WEEKBERICHT PVDA LANSINGERLAND 15 – 19 APRIL 2024

19 april 2024

Dit is nummer 703 van de weekberichten van de PvdA-fractie in Lansingerland. Er is deze week veel nieuws te melden. De provinciale Statencommissie Energie vergaderde afgelopen woensdag langdurig voor de tweede keer over het plaatsen van windmolens op het grondgebied van Lansingerland, RTV Lansingerland besteedde uitgebreid aandacht aan de risico’s voor omwonenden vanwege de pijpleidingen die vlakbij bebouwd gebied lopen, er is nieuws over het dreigende financiële Ravijnjaar, ook de CDA fractie is inmiddels overtuigd van de noodzaak van fietstunnels bij gevaarlijke rotondes en het college staat de komende maanden voor heel wat uitdagingen. We zetten ze allemaal op een rijtje.

GEDEPUTEERDE WIL GEEN BEMIDDELAAR VOOR BLEIZO-WEST

Gedeputeerde Berend Potjers weigert in te stemmen met het voorstel van het college van Lansingerland om een bemiddelaar in te schakelen om uit de impasse te komen die ontstaan is omdat provincie en gemeente Lansingerland het niet eens kunnen worden over de toekomst van Bleizo-West. Hij ziet daar geen aanleiding toe. Dat bleek afgelopen woensdag tijdens een vergadering van de Statencommissie Energie. Onze gemeente wil hier direct 5000 woningen gaan bouwen in combinatie met bedrijvigheid terwijl de provincie eerst wil onderzoeken of op deze locatie windmolens kunnen worden gebouwd. Al met al kan het wel 7 jaar gaan duren voordat er definitieve duidelijkheid is of er hier alsnog huizen kunnen worden gebouwd. Over het debat in eerste termijn van deze commissie berichtten wij in weekbericht 699 Er was toen geen tijd meer over voor de beantwoording van de vragen van de Statenleden. De beantwoording door de Gedeputeerde vond dus afgelopen woensdag plaats. Het gehele beeldverslag van deze vergadering is te vinden op Provincie Zuid-Holland (notubiz.nl

Gedeputeerde Potjer gaf wel aan dat het gesprek met het college van Lansingerland wordt voortgezet. Komende week is er vervolgoverleg. In zijn beantwoording op de vragen van de Statenleden beriep hij zich bij herhaling op de afspraken die zijn vastgelegd in het provinciale coalitieakkoord. Daarin staat dat Lansingerland 15 MW windenergie moet gaan produceren in plaats van de 12 MW die in 2012 nog aan de orde was. De oppositiepartijen in Provinciale Staten verbaasden zich dat het coalitieakkoord zo’n harde uitspraak bevatte over, wat zij een “postzegel locatie” noemden. Zij voelden zich in dit debat politiek volledig buiten spel gezet. Er werd van ’starheid’ gesproken. Een conclusie die Gedeputeerde Potjer met klem weersprak “Wij zijn heel meewerkend. Er is sprake van een zorgvuldig onderzoek naar de meest geschikte locatie voor windmolens en ook van brede participatie. Elke gemeente moet presteren als het om windenergie gaat”.

De Gedeputeerde stelde dat de 5000 woningen die Lansingerland op Bleizo-West wil gaan bouwen wat de provincie betreft niet noodzakelijk zijn om het voor de hele provincie vastgestelde aantal van 235000 nieuwe huizen te halen. Dat verbaast onze fractie zeer, gelet op de afspraken die er in Stadsregionaal verband gemaakt zijn met betrekking tot het aantal door Lansingerland te bouwen woningen. Daarin is ook aangegeven dat onze gemeente 3300 sociale huurwoningen moet gaan bouwen.

Meerdere oppositiepartijen gaven aan tijdens de Statenvergadering met een motie vreemd aan de orde te komen om Gedeputeerde Staten alsnog te bewegen om akkoord te gaan met de inschakeling van een bemiddelaar. Het laat zich aanzien dat de provinciale coalitiepartijen BBB, VVD, CDA en GroenLinks-PvdA hier niet in mee zullen gaan. Van coalitiezijde waren het alleen de fracties van CDA en PvdA-GroenLinks die de Gedeputeerde volmondig steunden. De fracties van VVD en BBB spraken zich niet nadrukkelijk uit.

