Dit is nummer 662 van de weekberichten van de PvdA-fractie in Lansingerland. Wij berichten deze week over ons voorstel om ook in Lansingerland aan de slag te gaan met basisbanen die het sluitstuk moeten gaan vormen van het re-integratiepakket dat onze gemeente aanbiedt aan mensen die langdurig werkloos zijn. Tijdens de afgelopen verkiezingscampagnes werd veel gesproken over de honderden bushaltes die in ons land opgeheven zijn. Wat is de stand van zaken in Lansingerland? Sonnie Biharie vertegenwoordigde woensdagavond onze fractie tijdens een lezing van professor Lucas Meijs over ‘vitaal ouder worden’. Hij is hoogleraar vrijwilligerswerk op de Erasmus universiteit en praatte de raadscommissie bij over trends in het vrijwilligerswerk. Opvallend is dat ouderen als vrijwilliger meer uren maken maar dat jongeren weliswaar minder uren maken maar wel vaker vrijwilligerswerk doen. Ook jongeren zijn dus volop actief als vrijwilliger.
Molen de Valk aan Molenweg in Rodenrijs
BASISBANEN KUNNEN PERSPECTIEF BIEDEN AAN MENSEN IN DE BIJSTAND
Op de Nederlandse arbeidsmarkt doen veel mensen niet mee. Ruim anderhalf miljoen Nederlanders ontvangen een uitkering. Een deel van deze groep heeft, ondanks alle instrumenten, geen kans op een reguliere baan en blijft ook in de toekomst volledig afhankelijk van een uitkering. Dat kost de overheid geld en het is volgens onderzoek ook slecht voor het welzijn van deze mensen. Voor deze groep is een andere vorm van werk nodig. Ze kunnen daarmee een bijdrage aan de economie en de samenleving leveren en maken minder aanspraak op de gezondheidszorg. Ook de gemeente Lansingerland telt een aantal inwoners dat al jaren lang aangewezen is op een bijstandsuitkering terwijl additioneel werk, onder aangepaste omstandigheden, toch een mogelijk waardevol
Rijk kijkt positief naar basisbanen
Als onderdeel van een brede herziening van de Participatiewet en het stelsel van Werk en Inkomen vroegen de vier grootste gemeenten in 2021 aan het Rijk om de mogelijkheden te onderzoeken voor het introduceren van basisbanen als onderdeel van het re-integratie instrumentarium. Basisbanen zijn banen voor mensen die geen kansen hebben op de reguliere arbeidsmarkt, maar wél arbeidspotentieel hebben. Gemeenten bieden met basisbanen voor deze mensen de mogelijkheid om maatschappelijk actief te zijn en daarmee een inkomen te verwerven, met alle positieve effecten van dien. Het gaat om banen van in principe minstens 32 uur per week onder wettelijk minimumloon, met sociale begeleiding. De banen hebben maatschappelijke waarde: ze zijn nuttig voor de (inclusieve) samenleving en de maatschappelijke cohesie. Denk bijvoorbeeld aan basisbanen voor buurtconciërges, toezichthouders in speeltuinen en ondersteuners in andere sociaal-culturele en maatschappelijke voorzieningen.
Het gaat uitdrukkelijk om additionele werkgelegenheid voor mensen die niet geïndiceerd zijn voor andere gesubsidieerde arbeid zoals de sociale werkvoorziening. Anders dan bij de Melkertbanen in het verleden is er in principe geen sprake van tijdelijkheid. Voor velen uit de doelgroep is dit immers geen reëel perspectief. Een aantal adviesraden, WRR (“Het betere werk”) en ook de commissie Borstlap (“In wat voor land willen wij werken?”) zagen in 2020 basisbanen als onderdeel van vernieuwend arbeidsmarktbeleid.
