Dit is nummer 556 van de weekberichten van de PvdA-fractie in Lansingerland. Op maandagavond vergaderde onze fractie op de mooie tweede Pinksteravond want er stond ons een week van vergaderingen te wachten. Bij commissie Ruimte op dinsdag constateerde de commissie dat het voorstel “uitgangspunten en ontwikkelstrategie omgevingsvisie” niet in deze vorm door kan naar de raadsvergadering van 25 juni. De klankbordgroep zal nog een keer overleggen om tot een aantal aanscherpingen te komen. Bij commissie Algemeen Bestuur op woensdag stond een bespreekstuk centraal over de rol van de raad bij het ontwikkelen van een toekomstperspectief na de coronacrisis. Op donderdag sprak commissie Samenleving onder andere over de jaarrapportage Sociaal Domein, waar flink wat druk op staat.
Polderhuis in Bergschenhoek nu B&B
RAAD STEUNT VOORSTEL MAATSCHAPPELIJK DEBAT OVER GEVOLGEN CORONA-CRISIS
We weten niet hoe de coronacrisis zich in economisch opzicht verder gaat ontwikkelen. Is er sprake van een snel herstel in 2021 of zal corona toch veel langer een negatieve stempel blijven drukken op de economische ontwikkeling? Kunnen we het oude leven van vóór maart 2020 snel weer oppakken of zal er sprake zijn van structurele, ingrijpende veranderingen die zijn weerslag zullen hebben op de arbeidsmarkt en de inkomenspositie van vele mensen? En wat betekent dit voor de economische positie van Lansingerland? Wij stelden deze vragen al in ons weekbericht 553. De vooruitzichten zijn niet florissant. Nu al staat 25 procent van de banen in ons land op de tocht. Het gaat om belangrijke arbeidsintensieve sectoren zoals horeca, toerisme, kunst en cultuur, sierteelt en sport. Ook voor mensen met een laag inkomen is de toekomst onzeker. Hieronder vallen ook vele flexwerkers, ZZP’ers, uitzendkrachten en arbeidsmigranten.
Het college gaat, zo berichtte het op 29 mei in een uitgebreide brief aan de raad, aan de slag met het ontwikkelen van een nieuw toekomstperspectief voor Lansingerland en wil de raad hier intensief bij betrekken. D66 zette dit voornemen al eerder op de agenda van de raadscommissie Algemeen Bestuur van afgelopen woensdag en ongetwijfeld reageerde het college daarop met haar brief. Ook D66’s pleidooi betrof een intensieve betrokkenheid van de raad, vooral in haar rol als kaderstellend orgaan.
In weekbericht 553 van drie weken geleden had onze fractie hierop alvast een voorschot genomen. De te verwachten economische recessie en de sociale gevolgen hiervan verplichten de gemeenteraad om een aantal rondetafelgesprekken (of andere vorm van brede beeldvorming met de samenleving) te organiseren over de gevolgen van de coronacrisis voor onze gemeente. De raad moet bij deze rondetafelgesprekken spreken met vertegenwoordigers van bijvoorbeeld verschillende sectoren in het bedrijfsleven, maatschappelijke organisaties, jongeren en ouderen, sportverenigingen en kerkgenootschappen. Petra Verhoef noemde tijdens het commissiedebat met name de glastuinbouwsector, arbeidsmigranten, het MKB, flexwerkers en ZZP’ers. Ook betrok zij de ontwikkeling van Bleizo-West, die helaas vertraging heeft opgelopen. Daarover meer verderop in het weekbericht.
“Uiteindelijk moet er dan samen worden gezocht naar oplossingen voor sociale, economische en maatschappelijke problemen dichtbij huis die door de coronacrisis veroorzaakt worden. Gemeenten als overheid dichtbij huis hebben hierin een belangrijke rol vervullen”, zo constateerden wij in weekbericht 553: https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/weekbericht-pvda-fractie-9-t-m-15-mei-2020/
Onze fractie toonde zich bij monde van Petra Verhoef blij dat alle fracties (op een aarzelende CDA-fractie na die dit ‘varen in de mist’ noemde) zich achter een brede maatschappelijke consultatie schaarde. Het betreft hier de beeldvormende, volksvertegenwoordigende en kaderstellende rollen van de raad. Wethouder Simon Fortuyn zal de trekker zijn en hij zegde toe te mikken op een aftrap al voor het zomerreces.