Onze fractie gaat zich nu snel beraden over hoe politiek om te gaan met de weigering van Gedeputeerde Staten om een bemiddelaar in te schakelen. Wordt vervolgd!

Nanno Scheringa bij RTV Lansingerland

GEVAARIJKE BUISLEIDINGEN IN ONZE BEBOUWDE OMGEVEVING

Op het grondgebied van onze gemeente liggen nogal wat buisleidingen waarlangs gevaarlijke stoffen getransporteerd worden. Hoe hier als raad mee om te gaan was afgelopen week een onderwerp van gesprek tijdens het RTV programma Het Raadhuis. Hieraan deden Eric Kampinga (VVD) en Nanno Scheringa (PvdA) mee. De raad is nauwelijks op de hoogte over de plekken waar deze buisleidingen lopen en over de stoffen die er getransporteerd worden. Ook is er geen informatie over hoe bijvoorbeeld scholen en kantoren die er in de buurt staan omgaan met de veiligheidsvoorschriften. “Hoe zien de ontruimingsplannen eruit in geval van een calamiteit?” Een voorbeeld is de pijpleiding die ligt langs het Gemeentehuis en de aangrenzende MBO school.

Feit is dat de risico’s op een calamiteit in onze gemeente uiterst klein zijn. “Risico is kans x gevolg/mogelijk aantal slachtoffers” stelde Eric Kampinga. Voor Nanno Scheringa is het belangrijk dat de door scholen en kantoren aangewezen bedrijfshulpverleners op de hoogte zijn van de risico’s en van het ontruimingsprogramma in geval van een calamiteit. Natuurlijk is de raad formeel toezichthouder op het college als het gaat om de uitvoering van veiligheidsmaatregelen. Het is daarom goed om, hoe klein het risico ook moge zijn, de raad en inwoners bijvoorbeeld via een beeldvormende bijeenkomst te informeren hoe het buizenstelsel er in Lansingerland uit ziet en hoe mogelijke risico’s in de praktijk afgedekt worden. Er moet een actieve informatievoorziening komen, ook aan omwonenden. Volstaan met het verwijzen naar hetgeen in vastgestelde bestemmingsplannen hierover vermeld is, is een te karige aanpak. De hele uitzending van het Raadhuis is hier te vinden.

Wandelpad in Lage Bergsebos

RAVIJNJAAR AL IN 2025 MAAR RIJK GAAT DEELS FINANCIEEL COMPENSEREN

De afgelopen weken was er veel nieuws over de manier waarop het rijk om wil gaan met het dreigende Ravijnjaar 2026 waardoor gemeenten gezamenlijk voor liefst 3 miljard minder inkomsten uit het gemeentefonds zullen komen te staan. Koortsachtig overleg met de VNG leverde een voorzichtige opening op. Hieronder staat een artikel dat Binnenlandsbestuur hierover op 18 april publiceerde.

De vervroegd gepubliceerde voorjaarsnota bracht een aantal veranderingen mee voor het gemeentefonds. Zo werd definitief de opschalingskorting afgeschaft, en werd besloten dat het rijk al dit jaar overgaat op de nieuwe financieringssystematiek, waarbij het fonds wordt geïndexeerd op basis van het bruto binnenlands product. Ten slotte is er een aparte, aanvullende post opgenomen voor financiering van de WMO.

Structureel betekenen die maatregelen een plus van ongeveer een miljard euro voor gemeenten. Dat gaat af van het tekort van 3 miljard dat gemeenten eerder becijferden als resultaat van de financiële hervormingen. Door de vervroegde invoering ervan neemt het fonds in de nabije jaren echter meer af dan eerder berekend. In 2025 zelfs met ruim een miljard. Hoewel het rijk die afname van het gemeentefonds voor 2024, en de jaren 2026 tot en met 2029 volledig compenseert, doet zij dit voor 2025 maar slechts voor de helft.

Gevraagd naar de reden dat het rijk in 2025 het tekort niet volledig compenseert laat een woordvoerder van BZK weten dat het demissionair kabinet op basis van de huidige financiële positie van gemeenten en provincies verwacht dat praktisch alle gemeenten de incidentele korting van 675 miljoen kunnen opvangen. ‘Gemeenten hebben een gezamenlijk eigen vermogen van bijna 40 miljard euro door gegroeide reserves de afgelopen jaren.’

