WEEKBERICHT PVDA LANSINGERLAND 24 – 28 JUNI 2024

28 juni 2024

Hondenstrand Lage Bergsebos

BELANGRIJKSTE NIEUWS VAN DEZE WEEK: MEER OPVANG VOOR ASIELZOEKERS

Het belangrijkste nieuws in ons weekbericht 711 gaat over het debat in de commissie Samenleving over het raadsvoorstel om de capaciteit van de nieuwe noodopvanglocatie voor asielzoekers op Wilderszijde (Tobias 2) te verhogen van 200 naar 300 opvangplekken en de huidige crisisnoodopvanglocatie (Tobias 1) tot 1 januari 2025 te laten staan en het aantal opvangplekken te verhogen van 50 naar 60 opvangplekken. Zoals bekend moet Lansingerland in het kader van de Spreidingswet 446 opvangplekken realiseren. Daarom wil het college op korte termijn starten met een breed en integraal onderzoek naar locaties in de gemeente die geschikt zouden kunnen zijn voor opvang en (tijdelijke) huisvesting van meerdere doelgroepen zoals asielzoekers, Oekraïense ontheemden, statushouders en spoedzoekers.  In weekbericht 705 van17 mei berichtten wij uitvoerig wat aan dit debat vooraf ging. Meer over het raadsvoorstel is hier te vinden.

Ook tijdens dit debat in de commissie Samenleving liepen de politieke meningen fors uiteen en hield een aantal fracties de politieke kaarten nog aan de borst. Met het raadsvoorstel zullen de fracties van D66, GroenLinks, ChristenUnie en PvdA zeker instemmen. Dit wordt ook van de fractie van WIJ Lansingerland verwacht, zij het dat zij zich nog beraden over een amendement. Nog niet duidelijk is wat de CDA fractie en ook de VVD fractie gaat doen. De CDA fractie blijft maar vragen stellen en de VVD fractie wil eerst fractieoverleg. Zeker is wel dat de Leefbaar 3B fractie en de fractie Voor Lansingerland niet gaan voorstemmen. Zij blijven hameren op kleinschalige opvang.  Of het raadsvoorstel het dus gaat halen, is nu dus nog niet zeker.  Wij doen een dringend beroep op de CDA fractie om, al hun vragen ten spijt, mee te gaan met het raadsvoorstel. Dan is een meerderheid in de raad vrijwel zeker.

Het is goed om te constateren dat de regionale samenwerking die inmiddels is ontstaan om de Spreidingswet uit te voeren prima werkt.  De nieuwe landelijke coalitie wil af van de Spreidingswet die door hen de ‘Dwangwet’ wordt genoemd. Onze fractie is heel benieuwd welk instrument zij gaat ontwikkelen om direct de druk op Ter Apel en Budel te verminderen. Het zou ons niet verbazen wanneer de Spreidingswet de komende jaren gewoon  gehandhaafd wordt.  Feit is dat tijdens het recente algemene ledenvergadering van de VNG bleek dat 96% van de Nederlandse gemeenten voor uitvoering van de Spreidingswet is. “Als de Spreidingswet wordt ingetrokken, moet eerst de asielketen op orde zijn”. Een belangrijk signaal aan de nieuwe coalitie, merkte onze woordvoerder Hamid Azzouzi op. Opvallend en ook zeer klemmend is de brief met een acute oproep om snel veel meer opvangplekken van de minister president Mark Rutte die hij op 14 juni 2024 verzond aan de provinciebesturen.

Bescheiden Oranjefeest in De Ackers in Bergschenhoek

HET OVERIGE NIEUWS VAN AFGELOPEN WEEK OP EEN RIJTJE

Raad akkoord met jaarrekening 2023

De raadscommissie Algemeen Bestuur boog zich afgelopen woensdag over de gemeentelijke jaarrekening 2023 . De jaarrekening laat een eindresultaat zien van C 6,3 miljoen voor resultaatbestemming. Dit terwijl er bij de originele begroting een tekort van C 230.000 was begroot. Na resultaatbestemming resteert er van de C 6,3 miljoen nog ca. C 0,7 miljoen die aan de Algemene Reserve wordt toegevoegd.  Sinds 2007 kent de gemeente Lansingerland jaar op jaar een voordelig eindresultaat.  Onze woordvoerder Hamid Azzouzi vond dat de financiële schommeling die er is tussen de financiële Slotwijziging van eind 2023 en de jaarrekening niet meer mag voorkomen.  Ook deze jaarrekening laat zien dat onze gemeente, hoe goed de cijfers er ook uit moge zien, eigenlijk niet in control is.  Onze motie van juli 2023 om vanaf de begroting 2025 Zero-base te gaan begroten, blijft actueel en ook super urgent. Het voorkomt onnodige bezuinigingen en lastenverzwaringen.

