WEEKBERICHT PVDA FRACTIE 9 T/M 15 MEI 2020

16 mei 2020

Dit is nummer 553 van de weekberichten van de PvdA-fractie in Lansingerland. Het was een drukke week met fractievergadering en drie raadscommissievergaderingen. Het financieel mandaat waarom het college vraagt in verband met de coronamaatregelen lijkt op voldoende steun te kunnen rekenen. We dienden twee rondvragen in bij de commissie Samenleving. Allereerst informeerden we naar hoe de gemeente zelf omgaat met uitzendkrachten en ingehuurde diensten. Daar blijkt de gemeente het goede voorbeeld te geven. Ook vroegen we of de wethouder zélf genoeg de vinger aan de pols houdt bij de sportverenigingen, als het gaat om hun penibele financiële situatie. Dat kan wat ons betreft nog veel pro-actiever en oplossingsgericht zijn. Op vrijdag hoorden we dat de agendacommissie ons voorstel omarmt om een hoorzitting te organiseren met de sportverenigingen over het Accommodatieplan Sport. Heel goed! Dit zal waarschijnlijk pas na de zomer zijn. U leest in ons weekbericht over het afscheid van onze fractiegenoot Sam de Groot, flexwoningen en bouwen, onze zorgen over sociale ongelijkheid ten tijde van corona en nieuwe details over luchtkwaliteitsmetingen.

R.K. kerk op Noordeindseweg

FLEXWONINGEN VOOR ACUTE WONINGNOOD

De vraag naar betaalbare woningen in onze gemeente en onze regio groeit nog steeds. Het tempo waarin nieuwe woningen worden gebouwd kan de groeiende vraag naar huisvesting niet bijhouden. Het gaat nog vele jaren duren voordat de woningvoorraad weer op peil is. Woningzoekenden met een acute woonvraag kunnen nu geen kant op. Snelle oplossingen zijn nodig. De fractie van Leefbaar 3B kwam afgelopen dinsdag in de raadscommissie Ruimte met het plan om een aantal (bijvoorbeeld 100) flexwoningen te gaan bouwen op een locatie waarop direct gebouwd kan gaan worden en die in de buurt ligt van voorzieningen zoals scholen, winkels en openbaar vervoer. Als mogelijke locatie werd de plek naast het Gemeentehuis genoemd waarop nu de tijdelijke huisvesting van de school Wolfert Lansing staat. Binnenkort is de nieuwbouw van deze school langs de Boterdorpseweg klaar. Op de plaats die zij achterlaten zijn de nutsvoorzieningen al aangelegd wat de bouw van flexwoningen vergemakkelijkt. Flexwoningen mogen de bouw van permanente woningen niet in de weg staan. Het idee is dat zij zo’n 10 jaar meegaan.

Volgens Leefbaar 3B wil onze woningcorporatie 3B-Wonen meewerken aan de komst van flexwoningen die in vroegere tijden ook wel ‘noodwoningen’ werden genoemd. De stad Rotterdam bouwde er na het verschrikkelijke bombardement van 14 mei 1940 grote aantallen van om de grote woningnood op te lossen. De raadscommissie Ruimte, en ook onze fractie met woordvoerder Valmir Xhemaili, reageerde positief op het voorstel. Wel vroegen veel fracties zich af voor wie deze flexwoningen precies gebouwd gaan worden. 3B-Wonen kwam met de suggestie deze woningen vooral te bestemmen voor mensen die in acute nood zitten maar voor wie de urgentieregels niet van toepassing zijn. De zogenaamde schrijnende gevallen. Een aantal fracties wil een verder debat over de groepen voor wie deze woningen precies bestemd worden. Ook willen zij meer weten over mogelijke locaties en de gevolgen voor ons grondbedrijf. Het college omarmt de komst van flexwoningen en zal snel met een verkenning starten om de haalbaarheid te onderzoeken. Het resultaat van deze verkenning wordt in een volgende vergadering van de raadscommissie Ruimte geagendeerd. Het college zal te rade gaan bij gemeenten die al ervaring hebben met dit type huizen en gebruik maken van de expertise van de provincie en het ministerie BZK.

