Dit is nummer 583 van de weekberichten van de PvdA-fractie in Lansingerland! Na een week voorjaarsreces, pakten we de afgelopen week de draad weer op. We kregen een toelichting op de Woonvisie, een verontrustend bericht van de Vervoersautoriteit van de Metropoolregio over aankomende bezuinigingen en een gewijzigde conceptbrief aan de Provincie Zuid-Holland over de aanscherping van de woningbouwplannen, waarbij flink betaalbaar bouwen op Wilderszijde niet meer zo zeker lijkt. Dit weekbericht bespreekt een aantal van de dossiers die we in de aankomende Raadscommissieweek zullen bespreken. Vooral punten van de agenda Ruimte. Met een aantal lang verwachte plannen, zoals het Afvalbeleid en de Mobiliteitsvisie.
Fietspad door Park de Polder
OP PAD IN LANSINGERLAND VOOR EEN FATSOENLIJKER EN EERLIJKER NEDERLAND
Komende week gaan vele PvdA leden in Lansingerland duizenden flyers verspreiden met onze oproep voor een ‘Eerlijker en fatsoenlijker Nederland’. Wij hopen dat onze inwoners, hopelijk nóg meer dan bij de verkiezingen voor het Europese parlement in mei 2019, bij de aanstaande verkiezingen zullen stemmen op de PvdA. In mei 2019 behaalden wij, na de VVD, in onze gemeente de tweede plek op de uitslagenlijst. Zie: https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/weekbericht-pvda-fractie-25-t-m-31-mei-2019/
Beide huis-aan-huisbladen in Lansingerland publiceren komende week het gezamenlijke verhaal van Barbara Kathmann, tot voor kort wethouder in Rotterdam en nu PvdA kandidaat voor de 7de plek van de lijst voor de Tweede Kamer, en van Petra Verhoef, fractievoorzitter van de PvdA Lansingerland. Voor de deur van Station Rodenrijs keken zij terug op de intensieve samenwerking in het verleden die veel moois bracht en natuurlijk ook naar de wijze waarop zij in de toekomst gezamenlijk blijven optrekken. Samen formuleerden zij de PvdA top 5 prioriteiten die ook voor de toekomst van Lansingerland van groot belang zijn. Sla volgende week de lokale kranten er maar op na.
Barbara en Petra ontmoetten elkaar achter station Rodenrijs
Genoeg te kiezen op 17 maart!
DOMME BEZUINIGINGSACTIE VAN DE VERVOERSAUTORITEIT
Het financiële tekort voor de Vervoersautoriteit van de Metropoolregio en de openbaar vervoerbedrijven door corona is groot en urgent. In het meest gunstige geval bedraagt dit tekort 379 miljoen euro in de periode 2021-2030, waarvan 189 miljoen euro in de periode 2021-2024. In minder optimistische rekenmodellen loopt het tekort zelfs op tot 1.169 miljoen euro in de periode 2021-2030. De uiteindelijke hoogte van de tekorten is afhankelijk van de snelheid van herstel van de OV-reizigersaantallen en van aanvullende rijkssteun. De Vervoersautoriteit werkt in nauwe samenwerking met de Rijksoverheid aan een transitieprogramma dat een antwoord moeten geven op de voorziene tekorten.
Er is door de Vervoersautoriteit een bezuinigingsprogramma opgesteld dat er stevig inhakt. Het wordt snijden in lijnen, frequenties, duurzaamheid, toezicht en knabbelen aan de arbeidsvoorwaarden. Een tariefsverhoging is niet uitgesloten.
Wat opvalt is dat het bestuur van de Vervoersautoriteit bij monde van voorzitter Marc Rosier, VVD wethouder in Zoetermeer, kiest voor een strategie waarin wordt gelobbyd bij het rijk voor volledige compensatie van de tekorten die veroorzaakt worden door de coronacrisis. Maar daarnaast worden er ook voorstellen gedaan om zelf fors te bezuinigen. De Vervoersautoriteit zegt dat “het van het grootste belang is om de lobby richting Rijk blijvend en massief in te zetten én voorbereid te zijn op een scenario waarbij het herstel van reizigers minder snel gaat dan gehoopt en/of aanvullende Rijkssteun niet (geheel) tot stand komt”.
De PvdA-fractie in Lansingerland vindt dit een rare strategie. De tekorten bij de openbaar vervoerbedrijven zijn immers een direct gevolg van de door het Rijk genomen coronamaatregelen. Denk maar aan de avondklok, onderwijs dicht, thuiswerken, advies om niet te reizen als het niet echt nodig is en de stop op toerisme en recreatie. Duizenden OV-medewerkers hebben het afgelopen jaar keihard gewerkt om het OV-systeem gaande te houden. En met succes. Zij dreigen nu de rekening gepresenteerd te krijgen, net als trouwens de reizigers die loyaal aan de beperkingen in het OV hebben meegewerkt.
