Dit is nummer 681 van de weekberichten van de PvdA-fractie in Lansingerland. Het was de week waarin de WIJ Lansingerland, Leefbaar 3B, CDA en VVD fracties weigerden te debatteren over een raadsvoorstel over het nieuwe parkeerbeleid, de raadscommissie Samenleving opnieuw niet doorging door gebrek aan agendapunten, we samen met de mensen van GroenLinks Lansingerland intensief samenwerkten aan de voorbereiding van onze campagne voor de Tweede Kamerverkiezingen op 22 november en er nieuws was over de stand van zaken met betrekking tot het Luchthavenbesluit voor Rotterdam The Hague Airport. Sonnie Biharie was ook druk met de voorbereiding van het Lichtjesfeest dat op 10 november voor de eerste keer in Lansingerland wordt gehouden. Meer hierover op pagina 14 van de Heraut van deze week.
Een leeg Metrostation Rodenrijs
ONTERECHTE POLITIEKE TEGENSLAG VOOR WETHOUDER SIMON FORTUYN
Afgelopen dinsdagavond stond de besluitvorming over het nieuwe parkeerbeleid op de agenda van de raadscommissie Ruimte. Het gaat om een uitwerking van de gemeentelijke Mobiliteitsvisie 2040 die in januari 2022, vlak voor de Gemeenteraadsverkiezingen, door de Raad werd vastgesteld. Hoe Valmir Xhemaili in het raadscommissiedebat zat dat vooraf ging aan de Raadsvergadering is hier te lezen. Zijn visie over hoe een moderne mobiliteitsaanpak er uit moet zien, is het herlezen zeker waard. Ze zijn nog super actueel.
Tot onze grote verrassing stelde fractievoorzitter Jan Jumelet (WIJ) aan het begin van het debat voor om de nota parkeerbeleid van de agenda af te voeren omdat de inhoud volgens hem niet in de lijn was met een aantal amendementen die door een meerderheid van de Raad in december 2022 waren aangenomen. Het gaat om de amendementen: schrappen van de mogelijkheid van betaald parkeren, ruimte houden voor de auto en niet aanpassen van de parkeernorm in woonwijken nabij stations en ZoRo-bus. Jumelet stelde het college voor de nota Parkeerbeleid terug te nemen en met een nieuwe versie te komen die recht doet aan de in meerderheid aangenomen amendementen. Die visie werd gedeeld door de woordvoerders van Leefbaar 3B, CDA en VVD.
Hun standpunten stonden haaks op de visie van de fracties van D66, GroenLinks, ChristenUnie en PvdA die -helaas- een minderheid in de Raad vormen en destijds tegen deze amendementen stemden. Voor Nanno Scheringa was het standpunt van WIJ, Leefbaar 3B, CDA en VVD een forse zeperd voor het college. “Wat de PvdA betreft omarmen wij de nieuwe nota Parkeerbeleid. Het is een prima verhaal dat toekomstbestendig is. De wereld draait door”. Ineke den Heijer (D66) gaf teleurgesteld aan dat deze partijen “vasthouden aan oude, gevestigde belangen. Het absolute primaat van de auto. Nu anderhalf jaar na besluitvorming over de Mobiliteitsvisie mag er best sprake zijn van voortschrijdend inzicht. De ontwikkelingen gaan nu snel”.
Wethouder Simon Fortuyn gaf aan dat het college de amendementen niet ongemotiveerd naast zich neer heeft gelegd. “Jammer dat het gevoel ontstaat dat de nota parkeerplaatsen wil schrappen. Hij wil graag het debat aan met de Raad over de interpretatie van de amendementen in een sterk gewijzigde maatschappelijke context. Zijn pleidooi mocht echter niet baten. De conservatieve meerderheid in de Raad wees de nieuwe Parkeernota terug naar de bestuurlijke tekentafel.
Het college en de coalitiepartijen kwamen beschadigd uit dit debat. Het is de hoge prijs voor een nauwelijks uitgewerkt coalitieakkoord en collegeprogramma en ook een groot gebrek aan bestuurskracht. Onze fractie is bang dat dit gebrek aan bestuurskracht ook de komende jaren gaat doorwerken. We leven in een nieuwe tijd met een gedateerde coalitie. Het verleden regeert. Dat is slecht voor de toekomst van onze gemeente.
Knipperlichten busbaan Wildersekade-Bonfut doen het eindelijk weer!
KNIP IN NOORDEINDSWEG NABIJ OOSTMEERLAAN EN PLANETENWEG BLIJFT
Ruim 10 jaar geleden was het plan om de knip in de Noordeindseweg te verwijderen een onderwerp dat de politieke gemoederen stevig bezig hield. Het was een belangrijk politiek thema in die dagen waarmee met name Leefbaar 3B en CDA politiek garen trachtten te spinnen. Bewoners van de omliggende straten in de Edelsteenwijk (Sterrenweg) die plotseling geconfronteerd werden met een forse verkeerstoename liepen te hoop en haalden zelfs de landelijke media. Destijds was de Naardermeerstraat er nog niet die inmiddels de verbinding vormt tussen de Wilgenlaan en de Oostmeerlaan. Bovendien was de nieuwe route naar het winkelcentrum van Berkel voor vele inwoners van Berkel en Rodenrijs, die al generaties lang gewend waren om via de Noordeindseweg naar het winkelcentrum te rijden, een, op zijn zachts gezegd, niet welkome nieuwigheid. Nu, ruim een decennium verder, is dit debat volledig weggeëbd. Wat onze fractie is er dus geen enkel beletsel meer om de dure investering voor de aanpassing van de rotonde Noordeindseweg, Planetenweg en Oostmeerlaan te schrappen. Dat scheelt onze gemeente jaarlijks 60.000 euro aan rente en aflossingen. Het collegevoorstel om dit te doen staat in de nieuwe gemeentebegroting 2024 op pagina 90. Wij zijn heel benieuwd hoe de fracties van Leefbaar 3B en CDA op dit collegevoorstel anno 2023 gaan reageren. De voortschrijdende tijd lost menig politiek dilemma op, zo blijkt ook nu weer.