Dorpstraat Bergschenhoek
Rubenslaan Bergschenhoek
DRUK LOOPT OP IN SOCIALE DOMEIN
Op donderdagavond besprak de commissie Samenleving de jaarrapportage Sociaal Domein: een schets van de stand van zaken in het Sociaal Domein, met nadruk op de inhoud maar oog voor de financiële context. De organisatie is begaan met het welzijn van onze inwoners, dat is tussen de regels door goed te lezen. Rond de participatiewet zijn positieve zaken te noemen en ook de inkomensondersteuning in allerlei vormen wordt steeds beter gevonden door mensen die dat nodig hebben. Toch moet er oog blijven voor mensen die tussen wal en schip dreigen te vallen: mensen die de weg niet weten te vinden, ouderen die in ongeschikte huizen wonen en volwassenen met een beperking die noodgedwongen, weg van hun netwerk, buiten de gemeente in speciale woonvormen gaan wonen.
Onze fractie ziet dat er druk ontstaat op vier punten: op passend woonaanbod, op de cliënt zelf, op de vrijwilligers en op de financiën. In de woordvoering probeerden we verzekering te krijgen van de wethouders dat zij op deze knelpunten zullen anticiperen met hun verdere beleid.
Allereerst is er het gebrek aan seniorenwoningen en nieuwe woon- en zorginitiatieven in Lansingerland. Dit leidt tot een toegenomen vraag naar ondersteuning en daarmee gepaard gaande kosten. Bij de bespreking van het in mei verschenen rapport “Kwetsbaar en uit beeld” van de Rekenkamer zal het tekort aan seniorenwoningen in een volgende commissievergadering verder aan de orde komen. Onze fractie was niet blij dat het afwegingskader voor nieuwe woon- en zorginitiatieven bestaat uit ‘een interne werkwijze om tot een goede inhoudelijke afweging te komen’ met vervolgens een ‘transparant en integraal advies aan het college’. Onze fractie zou graag zien dat er ook voor nieuwe woon- en zorginitiatieven in de wijken kaders worden geformuleerd in de woonvisie. De wethouder legde uit dat dit inderdaad zal gebeuren.
Ook veel andere fracties uitten hun zorgen over het tekort aan seniorenwoningen. We zijn benieuwd of ze zich dit nog zullen herinneren bij bespreking van ons voorstel om dichter (en dat kan ook hoger zijn) en dus meer te bouwen op Wilderszijde en op de aanstaande bouwlocaties in Bleiswijk. Of beginnen ze dan weer over groen, water en dorps?
Verder sprak onze fractie de zorg uit dat de druk op de cliënt in het Sociaal Domein groot is. De wethouders willen met mensen die hulp en ondersteuning vragen in gesprek gaan over “wat erbij hoort in het leven” en “welke beperking nog valt binnen normale grenzen en dus moet je er maar gewoon mee zien te leven”. Die grens moet worden opgerekt, zo blijkt uit de beantwoording van onze schriftelijke vragen, want anders is het systeem niet houdbaar. Onze PvdA fractie vindt dit een onacceptabele richting en vroeg aan de wethouder of zij serieus van plan is om die grens te gaan opzoeken met de inwoners, en wie dan vervolgens de grens bepaalt. Petra Verhoef zei: “De leefwereld moet zeker oprekken omdat bij de systeemwereld de rek eruit is?” Het werd door de wethouder uitgelegd als één groot misverstand: natuurlijk moet de cliënt kunnen floreren, maar soms betekent dat investeren in het gezin of de mantelzorger en niet in bijvoorbeeld het kind of de oudere zelf. Gek, dat is toch iets heel anders dan opschuiven van de grenzen.
Ook kaartte onze fractie weer de druk op de vrijwilligers aan. Een blijvende zorg die wij hebben is dat het Sociaal Domein in Lansingerland (en vast ook in andere gemeenten) voor een groot deel leunt op het informele circuit, zoals de vrijwilligers van bijv. Vluchtelingenwerk en van Humanitas. Sterker nog: soms is de kennis, ervaring en inzet onder de vrijwilligers groter dan onder de professionals. We vinden het zorgwekkend dat er geen formele evaluatie of onderzoek plaats heeft gevonden naar de werkdruk bij de vrijwilligers van de maatschappelijke organisaties. Wel wordt er op basis van accountgesprekken met de maatschappelijke partners geprobeerd om te voorkomen dat te zware of te complexe problematiek te lang of onterecht bij vrijwilligers blijft. Daar is onlangs een ‘menukaart’ (doelen, frequentie, duur van ondersteuning die je als vrijwilliger verwacht wordt te geven aan cliënten). Wij vroegen de wethouder of ze toch bereid is om een evaluatie te doen naar de ervaren werkdruk. Uiteindelijke zegde ze toe.
