WEEKBERICHT PVDA LANSINGERLAND 30 OKTOBER T/M 3 NOVEMBER 2023

3 november 2023

Dit is nummer 683 van de weekberichten van de PvdA-fractie in Lansingerland. Het was de week waarin de raad na een lang debat de gemeentebegroting 2024-2027 vaststelde, de voorgenomen bezuinigingen op het sociaal domein goeddeels teruggedraaid werden, de toekomst van de fietsenstallingen in Berkel en Rodenrijs werd veilig gesteld en de knip in de Noordeindseweg definitief werd. Het was ook de week waarin de plannen voor het realiseren van 200 plaatsen voor de opvang van asielzoekers bij het Gemeentehuis aan de omwonenden werd gepresenteerd.

Rust op Wilderszijde

BEZUINIGINGEN OP SOCIAAL DOMEIN GOEDDEELS VAN DE BAAN

In onze weekberichten 680, 681 en weekbericht 682 besteedden wij traditiegetrouw veel aandacht aan de Gemeentebegroting die enkele weken geleden als voorstel aan de raad werd gepresenteerd. Afgelopen donderdagavond was het woord tijdens een vier uur durend debat aan de gemeenteraad. Hoofddoel voor onze fractie was het schrappen van de door het college voorgestelde bezuinigingen op het sociaal domein. Hamid Azzouzi diende namens alle fracties in de raad een amendement in waarin in totaal €464.000 aan bezuinigingen werd geschrapt. De PvdA fractie zag in het positieve financiele saldo dat de Septembercirculaire van het rijk opleverde een logische dekking om dit te realiseren.

Bezuinigingen op het project steunouders, gehandicaptenparkeerkaart, de bestrijding van menstruatiearmoede en de Rotterdampas zijn nu van de baan. Ook de bezuinigingen op het dierenwelzijn, de formatie van de afdeling economische zaken gaan niet door. Dat geldt ook voor de kerstbomen en bloemenmanden die onze winkelcentra opfleuren.

De raad gaf aan een voorstander te zijn van het stimuleren van fietsgebruik en dat de fietsen (sociaal) veilig gestald kunnen worden. Dit bekent dat er in plaats van één nu twee fietsenstallingen bewaking krijgen. Het gaat om de fietsenstallingen bij de beide Metrostations. De exploitatie van bewaakte fietsenstallingen kan op vele manieren worden vormgegeven. Er zijn door verschillende fracties voorbeelden aangedragen die het college kan uitwerken voor de realisatie van veilige fietsenstallingen. Wat de PvdA fractie betreft zetten we hierbij in op basisbanen en zeker niet op werken met behoud van uitkering. Het gaat hier immers niet om additionele arbeid of om werkervaringsplaatsen maar om gewoon werk dat een gewone CAO en een goed loon verdient.

Een door het CDA ingediend amendement om een deel van de bezuinigingen op het project ‘Pubers inde spotlight’ te schrappen kreeg ook algemene steun. Het gaat om het programma ‘Join us. Join Us is een programma dat jongeren leuke activiteiten aanbiedt waarbij ze geholpen worden om mentaal gezond te blijven.

Onze fractie betreurt het dat de bezuinigingen op het onderhoud van de sportvelden, het budget ‘Levendig Lansingerland’ en het welzijnsaanbod voor ouderen niet geschrapt werden. In totaal werden er 7 amendementen en 8 moties ingediend. Die zijn hier te vinden.

