 50 asielzoekers “De Tobias” (woensdagavond, commissie Algemeen Bestuur) en het bespreekpunt over het noodfonds energiearmoede (donderdagavond, commissie Samenleving). Te verwachten is dat de regering nog vóór 1 november een wetsvoorstel zal presenteren om de eerste opvang van asielzoekers naar rato van het inwonersaantal over alle gemeenten in Nederland te verspreiden. Omgerekend zou dit voor Lansingerland ongeveer 200 opvangplekken betreffen. Het is goed om als raad en als bevolking reeds nu alvast stil te staan bij de te verwachten ontwikkelingen. We denken dan aan de opzet van de burgerparticipatie, vinden van ruimte, noodzakelijke ambtelijke bemensing en de inzet van maatschappelijke organisaties. Beter zelf regeren dan reageren op anderen, denken wij. Heb een goede week!

Valmir in de kas bij paprikakweker in Bleiswijk

Laatste werkzaamheden bij De Kruin Bergschenhoek

Kop Berkelseweg vanaf de Kruin Bergschenhoek centrum

Waar ben je naar op zoek?