WEEKBERICHT PVDA LANSINGERLAND 3 T/M 6 JULI 2023

7 juli 2023

Dit is nummer 674 van de weekberichten van de PvdA-fractie in Lansingerland. Het was de laatste week voor de start van het zomerreces met daarin traditiegetrouw het raadsdebat over de Kaderbrief 2024-2027. Ook was er een beeldvormende avond met op het programma de Omgevingswet, het integraal veiligheidsbeleid. In dit weekbericht zetten we onze politieke plussen en minnen over het afgelopen halfjaar op een rijtje. Die vormen voor ons een mooie agenda voor het tweede deel van 2023.

Regenachtig Berkel centrum

MEERDERHEID RAAD SLUIT BEZUINIGINGEN OP MEEST KWETSBAREN NIET UIT

Inwoners van Lansingerland die in armoede leven, met schulden kampen of veel zorg nodig hebben weten sinds donderdagavond waar zij aan toe zijn. Een zeer grote meerderheid in onze gemeenteraad (26 van de 28 aanwezige raadsleden) stemde tijdens het afsluitende debat over de Kaderbrief 2024-2025 tegen ons, samen met GroenLinks ingediende amendement, om taken en voorzieningen op het gebied van het sociaal domein die bedoeld zijn voor de meest kwetsbare inwoners te ontzien bij eventuele bezuinigingen. Ons amendement wilde voorkomen dat er de komende jaren bezuinigd gaat worden op bijvoorbeeld voorzieningen in het kader van armoede en minimabeleid, schuldhulpverlening, hulpverlening aan kwetsbare ouderen, mensen met een beperking, jongeren in de knel, statushouders en re-integratie instrumenten op weg naar (betaald) werk.

Een meerderheid in de raad ziet daarentegen het verhogen van de woonlasten als een laatste optie om de begroting voor de komende jaren sluitend te krijgen. Eerst moet er, als het moet, gesneden worden in het gemeentelijke voorzieningenniveau waarbij ook het sociaal domein niet ontzien mag worden. Alleen onze fractie en die van de ChristenUnie en D66 stemden tegen dit amendement.

Inwoners in de knel in Lansingerland weten nu weer precies waar zij aan toe zijn. Het  sociale vernis waar alle lokale partijen en de meeste landelijke partijen in onze raad mee plegen te pronken, blijkt opnieuw flinterdun te zijn. Als het er op aan komt, kiezen zij toch voor het zolang mogelijk buiten schot houden van bijvoorbeeld de woningeigenaren en zetten zij de positie van de meest kwetsbare inwoners van Lansingerland direct op de tocht.

Gelukkig hadden wij met ons tweede amendement meer succes. Wij gaven aan dat het nodig is om, gelet op de in de kaderbrief gepresenteerde negatieve saldi van de meerjarenbegroting, om in plaats van behoedzaam te begroten scherp te gaan begroten. Dat is mogelijk door via een systematische aanpak de lucht uit de op te stellen begroting 2024-2027 te verwijderen. Er moet dan over de hele linie intensief gekeken worden naar mogelijke ruimte in de begroting, waarbij in het bijzonder de vraag over nut en noodzaak van uitgaven aan de ambtelijke budgethouders gesteld moet worden. Dit heet een ‘zerobase operatie’. Dit moet gebeuren voordat de optie voor lastenverzwaringen en bezuinigingen bij het opstellen van de meerjarenbegroting 2023-2027 aan de orde komen. Zo kunnen we een deel van  bezuinigingen voorkomen. Sinds 2007 is immers gebleken dat er aan het einde van het jaar telkens een overschot in de jaarrekening was waardoor bezuinigingen achteraf gezien minder noodzakelijk waren.

Vele fracties in de raad gaven in de eerste termijn van het raadsdebat wel wat te voelen voor ons, mede door de CDA en Voor Lansingerland, ingediende amendement maar wilden eerst van het college horen of de door ons voorgestelde aanpak praktisch haalbaar was. Wethouder Simon Fortuyn adviseerde de raad om de Zerobase operatie pas volgend jaar met het oog op de begroting 2025 in plaats van de aanstaande begroting 2024 te introduceren. Het college wil nog dit jaar een raadsvoorstel of bespreekstuk aan de raad presenteren waarin de Zerobase aanpak voor Lansingerland verder wordt uitgewerkt. Om dit technisch mogelijk te maken zette onze woordvoerder Hamid Azzouzi het amendement om in een motie. Deze motie werd unaniem door de raad overgenomen.