Raad stemt in met bestemmingsplan Berkel centrum Oost

Met Valmir Xhemaili als onze woordvoerder ging onze fractie akkoord met het bestemmingsplan die de nieuwbouw op de locatie Hergerborch in Berkel centrum-oost mogelijk moet gaan maken. Naast de realisatie van 60-80 sociale huurwoningen woningen is gekozen voor verlegging van de Molenwerfstraat en de uitbreiding van de parkeergelegenheid op -helaas- maaiveldniveau. Daarnaast wordt nu ook een herontwikkeling van de parkeergebieden ten zuidwesten van de kerk, inclusief de sloop van het oude KPN-gebouw dat in 2023 is verworven, in de plannen meegenomen. Valmir gaf aan blij te zijn met de goede samenwerking met woningcorporatie 3B-Wonen. Tijdens de komende raadsvergadering wordt dit een hamerstuk.

Bushalte lijn 170 Offenbachplantsoen Berkel Noord

Ook Lansingerland kent geen antidiscriminatiebeleid

Nationaal Anti-racismecoördinator Rabin Baldewsingh vindt het de hoogste tijd voor de komst van een overheidsbrede Gelijke Behandelingswet. ‘Dat is heel wat anders dan een inclusiebeleid waarachter veel gemeenten zich verschuilen. Want inclusiebeleid is geen anti-discriminatiebeleid.Hij vertelde dit aan Centrum voor Lokaal Bestuur

Een staatscommissie verricht momenteel onderzoek naar de haalbaarheid van een verplichting van een anti-discriminatietoets voor alle overheden met betrekking tot eenzijdig overheidshandelen.

Baldewsingh heeft een bevlogen pleidooi gehouden voor zo’n landelijke verplichting. Hij zegt verontrust te zijn om het gegeven dat slechts 35 procent van alle gemeenten een anti-discriminatiebeleid heeft, want: ‘Gelijkwaardigheid is niet gegarandeerd.’ En de Eerste Kamer hield in maart nog met een stem verschil de Wet Toezicht gelijke kansen bij werving en selectie tegen. ‘Dat betekent dat het systeem de mensen niet gelijk wil behandelen,’ concludeert Baldewsingh.

Zijn verhaal is onze fractie uit het hart gegrepen. Ook het college van Lansingerland probeert het anti discriminatiebeleid en het Regenboogakkoord onder te sneeuwen met inclusiebeleid. Onze aanpak mist daardoor scherpte en focus. Zoals bekend wijst onze fractie deze aanpak met klem af.

Stap voor stap wordt Lage Bergsebos in ere hersteld

Kansrijk opgroeien in Lansingerland

Met Valmir Xhemaili als onze woordvoerder boog de commissie samenleving zich over de uitgangspuntennotitie Kansrijk Opgroeien  Valmir hield een persoonlijk verhaal vanuit zijn eigen ervaring als kind van ouders die gevlucht waren uit Kosovo en uiteindelijk in Bleiswijk terecht kwamen. Voor hem gaat kansrijk opgroeien hand in hand met iedereen dezelfde kansen bieden. “We moeten niet te veel gokken op zelfredzaamheid, dat is een illusie”.  Valmir onderstreepte hoe belangrijk sportverenigingen zijn als het gaat om het bieden van kansen en je thuis kunnen  voelen in onze samenleving. Het valt de PvdA fractie op dat het college niets wil weten van het verzamelen van cijfers als het gaat om vragen als ‘hoeveel kinderen in Lansingerland groeien in armoede op, hoeveel kinderen in Lansingerland zijn thuiszitters en volgen geen regulier onderwijs en ook hoeveel kinderen gebruik maken van de jeugdzorg. “Zonder deze data is het wat de PvdA betreft niet mogelijk om gericht beleid te voeren want we weten niet waar we het over hebben”.  Tekenend was de reactie van wethouder Titia Cnossen: “Ik weet niet hoeveel kinderen hier in armoede opgroeien. Ik wil het eigenlijk ook niet weten. Ik werk aan een open aanbod voor iedereen die hulp nodig heeft”.  Welke hulp en hoeveel hulp is kennelijk voor haar niet interessant. Hoe kun je besturen zonder gerichte doelstellingen en een daarop afgestemd maatregelenpakket vraagt onze fractie zich verbijsterd af. In feite is hier hetzelfde aan de orde als bij het debat over inclusief beleid.