De PvdA-fractie vindt de snelle bouw van flexwoningen in principe een goed plan. Er is sprake van grote woningnood en van schrijnende situaties die direct om een oplossing vragen dus er is spoed geboden. Wat de PvdA betreft bepaalt 3B-Wonen de groepen die een beroep kunnen doen op deze woningen. Natuurlijk in samenwerking met de gemeente en met maatschappelijke organisaties. Zij hebben de expertise in huis en zijn verantwoordelijk voor de woningtoewijzing. Denk maar aan mensen die dakloos zijn geworden door economische omstandigheden, de gevolgen van echtscheiding of plotselinge calamiteiten. Van de gemeente mag worden verwacht dat zij snel betaalbare grond beschikbaar stelt en voor de noodzakelijke procedures en vergunningen zorgen. De raad wordt alleen op hoofdlijnen (locatie, geld) om een besluit gevraagd. Zo kunnen we snel handelen. Resultaat gaat bij woningnood boven procedures.

De PvdA-fractie is blij dat inmiddels de noodzaak om veel meer sociale en middeldure koop- en huurwoningen te bouwen dan oorspronkelijk de bedoeling was, raadsbreed wordt gedeeld. Zo worden er op Wilderszijde waarschijnlijk 3000 nieuwe huizen gebouwd in plaats van de oorspronkelijk beoogde 2500. Het ziet er nu serieus naar uit dat een heel groot deel gaat bestaan uit sociale en betaalbare woningen. Wat ons betreft zal er op Wilderszijde sprake zijn van een, ook door de provincie en ministerie van BZK beoogde, verdichting waardoor er nog meer dan 3000 huizen worden gebouwd. De PvdA fractie stelt dit aan de orde in de raadscommissie Ruimte van juni 2020 via een bespreekstuk. Dit zal onderdeel zijn van het agendapunt ‘masterplan voor de ontwikkeling van Wilderszijde’. Wij zijn benieuwd of onze dromen dan uit gaan komen.

Intussen zet de CDA-fractie druk op de bouw van vooral voor ouderen geschikte woningen op het grote terrein langs de Merenweg in Bleiswijk. Een deel van dit gebied is in handen van de gemeente. Onze fractie is al langer voorstander om deze centraal gelegen locatie te gaan ontwikkelen. Niet alleen voor ouderen maar ook voor andere doelgroepen waarbij betaalbaarheid voor iedere portemonnee voorop staat. Lees dit weekbericht uit september 2019 er maar op na: https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/weekbericht-pvda-fractie-21-t-m-27-sept-2019/

Meerpolder

Zicht op Noordeindseweg vanaf polder

SAM DE GROOT NEEMT AFSCHEID VAN DE FRACTIE

Sam de Groot heeft de fractie en het afdelingsbestuur officieel te kennen te geven te willen stoppen met het lidmaatschap van de raadscommissie Ruimte. Hij heeft het erg druk met zijn dagelijkse werk bij NS en hij wil ook meer tijd aan zijn gezin besteden. “Het is mooi geweest”, is zijn conclusie. Sam is al sinds 2010 actief als gemeenteraadslid en als lid van de raadscommissies. Tot drie keer toe liep hij tegen de teleurstelling aan niet direct gekozen te worden. Maar iedere keer stond hij desondanks toch meteen weer klaar voor het lidmaatschap van raadscommissies. Onze fractie heeft veel bewondering voor de manier waarop Sam het raads- en commissiewerk heeft verricht: scherp in het debat, analytisch sterk, met een prachtig gevoel voor understatement en met veel passie voor het sociaal democratische verhaal. Ook van andere fracties was er vaak lof voor zijn rake woordvoering. Wij herinneren ons de vele debatten over betaalbaar bouwen en wonen, de A16 Rotterdam, de Mobiliteitsnota, de fietstunnel bij de rotonde Oudelandselaan-Klapwijkseweg, de N209, burgerparticipatie, RtHA en het openbaar vervoer. En natuurlijk die over duurzaamheid die betaalbaar moet zijn voor iedereen. Natuurlijk zullen wij, wanneer de Corona-beperkingen opgeheven zijn, afscheid nemen van Sam. Voor dit moment rest onze grote dank voor alles wat Sam voor de PvdA Lansingerland betekend heeft. Het ga je goed, Sam!

