WEEKBERICHT PVDA LANSINGERLAND 11 – 15 MAART 2024

15 maart 2024

Dit is nummer 698 van de weekberichten van de PvdA-fractie in Lansingerland. Afgelopen woensdagavond waren er twee beeldvormende bijeenkomsten over de aanpak van de knelpunt in de Jeugdwet en de gevolgen van de nieuwe Spreidingswet voor Lansingerland. Onze fractieleden Sonnie Biharie en Nanno Scheringa waren hierbij aanwezig. Begin deze week kwamen ook de afdelingsbesturen en fracties van GroenLinks en PvdA Lansingerland bijeen om verder van gedachten te wisselen over een mogelijke gezamenlijke kieslijst en verkiezingsprogramma in het kader van de Gemeenteraadsverkiezingen in maart 2026. Het is de bedoeling dat de afdelingsbesturen hierover in september 2024 aan hun leden een voorstel presenteren waarover de leden in november 2024 een formeel besluit moeten nemen. Ook is er gesproken over een gezamenlijke Leergang in het voorjaar van 2025. Sinds 2006 organiseert de PvdA Lansingerland elke 4 jaar met veel succes de Leergang ‘Omgaan met lokale politiek’. Alle leden van de huidige fractie en ook vele leden van eerdere fracties waren in het verleden deelnemers. Onze Leergang is voor de deelnemers en ook voor onze leden in de praktijk een mooie gezamenlijke opmaat naar de Gemeenteraadsverkiezingen. Verder was het in Lansingerland opnieuw weer een rustige politieke week. Dat went nooit!

Nieuwe Versplein Berkel centrum in de voorjaarszon

MINSTER DE JONGE WIL GEEN VERPLICHTE 40% SOCIALE HUUR NIEUWBOUW

Opvallend was afgelopen week de brief van minister Hugo de Jonge aan het college van Gedeputeerde Staten van Zuid Holland. Wij citeren Binnenlands Bestuur: Minister De Jonge heeft kritiek op drie eisen van de provincie die in zijn ogen te ver gaan: Zuid-Hollandse gemeenten zijn verplicht tot 40 procent nieuwe sociale huurwoningen, en hebben een beperkt aantal locaties waar ze behalve binnenstedelijk ook buitenstedelijk mogen bouwen. Als derde verlaagde de provincie de norm voor wat geldt als een ‘betaalbare’ woning. Landelijk geldt een bovengrens van € 390.000 , in Zuid-Holland is het plafond €355.000”. Hierdoor zijn bouwprojecten vaak niet meer haalbaar, denkt minister De Jonge en dreigt met ingrijpen in het provinciale beleid. Onze fractie staalt pal achter het beleid van de provincie als het gaat om 40% sociale huurwoningen als norm voor de nieuwbouw. Ook het hanteren van een bedrag van € 355.000  als maximum bedrag voor de bouw van de categorie betaalbare koopwoningen, steunen wij zeer. Zie ook weekbericht 691 hierover. Wat onze fractie betreft is dit ook het uitgangspunt voor de nieuwbouw op Bleizo-West of desnoods een andere bouwlocatie die geschikt is voor de bouw van ruim 10.000 nieuwe huizen in onze gemeente.

Voorjaar op de Zilvergracht in de Westpolder Berkel

NOODOPVANG VOOR 446 ASIELZOEKERS IN LANSINGERLAND

In weekbericht 692 van 26 januari 2024 berichtten we “dat vooral de provincies Noord-Holland, Zuid-Holland en Noord-Brabant met fors meer opvangplekken voor asielzoekers moeten komen wanneer de Spreidingswet ingaat. In totaal gaat het om bijna 35.000 extra plekken, waarvan er ruim 18.000 in Zuid-Holland moeten komen. Volgens de Spreidingswet worden de extra opvangplekken verdeeld over alle gemeenten. Dat gebeurt op basis van het aantal inwoners en hoe welvarend een gemeente is. Een derde van de Nederlandse gemeenten heeft in de afgelopen twaalf jaar geen opvanglocatie voor asielzoekers gehad”.

Vorig jaar besloot de Raad van Lansingerland om het aantal noodopvangplekken te verhogen van 50 nu naar 200 in 2024. Dat kan op de locatie op Wilderszijde naast het Gemeentehuis. Wat de PvdA fractie betreft had de Raad er toen direct voor gekozen om dit aantal te verhogen tot 300 noodopvangplekken maar daar was de Raad destijds nog niet aan toe.

Hoeveel asielzoekers een gemeente in het kader van de Spreidingswet moet opvangen, hangt af van het aantal inwoners en de mate van welvaart.  Omdat Lansingerland een relatief welvarende gemeente is, moet onze gemeente 100 plekken meer regelen dan als alleen het inwonertal zou worden meegenomen. Volgens de nieuwe Spreidingswet moet de gemeente Lansingerland 446 opvangplekken voor asielzoekers realiseren. Dat zijn er veel meer dan de gemeente er nu telt dus moet onze gemeente de capaciteit uitbreiden of met andere gemeenten in Zuid-Holland afspreken dat die meer asielzoekers opvangen dan ze eigenlijk moeten.

