WEEKBERICHT PVDA LANSINGERLAND 13 – 17 MEI 2024

18 mei 2024

Dit is nummer 705 van de weekberichten van de PvdA-fractie in Lansingerland. Het is ons eerste weekbericht na het recente mei-reces en het bevat vooral nieuws over drie belangrijke, actuele ontwikkelingen: het debat in de raadscommissie Samenleving over de inzet van Lansingerland bij de uitvoering van de Spreidingswet, het besluit van Gedeputeerde Staten om de regie over de plaatsing van windmolens uit handen te nemen van de gemeente Lansingerland en over de noodzaak om in een hoog tempo op verschillende locaties in Lansingerland te gaan zorgen voor bewaakte fietsenstallingen. De komst van Basisbanen is hierbij volgens ons cruciaal. Behalve de commissie Samenleving vergaderden de afgelopen week ook de commissie Ruimte en Algemeen Bestuur. In ons volgende weekbericht 706 komen wij hierop nog terug.

Groenzoom

UITSTEL BESLUIT OVER LOKALE UITVOERING SPREIDINGSWET

Een grote meerderheid in onze gemeenteraad wil uitstel van besluitvorming over het raadsvoorstel dat het college aan de raad presenteerde met daarin de weg naar het stap voor stap realiseren van 446 noodopvangplekken voor asielzoekers. In weekbericht 698 van 15 maart 2024 berichtten wij uitgebreid over de gevolgen van de uitvoering van deze Spreidingswet voor Lansingerland. Zoals bekend is deze wet zowel door de Tweede als door de Eerste Kamer bij meerderheid aangenomen en heeft het nu de kracht van wet. Essentieel is dat dat het bij de Spreidingswet om uitvoering van rijksbeleid gaat. Dat betekent dat onze gemeenteraad, wanneer het om aantallen en doelgroepen gaat, weinig in de melk te brokkelen zal hebben.

Dat was de meerderheid van de raad, zo bleek tijdens het commissiedebat op 13 mei kennelijk ontgaan. Zij vonden dat het raadsvoorstel nog te veel vragen oproepen, vooral als het gaat om het organiseren van draagvlak onder onze inwoners en om het zorgdragen voor draagkracht met betrekking tot de inzet van lokale voorzieningen ten behoeve van de opvang van deze asielzoekers. Daarover moest eerst duidelijkheid ontstaan. Daar was verantwoordelijk wethouder Leon Hoek terecht niet blij mee. Hij werd compleet in de kou gezet door de complete coalitie, die hierbij grote steun kreeg van de CDA en VVD fractie. Alleen de fracties van PvdA vond dat het raadsvoorstel besluitrijp is. Besloten werd dan ook in meerderheid om dit raadsvoorstel van de agenda van de raadsvergadering van 30 mei te halen en de besluitvorming uit te stellen. Dit lijkt op voorsorteren op de onverantwoorde maatregel in het akkoord van de rechtse partijen om de Spreidingswet in te trekken.

Wat onze fractie opviel was dat de meerderheid in de raad kennelijk niet door had dat het aantal van 446 opvangplekken in onze gemeente nodig is om het voor de COA mogelijk te maken om onder hun regie de noodzakelijke draagkracht in onze gemeente te realiseren. Het gaat hierbij om bijvoorbeeld door COA te regelen medische voorzieningen, toezicht, onderwijs en organiseren van activiteiten in samenwerking met maatschappelijke organisaties die hieraan mee willen werken. Onze lokale geschiedenis leert dat het draagvlak in onze gemeente hiervoor historisch groot is.

Afgelopen donderdag presenteerden de landelijke fracties PVV, VVD, NSC EN BBB hun akkoord op hoofdlijnen. Bijna 4 van de 26 pagina’s die dit akkoord omvatten, staan in het teken van het door hen voorgenomen asiel- en migratiebeleid. Er komt helaas een nieuwe wet die de Spreidingswet zal gaan schrappen. Totdat deze wet na besluitvorming door de beide Kamers zal vervallen, blijft de Spreidingswet natuurlijk nog wel van kracht. Maar het is wel de vraag of sommige gemeenten nu nog actief aan de slag zullen gaan met de noodzakelijke voorbereidende besluitvorming om de uitvoering samen met de COA mogelijk te gaan maken. Verstandige gemeenten zullen dit ongetwijfeld gaan doen, al was het maar uit solidariteit met de veel geplaagde gemeenten Ter Apel en Budel en om te voorkomen dat het ontbreken van goede, georganiseerde opvang zal gaan leiden tot duizenden asielzoekers die dakloos over straat zullen gaan zwerven.

De VNG hoopt dat gemeenten, het akkoord op hoofdlijnen ten spijt, toch zullen kiezen voor de uitvoering van de Spreidingswet. Onze fractie vreest dat in het rechtse Lansingerland de raad er nu voor zal gaan kiezen om de besluitvorming over het raadsvoorstel met betrekking tot de Spreidingswet op de lange baan te schuiven. Van uitstel komt dan afstel. De fracties van Leefbaar 3B (dat nauwe betrekkingen kent met JA 21) en VVD-Lansingerland zullen sowieso blij zijn met het schrappen van de Spreidingswet. De positie van WIJ Lansingerland is helaas nog onduidelijk, net als die van het CDA Lansingerland. Wat ons betreft gaat Lansingerland nu, samen met het COA, de Spreidingswet toch in de geest uitvoeren. Daar gaan wij voor!