Foto’s maken voor laatste verkiezingen

Tevreden fractie met 500ste weekbericht

VOORKOM GROTERE SOCIALE ONGELIJKHEID IN CORONATIJDEN

We weten niet hoe de coronacrisis zich in economisch opzicht verder gaat ontwikkelen. Is er sprake van een korte dip met een snel herstel in 2021 of zal corona toch veel langer een negatieve stempel blijven drukken op de economische ontwikkeling? Kunnen we het oude leven van vóór maart 2020 snel weer oppakken of zal er sprake zijn van structurele, ingrijpende veranderingen die zijn weerslag zullen hebben op de arbeidsmarkt en de inkomenspositie van vele mensen? De vooruitzichten zijn niet florissant. Nu al staat 25 procent van de banen in ons land op de tocht. Het gaat om belangrijke arbeidsintensieve sectoren zoals horeca, toerisme, kunst en cultuur, sierteelt en sport. Ook voor mensen met een laag inkomen is de toekomst onzeker. Hieronder vallen ook de flexwerkers voor wie, op initiatief van de Tweede Kamerfractie van de PvdA, nu eindelijk een beperkte inkomensvoorziening wordt gecreëerd. Voor de PvdA moet deze voorziening hoger worden dan de 600 euro per maand van nu.

Bij de commissie Samenleving vroegen we de wethouder of lopende uitzendcontracten en inhuur van services zijn doorgegaan, ondanks de coronacrisis. Te denken valt aan de catering, schoonmaak en bewaking. Wethouder van Tatenhove gaf namens het college aan dat er nog geen contracten zijn ontbonden zijn en de inhuur gewoon doorgaat. De gemeente geeft het goede voorbeeld en daar kreeg zij een heel warm gevoel bij. Wij vinden het niet meer dan normaal.

Weer terug naar de mensen met de laagste inkomens. Redacteur Peter de Waard van de Volkskrant constateerde afgelopen week dat van de 25% mensen met het laagste inkomen nog geen 10% kan thuiswerken. Van de 25% met het hoogste inkomen is dat 62%. De laagste inkomensklassen hebben tijdens hun werk zes keer grotere kans om corona op te lopen als de hoogste inkomensklassen. Ook lopen zij veel meer risico om hun baan kwijt te raken. In de groep met de laagste inkomens en ook scholing heeft 20% van de werknemers een tijdelijk contract. In de groep met de hoogste inkomens is dit volgens EU onderzoek maar 3 procent, zo meldde de Volkskrant. Onder de laagste inkomens vallen ook vele vitale beroepen. Denk maar aan schoonmakers, koeriers, zorgmedewerkers, taxichauffeurs en winkelpersoneel. Mensen met een laag inkomen wonen vaak ook veel kleiner. Zij lopen ook hierdoor meer kans om besmet te raken en ook geconfronteerd te worden met huiselijk geweld. De huisvesting van arbeidsmigranten is dikwijls ver onder de maat, wat ook extra besmettingsrisico’s met zich brengt. De positie van daklozen in coronatijd is nog eens extra benard. Door corona groeit de sociale ongelijkheid. Armen dreigen nog armer te worden. De sociale prijs van corona is hoog maar er is veel aan te doen. Dit zijn wij aan een écht inclusieve samenleving verplicht.

De PvdA-fractie vindt dat er ook in Lansingerland snel een debat moet komen over de mogelijke sociaal economische gevolgen van de corona crisis. Wat zullen de gevolgen zijn voor onze werkgelegenheid, welke sectoren en bedrijven komen er in de knel, voor wie gaan wij bouwen en hoe bestrijden wij de nieuwe armoede? Welke omscholingsprogramma’s gaan wij organiseren? Hoe voorkomen wij dat arbeidsmigranten gehuisvest worden in niet corona-bestendigde huizen? Zijn wij voldoende in staat om het geweld achter de deur te voorkomen? Hoe voorkomen wij onderwijsachterstand bij kinderen? Het recente applaus voor mensen met een vitaal beroep moet nu omgezet worden in klinkende munt.

De PvdA-fractie stelt voor om als gemeenteraad een aantal rondetafelgesprekken te organiseren waarin de raad met vertegenwoordigers van bijvoorbeeld het bedrijfsleven, maatschappelijke organisaties, sportverenigingen en kerkgenootschappen de gevolgen van de coronacrisis voor onze gemeente bespreekt en samen zoekt naar concrete oplossingen. De ervaringen van nu bewijzen hoe slagvaardig en creatief ons land is als het gaat om het vinden van snelle oplossingen voor sociale, medische, economische en maatschappelijke problemen die door corona veroorzaakt worden. De rondetafelgesprekken kunnen ook via video gehouden worden maar wellicht is het op niet al te lange termijn weer mogelijk om binnen de 1.5 meter systematiek echte bijeenkomsten te organiseren.

De PvdA-fractie is heel benieuwd of ons voorstel door de collega-fracties in de raad wordt gedeeld.