Achterzijde gemeentehuis

MOTIE TEGEN INTENSIVEREN ONDERZOEK BIJ AANVRAAG UITKERING

Samen met GroenLinks, ChristenUnie en Voor Lansingerland dienden wij een motie in met als titel: ‘Het intensiveren van het onderzoek bij aanvraag van de uitkering vanwege een besparing op uitkeringen behoeft een strakke projectorganisatie’. Een meerderheid van de Raad steunt helaas het collegevoorstel om € 300.000 te gaan besparen op uitkeringen door het intensiveren van onderzoek bij de aanvraag van de uitkeringen. Hiervoor zijn volgens het college extra personele uitgaven van € 80.000 noodzakelijk. Een door het college uitgewerkt projectvoorstel over hoe deze intensivering van het onderzoek er precies uit gaat zien, ontbreekt echter. De Raad kan volgens ons dus niet beoordelen hoe effectief de inzet zal zijn en of de besparing van € 220.000 in de praktijk wel haalbaar is. Er ontbreekt volgens ons bovendien informatie over hoe deze aanpak zich verhoudt tot de breed gedeelde maatschappelijke noodzaak om als overheid vertrouwen uit te stralen naar de inwoners. Dit was één van de belangrijkste conclusies met betrekking tot het Toeslagenaffaire. Een goed uitgewerkt projectvoorstel kan dus veel maatschappelijke en bestuurlijke problemen voorkomen.

De motie vroeg het college om aan de raad uiterlijk 31 december 2023 het projectplan beschikbaar te stellen dat de basis vormt voor de uitvoering van de intensivering van het onderzoek bij de aanvraag van uitkeringen. In dit projectplan moet uitdrukkelijk aan gegeven worden hoe de uitvoering van het onderzoek zich zal verhouden tot het maatschappelijk breed gedragen vertrouwensbeginsel. Vervolgens moet de raad medio 2024 geïnformeerd worden over de tussenstand met betrekking tot de effectiviteit van deze maatregel in de praktijk, met inbegrip van de toepassing van het vertrouwensbeginsel. Tenslotte moet het college aan de ASD vragen haar te adviseren over het op te stellen projectplan.

Het college raadde bij monde van wethouder Leon Hoek deze motie af. Volgens hem is de bedoeling van deze maatregel om de positie van de aanvrager van een uitkering juist te versterken omdat een beter onderzoek vooraf problemen achteraf kan voorkomen. De suggestie van een klopjacht en van Investiga-achtige toestanden (dit bureau is in 2014-2015 door druk van de PvdA-fractie buiten onze gemeentepoort gehouden) is volgens de wethouder volstrekt niet aan de orde. De wethouder zegde toe de raad te informeren over de resultaten van dit project. Hij bezwoer Marko Ruijtenberg dat er geen sprake zal zijn van profilering bij het doen van onderzoek en dat er ook geen gebruik zal worden gemaakt van algoritmes. Per saldo besloten de indieners van deze motie deze niet in stemming te brengen. Ons politieke punt is gemaakt. De PvdA fractie zal de voortgang van dit project nauwgezet gaan volgen en geregeld aan de orde stellen. Want echt gerust zijn we er nog steeds niet over.

Wijk Buyten op Wilderszijde

KNIP NOORDEINDSWEG BIJ OOSTMEERLAAN & PLANETENWEG NU DEFINITIEF

Zo’n 7 jaar geleden was het plan om de knip in de Noordeindseweg te verwijderen een onderwerp dat de politieke gemoederen stevig bezig hield. Het was een belangrijk politiek thema in die dagen waarmee met name Leefbaar 3B en CDA politiek garen trachtten te spinnen. Bewoners van de omliggende straten in de Edelsteenwijk (Sterrenweg) die toen plotseling geconfronteerd werden met een forse verkeerstoename liepen te hoop en haalden zelfs de landelijke media. Destijds was de Naardermeerstraat er nog niet die inmiddels de verbinding vormt tussen de Wilgenlaan en de Oostmeerlaan. Bovendien was de nieuwe route naar het winkelcentrum van Berkel voor vele inwoners van Berkel en Rodenrijs, die al generaties lang gewend waren om via de Noordeindseweg naar het winkelcentrum te rijden, een, op zijn zachts gezegd, niet welkome nieuwigheid. Nu is dit debat volledig weggeëbd. Wat onze fractie betreft is er dus geen enkel beletsel meer om de dure investering voor de aanpassing van de rotonde Noordeindseweg, Planetenweg en Oostmeerlaan te schrappen. Dat scheelt onze gemeente jaarlijks 60.000 euro aan rente en aflossing. Het collegevoorstel om dit te doen staat in de gemeentebegroting 2024 op pagina 90.

