WEEKBERICHT PVDA FRACTIE 13 T/M 19 NOV 2021

20 november 2021

Dit is nummer 608 van de weekberichten van de PvdA-fractie in Lansingerland! We hebben deze week nieuws over de nieuwe Verordening Sociaal Domein die wij gaan amenderen, berichten over het digitale werkbezoek dat een delegatie van raad en college brachten aan de stichting Rotterdam The Hague Innovation Airport en over het Bestemmingsplan Wilderszijde dat in de pijplijn zit. Met het lokale TV debat tussen de kandidaat-lijsttrekkers  van GroenLinks en PvdA is kop van onze verkiezingscampagne op weg naar 16 maart 2022 eraf. Wij staan opnieuw stil bij de toekomst van de N209. Deze week spraken wij hierover met de PvdA-fractie in Provinciale Staten van Zuid-Holland.

Drijfnat Park de Polder bij Wilderszijde

PVDA WIL WIJZIGING IN VERORDENING SOCIAAL DOMEIN 2022

In ons weekbericht 607 berichtten wij over het raadscommissiedebat over de belangrijke Verordening Sociaal Domein 2022. Die regelt de rechten en plichten van de gemeente en de gebruikers van voorzieningen in het kader van de WMO, Jeugdhulp en de Participatiewet. Over de PGB Jeugdhulp schrijft de Adviesraad Sociaal Domein (ASD) op 27 augustus 2021 aan het college het volgende: “Ten aanzien van het onderwerp PGB in het algemeen en in hoofdstuk 5 Jeugdhulp in het bijzonder valt ons op dat de drempel tot toegang opgehoogd is. Kennelijk is gekozen voor het nee, tenzij principe waar in de oude verordening nog sprake was van ja, tenzij. Terwijl in de onlangs vastgestelde regiovisie Jeugdhulp Rijnmond juist gesteld wordt dat vraag van kinderen en gezin vertrekpunt moet zijn. Een negatieve insteek kan een belemmering zijn voor het op tijd vragen van hulp. Niet duidelijk is geworden of er redenen zijn voor de aanscherping. Cijfers van fraude zijn niet bekend”.

 

Het college reageert hier als volgt op: “We vinden het daarnaast belangrijk dat de verordening duidelijk is naar inwoners en naar onze uitvoerenden over welke kaders er gelden. Bijvoorbeeld dat helder is hoe wij onze kwetsbare inwoners beschermen en waarborgen dat zij goede zorg krijgen. Met het oog hierop hebben wij de beoordelingscriteria om in aanmerking te komen voor een individuele voorziening en in het bijzonder die voor een PGB bewust aangescherpt”. Dit herhaalt het college in de raadsbrief als oplegger bij verordening sociaal domein 2021 dd. 12 oktober 2021. Tijdens de commissie Samenleving van 11 november gaf de wethouder aan dat ook de fraudegevoeligheid van de PGB hierbij een rol speelt. Niet duidelijk werd of dit ook in Lansingerland speelt.

Voor de PvdA fractie is het handhaven  van “ja, tenzij” een essentieel uitgangspunt bij de regelgeving en de beoordeling van aanvragen voor voorzieningen in het kader van het sociaal domein. De nieuwe verordening maakt de keuze voor een PGB Jeugdhulp in de praktijk vrijwel onmogelijk. Wij zullen dan ook tijdens de raadsvergadering van donderdag 25 november een amendement indienen waardoor de mogelijkheid om te kiezen voor een PGB Jeugdhulp mogelijk blijft. Voor de PvdA-fractie staat vast dat de hele Verordening Sociaal Domein na de gemeenteraadsverkiezingen compleet herzien moet worden. De huidige regelgeving ademt de geest van “nee, tenzij” uit en steunt meer de belangen van de gemeente dan die van de aanvrager van voorzieningen. Ook in deze verordening moeten mensen centraal komen te staan en niet de systeemwereld van de gemeentelijke overheid.