Rundvee in de Groenzoom

BESPREEKPUNT HORTI SCIENCE JAARRAPPORTAGE

Als reactie op het bespreekpunt van het CDA en D66 met betrekking tot Horti Science blijft de PvdA-fractie een voorstander van Horti Science Lansingerland, gezien de economische en innovatieve kracht van deze sector. “We zien Horti Science als het “ASML” van onze gemeente en zijn trots op de vooruitstrevende positie die Lansingerland hierdoor inneemt” aldus onze commissielid Sonnie Bihari.

Wij pleiten voor incidentele investeringen in Horti Science, vooral gezien de huidige financiële druk waarmee veel gemeenten te maken hebben. Structurele investeringen zouden immers leiden tot meer bezuinigingen op andere belangrijke domeinen, zoals het sociaal domein, hetgeen wij willen voorkomen.

Wij betreuren dat het landelijke regeerakkoord van de rechtse partijen geen aandacht besteedt aan gemeentelijke tekorten. Dit benadrukt nogmaals de noodzaak om zorgvuldig om te gaan met onze investeringen en prioriteiten.

Meertjes in de Groenzoom

GEEN MEERDERHEID PROVINCIALE STATEN VOOR BEMIDDELAAR BLEIZO-WEST

De meerderheid van Provinciale Staten ging op dinsdag 15 mei niet mee met een door D66, Christen Unie, SP, JOU en JA 21 ingediende motie waarin het college van Gedeputeerde Staten gevraagd werd om een bemiddelingsproces te starten onder leiding van een onafhankelijke bemiddelaar. Deze uitslag is voor ons niet verassend, gelet op het eerdere debat in de Statencommissie Energie waarover wij in ons weekbericht 703 uitvoerig berichtten. Een SGP motie om Bleizo-West ‘niet langer te beklemmen voor onderzoek naar windmolens’ werd door de indiener aangehouden. Het college van GS ontraadde deze motie met klem maar de SGP Statenfractie wilde deze motie toch aanhouden totdat er duidelijkheid is ontstaan over de resultaten van het overleg dat GS binnenkort zal voeren met demissionair minister De Jonge naar aanleiding van zijn eerdere, boze brief naar GS omdat zij afwijken van rijksbeleid en de reactie van GS hierop. Ook De Jonge is een voorstander van bouwen bij stations.

Prikkelend is de passage in het 2 dagen later gepubliceerde akkoord op hoofdlijnen van de beoogde landelijke coalitie waarin wordt aangegeven dat “woningen de voorkeur krijgen boven windmolens”. Mocht de nieuwe landelijke coalitie er nu écht gaan komen (helemaal zeker is dat nog zeker niet, gelet op het pijnlijke gehannes rond de Kabinetsvorming) ontstaat er een nieuw perspectief dat haaks staat op de ambities en het coalitieakkoord van het huidige college van Gedeputeerde Staten. Onze fractie is heel benieuwd hoe de Statenfracties van met name BBB en VVD met deze mogelijke game changer om zullen gaan. Wij kunnen ons voorstellen dat de SGP fractie in Provinciale Staten deze motie opnieuw gaat indienen na het aantreden van het nieuwe Kabinet.

Al deze opvallende ontwikkelingen doen zich voor tegen de achtergrond van het op 14 mei 2024 door Gedeputeerde Staten genomen besluit om de aan Lansingerland overgedragen bevoegdheden met betrekking tot windenergie terug te nemen. Die bevoegdheid had de provincie in 2017 bij de gemeente gelegd. De provincie wil nu zelf met onze inwoners aan de slag. Wij zijn heel benieuwd wat het draagvlak bij onze inwoners is voor bouwen van windmolens op Bleizo-West. Wij denken zo maar dat die nihil is. Wordt vervolgd!

Pontje in de Rottemeren bij Bleiswijk

BASISBANEN VOOR BEWAKING FIETSENSTALLINGEN

In weekbericht 704 meldden wij dat wij mee gingen met een motie waarin het college de opdracht kreeg om particuliere beveiligers in te huren om de fietsenstalling Berkel Westpolder te bewaken van maandag tot en met zaterdag van 7.00 uur tot 19.00 uur. Er loopt momenteel een onderzoek door een extern bureau naar de mogelijkheden om meerdere fietsenstallingen te beveiligen. Dat er een onderzoek loopt en een plan wordt gemaakt is goed, maar er moeten ook op zeer korte termijn maatregelen worden genomen, zo geeft de motie aan.

Zoals bekend staat de komst van bewaakte fietsenstallingen bij alle stations en ook in de winkelcentra van Lansingerland al lange tijd hoog op onze agenda. Deze week berichtte Lokaal Bestuur dat Basisbanen werken “Het werkt, Basisbanen bieden langdurig werklozen perspectief’, zo blijkt uit de praktische ervaringen die een aantal gemeenten inmiddels opdeed. In weekbericht 662 vatten wij onze ambities ter zake samen. Wij zien kansen om met behulp van Basisbanen bij alle stations in winkelcentra bewaakte fietsenstallingen te gaan inrichten en ook andere maatschappelijk nuttig werk te doen. Basisbanen zijn gewoon werk, met een vaste aanstelling, sociale zekerheid en tenminste het minimumloon.

Pleziervaart op Rottemeren komt weer op gang

Tot slot. Woensdagavond is er een bijeenkomst van de begeleidingscommissie accountantscontrole. Dit is de agenda In weekbericht 706 van komende week meer over het akkoord op hoofdlijnen en wat dit allemaal voor Lansingerland kan gaan betekenen. Ook komen wij dan nog terug op onze inbreng tijdens de vergaderingen in de commissie Ruimte en Algemeen bestuur van de afgelopen week. Heb een goede week!

Wandelen in de prachtige Groenzoom