WEEKBERICHT PVDA LANSINGERLAND 18 T/M 24 FEBRUARI 2023

25 februari 2023

Dit is nummer 659 van de weekberichten van de PvdA-fractie in Lansingerland. In dit weekbericht staan wij stil bij de raadsvergadering van afgelopen donderdagavond. Wij dienden een amendement in op een door het college voorgestelde begrotingswijziging dat het helaas niet haalde. Onze fractie was mede-indiener van een amendement van de CDA-fractie voor de komst van een wijkbrandweerman. En die gaat er komen, in ieder geval voor een jaar! Zo komt er meer aandacht voor preventie en nazorg. Blij zijn wij met het gezamenlijke besluit van college en raad om 1 euro per inwoner beschikbaar te stellen voor de giro 555 hulpverlening aan de slachtoffers van de verschrikkelijke aardbeving in Oost-Turkije en Syrië. Nieuws deze week ook over de resultaten van de enquête die wij eind 2022 hielden onder onze sportverenigingen. Hoeveel last hebben zij van de fors gestegen energieprijzen? Dat valt gelukkig voorlopig mee. Natuurlijk staan we ook stil bij de aanstaande verkiezingen voor provinciale staten en de waterschappen. Mooi nieuws was dat onze fractievoorzitter Petra Verhoef in mei aan de slag gaat als de nieuwe directeur van het Nederlandse Voedingscentrum. Meer hierover leest u op de website van het Voedingscentrum.

Waghenaerdreef Bergschenhoek

RESULTATEN PVDA ONDERZOEK NAAR ENERGIEARMOEDE IN SPORT EN CULTUURSECTOR

Ruim een kwart van de amateursportclubs in Nederland overweegt de deuren komende winter deels of volledig te sluiten vanwege de torenhoge energiekosten. Dat meldde de nieuwszender RTL op donderdag 17 november 2022. Volgens RTL hield de stichting Register van Verenigingsbestuurders (RVVB) een enquête onder bestuurders van ruim 1200 amateursportverenigingen. Daaruit bleek dat 88 procent van de bestuurders zich zorgen maakt over de stijgende kosten door de energiecrisis en inflatie. De RVVB drong er op aan maatregelen te nemen en om bijvoorbeeld een noodfonds op te richten.

Tijdens het debat over de gemeentebegroting 2023 in november 2022 diende de PvdA-fractie samen met de CDA-fractie een motie in over de dreigende energiearmoede bij sportverenigingen en door de gemeente gesubsidieerde organisaties in Lansingerland. “Natuurlijk moet voorkomen worden dat sportverenigingen en andere organisaties in de problemen komen of leden noodgedwongen opzeggen door contributieverhoging. Maar het overzicht ontbreekt of er in de praktijk bij hen sprake is van energiearmoede. Daarom verzoeken wij het college om dit te inventariseren”, zei PvdA-fractievoorzitter Petra Verhoef toen. De motie vroeg het college om de Raad voor 1 januari 2023 een voorstel aan te bieden waarin een oplossing voor eventueel gesignaleerde knelpunten wordt gepresenteerd. De motie kreeg alleen steun van CDA en GroenLinks.

De PvdA-fractie benaderde vervolgens eind vorig jaar via een korte schriftelijke enquête alle sport- en cultuurorganisaties in Lansingerland met de vraag of zij last hebben van de forse stijging van de  energiekosten en hoe zij hier in de praktijk mee omgaan. Op deze enquête reageerden 10 sportverenigingen en 3 culturele instellingen. Binnensportverenigingen en culturele organisaties die gebruik maken van gemeentelijke accommodaties blijken in de praktijk weinig problemen te ondervinden omdat de raad besloten heeft de huurprijzen te bevriezen. Het risico ligt dus bij de gemeente. Bij de buitensportverenigingen ligt het beeld genuanceerder. Geen van de respondenten gaf aan door de hoge energiekosten op omvallen te staan. Gesproken wordt over “een forse aanslag  op onze begroting”, “extra kosten verwerken in onze contributies” en “gelukkig zijn wij in het verleden een vast tarief overeen gekomen”. Een aantal verenigingen stelt tijdens de afgelopen jaren fors geïnvesteerd te hebben in verduurzaming van hun accommodaties. “Daar hebben wij nu veel profijt van”, zegt een grote sportvereniging. Of deze dure tijden invloed hebben op het aantal leden is nog onduidelijk. Een enkele sportorganisatie meldt dit risico wel.