Rotterdam The Hague Airport

RAAD EN COLLEGE BRENGEN WERKBEZOEK AAN ROTTERDAM THE HAGUE INNOVATION AIRPORT

Afgelopen donderdagmiddag deden wij, samen met een aantal andere fracties in onze raad, mee aan een virtueel werkbezoek bij de stichting Rotterdam The Hague Innovation Airport. Ook het college was vertegenwoordigd door burgemeester Pieter van de Stadt en wethouder Simon Fortuyn. Jammer genoeg was vanwege de COVID-19 maatregelen een live bezoek aan het kantoor van RHIA op de luchthaven en ook aan het in een hangar gevestigde Fieldlab Next Aviation niet mogelijk. Dat gaat de volgende keer gebeuren.

Er moet wat ons betreft snel een eind komen aan de vervuilende en het klimaat bedreigende luchtvaart. Ook de voor vele omwonenden hinderlijke en de gezondheid bedreigende geluidsoverlast moet een halt toe geroepen worden. Op initiatief van de gemeente Rotterdam is in 2019 samen met de directie van Rotterdam The Hague Airport (RTHA) de stichting Rotterdam The Hague Innovation Airport (RHIA) opgericht. RHIA is inmiddels een prominente en succesvolle aanjager voor de klimaatneutrale toekomst van onze luchthaven en luchtvaart. Samen met vele partners wordt op de test- en ontwikkellocaties op de luchthaven intensief gewerkt aan de ontwikkeling van volledig CO2 neutrale vliegtuigbrandstof, vliegen op waterstof en elektriciteit, hybride vormen van voortstuwing en aanzienlijk geluidsarmer vliegen.

De luchthaven is inmiddels uitgegroeid tot dé innovatieve proeftuin voor de verduurzaming van luchthavens en luchtvaart in Nederland. Hiervoor wordt intensief samengewerkt met vooraanstaande kennisinstituten, onderwijsinstellingen, grote bedrijven en start-ups en nationale en internationale overheden. Mooi voorbeeld is de MBO-opleiding luchtvaartdienstverlening van het Albeda college die onlangs op het luchthaventerrein is geopend en opleidingen biedt aan ruim 700 leerlingen, de start van de RTHA Campus. Langs de startbaan wordt momenteel een groot zonnepark aangelegd dat voldoende elektriciteit gaat opleveren voor de bedrijfsvoering van de luchthaven zelf en ook van de buren.

Doel is om in 2030 de luchthaven geheel klimaatneutraal te maken en de luchtvaart stap voor stap in 2050. Hierdoor ontstaan er de komende jaren grote kansen om het gebied in de directe omgeving van  de luchthaven te vergroenen en veel nieuwe werkgelegenheid te scheppen. RTHA moet een nieuw mobiliteitsknooppunt voor openbaar vervoer, luchtvaart, hulpverlening door de lucht en ook voor drones worden. In de directe omgeving ontstaat er dankzij de klimaatneutraliteit en veel minder geluidsoverlast veel nieuwe ruimte voor betaalbare volkshuisvesting, voor onderwijsinstellingen en ook voor bedrijfsruimten voor starters. Vanwege de rol van RTHA voor de hulpverlening door medische diensten en politie en het zijn van nationale luchthaven om de hulpverlening bij grote klimaatcrises te faciliteren, moet RTHA blijven.

Wij vonden het een informatief en inspirerend werkbezoek. Vanuit raad en college werd het voorstel gedaan om ook de gemeenten Lansingerland en Schiedam, de buren van de luchthaven, deel te laten nemen aan de RHIA community, bijvoorbeeld als netwerkpartner. Ook de relatie met innovatieve glastuinbouwsector kwam uitgebreid aan de orde. Net als met de Mainport, de Rotterdamse haven, zijn er tal van aanknopingspunten: versterken van de regionale economie en werkgelegenheid, kennisuitwisseling, samenwerkingsverbanden bijvoorbeeld met betrekking tot de inzet van drones,  belemmerende regelgeving die innovaties hinderen en de ontwikkeling van duurzame producten voor de luchtvaartindustrie. De bestemmingen via de lucht zijn van belang voor de snelle bereikbaarheid van onze regio.

Door de raad werd ook gewezen op de noodzaak van het terugbrengen van de geluidshinder. CO2 neutraal vliegen brengt niet automatisch met zich dat de geluidsoverlast minder wordt. RHIA onderkent dit en werkt aan innovaties voor geluidsarmere propellers. De nieuwe generatie grote vliegtuigen die de komende 10 jaar in gebruik genomen wordt, moet zeker 30% minder geluid op gaan leveren. RTHA hanteert hogere tarieven voor vliegtuigen die veel lawaai maken. Vanuit Lansingerland werd aangegeven dat een grote meerderheid van onze inwoners niet van RTHA als buurman af wil. Ongeveer een derde van de inwoners heeft bedenkingen vanwege de huidige  geluidsoverlast.