Ook de PvdA en Leefbaar fracties in de raad van Rotterdam reageren vol woede en ongeloof op het bezuinigingsvoorstel. De Ondernemingsraad van de RET is mordicus tegen, meldt het AD Rotterdam op 4 maart. Ook de fractie van de PvdA Den Haag is tegen. Het bestuur van de Vervoersautoriteit (waarvan ook Leefbaar 3B wethouder Simon Fortuyn lid is) wil op 24 maart 2021 een besluit nemen over de bezuinigingen op de korte termijn. Tijdens de komende twee weken zal de Adviescommissie Vervoersautoriteit, bestaande uit raadsleden van de gemeenten in de Metropoolregio, zich nog over de voorstellen buigen. De raad van Lansingerland wordt hierin vertegenwoordigd door Jan Pieter Blonk (Leefbaar 3B) en Michiel Muis (D66). Jan Pieter Blonk is tevens voorzitter van deze commissie. Aan hun is de taak om alle raadsfracties in Lansingerland schriftelijk te consulteren, want het is geen bespreekpunt (meer) bij Commissie Ruimte. Het advies van de PvdA is duidelijk: “Niet doen want dit is een heilloze weg!”.
Zie ook: https://mrdh.nl/nieuws/coronacrisis-raakt-openbaar-vervoer-metropoolregio-hard en https://rotterdam.pvda.nl/nieuws/bezuiniging-openbaar-vervoer-rotterdam/
Huis van de Samenleving
NIEUW AFVALBELEID ZORGT VOOR DUURZAME STAP VOORUIT
Volgende week dinsdag praat de Raadscommissie Ruimte over een voorstel van het college om het afvalbeleid van onze gemeente sterk te gaan verduurzamen. Dit gebeurt onder het aansprekende motto ‘Van afval naar grondstof, op weg naar volledig circulair in 2050’. De nieuwe aanpak is hard nodig. Lansingerland loopt met 200 kilo restafval per jaar per inwoner ver achter de doelstelling van het rijk om het aantal kilo’s restafval terug te brengen tot slechts 100 kilo. Onze inwoners deden in 2020 slechts aan 58% afvalscheiding. Het is de bedoeling dat dit percentage stijgt naar 75%. Er is dus nog werk aan de winkel.
Het college omarmt de doelstellingen van 100 kilo restafval per jaar en een scheidingspercentage van 75% en constateert terecht dat er op korte en langere termijn, gefaseerd, flinke verbeteringen noodzakelijk zijn. Doorgaan zoals nu het geval is, is geen optie. Het is in strijd met de wet, maatschappelijk onaanvaardbaar en de inwoners betalen dan een zeer hoge prijs voor hun afvalinzameling. De belasting op het verbranden van restafval stijgt van €13,21 per ton naar liefst €32,63 per ton en wordt doorberekend naar de inwoners. De vervuiler betaalt en dat is terecht.
Vorig jaar is door het college een uitgebreid onderzoek gedaan naar de voorkeuren van onze inwoners. Een onder de hele bevolking uitgezette enquête leverde 4200 reacties op. Volgens het college gaat het om een representatieve steekproef. Een kleine meerderheid kiest voor het zogenaamde Diftar systeem waarbij in de Lansingerlandse variant vooralsnog wordt gekozen voor het afzonderlijk in rekening brengen van de kosten van het 1x per 14 dagen ophalen van het restafval. Het gaat dus (nog) niet om het meten van het gewicht van deze containers. Alle huishoudens betalen een basisbedrag voor het ophalen van papier, plastic en GFT en de faciliteiten van het nieuwe Afvalbrengstation. Hier bovenop komt een variabel bedrag voor het grofvuil. Het idee is dat onze prijsbewuste (en duurzaam denkende) inwoners de hoeveelheid restafval gaan beperken door beter te gaan scheiden. Er verdwijnt nog steeds veel te veel glas, papier, hout, textiel en GFT in de restcontainers. Het college kiest uitdrukkelijk voor bronscheiding door de huishoudens zelf, zoals GFT, plastics, textiel, hout, puin en papier & karton.
