WEEKBERICHT PVDA FRACTIE 6 T/M 12 NOV 2021

14 november 2021

Dit is nummer 607 van de weekberichten van de PvdA-fractie in Lansingerland! Helaas beginnen we deze week met het verdrietige bericht dat ons PvdA-lid Loek Bergman is overleden. Verder is er nieuws over onze aanpak van de knelpunten met betrekking tot de N209 en over de Verordening Sociaal Domein 2022. Deze kan wat ons betreft een stuk beter. Wij vroegen het college schriftelijk of Lansingerland ook meedeed aan het undercover onderzoek naar moskeeën. Ook vragen we ons af hoe collectief duurzaam het wonen in Lansingerland eigenlijk wordt. Natuurlijk staan we ook nog even stil bij onze kersverse kandidatenlijst.

Dorpskerk Berkel centrum

IN MEMORIAM LOEK BERGMAN

Afgelopen maandag overleed op 56-jarige leeftijd ons oud afdelingsbestuurslid Loek Bergman. Hij was al enige tijd ernstig ziek. Zijn overlijden verdriet ons zeer. Loek was sinds 2013 bij de PvdA Lansingerland betrokken. Eerst als deelnemer aan onze leergang in 2013 en vervolgens als kandidaat-raadslid op onze kieslijst voor de gemeenteraadsverkiezingen in 2014. Hij was lid van ons afdelingsbestuur in de periode 2014-2018 en ook vele jaren lid van ons campagneteam. Hij was een geregelde bezoeker van raadsvergaderingen. Vele raadsleden in de raad van Lansingerland zullen hem zich zeker herinneren, ook als programmamaker en voorzitter bij onze lokale omroep RTV Lansingerland. Voor Loek stond een rechtvaardige, solidaire en sociale samenleving altijd voorop. Dat straalde hij voortdurend uit. Principieel mens als hij was, ging hij de discussie nooit uit de weg. Hij legde de lat in zijn leven hoog. Dat maakte het hem niet altijd even gemakkelijk want hij stond pal voor zijn keuzes. Kenmerkend voor hem was zijn reactie op Twitter naar aanleiding van het verschijnen van ons 600ste weekbericht, nog maar zeven weken geleden: “Politieke transparantie uit innerlijke motivatie ten top! Inspirerend!” Waarden die Loek heel belangrijk vond.

Voor ons van de PvdA Lansingerland was Loek door de jaren heen een eerlijk en trouw maatje. Wij leefden erg met hem mee toen hij ziek werd. Dat kwam voor hem uit het niets. Zelf nam hij het dapper en vol vertrouwen op. Hij bleef tot kort voor zijn overlijden heel geïnteresseerd in het wel en wee van onze afdeling. Daar sprak hij met ons liever over dan over hoe het precies met hem zelf ging. Dat tekende hem zeer. Ons partijlid Greet Wijs was een belangrijk maatje voor hem. Zij zagen en spraken elkaar vaak.

Onze gevoelens van medeleven gaan uit naar zijn vriendin Sandra, zijn familieleden en zijn vrienden. Wij van de PvdA Lansingerland gaan Loek erg missen. Bedankt Loek, voor je vriendschap, inzet en betrokkenheid bij het werk van onze PvdA Lansingerland.

Loek Bergman

PVDA LANSINGERLAND AAN DE SLAG VOOR KNELPUNTEN N209

De afgelopen weken berichtten wij geregeld over onze zorgen over de N209 die Bleiswijk als een soort ‘verkeersriool’ scheidt van Bergschenhoek en Berkel en Rodenrijs. Wij zetten de huidige stand van zaken op een rijtje in ons weekbericht 506: WEEKBERICHT PVDA FRACTIE 30 OKT T/M 5 NOV 2021 – PvdA Lansingerland

