WEEKBERICHT PVDA FRACTIE 30 OKT T/M 5 NOV 2021

6 november 2021

Dit is nummer 606 van de weekberichten van de PvdA-fractie in Lansingerland! We berichten deze week over het jaarlijkse begrotingsdebat dat afliep zoals wij al in juni voorspelden. Zonder bezuinigingen dus op het sociale domein. Jammer genoeg kregen wij onvoldoende steun voor onze motie waarin we het college opriepen om te onderzoeken hoe de dienstverlening aan inwoners die niet om kunnen gaan met digitale dienstverlening kan worden verbeterd. Verder merken we dat de zorgen van inwoners van Bleiswijk over de overlast door het intensieve verkeer op de N209 toenemen en dat het verzet groeit. Daar gaan we hard mee aan de slag. We sluiten dit weekbericht af met nieuws over onze kandidatenlijst voor de gemeenteraadsverkiezingen van 16 maart 2022.

Bouwen aan het nieuwe winkelcentrum in Berkel

RAAD ZET STREEP DOOR ZINLOZE BEZUINIGINGSVOORSTELLEN VAN HET COLLEGE

Sinds weekbericht 586 van eind maart van dit jaar berichten wij met grote regelmaat over de financiële situatie van onze gemeente. Die zag er in de aanloop naar de Kadernota 2022 die in juni verscheen somber uit. Wij kwamen er al snel achter dat het incidentele extra geld dat het Rijk aan de gemeenten beschikbaar stelde om de snel oplopende tekorten op de jeugdzorg te compenseren, voor een belangrijk deel als structurele inkomsten in de meerjarenbegroting mocht worden opgenomen. De door het college voorgestelde bezuinigingen die €2.5 miljoen per jaar bedroegen, konden van ons betreft dus al in juni van tafel. Dat gold ook voor de bezuiniging van €225.000 op de tien speerpunten in het sociale domein, de zogenaamde Beleidsaccenten, waarvoor oorspronkelijk €963.000 beschikbaar waren. Deze eerder besloten bezuiniging lag voor 2022 nog op de plank. Doodzonde, omdat deze tien programma’s in de praktijk perfect werkten. Niet te verkopen ook dat, terwijl het rijk €4 miljoen extra voor de jeugdzorg beschikbaar stelde, er toch fors bezuinigd werd op het sociale domein. Het college en de coalitie noemen dit “Van grof naar fijn”, hun definitie van achter de feiten aanhollen.

De meerderheid van de raad (de hele oppositie was tegen) koos er in juli echter voor om de lijn van het college te volgen en, tegen beter weten in, toch voor een groot deel  bezuinigingspakket te kiezen. Een dag na dit besluit bleek dat wij gelijk hadden gekregen. De incidentele Rijksbijdrage voor de jeugdzorg mocht van de toezichthoudende provincies als structurele inkomsten geboekt worden.

Wij waren heel benieuwd waarmee het college in de Meerjarenbegroting 2022-2025, die in oktober verscheen, zou komen. Wat zij deden, ging zelfs onze fantasie te boven. Het college presteerde het om met een groot pakket aan nieuw beleid te komen om, zonder veel onderbouwing overigens, een aantal knelpunten in de eigen organisatie op te lossen (zie weekbericht 605) waardoor het in juli vastgestelde bezuinigingspakket toch door moest gaan. Wij noemen dit “Van grof naar dom”.

Gelukkig stak de hele raad tijdens het commissiedebat over de meerjarenbegroting een stokje tussen het wiel van het college. Dit ging veel te ver. Bovendien was eind oktober al duidelijk dat de jaarlijkse septembercirculaire van het Rijk, die bijsturingen in de bijdrage uit het gemeentefonds bevat, voor onze gemeente heel positief zou uitpakken: voor 2022 een plus van zo’n €2.5 miljoen. Het college weigerde de meerjarenbegroting direct met dit bedrag te corrigeren. Dat moest volgens hen later gebeuren bij de eerste algemene begrotingswijziging. De bezuinigingen bleven gewoon staan terwijl de extra miljoenen van het rijk zich in de gemeentekas  opstapelden. De raad nam dus het roer van het college over en presenteerde afgelopen donderdag unaniem een amendement en een motie om zowel het totale bezuinigingspakket uit de Kadernota 2022 als ook het extra geld om de organisatie te versterken uit de begroting te schrappen. Het college krijgt de kans om de komende maanden aan de raad goed uitgewerkte voorstellen over het oplossen van de knelpunten in de eigen organisatie te presenteren. Mochten die hout snijden dan kan het extra geld dat via de septembercirculaire beschikbaar kwam hiervoor voor een deel ingezet worden.