Gemeenten experimenteren al
In diverse steden in Nederland, zoals in Groningen, Assen en Tilburg, vinden er nu al experimenten plaats om mensen met een grote afstand tot de arbeidsmarkt een basisbaan te bieden. Deze gemeenten doen dat nu op allerlei creatieve manieren, met eigen middelen. De eerste uitkomsten zijn zeer positief. Bijvoorbeeld in Groningen en Assen. Er vindt volop uitwisseling plaats tussen gemeenten, kennisinstituten en de rijksoverheid. Landelijk hebben CDA, D66, GroenLinks en ChristenUnie basisbanen in hun programma opgenomen. In Lansingerland zijn het CDA en PvdA die basisbanen in hun verkiezingsprogramma 2022-2026 vermelden.
Ook de gemeente Lansingerland wil haar best doen om mensen met een grote afstand tot de arbeidsmarkt aan werk te helpen, in reactie op de oproep van de minister om deze groep meer aandacht te geven (zie o.a. pagina 66-67 van de Gemeentebegroting 2023-2026). Maar de basisbaan wordt nog niet genoemd als mogelijke oplossing.
Basisbanen wenselijk en mogelijk in Lansingerland?
De PvdA-fractie ziet deze basisbanen als een zinvolle versterking van het bestaande instrumentarium. Wij vragen ons af hoe de andere fracties en het college dat zien. De herijking van de Participatiewet en het stelsel van Werk en Inkomen laten nog tot 2024 of 2025 op zich wachten. De PvdA-fractie zou graag zien dat onze gemeente zich nu al oriënteert op de praktische (en eventueel financiële) mogelijkheden voor basisbanen, wie daarvoor in aanmerking zou komen en welke kansen en obstakels er zijn. Ook maatschappelijke partners kunnen misschien al gaan meedenken. De experimenteer-gemeenten hebben veel kennis en ervaring om ons te inspireren. Hoe zien de andere fracties dat?
Wij hebben deze vraag door middel van een bespreekstuk geagendeerd voor de raadscommissie Samenleving van donderdag 6 april. Onze fractie wil dan graag van de andere fracties en van het college horen of zij ook basisbanen als een mogelijk zinvolle aanvulling op het bestaande re-integratie instrumentarium zien en zo ja, welke stappen er vervolgens genomen moeten worden.
Nieuwe ontsluitingsweg vanaf Molenweg door Oudeland
OOK IN LANSINGERLAND TIJD VOOR POLITIEK DEBAT OVER TOEKOMST VAN OV
Een veel gehoorde klacht tijdens de recente verkiezingscampagnes was de sluiting van vele honderden bushaltes in ons land waardoor dorpen, wijken en buurten steeds slechter via openbaar vervoer bereikbaar worden. Niet de maatschappelijke waarde maar financieel-economische en efficiëntie motieven zijn nu leidend. Maar openbaar vervoer wordt door vele politieke partijen steeds meer gezien als belangrijke basisvoorziening. OV-beleid moet weer hoog op de politieke agenda komen.
De trouwe lezers van onze weekberichten weten dat de PvdA fractie zich al bijna 10 jaar inzet voor de heropening van de legendarische halte Bonfut-Wilderskade. Voor de start van de ZoRo-busbaan is door de Metropoolregio besloten om de tijdelijke bushalte Bonfut op te heffen toen de nieuwe halte Koegelwieckplantsoen in het AMG Schmidtpark beschikbaar was. Door dit besluit is een afstand is ontstaan van 1.5 km tussen de eindhalte bij metrostation Rodenrijs en de uiterst rustige halte Koegelwieckplantsoen. Bewoners van het westelijk deel van de wijk Rodenrijsezoom, Wildersekade en Bonfut werden hiervan de dupe. De nieuwbouw van de naast de voormalige halte Bonfut gelegen nieuwe wijken Rodenrijsevelden en Buyten is inmiddels vrijwel gereed. De behoefte aan heropening van deze halte is dus nog veel groter geworden.