Tot slot is er de druk op de financiën: ook voor onze fractie een belangrijk thema, maar wij willen het niet centraal stellen in de gesprekken over de ontwikkelingen en resultaten in het Sociaal Domein. Er zijn andere fracties die daar wel uitgebreid bij stilstonden, zoals het CDA die daar flink wat spreektijd voor uittrok. Op social media circuleerde een speels filmpje van VVD-fractielid mevrouw Draak over de Jeugdzorg, waarin de centjes een centraal thema waren.
Tot slot vroegen we de wethouder om het uitgestelde lokale preventie-akkoord voortvarender op te pakken na het zomerreces. Dat gaat ze doen.
Kijkend richting Rotterdam vanaf Pekhuisbrug
Bleiswijkse zoom
Droogte in Rottemerengebied
VERTRAGING VOOR GEBIEDSONTWIKKELING BLEIZO-WEST
Het nieuwe Hoogwaardig Openbaar Vervoer (HOV)-knooppunt Lansingerland -Zoetermeer biedt grote kansen voor een ontwikkeling met een hoge vervoerswaarde. De gemeenteraden van Zoetermeer en Lansingerland gingen op 29 januari 2020 samen aan de slag om de wenselijkheid en haalbaarheid van zo’n ontwikkeling te bespreken. Dat was een avond vol energieke gesprekken tussen de raden en de wethouders. Wonen vlakbij het nieuwe station bleek een gewenste optie. Verdere ‘verdozing’ is op deze plek ongewenst. Er wordt door de raden gedacht aan een mix van bedrijven, wonen, voorzieningen, onderwijs en leisure op deze plek.
De colleges van beide gemeenten meldden de raden afgelopen week dat “door de coronacrisis en de onzekerheid over de gevolgen hiervan de aandacht eerst uit gaat naar het inzichtelijk krijgen van de gevolgen hiervan alvorens inhoudelijke keuzes gemaakt worden. Hierdoor leggen beide gemeenten vooralsnog nog geen verzoek voor budget voor aan de gemeenteraden. Dit betekent een vertraging voor de ontwikkeling van Bleizo-West”. Daar baalt onze fractie van!
Volgens de colleges gaat deze vertraging geld kosten: “Voor de Gemeenschappelijke Regeling (GR) Bleizo betekent dit dat voor dit gebied geen acties ondernomen kunnen worden. Deze vertraging heeft een negatief effect op de huidige grondexploitatie van Bleizo. De GR Bleizo heeft op basis van de huidige Grex de kosten voor een jaar vertraging geraamd op circa 0,8 miljoen euro. Hiermee blijft de Grex Bleizo ruim positief en zijn geen aanvullende maatregelen door beide gemeenten nodig. Bij het opstellen van het ontwikkelperspectief hoort ook het inzichtelijk maken van de financiële effecten, fasering en risico’s van een andere programmering van Bleizo-West”.
Onze fractie vraagt zich af of het echt verstandig is om een tijdelijke rem te zetten op de ontwikkeling van Bleizo-West. De vraag naar wonen, studeren en werken nabij het HOV-knooppunt blijft bestaan. De noodzaak om te bouwen is in tijden van crisis juist groot! Zo geven de beide colleges het verkeerde signaal aan de markt. Wij zullen hier binnenkort bij het debat over de jaarrekening van de GR Bleizo zeker op terug komen.
’t Zeeltje is weer open!
NIEUWE ROL COLLEGE BIJ ONTWIKKELING HOLLAND RAIL TERMINAL
Op 12 mei stuurde het college ter informatie een brief naar de raad waaruit blijkt dat het anders moet de strategie rond de Holland Rail Terminal (HRT). Het Ministerie van IenW wil een nieuw locatiekeuze onderzoek voor de HRT en wil ook dat onder andere het Rail Service Center in Rotterdam hierin uitgebreid wordt meegenomen. Het college constateert (kort samengevat) dat “We in de wachtkamer zitten en in afwachting zijn of er andere bestaande terminal locaties geschikt zijn voor dit concept en of financiering loskomt. Het college voert voor de HRT op dit moment geen actieve bestuurlijke lobby”. Wij berichtten erover in ons weekbericht 554: https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/weekbericht-pvda-fractie-16-t-m-22-mei-2020/
Lansingerland is nu dus geen voortrekker meer. Het college zal de raad informeren zodra de resultaten van het locatieonderzoek van de provincie en HRT-initiatiefnemers bekend zijn.