RHIA directeur Miranda Janse is blij met deze suggesties. Zij pakt de voorstellen met betrekking tot toetreding van de buurgemeentes tot de RHIA community graag op. Met de landbouw- en  glastuinbouwsector zijn de eerste contacten inmiddels gelegd. Nog dit jaar is er een kennismakingsgesprek met Koppert Biological Systems om de samenwerkingsmogelijkheden te verkennen. Lansingerland kan behulpzaam zijn bij het leggen van verdere contacten in deze sector.

N209 bij de Schiebroekseweg

OVERLEG MET PVDA FRACTIE IN PROVINCIALE STATEN OVER TOEKOMST N209

In weekbericht 607 meldden wij dat wij op 11 januari 2022 met de leden van de raadscommissie Ruimte willen debatteren over de toekomst van de N209. Die vormt nu een open verkeersriool die dwars door onze gemeente loopt. Zie hiervoor: https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/weekbericht-pvda-fractie-6-t-m-12-nov-2021/

Afgelopen week spraken wij hierover ook met Willem Minderhout die in Provinciale Staten van Zuid Holland voor de PvdA-fractie de provinciale wegen in zijn portefeuille heeft. Het doel van ons gesprek was bijpraten, informatie uitwisselen en acties afstemmen. Voor ons is heel belangrijk hoe de PvdA Zuid Holland tegen de vele knelpunten rond de N209 aankijkt en welke oplossingen zij zien. Mogelijk kan deze fractie ook iets betekenen als het gaat om het versnellen van de aanleg van geluidschermen ter hoogte van Bleiswijk en Bergschenhoek en de bouw van de broodnodige fietstunnel bij Bleiswijk. Dat schiet allemaal voor geen meter op.

Samen met Willem Minderhout namen wij de alle actuele N209 knelpunten door: de trage plaatsing van de geluidsschermen en de fietstunnel die er nog steeds niet is. Wij spraken ook over de toekomst van de N209. Is het niet verstandig om alle huidige knelpunten en alle uitdagingen voor de toekomst eens gestructureerd in beeld te brengen en dan aan een gezamenlijke provinciale en gemeentelijke visie te gaan werken? Een integraal plan voor de toekomst van de N209. Willem Minderhout neemt deze vraagpunten mee naar zijn fractie. Net als de ideeën die wij hebben over het bouwen van goede huisvesting voor arbeidsmigranten vlakbij de kernen van Bergschenhoek en Bleiswijk en over de plaatsing van windmolens op Bleizo. Binnenkort praten wij verder met elkaar.

Petra Verhoef, Willem Minderhout, Valmir Xhemaili

Nieuwe fietsviaduct over de N209 richting Hillegersberg

START BOUW WILDERSZIJDE WEER EEN FORSE STAP VOORUIT

Afgelopen maandag werden de (duo-)raadsleden bijgepraat over het advies dat de landelijke commissie MER uitbracht over de Milieu Effect Rapportage die een belangrijke basis vormt voor de besluitvorming over het Bestemmingsplan Wilderszijde. Het college gaf aan blij te zijn met het uitgebrachte advies. Wel moet de eis van 10% oppervlaktewater beter onderbouwd worden vanwege de lage ligging van de wijk en mogelijke nieuwe klimaatrisico’s. De milieueffecten die door geluidshinder veroorzaakt worden door HSL, RTHA en A16 Rotterdam zijn goed in beeld gebracht. De commissie pleit hierbij voor extra maatregelen bijvoorbeeld door hogere gebouwen te plaatsen als een soort geluidsmuur. Opvallend is dat de commissie pleit voor een betere verkeersveiligheid bij de rotonde Boterdorpseweg-Zuiderparklaan. Wie weet komt ook hier de noodzaak van een fietstunnel in beeld.

