WEEKBERICHT PVDA LANSINGERLAND 17 – 21 JUNI 2024

21 juni 2024

ONS BELANGRIJKSTE NIEUWS VAN DEZE WEEK

Het belangrijkste nieuws in weekbericht 710 gaat over het debat in de commissie Algemeen Bestuur over de Kaderbrief 2025. Ons verhaal dat er voor 2025 geen bezuinigingen en lastenverzwaringen op de gemeentebegroting 2025 nodig zijn, viel zeer goed. Dit schept voldoende tijd om als raad en college de komende maanden intensief na te denken over het opvullen van het grote financiële tekort voor de jaren erna. In weekbericht 708 zetten wij onze bevindingen over de Kaderbrief op een overzichtelijk rijtje.

Uitbreiding Berkel Westpolder

GELIJKE KANSEN VOOR IEDEREEN STAAN VOOR ONS CENTRAAL

Fractievoorzitter Hamid Azzouzi was woensdagavond onze woordvoerder in het debat over de Kaderbrief 2025 en de uitgangspunten voor de begroting 2025-2028. Hij gaf aan dat de PvdA fractie staat voor een sociaal en duurzaam beleid, waarbij iedereen in onze gemeente gelijke kansen krijgt. “Ons verhaal richt zich op beleidsmatige en financiële aspecten van de begroting, met aandacht voor cruciale onderwerpen zoals woningbouw, armoedebestrijding, basisbanen, verkeersveiligheid en natuurlijk ook de financiële gezondheid van onze gemeente”.

Bouwen als topprioriteit

Voor de PvdA blijft het oplossen van de woningnood een absolute prioriteit. De plannen op papier, met circa 11.000 woningen waarvan de helft sociaal en betaalbaar, zijn veelbelovend. Onze fractie dringt aan op een versnelde bouw en ook op een strategische aanpak. Sociale en betaalbare huizen bouwen moet naar voren gehaald worden in de planning. Het aantal van 11.000 dreigt te mislukken door de discussie rondom windenergie. Dit kan echt niet!

Waarom is het planvorming met betrekking tot de ontwikkeling van Bleizo-West verschoven naar kwartaal 4 van 2024 en nu opeens naar begin 2025? De 11.000 woningen, waarvan de helft sociaal en betaalbaar, kunnen niet gerealiseerd worden zonder een grote aanvullende bouwlocatie. Onze fractie vraagt het college om het plan zo snel mogelijk op te stellen.  Zo kunnen we zien of onze bouwdoelen écht gehaald gaan worden. “We moeten de provincie Zuid-Holland snel laten zien dat we klaar staan om te gaan bouwen. Wij zijn blij dat het college bij de groei van het aantal inwoners de locatie Bleizo heeft meegenomen”.

Armoedebestrijding moet veel beter

Onze kwetsbare inwoners verdienen extra aandacht, zeker in deze tijden van financiële moeilijkheden en bezuinigingen. Vooral het punt “Kinderen in armoede” blijft een zwart gat in Lansingerland. “Over hoeveel kinderen gaat het eigenlijk en worden zij wel bereikt? Wij vragen al jarenlang het college hoe dit precies zit. Want hoe kun je beleid maken als je niet precies weet over hoeveel kinderen het gaat? We vragen het college opnieuw naar de stand van zaken. Juist omdat de afgelopen jaren geld beschikbaar gesteld is vanuit het rijk, moet armoedebestrijding topprioriteit krijgen, zeker in een gemeente die landelijk op plaats vier staat als het om lokale rijkdom gaat. We moeten ervoor zorgen dat niemand tussen wal en schip valt”, gaf Hamid aan.

Uitbreiding Berkel Westpolder

Kansen op goed werk via Basisbanen

De PvdA staat voor goed werk en voor het ondersteunen van mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Een basisbaan kan een oplossing zijn om deze groep mensen aan werk te helpen. Hamid vroeg het college om een update over de voortgang en plannen rondom basisbanen? “Het is ons helaas nog niet gelukt om een beeldvorming hierover te organiseren. We gaan met andere fracties overleggen hoe we dit vanuit de raad kunnen agenderen. Basisbanen zijn bijvoorbeeld zeer geschikt om onze fietsenstallingen weer bewaakt te krijgen en ook als werk voor bijvoorbeeld statushouders die zitten te springen om werk maar nog werkervaring missen. Met werkgevers kunnen prima afspraken gemaakt worden om hier doorstroombanen naar regulier werk van te maken”.