Onze fractie wil de komende maanden een doorbraak realiseren in dit al vele jaren lopende dossier. Er zit nauwelijks schot in het oplossen van de problemen die de N209 veroorzaakt. Sinds 2007, het jaar waarin de gemeente Lansingerland van start ging, zijn er- na jarenlang bestuurlijk getouwtrek- door de plaatsing van geluidsschermen wel de problemen voor de inwoners van de buurtschap Kruisweg opgelost. Ook de aanleg van het viaduct en verkeersplein bij de A12 was een stevige verbetering. Maar er is tijdens deze 15 jaren heel veel blijven liggen: de slechte verkeersveiligheid, de beroerde luchtkwaliteit, de haperende bouw van geluidschermen in Bergschenhoek en Bleiswijk, de stagnerende aanleg van een fietstunnel om het drukke fietsverkeer tussen Bleiswijk en de twee andere kernen te verbeteren, de te hoge maximumsnelheid (nu 60 km) op de paralelwegen, de steeds problematischere verkeersontsluiting vanuit Bleiswijk naar de N209, de tekortschietende bewegwijzering op de A12, de vele distributiecentra in de nabijheid van deze weg en de lelijke landschappelijke uitstraling van deze weg (N209 als een ruimtelijke muur tussen Bleiswijk enerzijds en Bergschenhoek en Berkel en Rodenrijs anderzijds).

De complexiteit en verwevenheid van deze problemen vraagt om een gestructureerde meerjaren-aanpak. Met de komst van de A16 Rotterdam in 2025 en de nu al oplopende verkeersdruk is het hard nodig om politiek en bestuurlijk alle zeilen bij te zetten. Wij stelden daarom afgelopen week schriftelijke vragen aan het college over hoe de ambtelijke en bestuurlijke inzet in het N209 dossier momenteel precies georganiseerd is. De PvdA fractie wil van het college weten of er bij de aanpak van de knelpunten met betrekking tot de N209 sprake van een integrale aanpak, bijvoorbeeld via een gemeentelijke projectorganisatie of via intern periodiek overleg. Ook vroegen wij of er in het bestuurlijke contact met de provincie gestructureerd overleg aanwezig is, bijvoorbeeld via periodiek overleg of een andere vorm van geregelde afstemming. Van belang is ook of er sprake is van periodiek overleg tussen de gemeente met het Bewonerscomité N209. Onze vragen zijn te vinden op: Aanpak knelpunten N209 Lansingerland – iBabs RIS (bestuurlijkeinformatie.nl)

Afgelopen week stelden wij ook een bespreekpunt op ten behoeve van een debat in de raadscommissie Ruimte op dinsdag 11 januari over de vraag hoe de verschillende raadsfracties aankijken tegen mogelijke oplossingen voor de N209 problematiek. Voor de PvdA fractie is, zoals bekend, de omvorming van de N209 tot een lokale weg een te onderzoeken optie. Wij hebben met de PvdA woordvoerder Verkeer in Provinciale Staten, Willem Minderhout, afgesproken om binnenkort om de tafel te gaan zitten om gezamenlijk de oplossingsrichtingen te verkennen.

Brug over Berkelsdijkje

DEED LANSINGERLAND MEE AAN UNDERCOVER ONDERZOEK MOSKEEËN?

Het NRC publiceerde op 15 oktober j.l. een artikel waarin staat te lezen dat verschillende gemeenten in Nederland al jaren undercover onderzoek laten doen naar moskeeën. Hiervoor huurden zij een particulier bedrijf in, NTA (Nuance door Training en Advies) genaamd. Politie en de geheime dienst AIVD mogen heimelijk observeren, mits er een stevige verdenking ligt. Gemeenten mogen dit niet. De gemeenten die dit toch deden, beroepen zich op de Gemeentewet, waarin staat dat de overheid de openbare orde moet handhaven. Maar gemeenten mogen niet heimelijk en zonder hoor en wederhoor burgers of gemeenschappen onderzoeken. De krant stelt ook dat de bevindingen in geheime rapporten zijn beland. De Nationaal Coördinator Terrorismebestrijding en Veiligheid (NCTV) betaalde het onderzoek en bracht gemeenten in contact met NTA. De onderzochte organisaties, die van niets wisten, spreken van een grote vertrouwensbreuk, aldus het NRC.