Niet gekozen wordt voor het omgekeerd inzamelen waarbij de inwoners hun containers voor het restafval moeten inleveren om vervolgens zelf het restafval bij buurtcontainers in te leveren. Een lagere frequentie van het ophalen van restafval wordt voorlopig niet wenselijk gevonden. Het nascheiden van het plasticafval wordt (nog) niet als realistische optie gezien. Het ontbreekt de bedrijven die aan afvalverwerking doen aan de technische capaciteit om dit te doen. Er zijn ook nog geen goede oplossingen voor het gescheiden verwerken van bijvoorbeeld luiers. Die blijven voorlopig dus een fors deel van het restafval vormen.
Het college kiest bewust voor een stap-voor-stap-aanpak met de mogelijkheid het beleid verder uit te bouwen op basis van tussentijdse evaluaties. Communicatie, flankerend beleid en bewustwordingsprogramma’s zijn heel belangrijk. Zo hoopt het college ook de kosten beheersbaar te houden.
De PvdA-fractie stelt voor om nog eens goed te kijken naar de inwoners voor wie afvalscheiding bij de bron en het reduceren van het restafval geen simpele opgave is. We mogen de kwetsbare inwoners ook hier niet vergeten. Wanneer je slecht ter been bent en geen hulp beschikbaar hebt, kan dit lastig zijn en bovendien tot forse kostenverhogingen leiden. Ons advies is dat het college hierover om de tafel gaat zitten met de ouderen en mensen met een beperking, samen met hun maatschappelijke organisaties, om naar concrete oplossingen te zoeken.
De PvdA-fractie kan zich prima vinden in de voorstellen van het college. Goede fasering is belangrijk. Zo is de overstap naar steeds duurzamer goed te maken. Wij zijn benieuwd hoe onze inwoners gaan reageren. Gemeentelijke lasten zijn een gevoelig onderwerp omdat zij, anders dan vele andere belastingen en accijnzen, elk jaar via het aanslagbiljet klip en klaar aan de inwoners worden gepresenteerd. Daarom verwachten wij nog het nodige politieke debat. Maar veel andere politieke keuzes dan die het college maakt, zijn er niet. De wettelijke kaders zijn immers strikt, de kosten zijn duidelijk en de beleidsmogelijkheden voor duurzaam afvalbeleid zijn beperkt.
Kantoor van 3B Wonen
IN BELEIDSNOTA’S KUN JE NIET WONEN
De raadscommissie Ruimte van aanstaande dinsdag buigt zich over een collegevoorstel over de uitgangspunten die de basis moeten gaan vormen voor de nieuwe Woonvisie van onze gemeente. De stapels documenten over bouwen & wonen in Lansingerland stapelen zich inmiddels op: Masterplannen voor Wilderszijde en Bleiswijk, bouwplannen voor de Berkelse Noordpolder, studies over de bebouwing van Bleizo-West, STEC onderzoek naar woningbehoeften in Lansingerland en regio, Prestatieafspraken met 3B-Wonen en Huurdersvereniging, nota over aanscherping van de programmering woningbouwopgaven Lansingerland en brieven over de aanvragen voor de woningbouwimpuls van het rijk. Het is maar een greep.
Tot veel heipalen heeft deze stapel papier nog niet geleid. Het proces van besluitvorming verloopt heel traag. Het is maar de vraag of het bestemmingsplan Wilderszijde nog voor 1 juni 2021 aan de raad gepresenteerd wordt. Dan zitten we al weer een jaar na het vaststellen van het Masterplan voor deze locatie. De conceptbrief aan de Provincie Zuid-Holland met de Lansingerlandse plannen om de woningbouwopgaven aan te scherpen (lees: meer en betaalbaarder bouwen) staat a.s. dinsdag op de agenda van de Raadscommissie Ruimte. Met daarin de opmerking dat het college op korte termijn opnieuw het gesprek zal aangaan met de raad of en hoe woningbouwontwikkeling op Wilderszijde haalbaar is en welk deel betaalbaar zal zijn.
De nota uitgangspunten voor de nieuwe Woonvisie bevat weinig nieuws. Het zet de bekende zorgen over onze woningmarkt nog eens op een rij en formuleert een drietal pijlers die de basis moeten vormen van de Woonvisie: Fijn en toekomst bestendig wonen, Een plek voor iedereen en Wonen in verbondenheid.
De PvdA fractie hikt aan tegen de volgende passage uit de pijler ‘Een plek voor iedereen’ : “We willen drie manieren inzetten om de diverse doelgroepen een plek te geven in Lansingerland. De eerste manier is middels woonruimteverdeling. Denk hierbij aan de prestatieafspraken met de woningcorporaties en de huurdersvereniging en de verordening woonruimteverdeling om voor de juiste doelgroep de juiste woning toe te bedelen. Concreet gaat het over woonruimteverdeling met gebruik van verschillende instrumenten gericht op wachttijd, loting, urgentieverlening, directe bemiddeling en doorstroommakelaar en lokaal maatwerk enz. De tweede manier is om alternatieve (tijdelijke) woonvormen te ontwikkelen zoals bijvoorbeeld flexwonen, collectieve woonhofjes en omgebouwde kantoorpanden. De derde manier is door nieuwe woningen te bouwen. Hierbij worden passende woningen gerealiseerd voor specifieke doelgroepen”. Einde citaat.