Al deze debatten en bestuurlijke ongein waren compleet overbodig geweest als het college de extra Rijksbijdragen direct in de meerjarenbegroting had verwerkt. Op vragen van Petra Verhoef gaf wethouder Van den Beukel (CDA) aan dat het college bewust de voorzichtige weg volgt. Hij waarschuwde voor de zijns inziens zekere financiële tekorten in de jaren na 2023. Een door hem steeds genoemde oorzaak zijn de gevolgen van de herverdeling van het gemeentefonds. Die kunnen voor Lansingerland wel eens verkeerd uitpakken. Tegen dit plan is inmiddels door vele gemeentebesturen protest aangetekend. De nieuwe regering zal een besluit moeten nemen.  Gaat deze herverdeling van de baan dan bedenkt de wethouder wel een ander financieel malheur. De ‘Plagen uit het Oude Testament’ zijn hem niet vreemd. Feit is dat onze gemeente sinds 2007 elk jaar een positief resultaat boekte, ook tijdens crisisjaren.

Petra Verhoef diende met steun van alle fracties een amendement en een motie in om de bezuiniging van €225.000 euro op de Beleidsaccenten WMO in ieder geval voor het jaar 2022 te schrappen. In het kader van de extra inkomsten als gevolg van de septembercirculaire en de eerste begrotingswijziging moet door college en raad bekeken worden of deze bezuiniging ook voor de jaren na 2022 kan worden geschrapt. De PvdA-fractie denkt dat dit prima kan. Maar het begin is er en dat hadden wij in juli nog voor onmogelijk gehouden. Een nieuwe coalitie en college moeten in 2022 tot een slimmere en socialere aanpak komen dan het huidige college doet. Daar willen wij graag een bestuurlijk handje bij helpen!

Kerstversiering, ook als er gebouwd wordt

BETERE DIENSTVERLENING OM TOEGANKELIJKHEID DIGITALE GEMEENTE TE VERSTERKEN

De steeds voortschrijdende digitalisering van de dienstverlening van de gemeente levert problemen op voor vele inwoners die niet om kunnen gaan met digitale communicatiemiddelen. Het gaat hierbij juist om inwoners die vaak gebruik maken van voor hen belangrijke dienstverlening van de gemeente (zoals WMO-zorg, ondersteuning binnen de Participatiewet, Schuldhulpverlening, Armoedebeleid, Energiebesparing, Jeugdzorg en Inburgering). Ongeletterdheid en hoge leeftijd spelen hierbij een grote rol. Deze groepen hebben dan ook een groot belang bij een soepel contact met de gemeente via telefoon, keukentafelgesprekken of overleg op het Gemeentehuis. Feit is dat de digitale dienstverlening die vanuit gemeentelijk perspectief efficiënt georganiseerd is, niet altijd overeenkomt met de efficiencywensen van inwoners. ‘Toegankelijkheid voor iedereen’ ziet onze fractie als een inclusieve waarde die zowel het publieke domein (openbare ruimten) als het overheidsdomein (omgaan met de overheid) aangaat.

Tijdens het debat over de Meerjarenbegroting diende de PvdA fractie een motie in waarin het college werd opgeroepen om in overleg met de betrokken inwoners zélf, met vrijwilligers en professionele organisaties voor maatschappelijke dienstverlening, ouderenbonden en andere belangenorganisaties en de Adviesraad Sociaal Domein te onderzoeken hoe de dienstverlening aan inwoners die niet om kunnen gaan met digitale dienstverlening kan worden verbeterd.

Tot onze verbazing riep onze tamelijk bescheiden motie veel weerstand op bij alle coalitiepartijen, D66 én de nieuw aangetreden wethouder Titia Cnossen. In één koor ontkenden zij het probleem. Wij kregen voor onze motie alleen steun van de fracties van GroenLinks en WIJ Lansingerland. Ons verhaal dat de lokale ouderenbonden ons geregeld wijzen op problemen die vele ouderen hebben met de gemeentelijke digitale loketten en dat vele vrijwilligers en professionals die bij maatschappelijke organisaties actief zijn veel werktijd benutten om mensen die zij begeleiden wegwijs te maken in de digitale bureaucratie, hadden zij niet op het netvlies. Wij schrokken hier nogal van. Natuurlijk was deze motie voor ons slechts het begin. Wij gaan in gesprek met de maatschappelijke organisaties en komen hier de komende maanden zeker nog op terug. Wordt vervolgd!