Onze fractie vroeg zich af of dit onderzoek ook in de gemeente Lansingerland speelt en stelde het college afgelopen week daarom de volgende schriftelijke vragen:

1. Heeft het huidige college ooit NTA of een ander onderzoeksbureau opdracht gegeven om een scan of analyse te doen van de moskee of de islamitische gemeenschap in Lansingerland?
  2. Hebben vorige colleges ooit NTA of een ander onderzoeksbureau opdracht gegeven om een scan of analyse te doen van de moskee of de islamitische gemeenschap in Lansingerland?
  3. Bij ‘ja’ op vraag 1 of 2: wat is er gebeurd met de onderzoeksgegevens en welke acties zijn daarop ondernomen?
  4. Is onze gemeente ooit benaderd door de NCTV of ministerie van Justitie en Veiligheid om radicalisering binnen de islamitische gemeenschap in Lansingerland te onderzoeken? Wat was daarop toen de reactie van zijde van het college?
  5. Heeft dit college ooit overwogen om radicalisering binnen de islamitische gemeenschap in Lansingerland te onderzoeken?
  6. Hoe ziet de lokale bestrijding van radicalisering in Lansingerland eruit?
  7. Hoe groot is het antiradicaliseringsbudget in Lansingerland in de afgelopen vier jaren geweest en hoe is het geld besteed?

Wij zijn heel benieuwd naar de antwoorden van het college op onze vragen. Over uiterlijk een maand weten wij meer.

Start aanleg geluidsschermen HSL bij Noordrand Berkel

Informatiepanelen over HSL bij Berkelseweg

PVDA MAAKT ZICH ZORGEN OVER VERORDENING SOCIAAL DOMEIN 2022

Afgelopen donderdagavond debatteerde de raadscommissie Samenleving over het raadsvoorstel met betrekking tot de belangrijke verordening Sociaal Domein 2022. Valmir Xhemaili was onze woordvoerder. Valmir wees op het aan het college uitgebrachte advies van de Adviesraad Sociaal Domein (ASD) waarin zij aangeeft dat “Ons is gebleken dat informatie ten aanzien van het sociaal domein op de gemeentelijke website moeilijk toegankelijk is. De zoekmachine is daarin niet behulpzaam”. Deze conclusie ligt in het verlengde van onze motie van 4 november waarin wij een betere toegankelijkheid van de gemeentelijke dienstverlening bepleitten voor mensen die niet digitaal onderlegd zijn. Kennelijk speelt dit probleem dus ook voor mensen die wél digitaal geoefend zijn. De PvdA vindt dit ernstig, gaf Valmir aan, en wilde van het college weten wat zij hieraan wilde gaan doen.

Over de PGB Jeugdhulp schrijft de ASD het volgende: “Ten aanzien van het onderwerp PGB in het algemeen en in hoofdstuk 5 Jeugdhulp in het bijzonder valt ons op dat de drempel tot toegang opgehoogd is. Kennelijk is gekozen voor het nee, tenzij principe waar in de oude verordening nog sprake was van ja, tenzij. Terwijl in de onlangs vastgestelde regiovisie Jeugdhulp Rijnmond juist gesteld wordt dat vraag van kinderen en gezin vertrekpunt moet zijn. Een negatieve insteek kan een belemmering zijn voor het op tijd vragen van hulp. Niet duidelijk is geworden of er redenen zijn voor de aanscherping. Cijfers van fraude zijn niet bekend”. Het college reageert hier als volgt op: “We vinden het daarnaast belangrijk dat de verordening duidelijk is naar inwoners en naar onze uitvoerenden over welke kaders er gelden. Bijvoorbeeld dat helder is hoe wij onze kwetsbare inwoners beschermen en waarborgen dat zij goede zorg krijgen. Met het oog hierop hebben wij de beoordelingscriteria om in aanmerking te komen voor een individuele voorziening en in het bijzonder die voor een PGB bewust aangescherpt”.

Valmir Xhemaili gaf aan de redenering van het college niet te kunnen volgen. Wat is precies het probleem? Is er door de toepassing van het criterium ‘ja, tenzij’ bij de beoordeling van een PGB aanvraag sprake van onrechtmatig gebruik of zelfs van fraude? Zo ja, hoe vaak is dat geconstateerd? Voor de PvdA geldt als algemeen uitgangspunt dat de regeling toegankelijkheid moet bevorderen en daar staat het criterium ‘nee, tenzij’ haaks op.