Flink ruimte voor terrassen

Kunst in Berkel Westpolder

OVERZICHT METINGEN LUCHTKWALITEIT A13 EN RTHA 2019-2020

Luchtkwaliteit is bepalend voor de gezondheid van burgers en dus besteden we er vaak aandacht aan. Daarbij zetten we normen goed op een rij en kijken scherp naar het nut van extra metingen. De links naar twee recente weekberichten hierover zijn onderaan dit artikel te vinden. We zetten ook deze week weer een aantal feiten voor u op een rij.

De luchtkwaliteit nabij de A13 en Rotterdam The Hague Airport (RTHA) wordt permanent door de regionale milieudienst DCMR langs de A13 in Overschie gemeten. DCMR meet stikstofdioxide, stikstofmonoxide, ozon, fijnstof PM10 en PM2.5 en roet. Volgens DCMR is PM10 is de verzamelnaam voor zwevende, inhaleerbare deeltjes met een maximale doorsnede van 0,01 millimeter. De wettelijke norm is een jaargemiddelde van 40 (μg/m3). Daarnaast mag het daggemiddelde jaarlijks maximaal 35 keer hoger zijn dan 50 (μg/m3). PM2.5 is de verzamelnaam voor zwevende, inhaleerbare deeltjes met een maximale doorsnede van 0,0025 millimeter. De wettelijke norm is een jaargemiddelde van 25 (μg/m3). Doordat PM2.5 nog kleiner is dan PM10 kunnen deze deeltjes dieper doordringen in de longen en zijn ze schadelijker voor de gezondheid. Roet is het kleinste deel van fijn stof (PM2.5). Er is volgens DCMR nog geen wettelijke norm voor roet . Doordat roet nog kleiner dan PM2.5 kunnen deze deeltjes nog dieper doordringen in de longen en zijn dan ook nog schadelijker voor de gezondheid.

Via https://www.luchtmeetnet.nl/meetpunten?station=NL01491&component=FN zijn de actuele meetgegevens langs de A13 eenvoudig te vinden door onder het kopje ‘selecteer waarde’ het overzicht ‘daggemiddelden voor juni 2019’ aan te klikken. Dit geldt ook voor de gegevens uit bijvoorbeeld juni 2019 toen er nog volop gevlogen werd en het autoverkeer veel drukker was dan nu. Al deze gegevens zijn ook nu al beschikbaar voor de leden van Provinciale Staten en van de Gemeenteraad van Lansingerland.

Wat opvalt, is dat er in juni 2019 op een aantal dagen een overschrijding van stikstofdioxide te vinden was maar niet of nauwelijks van andere stoffen. De algemene luchtkwaliteit voldeed ook toen aan de gestelde wettelijke normen. Afgelopen week was de kwaliteit van de lucht langs de A13 en bij RTHA in het algemeen goed, net als in juni 2019. Overigens hanteert de WHO strengere normen met betrekking tot de luchtkwaliteit dan de Nederlandse wetgeving. Verdere verduurzaming van het auto- en luchtverkeer moeten ervoor zorgen dat onze regio ook aan de WHO normen gaan voldoen.

Frappant was dat de Rotterdamse wethouder Bokhove (GroenLinks) net als wij geen heil ziet in een aparte nulmeting rond het vliegveld. Leest deze Rotterdamse wethouder onze weekberichten misschien? Het AD Rotterdam schreef er vanmorgen een stukje over. Bokhove informeerde de Rotterdamse raad op 12 mei en dat is hier te lezen: 12 mei reactie wethouder Bokhove nulmeting RTHA

Zie ook:

Weekbericht 550: https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/weekbericht-pvda-fractie-18-t-m-24-april-2020/

Weekbericht 551: https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/weekbericht-pvda-fractie-25-april-t-m-1-mei-2020/

Digitale vergadering commissie Ruimte

Tot slot: In de aankomende week vergadert op maandagavond de raadscommissie AB nog kort over een aantal agendapunten waarvoor afgelopen woensdag geen tijd meer was. Op dinsdag vergadert het Presidium over onder andere de planning van vergaderingen tot aan de zomer. Op woensdagavond staat er nog een beeldvorming in de agenda over de Driehoek Noordpolder, maar wat de inhoud zal zijn is nog niet duidelijk. In ons volgende weekbericht schrijven we voor u een stuk over de nieuwe, duurzame luchtvaartwet die goed aansluit bij onze ambities. Heb een goede week!

Speeltuin de Kievit is nog leeg

Berkel Westpolder

School Westpolder