Bergschenhoek winkelcentrum krijgt een make-over

BLEISWIJKSE VERZET TEGEN OVERLAST N209 GROEIT

De Heraut van deze week berichtte over een inwoonster van Bleiswijk die insprak bij een vergadering van Provinciale Staten over de grote overlast die de N209 die de omwonenden van deze weg nu al ondervinden en die met de komst van de A16 Rotterdam alleen maar groter zullen worden. De inspreekster, voormalig VVD raadslid Edith Bal, verbaasde zich over de ontzettend trage aanpak van de provincie om de situatie voor de omwonenden te verbeteren. Zo schiet de aanleg van geluidschermen langs de Kom van Bleiswijk door technische problemen voor geen meter op. Edith Bal pleitte bij Provinciale Staten om “de weg af te waarderen en zo lang de geluidswal niet is aangebracht de snelheid op de weg terug te brengen naar 50 km per uur”. Haar verhaal klinkt ons als muziek in de oren.

De trouwe lezers van onze weekberichten weten dat de toekomst van de N209 ons al jaren intensief bezig houdt. In maart 2019 organiseerden wij in de Melanchthon Businesschool in Bleiswijk een groot debat over de toekomst van deze gevaarlijke en overlast gevende weg. Zie: WEEKBERICHT PVDA FRACTIE 1 T/M 8 MAART 2019 – PvdA Lansingerland

In september 2020 zetten wij in weekbericht 564: “Zorgenweg N209”, alle feiten nog eens overzichtelijk op een rijtje. Vervolgens stelden wij begin oktober 2021 via een motie aan de raad voor om in de Omgevingsvisie 1.0 de volgende passage op te nemen: “Met de komst van de A16 Rotterdam in 2025, de groei van de bedrijvigheid langs de A12 en de komende nieuwbouw in Bergschenhoek en Bleiswijk zal er extra verkeersdruk ontstaan op de N209. De bereikbaarheid van en de leefbaarheid in Bleiswijk wordt hierdoor een steeds groter probleem. De huidige verkeersonveiligheid op de N209 zal alleen maar toenemen. De N209 vormt voor fietsers op weg van en naar Bleiswijk al jaren een grote en gevaarlijke barrière. Een maatschappelijk en bestuurlijk debat over de toekomst van de N209 als provinciale weg is nodig. Onderzocht moet worden of de omvorming van de N209 tussen de Groendalseweg en de Ankie Verbeek-Ohrlaan tot een lokale gebiedsontsluitingsweg mogelijk is”.

De meerderheid van de raad vond ons voorstel toen maar niks. Gewezen werd vooral op de financiële last die overname van deze weg voor Lansingerland met zich mee kan brengen. Voor een oriënterend debat in de commissie Ruimte over dit idee waren vele fracties wel te porren maar om dit idee nu al in de Omgevingsvisie 1.0 op te nemen, vond men het te vroeg. Petra Verhoef gaf toen aan dat de PvdA-fractie de toekomst van de N209, waaronder mogelijke omvorming van de N209 naar een lokale gebiedsontsluitingsweg, als bespreekstuk op de agenda van de raadscommissie Ruimte zal zetten. Dit zal gebeuren tijdens de raadscommissie Ruimte op dinsdag 11 januari 2022. Noteer deze datum maar alvast in je agenda!

Eerste stukje al klaar in winkelcentrum Bergschenhoek

VOORSTEL PVDA KANDIDATENLIJST GEMEENTERAADSVERKIEZINGEN BEKEND

Op woensdagavond 24 november zullen de leden van de PvdA afdeling Lansingerland een besluit nemen over ons verkiezingsprogramma en ook over de kandidatenlijst voor de gemeenteraadsverkiezingen van 16 maart 2022. Ons afdelingsbestuur presenteerde afgelopen week aan de leden de ontwerp kandidatenlijst waarmee de PvdA afdeling Lansingerland de verkiezingen in wil gaan. Het afdelingsbestuur stelt aan de leden voor om Petra Verhoef opnieuw tot lijsttrekker te benoemen. Op plaats twee staat Hamid Azzouzi en op plaats 3 Valmir Xhemaili. De volgende drie plaatsen worden ingenomen door uitstekende kandidaten die tijdens dit voorjaar onze Politieke Leergang hebben gevolgd. We gaan vol vertrouwen de verkiezingen in!

Fietsbrug over Berkelsdijkje, vlak voor de opening

Tot slot. Komende week is het weer de maandelijkse raadscommissieweek. De agenda’s van de commissies zien er redelijk overzichtelijk uit. Dat mag ook wel eens na al die intensieve maanden. De commissie Ruimte buigt zich aanstaande dinsdagavond over de verordening startersregeling. Op de agenda van de commissie Algemeen Bestuur staat woensdagavond het standplaatsenbeleid en donderdagavond gaat het in de commissie Samenleving over de verordening Sociaal Domein 2022, een voorstel waar wij altijd nauwgezet naar kijken. Heb een goede week!

Fietsbrug over Berkelsdijkje, vlak voor de opening

Donkere luchten boven Berkelsdijkje