Met betrekking tot het Bestemmingsplan werden er acht zienswijzen ingediend. Bewoners van de flats langs de Boterdorpseweg maken zich zorgen over hun zoninval wanneer er hoge bebouwing langs de Wilderszijde kant van de Boterdorpseweg verrijst. Volgens het college is hier geen sprake van. Onderzoek laat zien dat hun zoninval niet belemmerd wordt. Een inwoner van Lansingerland vindt dat er gesjoemeld is met de kleuren op de plattegrond van Wilderszijde die de hoogte van de geluidsbelasting aangeven. Ook dit wordt door het college ontkend en door de adviescommissie MER niet onderschreven.

De actuele grondexploitatie van Wilderszijde laat een positieve netto contante waarde zien van bijna €20 miljoen. Daar staat een in 2013 tijdens de financiële crisis tekort op de toenmalige grondexploitatie Wilderszijde van €23 miljoen tegenover. Natuurlijk is die €20 miljoen een tussenstand. Bouwprojecten van deze grote omvang die vele jaren duren kennen financiële risico’s. De PvdA fractie vraagt zich wel af waarom het college aanvankelijk stevig inzette op een stimuleringsbijdrage van het rijk. Ook lijkt dit positieve resultaat meer financiële ruimte te bieden voor de bouw van sociale, betaalbare en bereikbare woningen dan de 50% die nu in de pen zit. De PvdA-fractie wil van het college weten hoe dit precies zit. De raadsvergadering van december 2021 moet een klap op het Bestemmingsplan gaan geven.

Zicht op Wilderszijde vanuit Park de Polder

RTV LANSINGERLAND DEBAT TUSSEN DE KANDIDAAT LIJSTTREKKERS VAN GROENLINKS EN PVDA

Afgelopen woensdagavond debatteerden de kandidaat-lijsttrekkers Marko Ruijtenberg van GroenLinks en Petra Verhoef van de PvdA in het programma Het Raadhuis van RTV Lansingerland onder leiding van gastheer Marc de Boer over de speerpunten in hun verkiezingsprogramma’s. Onze lokale omroep koos voor de originele formule om de partijen in de Lansingerlandse raad die wat hun verkiezingsprogramma’s betreft veel met elkaar gemeen hebben aan elkaar te koppelen. Tijdens de eerste uitzending was de camera voor de VVD en Leefbaar 3B.

Het werd woensdagavond een levendig debat waarin de overeenkomsten en ook de vele verschillen tussen GroenLinks en PvdA prima uit de verf kwamen. Beide partijen gaven aan niet te voelen voor een fusie. De kracht van het eigen geluid en de verschillen in politieke accenten en speerpunten bieden meerwaarde aan het Lansingerlandse politieke bestel, zo constateerden Petra en Marko. Als het gaat om sociaal en betaalbaar bouwen, armoedebestrijding, inclusieve samenleving en opkomen voor mensen in de knel is er over en weer veel consensus. Anders is het als het gaat om bouwen op groenstroken in het kader van het door de PvdA voorgestane bouwen voor de buurt en om de toekomst van RTHA. Waar de PvdA kiest voor een duurzame toekomst van luchthaven en luchtvaart kiest GroenLinks voor sluiting op termijn. GroenLinks steunt de duurzaamheidsaanpak van het college van Lansingerland niet, de PvdA doet dit wel, zij het dat ook wat de PvdA betreft het tempo wel veel hoger moet. Het interview is terug te kijken op: https://www.youtube.com/watch?v=rpROwp4eVV0

Veel omleidingen voor fietser en wandelaar bij Schiebroekseweg bij A16 Rotterdam

 Tot slot: Aanstaande donderdagavond is er weer een digitale raadsvergadering met zoals gezegd op de raadsagenda ons amendement op de verordening Sociaal Domein. Onze voor woensdag 24 november geplande Algemene Ledenvergadering waarin de PvdA kieslijst en het Verkiezingsprogramma door de leden zou worden vastgesteld, is vanwege de COVID19 maatregelen uitgesteld naar dinsdagavond 14 december. Wij hopen dan live bijeen te kunnen komen. Wanneer het ook dan niet anders kan, moet een digitale ledenvergadering uitkomst bieden. Dat zou wel heel jammer zijn! Heb een goede week!

Nieuwe aansluiting Schiebroekseweg-Wildersekade

Laatste stukje Schiebroekseweg zoals het was