PvdA fractievoorzitter Petra Verhoef diende tijdens de raadsvergadering van 27 januari 2022 een motie in waarin het college gevraagd werd om er bij de Metropoolregio voor te pleiten dat de voormalige ZoRo-bushalte Bonfut al met ingang van de dienstregeling 2024 weer in gebruik genomen wordt. Deze motie viel toen bij alle fracties in de raad, op GroenLinks na, niet in goede aarde. Zij misten cijfermatige onderbouwing van de noodzaak. Er was toen stevige irritatie dat de PvdA “voor de zoveelste keer” de terugkeer van halte Bonfut op de raadsagenda zette. Petra Verhoef kwam vervolgens met een tweede motie waarin het college gevraagd werd om een enquête te houden onder de vele bewoners van de aan de Bonfut aangrenzende bestaande en nieuwe wijken. “Hiermee vraag je de omwonenden rechtstreeks wat zij van een eventuele terugkeer van de halte in 2024 vinden, een prachtig voorbeeld van directe burgerparticipatie”. Ook deze motie haalde het begin vorig jaar niet. Alleen GroenLinks steunde de PvdA fractie.
Nu het denken over bereikbaarheid via openbaar vervoer en het beschikbaar zijn van bushaltes in de buurt waar mensen wonen en werken stevig verandert, is het ook de hoogste tijd dat ook de raad van Lansingerland zich gaat herbezinnen over de eerder ingenomen standpunten. Hoe acceptabel is het dat in een sterk verstedelijkte omgeving zoals in Lansingerland bushaltes 1500 meter van elkaar verwijderd zijn terwijl de wijken eromheen snel groeien? Hoogste tijd dus voor een nieuw debat over de toekomst van het openbaar vervoer in Lansingerland!
Waterberging achter Zuidersingel Rodenrijs
HOE GAAT HET MET DE ONTWIKKELING VAN WILDERSZIJDE?
Het is alweer 15 maanden geleden dat de gemeenteraad een definitieve klap gaf op het bestemmingsplan voor de nieuwe wijk Wilderszijde. Een verslag van het debat hierover publiceerden wij in WEEKBERICHT PVDA FRACTIE 18 T/M 24 DECEMBER 2021 – PvdA Lansingerland Sindsdien is het nogal stil over hoe de voorbereidingen voor de bouw in de praktijk verlopen. Niet duidelijk is of gemeente, projectontwikkelaars en bouwers overeenstemming hebben bereikt over het bouwprogramma en hoe dat programma er precies uit gaat zien. Sinds december 2021 is de wereld van bouwen en wonen flink veranderd. Er heerst een groot gebrek aan bouwmaterialen en bouwvakkers, bouwkosten zijn vanwege de forse inflatie veel hoger geworden, hypotheekrente en prijzen van nieuwe huizen zijn gestegen terwijl de woningmarkt is ingezakt met een lagere verkoopprijs van bestaande woningen als gevolg. In Rotterdam, zo meldde het AD afgelopen week, dreigt maar liefst 80% van de geplande bouw van woontorens stil te vallen. Wij vragen ons af hoe de vlag er in onze gemeente momenteel bijstaat en of alle ambities met betrekking tot het bouwprogramma in de praktijk kunnen worden gerealiseerd. Tot nu toe heeft het college de raad hierover nog niet bijgepraat. De PvdA-fractie stelt het zeer op prijs wanneer het college dit op korte termijn alsnog doet.
Historische sluisje bij Zweth en Oude Bovendijk
Tot slot: Komende woensdagavond is er een beeldvormende bijeenkomst over de heroverweging m.b.t. de verordening die gaat over het splitsen, samenvoegen en onttrekken van woningen. Donderdagavond is de maandelijkse raadsvergadering. Vooralsnog zijn er geen bespreekstukken en alleen maar hamerstukken. Heb een goede week!
Brug over de Berkelse Zweth nabij Ackerdijkseplassen
Oude Bovendijk