Tot slot reageerde Valmir op het ‘eigen kracht’ principe. De verordening Sociaal Domein 2022 gaat nog steeds uit van de eigen kracht van de hulpvrager. De toelichting op artikel 2.2.1 op pagina 54 zegt: “Een van de leidende principes van de gemeentelijke visie is dat de gemeente uitgaat van de inzet van de eigen kracht van inwoners. Hierbij past om ook al in een vroeg stadium te vragen aan de inwoner wat hij zelf al heeft geprobeerd. Dit stimuleert de inwoner om zelf na te denken over mogelijke oplossingen die hij zelf kan realiseren zonder een beroep te hoeven doen op de gemeente. Hiermee wordt ook voorkomen dat in het gesprek mogelijke oplossingen naar voren worden gebracht die voor de inwoner niet bleken te werken”. Zoals bekend is de PvdA fractie zeer kritisch over de toepassing van het eigen kracht principe. “Eigen kracht” is in veel sociale situaties een illusie. Vraag het maar aan de hulpverleners en vrijwilligers die altijd klaar staan voor mensen in nood in Lansingerland. In een op 28 januari 2021 ingediende motie stelden wij daarom al voor om medemenselijkheid, rechtvaardigheid, billijkheid en maatwerk als basis voor de uitvoering van sociaal beleid te beschouwen. Deze motie kreeg geen steun van de coalitiepartijen en D66. Wij waren dan ook heel benieuwd hoe de nieuwe wethouder tegen het uitgangspunt ‘eigen kracht’ aankijkt. Valmir vroeg het de wethouder.

Wat ons opviel was dat vele fracties zich in dit debat zorgen maakten over de slechte toegankelijkheid van de gemeentelijke website voor mensen met vragen over het Sociale Domein. Vorige week, tijdens het debat over de Meerjarenbegroting, diende de PvdA fractie een motie in waarin het college werd opgeroepen om in overleg met de betrokken inwoners zélf, met vrijwilligers en professionele organisaties voor maatschappelijke dienstverlening, ouderenbonden en andere belangenorganisaties en de Adviesraad Sociaal Domein te onderzoeken hoe de dienstverlening aan inwoners die niet om kunnen gaan met digitale dienstverlening kan worden verbeterd. Tot onze verbazing riep onze tamelijk bescheiden motie veel weerstand op bij alle coalitiepartijen, D66 én de nieuw aangetreden wethouder Titia Cnossen. In één koor ontkenden zij het probleem. Koud een week later blijkt die toegankelijkheid toch een probleem te zijn, zelfs voor mensen die digitaal wel de weg weten. De D66 woordvoerder gaf tijdens het debat van Commissie Samenleving aan dat de zoekfunctie op de gemeentelijke website slecht functioneert. Leefbaar 3B, die onze motie bij de Meerjarenbegroting overbodig vond, kondigde hierover nu een eigen motie aan in de raad van eind november. Onnavolgbaar.

Wethouder Cnossen gaf aan toch vast te blijven houden aan het beginsel ‘nee, tenzij’ bij aanvragen voor PGB’s. Volgens haar zijn scherpere criteria nodig om de veiligheid en kwaliteit van de zorg zeker te stellen en om het overal plaatsvindende gesjoemel met PGB’s tegen te gaan. ‘Nee, tenzij’ biedt volgens haar meteen duidelijkheid. “Door de kwaliteit te borgen, bescherm je kwetsbare burgers, anders lekt er geld weg”, zo legde zij uit. Deze uitspraak ontgaat ons volledig. Zij onderbouwde haar stevige uitspraken niet met cijfers over hoe vaak gesjoemel met PGB’s in Lansingerland voorkomt. Feit is dat de fraude-obsessie in dit land zich vooral richt op mensen die het minst bezitten. De Toeslagenaffaire is het wrange voorbeeld hiervan. De wethouder gaf verder aan dat het uitgangspunt ‘eigen kracht’ door de gemeente niet misbruikt mag worden. Het eigen netwerk geeft wel meer kracht om verder te gaan én ook (de aap uit de mouw) om de zorgkosten beheersbaar te houden. Aan het einde van het debat gaf Valmir aan dat de PvdA fractie, als enige fractie in de raad, de verordening tijdens de raadsvergadering van 25 november zal gaan amenderen. De PvdA wil het criterium ‘ja, tenzij’ terug in de nieuwe verordening.

Feestverlichting in Berkel centrum

HOE COLLECTIEF DUURZAAM WORDT WONEN IN LANSINGERLAND?