Politieke erfenis van minister Carola Schouten

Ruim een week voor ze afzwaait, hoopt demissionair minister voor armoedebeleid Carola Schouten (ChristenUnie) snel een eind te maken aan het harde bijstandsbeleid van de kabinetten-Rutte. Vorige week vrijdag stuurde zij het wetsvoorstel ‘Participatiewet in balans’ naar de Tweede Kamer. Deze set van twintig maatregelen en wijzigingen van de oorspronkelijke Participatiewet passen het bijstandsbeleid volgens Schouten zo aan dat ‘de mens centraal wordt gesteld, er meer ruimte is voor maatwerk en er wordt uitgegaan van vertrouwen’. Dat berichtte Trouw. In de nieuwe wet kunnen volgens Trouw bijstandsgerechtigden ten minste een jaar tot 15 procent van hun uitkering bijverdienen, zonder het risico gekort te worden of toeslagen te verliezen. Ook hoeven ze boodschappen, cadeaus, geld of andere giften die ze ontvangen niet standaard bij hun gemeenten te melden. Mits de waarde van deze giften niet hoger is dan 1200 euro per jaar.

Mantelzorgers die bij hun hulpbehoevende vader, moeder of partner intrekken, hoeven niet te vrezen voor een lagere bijstandsuitkering. Voorheen konden zij gekort worden op hun uitkering omdat het huishoudinkomen steeg en ze volgens de wet dus met minder geld af konden. Ook is het straks mogelijk om een uitkering aan te vragen met terugwerkende kracht. Stemmen de Tweede en Eerste Kamer in, dan treedt de wet waarschijnlijk ergens volgend jaar in werking. Onze fractie hoopt van harte dat haar wet het in ons parlement gaat redden. Vooral het uitgangspunt ‘vertrouwen’ vinden wij van groot belang als basis voor wetgeving.

Nu de bomen & paden nog op tunnelbak A16 Rotterdam

Leerlingenvervoer voor kinderen in speciaal basisonderwijs in de knel

Vanuit onze achterban zijn er zorgen geuit over het leerlingenvervoer dat door de gemeente wordt georganiseerd. Kinderen die speciaal basisonderwijs (SBO) nodig hebben en niet in onze gemeente naar school kunnen, zijn afhankelijk van leerlingenvervoer naar scholen in omliggende gemeenten zoals Pijnacker/Nootdorp en Zoetermeer. Deze kinderen kampen vaak met achterstanden in zowel cognitieve als lichamelijke ontwikkeling, en kunnen daardoor verminderde concentratie en andere problemen ervaren.

Aangezien deze kinderen niet in de buurt naar school kunnen, is veilig en betrouwbaar leerlingenvervoer van essentieel belang. Tot onze verbazing hebben we gehoord dat na de zomervakantie voor een deel van deze kinderen geen taxivervoer meer wordt toegekend. De gemeente stelt dat kinderen vanaf 9 jaar zouden moeten kunnen fietsen naar school. De PvdA fractie vraagt zich af of dit voor deze kinderen wel haalbaar is.

Wij hebben dan ook besloten om vragen te stellen aan het college over dit onderwerp. We willen onder andere duidelijkheid krijgen over de criteria voor toekenning van leerlingenvervoer, hoe er rekening wordt gehouden met de specifieke ontwikkelingsbehoeften van kinderen op het SBO, en of er veranderingen zijn in het beleid die van invloed kunnen zijn op deze groep. Daarnaast willen we weten hoe eventuele beleidsveranderingen gecommuniceerd zijn naar de ouders en scholen, en wat de reacties hierop zijn geweest.

Het is voor ons van groot belang dat ieder kind, ongeacht de ontwikkeling of woonplaats, toegang heeft tot passend onderwijs. We willen graag de input en ervaringen van onze lezers vernemen, zodat we deze kunnen meenemen in onze gesprekken met het college. Samen kunnen we ervoor zorgen dat er een passende oplossing komt voor deze kwetsbare groep kinderen.

Lage Bergsebos in volle pracht

Tot slot. Onze fractie is bij dat GroenLinks-PvdA het in de landelijke polls weer goed doet. Zie de recente poll van Een Vandaag Komende donderdag debatteert de raad over de Kaderbrief 2025. Zie hiervoor ook ons weekbericht 711 Ook is er deze week een beeldvormende bijeenkomst over toekomst N209. Heb een goede week!

Nieuwe wandelpaden door Lage Bergsebos