De raad en het college hebben er een belangrijk instrument bij om de waarschijnlijke lucht uit de begroting te verwijderen. Dat kan vele nutteloze debatten over pijnlijke bezuinigingen of lastenverhogingen voorkomen en daar zij wij heel blij mee. Net als met het door de raad gesteunde amendement over het schrappen van de stelpost herverdeeleffect. Begin dit jaar dienden wij een amendement van dezelfde strekking in maar toen was de raad kennelijk nog niet zover.

Speelveld Anjerdreef Rodenrijs

ONZE RESULTATEN VOOR HET EERSTE HALF JAAR 2023 OP EEN RIJTJE

Met het zomerreces in het vooruitzicht maakten we de politieke balans op. Wat gaat er vanuit de optiek van de PvdA-fractie goed en wat kan er beter? Eind vorig jaar zetten we onze Top 20 voor het jaar 2023 in ons laatste weekbericht voor het kerstreces. De kracht van de PvdA-fractie zit hem in voortdurend agenderen. Die aanpak bestaat al sinds 2007 en wordt sindsdien ondersteund door onze 674 weekberichten.

Waar zijn we als fractie tevreden mee?

• We gaan in Lansingerland 11.000 huizen bouwen waarvan minstens 25% sociaal en 25% betaalbaar. En maar liefst 3262 sociale huurwoningen. Vijf jaar geleden stopte de teller bij maximaal 20% sociale huurwoningen en maar 7000 nieuwe huizen. De provincie Zuid-Holland gaat de lat nóg hoger leggen. “We sluiten aan bij de landelijke afspraken dat minimaal 2 op de 3 nieuwe huizen in de categorie betaalbaar vallen. 40% van de nieuwbouwwoningen moet sociaal zijn”. Onze fractie is heel benieuwd hoe het college deze extra uitdaging gaat oppakken.
  • In het sociale domein zijn ‘bestaanszekerheid en kansengelijkheid’ eindelijk basiswaarden geworden. Dat staat haaks op de ‘eigen kracht en zelfredzaamheid’ van 5 jaar geleden.
  • Onze fractie zette de komst van basisbanen op de agenda. Op de Nederlandse arbeidsmarkt doen veel mensen niet mee. Een deel van deze groep heeft geen kans op een reguliere baan en blijft ook in de toekomst afhankelijk van een uitkering. Voor deze groep is een andere vorm van werk nodig. Ook de gemeente Lansingerland telt een aantal inwoners dat al jaren lang aangewezen is op een bijstandsuitkering. Het gaat om maar liefst 338 van de in totaal 761 bijstandsgerechtigden. De PvdA neemt na het zomerreces het initiatief voor een beeldvormende bijeenkomst ten behoeve van de raad hierover.
  • Het in maart 2022 door alle fracties getekende Regenboog Stembusakkoord. Dit zagen wij toen als een begin van proactief beleid van de gemeente op het gebied van LHBTI-emancipatie en anti-discriminatie.
  • Ons voorstel om de Energiearmoede te bestrijden werd in het najaar van 2022 overgenomen en uitgevoerd. Het PvdA-onderzoek naar mogelijke energiearmoede bij sportverenigingen leverde gelukkig weinig knelpunten op.
  • De komst van Cultuurhuis ‘Casa Cadanza’ in het nieuwe winkelcentrum Berkel Centrum-West werd mede door onze inbreng veiliggesteld.
  • De noodopvang in Lansingerland van asielzoekers is door ons begin 2023 stevig op de agenda gezet. Inmiddels is door de raad besloten om noodopvang te gaan bieden aan 200 asielzoekers. Dat is minder dan de 300 die wij willen maar veel meer dan de 150 die begin dit jaar nog gevraagd werden. Deze vraag van de commissaris van de koning werd toen door de raad met veel reserves ontvangen.
  • De bouw van flexwoningen bij het Sporthoekpad in Bergschenhoek voor ontheemden uit Oekraïne en lokale spoedzoekers ligt goed op schema. Goed dat er nu ook plannen zijn om te gaan bouwen op een locatie nabij de Noordeindseweg.
  • Mooi dat de provincie ZH nu eindelijk aan de slag gaat met de N209. De geluidschermen bij Bergschenhoek worden nu eindelijk geplaatst en de fietsonveiligheid op de parallelweg tussen de Oosteindseweg in Bergschenhoek en de afslag naar Bleiswijk centrum worden nu aangepakt. Toch hebben wij nog vele wensen om de N209 nog veiliger en duurzamer te maken.
  • Wij hebben goede hoop dat de raad ook de begroting 2024 sluitend gaat krijgen zonder bezuinigingen in het sociale domein. Met name de sociale voorzieningen voor de meest kwetsbare inwoners moeten ontzien worden.
  • De invoering van Diftarlijkt succesvol te zijn. Dat blijkt uit de evaluatie die het college naar de raad stuurde. Daaruit blijkt dat  in het eerste kwartaal van 2023 de hoeveelheid restafval met maar liefst 36% is verminderd. Geëxtrapoleerd naar heel 2023 zal de hoeveelheid restafval per inwoner 106 kilo bedragen tegen liefst 169 kilo in 2022.
  • Dankzij een door ons ingediend amendement gelden er nu geen leeftijdsbeperkingen meer voor het krijgen van een starterslening
  • De zorgvuldige gang van zaken met betrekking tot de inbreng van de raad met betrekking tot het nieuwe luchthavenbesluit Het AD Rotterdam meldde op 5 juli 2023 dat RtHA in het eerste halfjaar 2023 meer passagiers heeft verwerkt dan in dezelfde periode vóór de coronaepidemie. In dit eerste halfjaar maakten ruim 1 miljoen passagiers gebruik van de luchthaven terwijl het aantal vliegbewegingen daalde met 3.7%. Deze krimp werd veroorzaakt door een hogere bezettingsgraad van de vliegtuigen. We blijven kritisch kijken naar het verminderen van het geluidoverlast en de gezondheidseffecten. Dit in lijn met de zorgen vanuit de samenleving.