Naar aanleiding van het bericht dat er schot zit in de aanleg van een warmteleiding vanaf de Maasvlakte, via Delft naar Den Haag, vroeg onze fractie aan wethouder Jan Willem van den Beukel of er ook een aftakking naar Lansingerland gaat komen. Dit is zeker het geval, zo meldde hij ons. Er komt een aftakking nabij Delft naar de glastuinbouw in Pijnacker-Nootdorp en Lansingerland. Dat is goed nieuws maar wij missen in zijn verhaal de toeleiding van restwarmte naar woningen in ons gebied. Ook deze week was er nieuws van collegezijde over de pilot om delen van Bleiswijk te verduurzamen en aardgasvrij te maken. Het gaat om de wijken Bomenbuurt, Vogelbuurt, Oranjebuurt en een deel van de Schildersbuurt in Bleiswijk. Het onderzoek maakt deel uit van een bredere aanpak om op termijn heel Lansingerland duurzamer en uiteindelijk aardgasvrij te maken. In het persbericht spreekt het college over mogelijkheden voor isolatie, hybride warmtepompen en volledig aardgasvrije alternatieven. “Als volledig aardgasvrij op korte termijn niet haalbaar blijkt, wordt eerst ingezet op een goede basis. Dit betekent onder meer voldoende isolatie, mogelijk aangevuld met een hybride warmtepomp. Met geen woord wordt er echter gesproken over collectieve alternatieven zoals aardwarmte, restwarmte en de mogelijke komst van waterstof als brandstof. Dit verwondert ons zeer omdat collectieve en voor iedereen betaalbare oplossingen voor de PvdA fractie verreweg de voorkeur genieten boven individuele, vaak dure aanpassingen. Wij gaan hierover wethouder Van den Beukel zeker bevragen.

Bouwkranen boven Berkel centrum

PETRA VERHOEF OPNIEUW LIJSTTREKKER PVDA LANSINGERLAND

Petra Verhoef is door het afdelingsbestuur van de PvdA Lansingerland voorgedragen als lijsttrekker van de PvdA bij de gemeenteraadsverkiezingen op 16 maart 2022. De inwoonster van Bergschenhoek is al vanaf 2014 raadslid in Lansingerland. Sinds 2018 is zij ook de PvdA fractievoorzitter.

Op plaats 2 van de lijst staat Hamid Azzouzi uit Bleiswijk. Plaats 3 is voor Valmir Xhemaili die ook in Bleiswijk woont. Beiden zijn sinds 2018 lid van de PvdA-fractie en als raadscommissielid actief. Nieuwkomers op de lijst zijn Nanno Scheringa uit Berkel en Rodenrijs (4), Sonnie Biharie uit Bergschenhoek (5) en Silvester Heideman uit Berkel en Rodenrijs (6). De plaatsen 4 t/m 6 worden bezet door deelnemers aan de dit voorjaar gehouden PvdA Leergang 2021.

Lijstduwer (20) is ons voormalige raadslid en Tweede Kamerlid Astrid Oosenbrug. Momenteel is zij voorzitter van COC Nederland.

De concept-kieslijst onderscheidt zich door grote diversiteit. De PvdA laat op deze manier zien een brede volkspartij te willen zijn die opkomt voor de belangen van alle inwoners van Lansingerland.

De Algemene Ledenvergadering van de PvdA Lansingerland zal op woensdag 24 november 2021 een besluit nemen over de voordracht van het afdelingsbestuur. Dan wordt ook het verkiezingsprogramma 2022-2026 vastgesteld. Op basis van de nieuwe COVID-richtlijnen zal het afdelingsbestuur binnenkort besluiten om deze vergadering óf digitaal te houden óf kort uit te stellen totdat er weer samen live vergaderd kan worden. Hierover volgende week meer.

Zalencentrum Rehoboth Berkel centrum

Tot slot: Volgende week maandagavond is er een beeldvormende raadsbijeenkomst over het belangrijke ontwerp bestemmingsplan en de milieu effectrapportage voor Wilderszijde. Woensdagavond worden wij bijgepraat over de aanpak van aardgasvrije wijken en het toekomstige milieubeleid. Om 20 uur is onze fractievoorzitter dan te zien bij RTV Lansingerland, in het politieke programma Het Raadhuis. Ze gaat in gesprek met Marko Ruijtenberg van GroenLinks. Op donderdagmiddag bezoekt een afvaardiging van de fractie Rotterdam the Hague Innovation Airport (RHIA), aannemende dat dit binnen de nieuwe richtlijnen kan plaatsvinden. Heb een goede week!

Carillon op plein Vierkantje in Berkel centrum