Deze aanpak is voor de PvdA fractie alleen acceptabel wanneer de geschetste drie manieren van gelijke orde zijn en dus niet een hiërarchisch af te lopen lijstje vormen waarbij nieuwe woningen bouwen de laatste optie is en daarmee dus de sluitpost vormt. Voor ons staat sociaal en betaalbaar bouwen juist helemaal bovenaan.
Bouw Rottetunnel A16
OP WEG NAAR DE MOBILITEITSVISIE 2040
Er is een nieuwe kijk op de mobiliteit in en om onze gemeente voor de periode 2021-2040 nodig. Het vorige Mobiliteitsplan liep over de periode 2009-2020 en is dus hard aan vernieuwing toe. Volgens het college zijn de in dit plan genoemde doelen en maatregelen grotendeels gerealiseerd. Het woord ‘grotendeels’ is goed gekozen. Zo is de legendarische knip in de Noordeindseweg, ter hoogte van de Planetenweg, er (gelukkig!) nog steeds en lijkt die nog wel even te blijven. De terugkomst van de bushalte Bonfut moet ook nog worden gerealiseerd.
Het college presenteerde onlangs een drietal trends en vijf uitgangspunten die de basis voor de nieuwe visie moeten gaan vormen. Wij vragen ons af of deze aanpak écht tot een fundamentele discussie gaat leiden over de uitdagingen waarvoor wij met betrekking tot de mobiliteit in 2030 en 2040 zullen staan. Juist in de sector verkeer en vervoer zijn er revolutionaire ontwikkelingen gaande die tot een totaal ander mobiliteitsbeeld zullen gaan leiden. In 2040 zal de uitstoot van CO2 en fijnstof technisch geminimaliseerd zijn en is het verkeerslawaai veel minder dan nu het geval is. Vergaande digitalisering van de besturing van auto’s verbetert de verkeersveiligheid en maakt het mogelijk om met veel meer auto’s tegelijk op een weggedeelte te rijden. Misschien verdwijnt de auto voor de voordeur en regelen we auto’s on digital demand. Dat scheelt nogal wat met het parkeren in de wijken. Woon-werkverkeer wordt anders van intensiteit dan voor corona.
Het vrachtvervoer per drone zal letterlijk en figuurlijk een grote vlucht gaan krijgen. Ook vliegen met behulp van via elektriciteit aangedreven kleine vliegtuigen wordt voor de middellange afstand aantrekkelijk en ook mogelijk, door een steeds efficiëntere en digitaal gestuurde indeling van het luchtruim. De betekenis van het OV zal ingrijpend veranderen omdat de alternatieven steeds talrijker gaan worden zoals elektrische fietsen, waterstof- en elektrische auto’s en zelfs elektrisch vliegen. De vraag is hoe collectief de mobiliteit in 2040 nog zal zijn.
Het op den duur verdwijnen van overlast en het vergroten van de verkeersveiligheid is de belangrijkste stip op de horizon voor de nieuwe Mobiliteitsvisie. Wat nu nodig is, is dromen over hoe de wereld van verkeer en vervoer er in 2030 en 2040 uit kan gaan zien. Hiervoor bieden de gepresenteerde uitgangspunten nog te weinig aanknopingspunten. We lopen dus het risico dat we dan te veel vanuit de bestaande kaders en ervaringen blijven praten en dus de nieuwe mobiliteit niet zien.
Sympathieke voorrangsregel op de Rotte
Tot slot: We gaan een week van vergaderingen van de verschillende Raadscommissies tegemoet. Een zeer volle agenda vooral voor Commissie Ruimte, over veel van de punten die we dit weekend in ons weekbericht hebben beschreven. Wie weet komen we u deze week nog tegen tijdens het verspreiden van flyers in de Lansingerlandse brievenbussen. Jammer genoeg kunnen we niet flyeren in de centra en bij de metrostations. Let u op onze verkiezingsberichten in de lokale bladen? Heb een goede week!
Bouwen aan de A16 in Bergschenhoek
Wolfert Lansing is nu in gebruik
Gemaal Lage Bergsebos
Krokusveld bij Gemeentehuis
Vaccinatielocatie Bergschenhoek
Rotte op grens van Bergschenhoek en Rotterdam