Tijdens het debat over de begroting diende de CDA fractie een amendement in om deze knip wel te verwijderen. Het CDA vindt het van onzorgvuldig bestuur getuigen dat raadsbesluit uit 2016 nu met één pennenstreek wordt geschrapt. De CDA fractie stond alleen in haar standpunt. De rest van de raad, waaronder ook de Leefbaar 3B fractie die destijds voorop liep in de strijd van de omwonenden, koos er voor om een streep te halen door de investering die nodig is om de knip in de Noordeindseweg te schrappen.

Wel kwam Leefbaar 3B met een motie waarin het college opgeroepen werd om een definitief onderzoek uit te (laten) voeren naar de noodzaak van de heropenstelling van de Noordeindseweg in noordelijke richting en de raad over de uitkomst hiervan te informeren vóór het zomerreces 2024. Deze motie kreeg weliswaar de steun van de meerderheid van de raad maar niet van ons, GroenLinks en Voor Lansingerland. Wij vinden dit een rare vorm van het afdekken van de politieke aftocht. Zeker als je weet dat dit onderzoek van Leefbaar 3B liefst 30.000 euro mag gaan kosten en er geen krediet meer beschikbaar is om voor het opheffen van de knip te investeren.

UITNODIGING VOOR POLITIEK CAFÉ: WAT KAN VERENIGD LINKS IN NIEUWE TWEEDE KAMER VOOR LANSINGERLAND BETEKENEN?

In de aanloop naar de Tweede Kamerverkiezingen op 6 november organiseert Verenigd Links Lansingerland, het nieuwe samenwerkingsverband van GroenLinks en PvdA in onze gemeente, een Politiek Café waarin gedebatteerd wordt over de vraag wat het landelijke verkiezingsprogramma van Verenigd Links kan betekenen voor de inwoners, maatschappelijke organisaties en bedrijven in Lansingerland. Ook in onze gemeente is de woningnood groot, zitten vele jongeren te springen om een betaalbaar huis en daalt het vertrouwen in de lokale overheid omdat zij hun ambitie om snel en betaalbaar te gaan bouwen in de praktijk niet waar maakt. Van gelijke kansen voor iedereen is nog lang geen sprake. In het rijke Lansingerland groeien vele kinderen in armoede op. Het door alle politieke partijen in 2022 getekende Regenboogakkoord wordt door het college nog steeds niet uitgevoerd. Het tempo waarin de gemeente Lansingerland werkt aan klimaatproblemen is veel te laag. Zo is er nog lang geen zicht op snelle aansluiting van huizen, glastuinbouw en bedrijfspanden op een regionaal warmtenet. De meerderheid in de gemeenteraad verwerpt een nieuw parkeerbeleid waarin de auto veel minder centraal staat dan in het verleden. In Lansingerland is de komende jaren nog veel te doen.

Barbara Kathmann is voormalig PvdA raadslid en wethouder in Rotterdam, sinds 2021 lid van de Tweede Kamer en nu opnieuw kandidaat Kamerlid. Zij was lid van de Parlementaire Enquêtecommissie Groningen en is woordvoerder Sociale Zaken & Werkgelegenheid. De ontwikkelingen in Lansingerland zijn haar goed bekend. David Rietveld uit Den Haag, die voor GroenLinks kandidaat voor de Tweede Kamer is, zal samen met Barbara Kathmann de aftrap van het debat doen. David Rietveld heeft jarenlange ervaring in onder meer de Gemeenteraad van Den Haag.

Marko Ruijtenberg, fractievoorzitter GroenLinks Lansingerland, en Hamid Azzouzi, fractievoorzitter PvdA Lansingerland, zullen vervolgens vanuit hun lokale ervaringen op hun verhalen reageren. Daarna volgt een uitgebreid debat met de aanwezigen in de zaal over wat zij voor de toekomst van ons land en van onze gemeente belangrijk vinden.

Gespreksleider tijdens dit Politieke Café is Karim Amghar. Hij is TV-programmamaker, auteur, docent en  debatvoorzitter en woont in Bleiswijk.