Daarbij verwijst het ministerie naar een CBS-bericht van eind 2023 waaruit blijkt dat gemeenten in 2022 3,7 miljard euro overhielden, en dat het eigen vermogen inderdaad steeg naar een totaal van 39,7 miljard. Belangrijk daarbij is wel dat dat eigen vermogen niet enkel bestaat uit aanwendbare financiële middelen. Onroerende zaken en grondportefeuilles behoren ook tot het eigen vermogen van gemeenten.

Desalniettemin hebben gemeenten sinds 2020 ieder jaar flink geld overgehouden. Voor het rijk genoeg om eenmalig een flinke korting op het gemeentefonds te verantwoorden. Gemeenten zelf zeggen dat hun financiële positie een stuk minder rooskleurig is. En ruim tachtig procent van de lokale overheden begroot vanaf 2026 flinke tekorten.

Tot zover dit bericht uit Binnenlands Bestuur. Onze fractie is heel benieuwd hoe de Voorjaarsnota van het rijk concreet gaat uitpakken van onze gemeente in 2025 en ook volgende jaren. Gelet op de stevige reservepositie van de gemeente Lansingerland moet  het mogelijk zijn om het extra negatieve effect voor onze gemeentebegroting 2025 op te vangen. Wordt vervolgd!

Ingepakte tunnel A16 in Lage Bergsebos

GROOTSTE UITDAGINGEN VOOR HET COLLEGE OP EEN RIJTJE

Wij zetten hieronder de grootste uitdagingen van het college voor de komende maanden op een rijtje. Wanneer je naar de agenda’s van de raadscommissies en gemeenteraad van de afgelopen maanden kijkt, lijkt het alsof de rust regeert. Maar niets is minder waar. Ons overzicht:

• Sluitende meerjarenbegroting 2025-2028
  • Kwaliteit en financiering van de jeugdzorg
  • Snel bouwen op Bleizo-West
  • Opvang voor vluchtelingen en Oekraïners realiseren
  • 11000 huizen voor jong & oud & spoedzoekers bouwen om woningnood op te heffen
  • Verkeersveiligheid op rotondes vergroten via bouw van tunnels
  • Snelle afhandeling kindertoeslagaffaire
  • Duurzaam Lansingerland: aansluiting warmtenetten, windmolens, aardwarmte, bestrijding energiearmoede, zwembad klimaat neutraal, netcongestie
  • Aanleg Triangelpark voor aansluiting Park de Polder en Lage Bergsebos
  • Hogere frequentie voor buslijnen 170 en 173
  • Bewaakte fietsenstallingen bij Metrostations en winkelcentra
  • Betere waterkwaliteit glastuinbouw
  • Onderwijshuisvesting en realisatie speciaal onderwijs
  • Toekomst N209
  • Vacaturevervulling ambtelijk personeel
  • Inclusieve samenleving met extra aandacht voor onze LHBTIQ+ inwoners
  • Armoedebestrijding en gelijke kansen voor iedereen
  • Toegankelijkheid voor mensen met een beperking
  • Werk voor iedereen
  • Goede huisvesting en opvang voor arbeidsmigranten

Molenstomp Lage Bergsebos

Tot slot. Aanstaande donderdagavond is de maandelijkse raadsvergadering. De agenda is hier te vinden. Politiek is er weinig vuurwerk te verwachten. De CDA fractie wil het college mondelinge vragen stellen over het gebrek aan verkeersveiligheid op een aantal plekken in onze gemeente: “Als CDA Lansingerland zijn we voorstander van drie nieuwe fietstunnels in Lansingerland, namelijk onder N209 tussen Bergschenhoek en Bleiswijk, onder de Klapwijkseweg tussen Westpolder en Meerpolder in het verlengde van de W.F. Hermansstraat, en bij Boterdorpseweg/Raadhuislaan”. Deze oproep klinkt onze fractie als muziek in de oren. Graag herinneren wij eraan dat de komst van fietstunnels op de aangegeven plekken speerpunten was tijdens onze verkiezingscampagne 2018 Het in dat jaar nieuw aantredende college met Jan Willem van den Beukel als nieuwe wethouder Financiën wuifde onze oproep toen direct weg. Volstaan werd met aanpassing van de rotondes. Het kan verkeren! Heb een goede week!

Meidoorn in Lage Bergsebos