WEEKBERICHT PVDA LANSINGERLAND 22 – 26 APRIL 2024

27 april 2024

Dit is nummer 704 van de weekberichten van de PvdA-fractie in Lansingerland. Het was de week van de maandelijkse raadsvergadering. Als bespreekpunten stonden op de agenda het integraal veiligheidsbeleid, de nu nog onbewaakte fietsenstallingen en ook de verkeersonveiligheid op de rotonde Raadhuislaan-Boterdorpseweg in Berkel centrum.  Samen met GroenLinks stemden wij tijdens het debat over het lokale integrale veiligheidsbeleid tegen het amendement  over het cameratoezicht. Wat betreft het amendement  over een hardere doelstelling met betrekking tot het tegengaan van overlast door jongeren hebben we tegen gestemd. Het collegevoorstel ging uit van het stabiel houden van deze overlast. De indieners van het amendement legden de lat hoger. Zij willen een afname. Voor onze fractie was er geen aanleiding om de zorgvuldige formuleringen die het college in de  nota integraal veiligheidsbeleid geformuleerd had verder aan te scherpen. We willen de jongeren niet extra vanuit handhaving benaderen maar vanuit meedoen en bewustwording.

Wel stemden wij voor een amendement om onze gemeente nog hartveiliger te maken. Alle besproken amendementen zijn hier te vinden. Ook gingen wij mee met een motie waarin het college de opdracht kreeg om particuliere beveiligers in te huren om de fietsenstalling Berkel Westpolder te bewaken van maandag tot en met zaterdag van 7.00 uur tot 19.00 uur. Er loopt momenteel een onderzoek door een extern bureau naar de mogelijkheden om meerdere fietsenstallingen te beveiligen. Dat er een onderzoek loopt en een plan wordt gemaakt is goed, maar er moeten ook op zeer korte termijn maatregelen worden genomen, zo geeft de motie aan. Zoals bekend staat de komst van bewaakte fietsenstallingen bij alle stations en ook in de winkelcentra van Lansingerland al lange tijd hoog op onze agenda.

Bouwplaats asielzoekerscentrum Wilderszijde

TOCH FIETSTUNNELS?

De CDA fractie zette de verkeersonveiligheid voor fietsers in onze gemeente weer eens op de agenda van de raad. Deze fractie concentreerde zich met name op de gevaarlijke fietsoversteek bij de rotonde ter hoogte van de Raadhuislaan-Boterdorpseweg. Het betreft een druk regionaal fietspad waarlangs ook grote scholen gevestigd zijn. Bovendien komen er de komende jaren op Wilderszijde nog eens 8000 mensen te wonen. In combinatie met de super drukke Boterdorpseweg is het hier vragen om ongelukken. De CDA fractie vroeg hier opnieuw aandacht voor. In weekbericht 703 van vorige week berichtten wij over onze tevergeefse inzet in 2018 om de bouw van fietstunnels op de politieke agenda te krijgen. Maar ook hier geldt: beter laat dan nooit!

Wethouder Simon Fortuyn beloofde dat op korte termijn de bebording bij deze rotonde zal worden aangescherpt. Fietsers en automobilisten zullen nog eens extra gewezen worden op de gevaren op deze plek. Hij gaf aan dat een fietstunnel op deze plek een oplossing zal zijn. Deze locatie moet prioriteit krijgen. Bezien zal worden of de financiering kan plaatsvinden in het kader van de ontwikkeling van de nieuwe wijk Wilderszijde. Natuurlijk was onze woordvoerder Hamid Azzouzi blij met deze politieke doorbraak. Wat de PvdA fractie betreft worden nu ook de N209 en de rotonde ter hoogte van Oudelandselaan-Klapwijkseweg snel aangepakt. Wel wees Hamid op het feit dat er in een recent verleden forse investeringen zijn gedaan op de rotondes aan te passen. Feitelijk zullen er de komende jaren dus stevige desinvesteringen moeten worden gedaan. Eigenlijk is dit zondegeld want dat was een paar jaar geleden best te voorzien geweest.

Wilderszijde vanaf Polderpad

GROOTSTE UITDAGINGEN VOOR HET COLLEGE OP EEN RIJTJE

Wij zetten hieronder nogmaals de grootste uitdagingen van het college voor de komende maanden op een rijtje. Wanneer je naar de agenda’s van de raadscommissies en gemeenteraad van de afgelopen maanden kijkt, lijkt het alsof de rust regeert. Maar niets is minder waar. Ons overzicht:

• Sluitende meerjarenbegroting 2025-2028
  • Kwaliteit en financiering van de jeugdzorg
  • Snel bouwen op Bleizo-West
  • Opvang voor vluchtelingen en Oekraïners realiseren
  • 11000 huizen voor jong & oud & spoedzoekers bouwen om woningnood op te heffen
  • Verkeersveiligheid op rotondes vergroten via bouw van tunnels
  • Snelle afhandeling kindertoeslagaffaire
  • Duurzaam Lansingerland: aansluiting warmtenetten, windmolens, aardwarmte, bestrijding energiearmoede, zwembad klimaat neutraal, netcongestie
  • Aanleg Triangelpark voor aansluiting Park de Polder en Lage Bergsebos
  • Hogere frequentie voor buslijnen 170 en 173
  • Bewaakte fietsenstallingen bij Metrostations en winkelcentra
  • Betere waterkwaliteit glastuinbouw
  • Onderwijshuisvesting en realisatie speciaal onderwijs
  • Veilige toekomst N209
  • Vacaturevervulling ambtelijk personeel
  • Inclusieve samenleving met extra aandacht voor onze LHBTIQ+ inwoners
  • Armoedebestrijding en gelijke kansen voor iedereen
  • Toegankelijkheid voor mensen met een beperking
  • Werk voor iedereen
  • Goede huisvesting en opvang voor arbeidsmigranten

Deel van Wilderszijde wordt bouwrijp gemaakt

Tot slot. Het college publiceerde afgelopen week een interessante brief met veel informatie over de grote taakstelling voor de komende jaren met betrekking tot de huisvesting van statushouders. Deze taakstelling moet gezien worden in samenhang met de gigantische uitdaging waar Lansingerland voorstaat als het gaat om de bouw van onder meer ruim 3000 sociale huurwoningen. De te maken snelle provinciale afweging tussen de bouw van windmolens enerzijds en van de opvang van asielzoekers enerzijds en van duizenden woningzoekenden anderzijds wordt steeds nijpender. Ook interessant is de reactie van het college op de recente vervoersplannen RET-HTM

De komende twee weken staan in het teken van de meivakantie. Er zijn dan dus geen officiële raadsactiviteiten. Weekbericht 705 verschijnt op vrijdag 15 mei vlak na de maandelijkse vergaderingen van de raadscommissies waarvan de agenda’s hier te vinden zijn. Daarna volgen er spannende weken omdat dan duidelijk zal worden hoe het financieel perspectief van onze gemeente  er voor de komende jaren uit zal gaan zien. Daar hebben wij zeker vertrouwen in, zo meldden wij in weekbericht 503 Heb een goede week!

Landelijke Schiebroekseweg nabij Gemeentehuis