Zoals aangegeven in weekbericht 691 staat onze gemeente voor een fors aantal actuele uitdagingen: het inlopen van de achterstand op het huisvesten van asielgerechtigden in sociale huurwoningen, het ontwikkelen van een tweede locatie in de Berkelse Noordpolder met flexwoningen voor de tijdelijke huisvesting van Oekraïners en ook voor spoedzoekers -de kans dat dit lukt, is onzeker meldde de burgemeester in januari 2024 omdat het te duur is en de provincie daar flexwoningen voor spoedzoekers niet ziet zitten- de bouw van woningen voor arbeidsmigranten en tenslotte de fors opgevoerde noodopvang voor asielzoekers. En daar bovenop ook nog eens 11000 nieuwe woningen om de woningnood op te lossen. Al met al is dit verreweg de grootste opgave waarvoor het college zich de komende twee jaar voor gesteld ziet.

Tijdens deze beeldvormende bijeenkomst werd duidelijk dat er regionale regietafels worden ingesteld die in september 2024 een totaalplan voor de opvang in onze gemeente en andere regiogemeenten gerealiseerd moeten hebben. Regionaal kan bepaald worden dat een gemeente aangewezen wordt als aanmeld- en opvangcentrum. Voor de gemeenten is van belang dat het bij de Spreidingswet om uitvoering van rijksbeleid gaat. Dat betekent dat onze gemeenteraad, als het om aantallen en doelgroepen gaat, weinig in de melk te brokkelen zal hebben. Vooralsnog gaat het om 446 opvangplekken voor een periode van twee jaren. Na deze periode kan het aantal veranderen. Het is het Kabinet dat dit bepaalt. Het is goed om te constateren dat de voorbereidingen bestuurlijk en ambtelijk in onze gemeente goed worden opgepakt. Het is van groot belang dat onze lokale samenleving intensief wordt betrokken bij de voorbereidingen van deze grote opvangvoorziening. Onze gemeente kent in deze een goede staat van dienst.

Welkom op de Zilvergracht in de Westpolder

JEUGDZORG IN DE KNEL

In onze weekberichten stonden wij de afgelopen jaren geregeld stil bij de zorgen die er zijn over de toekomst van onze lokale en regionale jeugdzorg. Simpel gezegd zijn er vijf zorgen: de jeugdzorg bereikt dikwijls de kinderen niet die die zorg het meest nodig hebben, het aantal kinderen dat een beroep doet op jeugdzorg blijft groeien, de kwaliteit van de jeugdzorg is vaak ontoereikend en de jeugdzorg dreigt onbetaalbaar te worden. De wachtlijsten zijn bovendien vaak te lang. De interessante presentatie van afgelopen woensdag tijdens de Beeldvormende bijeenkomst voor raadsleden en andere belangstellenden zet de uitdagingen en de voorgestane aanpak goed op een rijtje. De Raad wordt zorgvuldig stap voor stap meegenomen in de zoektocht naar regionale en lokale oplossingen.

Het aantal kinderen dat in het kader van de Jeugdwet in onze gemeente in beeld is, is 1989. Dat is liefst 12.4% van de 16048 kinderen die Lansingerland in de leeftijdscategorie 0-18 jaar in 2023 telde. Dit percentage stijgt jaar na jaar. De grote vraag is hoe dit komt. Lansingerland is immers een redelijk welvarende gemeente met gezinnen die over het algemeen een redelijk groot zelf oplossend vermogen hebben. Worden de opvoedproblemen steeds groter en wordt er anders tegen gedrag van kinderen aangekeken tegen wat vroeger als ‘normaal’ gedrag werd gezien? Schept het aanbod misschien ook hier de vraag en is de toegang tot geïndiceerde jeugdzorg wellicht niet te laag? Dit beeld is ook regionaal en landelijk te zien. Het zijn allemaal vragen die om een secure oplossing vragen en een breed maatschappelijk debat. In Lansingerland gat het inmiddels jaarlijks (2023) om ruim 4 miljoen euro die voor de geïndiceerde jeugdzorg wordt uitgetrokken. In 2021 was dat nog één miljoen euro minder. Hier bovenop komen de kosten voor de algemeen toegankelijke -dus zonder indicatie- toegankelijke voorzieningen.

Na deze eerste technische briefing gaat de raad op 17 april de diepte in bij het formuleren van de probleemstelling en het zoeken naar oplossingen. Op 3 juli is er een breed maatschappelijk debat over de toekomst van de jeugdzorg in Lansingerland.

Stationsingel Berkel Westpolder met bus 174 naar Delft station

Tot slot. Aan het eind van 2023 maakten we de politieke balans op. Wat gaat er vanuit de optiek van de PvdA-fractie goed en wat kan er beter? We zijn inmiddels drie maanden verder dus het is goed om ons overzicht van plussen en minnen weer eens te bekijken. Echt gerust op de goede afloop zijn wij helaas nog niet.

Volgende week woensdagavond is een beeldvormende bijeenkomst met een evaluatie over het begrotingsproces en het proces met betrekking tot de kaderbrief. Donderdagavond is de maandelijkse raadsvergadering. De agenda bevat alleen maar hamerstukken. Nu op naar ons 700ste jubileum weekbericht. Heb een goede week!

Nieuw leven in de Westpolder