Veiligheid op de N209 en veel beter openbaar vervoer

Hamid vroeg ook aandacht voor de verkeersveiligheid op de N209 en de slechte openbaar vervoersverbindingen in onze gemeente. “Wij dringen aan op snelle maatregelen om de veiligheid op de N209 te verbeteren en om de OV-verbindingen te versterken, zodat onze inwoners veilig en efficiënt kunnen reizen. Het huidige gebrek aan personeel bij de RET pakt rampzalig uit voor de frequentie van de buslijnen 170 en 173. Dit kan echt niet langer voort duren. De verbetering van de N209 is een gebed zonder end aan het worden”.

Meer prioriteit voor veiligheid op rotondes

De verkeersveiligheid op rotondes in onze gemeente blijft een punt van zorg. Wij pleiten voor extra maatregelen om de rotondes veiliger te maken, zoals betere verlichting, duidelijkere markeringen en verkeersdrempels waar nodig. En natuurlijk een paar fietstunneltjes. Dit draagt bij aan de veiligheid van zowel automobilisten als fietsers en voetgangers.

Zicht op N471 vanaf Berkel Westpolder

Structureel sluitende begroting is voor 2025 zeker mogelijk

De PvdA is een voorstander van een structureel sluitende begroting voor 2025. Maar wel onder voorwaarde dat dit financiële uitgangspunt niet ten koste gaat van kwetsbare groepen in onze lokale samenleving. Het voorstel van de fractie van de PvdA om de begroting voor 2025 sluitend te maken is als volgt:

In de nota van uitgangspunten staat een tekort van €7 miljoen in 2025.

1. Meicirculaire levert €1,2 miljoen extra op: Dit bedrag helpt om een deel van het tekort te dekken.
  2. Verlagen van de toe te passen indexering van kosten naar 2,9%
  3. Herfaseren van het MIP: Door het Meerjaren Investeringsprogramma (MIP) te herfaseren, kunnen we de kosten over een groter aantal jaren spreiden.
  4. Zerobased budgetteren: Zerobased budgetteren kan leiden tot efficiëntere uitgaven en besparingen.
  5. Correctie van incidentele posten: Door deze posten te corrigeren, kunnen we ook een deel van het tekort opvangen.
  6. Maximaal 10% dekking uit de algemene reserve: Dit kan de laatste gaten in de begroting dichten.

Met deze maatregelen komen we een heel eind in het oplossen van het tekort van €7 miljoen dat in de nota van uitgangspunten voor 2025 staat.

Groei kosten jeugdzorg en sociaal domein kritisch onderzoeken

De PvdA maakt zich grote zorgen over de stijgende kosten voor de jeugdzorg. Het is cruciaal dat wij als gemeente de benodigde zorg blijven bieden aan jongeren, ondanks de financiële druk. De voorgestelde taakstelling in de jeugdzorg moet zorgvuldig worden geïmplementeerd, zodat de kwaliteit van de zorg gewaarborgd blijft.

Wij steunen het principe dat de capaciteit van de gemeentelijke organisatie moet groeien met de toename van taken en inwoners. Het is belangrijk dat onze ambtenaren voldoende middelen en ondersteuning krijgen om hun werk goed te kunnen doen. Dit is noodzakelijk om onze beleidsdoelstellingen te realiseren en onze inwoners optimaal van dienst te kunnen zijn.

Hamid vroeg zich af wat er in de praktijk gebeurd is met het niet door de PvdA gesteunde raadsbesluit om extra menskracht in te huren om de controles op mensen met een uitkering in het kader van de Participatiewet te intensiveren. Zie hiervoor ons weekbericht 683 Hij stelde deze vraag omdat inmiddels gebleken is dat de uitgaven voor de participatiewet volgens het college in Lansingerland relatief hoog zijn. Het college zal deze vraag schriftelijk beantwoorden.

De raadscommissie boog zich ook nog over met Nanno Scheringa als onze woordvoerder ook nog kort over de Zomerrapportage 2024 en de nieuwe Investeringen bij de Zomerrapportage 2024. Onze fractie gaat hiermee akkoord. Op donderdag 4 juli moet de Raad een definitief besluit gaan nemen.