Koeien in de Groenzoom nabij de Kleihoogt
UITEENLOPEND NIEUWS OVER ROTTERDAM THE HAGUE AIRPORT
In weekbericht 659 van februari van dit jaar berichtten wij over de resultaten van het raadsdebat over de gemeentelijke zienswijze op de notitie reikwijdte en detailniveau ten behoeve van de aanvraag van een nieuw Luchthavenbesluit. De resultaten van dit debat werden door onze fractie volledig gedeeld. Afgelopen week gaf het college een update over de stand van zaken met betrekking tot het Luchthavenbesluit in wording.
Het relaas van het college: Er is een advies van de commissie m.e.r. en een reactienota van het ministerie van I&W gekomen op de notitie over reikwijdte en detailniveau van RTHA.
De belangrijkste conclusies uit deze documenten zijn volgens het college: In de MER (milieueffectrapportage) worden twee extra alternatieven uitgewerkt waarin verbetering van de leefomgeving centraal staat. Er komt meer aandacht in de MER voor geluid, luchtkwaliteit, natuur en gezondheid. Een groot aantal van de opmerkingen uit de zienswijze die de gemeente Lansingerland heeft ingediend op de NRD van RTHA worden ook in de reactienota van het ministerie aangehaald en zullen terugkomen in de MER.
De verwachting is volgens het college dat de MER en het concept Luchthavenbesluit in maart 2024 worden gepubliceerd. Binnenkort informeert het college de raad met een raadsinformatiebrief nader over de stand van zaken en het proces richting het Luchthavenbesluit.
Oók deze week nam het bedrijf Conscious Aerospace een hangaar op Rotterdam The Hague Airport in gebruik. Het nog jonge bedrijf noemt dit een belangrijke stap in de verdere ontwikkeling van hun HAPSS: het zogenaamde Hydrogen Aircraft Propulsion and Storage System. Met dat systeem moeten in 2028 waterstofvluchten met meer dan 30 passagiers mogelijk zijn van Rotterdam naar Londen. “Wij gaan de uitdaging aan om een bestaand vliegtuig te voorzien van zero emissie-aandrijving. Met de technologie, samengebracht in HAPSS, kunnen we de overgang naar waterstof versnellen.” Conscious Aerospace is het grootste project onder het overheidsinitiatief Luchtvaart in Transitie. Met een financiering vanuit het Nationaal Groeifonds ontstond de mogelijkheid om het bedrijf op te richten en het HAPSS-systeem te ontwikkelen. Dat gebeurde door een samenwerking van meer dan tien bedrijven en kennisinstellingen uit zowel vliegtuigindustrie als de maritieme sector en de auto-industrie.
Tenslotte was er deze week nog het nieuws in het AD Rotterdam dat het pleidooi om Rotterdam Airport te sluiten niet langer een lokaal thema is. Wij citeren het AD Rotterdam: “GroenLinks-PvdA neemt de sluiting op in het verkiezingsprogramma voor de Tweede Kamerverkiezingen. De sluiting van Rotterdam Airport stond niet in het concept-verkiezingsprogramma van de partij, maar drie GroenLinks-leden dienden een amendement in. Dat werd omarmd door het partijbestuur en inmiddels ook door de leden: 87 procent stemde voor”. De krant constateert dat er “In de Rotterdamse raad toch nog altijd een ruime meerderheid voor behoud van ‘Zestienhoven is . Zo vinden de grootste fracties in de stad, Leefbaar Rotterdam en VVD, dat de luchthaven juist nog van grote waarde is voor de stad en regio. Dat vinden ook de meeste Rotterdammers, bleek vorig jaar nog uit een door de gemeente opgezette enquête: daarin zei 66 procent ‘ja’ op de vraag ‘Vindt u het belangrijk dat Rotterdam een eigen vliegveld heeft?’ Slechts 21 procent koos voor de optie: ‘Nee; mag dicht’, aldus het AD Rotterdam.
De zeer uiteenlopende berichtgeving deze week over de actuele ontwikkelingen rond RtHA laat goed zien welke maatschappelijke dilemma’s er over de toekomst van RtHA bestaan. Er zijn grote kansen op langere termijn maar ook zorgen op de korte termijn. Dat vraagt wat ons betreft om een secuur debat met zorgvuldige afwegingen en vooral niet te snelle conclusies.
Het oude NS station Rodenrijs, nu pannenkoeken-restaurant
Tot slot. Volgende week is het voor onze raad herfstreces. Dat betekent dat wij op vrijdag 20 oktober geen weekbericht zullen publiceren. Zo maken wij ook wat tijd om onze verkiezingscampagne samen met GroenLinks verder voor te bereiden- u hoort snel over onze plannen- en natuurlijk ook om ons verkiezingscongres van aanstaande zaterdag in Rotterdam-Ahoy te bezoeken. Onze hele fractie zal daar naar toegaan. Heb een goede week!
Woningen op nieuwe Hordijk terrein in Rodenrijs
Deze foto spreekt helemaal voor zich zelf!
En deze ook!