Voormalige halte Bonfut Rotterdam/Rodenrijs

Waar gaat het nog niet zoals wij het graag zouden zien?

• Het Beleidsplan Schuldhulpverlening dat in december 2021 door de Raad werd vastgesteld, kent nog steeds geen uitvoeringsplan. Lansingerland neemt niet, zoals vele andere gemeenten, de schuldenlast van inwoners over.
  • Het te lage tempo bij het aansluiten van huishoudens op het regionale warmtenet is een probleem. Dat pakt slecht uit voor mensen met een laag inkomen en/of zonder veel spaargelden om persoonlijk te kunnen investeren in duurzamere energievoorziening.
  • Er zijn nog steeds geen 1000 nieuwe huisvestingsplekken voor arbeidsmigranten gerealiseerd. Het Kabinet staat inmiddels de bouw van nieuwe distributiecentra alleen nog maar toe als er in de omgeving voldoende woningen, scholen en zorgverleners zijn, zo meldt het AD op 6 juli 2023.
  • Het ambitieniveau in het nieuwe werkprogramma van het college is te laag. Te veel straalt het ‘Op de winkel passen’ uit.
  • Wij balen dat er geen apart plan van aanpak van het college komt m.b.t. de uitvoering van het Regenboog Stembusakkoord. De belangen van de LHBTI-gemeenschap worden niet meer apart uitgewerkt in beleid. We moeten wachten op de uitkomsten van de brede ‘QuickScan Inclusie’ en dan maar zien wat er van de afspraken terecht komt.
  • Nog steeds zijn alle kinderen die in Lansingerland in armoede opgroeien niet in beeld. Gratis OV op het RET-net voor alle ouderen met een laag inkomen is nog steeds niet geregeld. Een mede door ons ingediend amendement is door het college nog steeds niet uitgevoerd. De landelijke commissie sociaal minimum maakt zich grote zorgen over de grote armoede en bestaansonzekerheid in ons land. Er is zeker 6 miljard nodig is om de nood te lenigen.
  • OV-gebruikers moeten nog steeds een eind lopen van en naar de metro of de bus. Wanneer gaat de bushalte Bonfut weer open voor bewoners Buyten/Wilderszijde en het voormalig Hordijk terrein? En komt er een nieuwe halte t.b.v. glastuinbouw, WUR en distributiecentra op de Laan van Mathenesse in Bleiswijk (buslijn 173)? Het is de hoogste tijd voor het anders denken over openbaar vervoer Openbaar vervoer moet voor iedereen een betaalbare basisvoorziening worden. Het felle debat over de kaalslag van de Rotterdamse tramlijnen is het begin van verandering.
  • Het alsmaar uitblijven van extra ontmoetingsplekken voor jongeren in alle kernen van Lansingerland. Voormalig wethouder Ankie van Tatenhove zette die een paar jaar geleden on hold en sindsdien is het akelig stil.
  • Het college ligt overhoop met de provincie over de bouw van windmolens Het vormt een tikkende bom onder de ontwikkeling van Bleizo-West als woonwijk. Zie hieronder in dit weekbericht.
  • Het nog steeds ontbreken van een bewaakte fietsenstalling bij station Rodenrijs en in de grote winkelcentra in onze drie kernen. Essentieel om de parkeerdruk te verminderen.
  • Nog steeds is er geen bestemming voor de 100 miljoen Eneco gelden. Waarom zouden we niet investeren in lagere grondprijzen en zo betaalbare woningen mogelijk maken?