De PvdA-fractie was verrast over dit bericht. De HRT was tot heden een favoriet project van het college, in het bijzonder van voormalig wethouder Albert Abee. Een jaar lang heeft de raad niets gehoord en dan ineens dit. Daarom stelde Petra Verhoef tijdens de rondvraag van de raadscommissie Ruimte op maandag 8 juni de volgende vragen: Waarom hulde het college zich zo lang in stilte over de voortgang van HRT? Waarom heeft men gekozen voor een passieve, afwachtende houding i.p.v. voortzetten van de actieve lobby? Is de Lansingerlandse tuinbouwsector hiermee akkoord? Heeft de raad hier nog een stem in, zo ja in welke fase?
Volgens wethouder Jan-Willem van den Beukel (CDA) is de ontwikkeling van de HRT in een nieuwe fase beland. Tot nu toe was de rol van het college om behulpzaam te zijn bij tot wasdom brengen van dit ondernemersinitiatief. Het gaat met name om meedoen aan een stuurgroep, het beschikbaar stellen van grond en het financieren van onderzoeken. Nu is het project in een nieuwe fase beland. Ondanks de stilte in de richting van de raad is er het afgelopen jaar veel gebeurd. Er is studie gedaan naar wat het HRT op langere termijn voor de tuinbouwcluster kan betekenen, naar de vraag of de spoorcapaciteit het aan kan en of er een wachtspoor kan worden ingepast. De resultaten van het onderzoek verschenen precies op het moment dat de corona-crisis uitbrak. Dit leverde helaas vertraging op.
Wethouder Van den Beukel benadrukte dat het spoorwegnet een aangelegenheid is van het ministerie van IenW en ProRail. Zij bepalen of er ruimte voor extra treinen vanuit de HRT kan worden gecreëerd. Het ministerie IenW ziet de Betuwelijn als een goede oplossing maar de glastuinbouwsector ziet dit niet zitten. Het ministerie op haar beurt vraagt nu een onderbouwing waarom het transport van tuinbouwartikelen via de Betuwe route niet gaat werken. Het college zal de gronden in Bleiswijk voor de HRT blijven reserveren en vindt ook de provincie aan haar zijde. Een provinciaal locatieonderzoek is eind 2020 gereed. De raad is het bevoegd gezag als het gaat om het vaststellen van het bestemmingsplan, mocht de HRT er daadwerkelijk komen. Dat is gelukkig nu opgehelderd.
De PvdA-fractie is tevreden over de reactie van de wethouder. De ontwikkeling van de HRT is zeer complex. Het spoor tussen Bleiswijk en Utrecht is erg druk. Gesproken wordt over een verdubbeling van het spoor. Dit gaat vele jaren duren. Bovendien staan andere ontwikkelingen niet stil. Ook de wethouder duidde hierop. Er zijn slimme logistieke transportvormen in de maak zoals elektrische trucs die in een autonome vloot met maar één chauffeur voorop bloemen en groenten naar Duitsland en andere landen kunnen rijden. Heel flexibel en een alternatief voor het spoor.
Brug bij de Retraiterie in Bleiswijk
Pekhuisbrug in Bleiswijk
Tot slot: Maandagavond wacht een interessante oordeelsvormende vergadering van commissie Ruimte: het Masterplan Wilderszijde wordt besproken en ook het bijbehorende Parkeerbesluit. Van onze fractie ligt er een extra bespreekpunt. We vroegen de andere fracties hoe zij aankijken tegen meer bouwen op Wilderszijde en op de toekomstige bouwlocaties in Bleiswijk. Dit past bij de ambitie van de provincie om op bouwlocaties aan planoptimalisatie te doen. Ons idee is dat het dan misschien mogelijk wordt om eindelijk de door álle fracties zo felbegeerde extra seniorenwoningen en kleinere appartementen voor jongeren en net gescheiden ouders te bouwen. Het college reageerde inmiddels via een brief dat deze planoptimalisatie niet kan in verband met de parkeernorm, de klimaat-adaptieve inrichting van de wijk en de ontsluitingsplannen. Ter inspiratie tonen de foto’s hieronder hoogbouw pal tegen Wilderszijde aan. En die flats zijn heus meer dan 15 meter hoog. Heb een goede week!
Markante hoogbouw langs Boterdorpseweg
Hoogbouw met dorpse ‘look’ langs Boterdorpseweg
Brug naar Eilandpad Bergschenhoek
Scholen in verte op Wilderszijde
Klaprozen bij Boterdorpseweg