Kleurrijke Berkelse Westpolder

Raadsfracties zaten goed op één lijn

Het is goed om te constateren dat aan het einde van dit debat alle fracties en ook het college goed op één lijn zaten. Bezuinigingen en lastenverhogingen zijn, zoals het er nu uitziet voor 2025 niet nodig. Bijzonder was wel de bijdrage van de fractie van Leefbaar 3B die een piramidemodel ten behoeve van de beoordeling van mogelijke bezuinigingen introduceerde met als centrale uitgangspunt “dat we onze eigen inwoners weer op 1 zetten en dat zij niet de rekening moeten betalen doordat we niet genoeg geld van het Rijk krijgen voor onze taken”. Doorvragen door raadsleden van WIJ Lansingerland, ChristenUnie en PvdA wat dit op 1 zetten van de eigen inwoners precies betekent voor het huisvesten van bijvoorbeeld asielzoekers maakte duidelijk dat die voor Leefbaar 3B buiten de gemeentelijke boot gaan vallen. Of dit ook geldt voor de opvang van Oekraïners en de huisvesting van arbeidsmigranten werd niet duidelijk. Ook voor de opvang van dakloze mensen lijkt ons dit uitgangspunt fnuikend. Aan het slot van het debat vertelde wethouder Simon Fortuyn (Leefbaar 3B) opgewekt dat “ook lokale partijen nu banden hebben met fracties in de Tweede Kamer, zodat ook zij een ingang hebben om directe invloed uit te oefenen op het landelijk beleid”. Kennelijk doelde hij daarbij op JA21 voor Leefbaar 3B.

Onze slotconclusie

De PvdA fractie benadrukt dat een solide financiële basis essentieel is, maar dat deze niet ten koste mag gaan van de sociale, duurzame en maatschappelijke doelen van onze gemeente. De VNG adviseert onze gemeente om voor 2026 en volgende jaren een maatregelenpakket voor te bereiden, maar die nog niet in te zetten. “Wij roepen het college en de raad op om bij de verdere uitwerking van de begroting 2025-2028 de menselijke maat en duurzaamheid centraal te stellen. Samen kunnen we bouwen aan een inclusieve en veerkrachtige gemeente”, zo beëindigde Hamid zijn verhaal.

Groenzoom

ERFENIS VAN MINISTER HUGO DE JONGE: ACTIEAGENDA STERK BESTUUR

Ministeries, gemeenten, provincies en waterschappen zetten met de Actieagenda Sterk Bestuur in op het verbeteren van de samenwerking tussen Rijksoverheid en de decentrale overheden. Want een sterk bestuur is nodig om resultaten te boeken op de grote maatschappelijke opgaven, zoals de woningbouw, stikstof of de jeugdzorg. Een jaar na de lancering van de actieagenda informeert minister De Jonge van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties de Eerste en Tweede Kamer over de voortgang.

In de brief schetst de minister een aantal ontwikkelingen in het openbaar bestuur. Er lijkt steeds vaker behoefte te zijn aan meer centrale sturing. Dat is zichtbaar bij taken die zijn gedecentraliseerd naar gemeenten, maar ook op urgente opgaven die de verantwoordelijkheden van verschillende overheden doorsnijden. Dit vraagt om een nieuwe balans in de samenwerking tussen overheden. De opgavegerichte werkwijze, vastgelegd in de actieagenda, draagt bij aan het vinden van deze balans.

Daarnaast worden steeds meer taken op opgaven op regionaal niveau opgepakt. Regionale samenwerking is en blijft nodig, maar er moet meer oog zijn voor de consequenties voor het openbaar bestuur. Dit vraagt om visie en een afwegingskader om te komen tot bewuste keuzes.

Onze fractie ziet deze brief als een belangrijke onderlegger voor het verdere in VNG verband te voeren debat over de samenwerking tussen de verschillende bestuurslagen, ook als het gaat om de financiële gevolgen. Duidelijk is dat de relatie tussen de overheden steeds gecompliceerder maar ook steeds maatschappelijk relevanter wordt. Maatschappelijke ontwikkelingen grijpen steeds meer op elkaar in.

Toegang tot de Groenzoom in Berkel Noord

Tot slot. Afgelopen donderdagavond was er nog een kort raadsdebat waarin de 14 gemeenschappelijke regelingen waaraan Lansingerland deelneemt centraal stonden. Jaarlijks staat onze raad stil bij een rapportage over de actuele stand van zaken. Deze stand van zaken is hier te vinden.  Volgende week zijn er de maandelijkse raadscommissievergaderingen. De agenda’s zijn hier te vinden. In het oog springen het bestemmingsplan Berkel centrum-oost (cie Ruimte, zie weekbericht 708), Meerjaren Grondexploitaties 2024 (commissie Algemeen Bestuur) en de inwerkingtreding van de Spreidingswet (commissie Samenleving, zie weekbericht 707). Heb een goede week!

Kleurrijke Groenzoom