Het Politiek Café van Verenigd Links Lansingerland wordt gehouden op maandag 6 november in de Raadszaal van het Gemeentehuis in Lansingerland. Het debat begint om 20 uur. Iedereen is natuurlijk van harte welkom!

Klimaat neutraal rijden door de gemeente

NUTTIGE INFORMATIEAVOND OVER ASIELOPVANG BIJ GEMEENTEHUIS

Afgelopen maandagavond was er in het Gemeentehuis een informatiebijeenkomst ten behoeve van de omwonenden van de nieuwe noodopvang voor asielzoekers in plaats van de 50 plekken die er nu al zijn. De nieuwe opvanglocatie zal gebouwd worden naast het gemeentehuis en de nieuwbouwlocatie Wilderszijde en zal vooralsnog 200 opvangplekken bieden.

Op 30 juni van dit jaar sprak de raad langdurig over de randvoorwaarden voor de noodopvang van asielzoekers in onze gemeente. Een politiek voorgerecht in afwachting van de definitieve besluitvorming over de landelijke Spreidingswet. Het werd toen een bewogen debat dat zich toespitste op de keuze van drie opties: kiezen we voor de noodopvang van 100, 200 of 300 asielzoekers? Voor de PvdA fractie lag de keuze voor de noodopvang van 300 asielzoekers voor de hand. Want te verwachten is dat de komende Spreidingswet aan Lansingerland een taakstelling oplegt voor de noodopvang van minstens 300 vluchtelingen.

De fracties van WIJ, VVD en CDA op hun beurt dienden toen een amendement in waarin aangegeven werd dat de noodopvangvoorziening op Wilderszijde kleinschalig moet zijn en ruimte mag bieden aan maximaal 200 asielzoekers.

Wethouder Leon Hoek vertelde maandagavond dat deze noodopvang tot medio 2026 kan blijven omdat dan deze grond nodig is voor woningbouw. De opening wordt voorzien in maart 2024. Volgens de coördinerende gemeentelijke projectleider René Segers zullen geen minderjarige alleen reizende asielzoekers worden gehuisvest. De doelgroep die gehuisvest zal worden is divers.  Het gaat vooral om Syriërs en Eritreeërs. Ook hij verwachtte dat de Spreidingswet  Lansingerland een taakstelling van 300 plekken zal op gaan leggen. De fase waarin het project nu verkeert, is die van de vergunningverlening. De 50 asielzoekers die nu al op Wilderszijde wonen, zullen de eerste bewoners zijn. Het wordt twee laags gestapelde bouw. Mogelijk wordt basisonderwijs in een eigen schooltje gegeven. De eerstelijnszorg wordt op locatie gegeven. De contacten met huisartsen en tandartsen zijn al gelegd. Volgens Felice van Veen van de COA zullen er zowel asielzoekers als ook asielgerechtigden op Wilderszijde worden gehuisvest. De laatste groep zal worden geholpen bij het vinden van werk.

De huisvesting in Lansingerland wordt ruim opgezet. Mensen kunnen zelf koken en boodschappen doen. Sport en bewegen worden gestimuleerd. Er is een recreatieruimte en er zijn speelmogelijkheden voor kinderen. COA zorgt voor woonbegeleiders en een huismeester. Casemanagers zorgen voor de begeleiding naar werk. NT 2 docenten en vrijwilligers zijn beschikbaar. Er is 24/7 beveiliging aanwezig.  Meer willen weten over feiten met betrekking tot de asielopvang? Bekijk dat deze informatie van Vluchtelingenwerk Nederland. Een échte aanrader!

Huidige locatie opvang asielzoekers

Tot slot. Maandagavond 6 november om 20 uur is in het gemeentehuis is het eerste politiek café van Verenigd Links Lansingerland. Iedereen is van harte welkom.  Woensdagavond 8 juni is er een beeldvormende bijeenkomst over bouwen in de Noordpolder. De presentatie is onder deze link Noordpolder te vinden. Heb een goede week!

Polderpad Wilderszijde

Nieuwe fietspad tussen Polderpad en wijk Buyten Wilderszijde