Zicht op Wilderszijde vanaf Polderpad

PROVINCIE ZET DRUK OP BOUW WINDMOLENS IN LANSINGERLAND

Onze fractie is in principe voor windenergie, maar staat niet te springen om de bouw van windmolens in onze gemeente. Dat belemmert de snelle bouw van woningen op Bleizo-West. In weekbericht 672 zetten wij de plannen van de nieuwe provinciale coalitie op een rijtje. Het nieuwe provinciebestuur zet veel druk op de bouw van windmolens op ons grondgebied en neemt daartoe het heft in eigen hand. Dat is tegen het zere been van ons college.

In een brief aan de raad dd. 29 juni 2023 meldt het college dan ook dat De realisatie van Bleizo-West in het coalitieakkoord afhankelijk wordt gemaakt van de realisatie van windturbines met een vermogen van 15MW in Lansingerland. De gemeente Lansingerland heeft overigens een inspanningsverplichting van 12MW. De provincie kondigt aan hier zelf mee aan de slag te gaan en toe te werken naar een projectbesluit. Het projectbesluit vervangt bij de inwerkingtreding van de omgevingswet het juridisch instrument van het provinciaal inpassingsplan. Het college van Lansingerland is hierover vooraf niet geconsulteerd en pas op de dag van de presentatie van het coalitieakkoord telefonisch op de hoogte gebracht van deze passage. Het college heeft nog geen inzicht in hoe het nieuwe provinciebestuur invulling wil geven aan dit proces en hoe het genomen collegebesluit, de onderzoeksrapporten en het voorgestelde raadsbesluit (BR2300048) hierin meegenomen worden.
Het coalitieakkoord en de uitspraak over windenergie in Lansingerland hebben het college verrast. Juist op verzoek van het vorige college van GS hebben wij u gevraagd de behandeling van raadsvoorstel aangaande windenergie in de commissie Algemeen Bestuur van 8 juni van de agenda af te voeren. Het college van GS vroeg het college nadrukkelijk om eerst bestuurlijk in overleg te treden. Dit overleg heeft nog niet plaatsgevonden. Voor het college van Lansingerland blijft de afspraak over ons besluitvormingstraject staan. In afwachting van het bestuurlijk overleg met GS blijft het collegebesluit over windenergie van 16 mei van kracht. Zodra het bestuurlijk overleg heeft plaatsgevonden adviseren wij uw raad over het al dan niet hervatten van de besluitvorming”.

Helder is dat het college van Lansingerland nu compleet aan de zijlijn staat als het gaat om de besluitvorming over de bouw van windmolens. Het provinciebestuur neemt de bevoegdheid om daar over te beslissen eenzijdig over. De irritatie van ons college is voorstelbaar. Maar kennelijk is de bestuurlijke invloed en overtuigingskracht van ons college niet voldoende. Interessant is nu welke potentiële locaties het provinciebestuur nu tevoorschijn tovert. In weekbericht 670 lieten we zien dat de door het college van Lansingerland onderzochte drie locaties niet voldeden. Heeft de provincie nu toch nog alternatieven in petto? Zo’n 100 hectares van de 1000 voor de glastuinbouw bestemde gronden (zoals nabij de Petuniaweg in Bleiswijk liggen bijvoorbeeld al jaren leeg. Het worden nog spannende weken!

Nieuwbouw voormalige Hordijk terrein Rodenrijs

KETI KOTI NATIONALE FEEST- EN HERDENKINGSDAG

Met Keti Koti vieren en herdenken we ieder jaar op 1 juli de afschaffing van de slavernij in Suriname en de Nederlandse Antillen. Dit jaar is dat 150 jaar geleden. Daarom is er nu, terecht, ruime aandacht voor deze zwarte bladzijde in onze geschiedenis. Dagelijks zien we nog de gevolgen in de samenleving met discriminatie, uitsluiting en racisme. Dat moet stoppen. De PvdA pleit er daarom voor om van Keti Koti een nationale feest- en herdenkingsdag te maken. Zodat we bewust herdenken en de vrijheid samen vieren! De fractie van de PvdA Lansingerland steunt Keti Koti.

Tot slot. Vanaf nu begint het zomerreces van de raad. Onze fractie gaat er even tussenuit. Op 23 augustus 2023 pakken we onze rode draad weer op bij een beeldvormende bijeenkomst. De eerste raadscommissievergaderingen zijn gepland in de week van 11-15 september 2023. Weekbericht 675 verschijnt op vrijdag 15 september tenzij er eerder spannend politiek nieuws te melden is. Heb een mooie zomervakantie!

Waterpomp bij station Rodenrijs