PETRA VERHOEF NEEMT AFSCHEID VAN RAAD LANSINGERLAND

1 maart 2023

Petra Verhoef, onze fractievoorzitter in de Raad van Lansingerland, gaat medio mei aan de slag als nieuwe directeur van het Nederlandse Voedingscentrum. De benoeming van Petra tot directeur van het Voedingscentrum heeft haar doen besluiten om in de raadsvergadering van donderdag 20 april 2023 afscheid te nemen als fractievoorzitter van de PvdA en als lid van de gemeenteraad. Haar nieuwe baan valt niet te combineren met het raadslidmaatschap. Enerzijds vanwege het grote tijdsbeslag van het directeurschap, anderzijds ook omdat het Voedingscentrum een onafhankelijke, nationale voorlichtingsorganisatie is die – naast burgers en professionals – alle politieke  partijen informeert over gezonde en duurzame voeding én preventie.

Voor Petra persoonlijk komen in haar nieuwe functie alle lijnen uit haar studietijd en arbeidsverleden bijeen, vindt afdelingsvoorzitter Gerard Bovens. “Als Wageningse voedingswetenschapper en gepromoveerd epidemiologe is haar grote passie het daadwerkelijk bijdragen aan gezonde voeding voor iedereen. Een zeer actuele en grote maatschappelijke uitdaging die bij haar in goede handen zal zijn”.

Het afdelingsbestuur van de PvdA staat dan ook volledig achter haar overwegingen. “Wij zijn heel blij voor Petra dat zij deze mooie baan heeft gevonden. Wij zijn dankbaar voor de negen intensieve en ook uiterst succesvolle jaren dat zij raadslid en sinds 2018 ook fractievoorzitter was voor onze PvdA. Petra was voor onze gemeente een zeer betrokken en ook uiterst deskundig raadslid. Onze onderlinge samenwerking was perfect, warm en heel creatief. We gaan haar missen maar we gunnen het haar écht van harte!”, zegt Gerard Bovens.

Hamid Azzouzi volgt Petra op

Vorige week hebben de andere leden van de PvdA raadsfractie er samen voor gekozen om Hamid Azzouzi, de nummer 2 op de kieslijst voor de gemeenteraadsverkiezingen van maart 2022, voor te dragen als lid van de gemeenteraad en als nieuwe fractievoorzitter. Hij zal in de raadsvergadering van donderdag 20 april 2023 direct als raadslid geïnstalleerd worden. Deze voordracht heeft ook de unanieme steun van het PvdA afdelingsbestuur.

Hamid Azzouzi kan vervolgens in juni 2023 direct aan de slag als PvdA woordvoerder tijdens de debatten over de Kadernota 2024. Gerard Bovens: “Ons afdelingsbestuur is heel blij dat Hamid met zijn kandidaat-raadslidmaatschap heeft ingestemd. Hij heeft de afgelopen jaren als raadscommissielid al veel ervaring opgedaan, beschikt over veel gemeentelijke kennis, is een bevlogen sociaaldemocraat en is er helemaal klaar voor. Wij wensen Hamid heel veel succes!”