Over de resultaten van onze enquête heeft de PvdA fractie overleg gehad met sportwethouder Leon Hoek. Hij benadrukte dat sportclubs en culturele organisaties die toch in de knel dreigen te raken, met hem contact kunnen opnemen. Voorlopig had hij nog geen zorgelijke signalen ontvangen. “De lijnen tussen de verenigingen en mij zijn in de praktijk gelukkig kort, dus ik ga er vanuit dat zij mij snel weten te vinden”. De PvdA fractie is blij met deze uitgestoken hand van de verantwoordelijke wethouder en dankt de verenigingen die reageerden op de enquête van harte voor hun medewerking.

Leeuwenkuil Bergschenhoek

PVDA FRACTIE WIL AF VAN OVERBODIG GEBLEKEN RISICOPOTJE

In de programmabegroting 2023-2026 is een stelpost van € 1.2 miljoen euro opgenomen om het risico op te vangen dat Lansingerland mogelijk minder geld zou ontvangen uit het Gemeentefonds. Daar speelde destijds een herverdeling van geld tussen gemeenten en het college maakte zich zorgen dat Lansingerland minder geld zou gaan ontvangen. Een stelpost wordt opgenomen in een begroting wanneer de werkelijke kosten nog niet precies duidelijk zijn. Maar in de periode daarna zag het college dat de gemeente Lansingerland als zogenaamde “nadeelgemeente” door het rijk toch méér gecompenseerd werd dan vorig jaar werd voorzien. Het college gaf aan dat de septembercirculaire 2022 en de decembercirculaire 2022 definitieve duidelijkheid moest geven. Die kwam er gelukkig ook maar de stelpost van €1.2 miljoen bleef gewoon in de gemeente begroting staan. Dit geld werd vervolgens met steun van het college ingezet voor de dekking van het amendement “twee extra BOA’s” en de motie “Lokale preventieakkoord”. Overigens beide door ons gesteund, omdat we dit belangrijk vinden.

De PvdA-fractie stelt bij monde van Hamid Azzouzi vast dat deze stelpost inmiddels wordt gebruikt als dekking voor uitgaven die niet bij het oorspronkelijke doel (opvangen van een financieel risico) passen. Het is een soort ‘politiek portemonneetje’ geworden waarmee makkelijk dekking wordt gevonden voor ideeën die opkomen. Zo kijkt onze fractie er in ieder geval naar. Daardoor wordt de raad niet in staat gesteld om een integrale afweging te maken op basis van scherp afgebakende stelposten enerzijds en het begrotingssaldo anderzijds. De PvdA-fractie vindt dit een slechte zaak, omdat het niet past bij een toekomstbestendige begroting en een gezond financieel beleid. Daarom stelde de PvdA fractie afgelopen donderdag tijdens het raadsdebat over een begrotingswijziging voor om deze stelpost via een amendement over te hevelen naar het saldo van de begroting 2023-2026. CDA, GroenLinks en VVD waren mede-indiener van dit amendement. Daardoor daalt het geraamde tekort op de meerjarenbegroting voor de komende jaren.

Jammer genoeg haalde dit PvdA amendement geen meerderheid in de Raad. Het geld zou nodig zijn om andere klappen op te vangen, zoals de hoge energiekosten. Bij het debat over de Kadernota 2024 in juni van dit jaar zullen hier opnieuw scherp op zijn.

Park achter Smitshoek Bergschenhoek

EERSTE STAP OP WEG NAAR NIEUW LUCHTHAVENBESLUIT RTHA

In weekbericht 658 berichtten wij uitgebreid over onze kijk op de door RTHA uitgebrachte notitie ‘Reikwijdte en Detailniveau’. Deze notitie vormt de eerste stap op de lange weg naar de besluitvorming over een nieuw luchthavenbesluit voor RTHA. Wij vroegen in het kader van de op te stellen Milieu Effect Rapportage (MER) met name aandacht voor de mogelijke emissie van zeer zorgwekkende stoffen (ZZS) die nog steeds buiten het bestek van het opstellen van de MER vallen. Wij signaleerden tevens het grote probleem dat de gereedschapskist van het ministerie van IenW tot nu toe niet voldoende meetinstrumenten bevat om een toekomstig gezonde leefomgeving veilig te kunnen stellen. Het Rijk is nog bezig met allerlei onderzoek en als het goed is, komen de resultaten nog dit jaar beschikbaar.

Afgelopen donderdagavond (23 februari) gaf de raad een definitieve klap op de gezamenlijk opgestelde reactie van de raad naar de minister IenW op de notitie ‘Reikwijdte en Detailniveau’. De complete reactie is te vinden op de agenda van de gemeenteraad onder punt 9d.

Stilte op de Kruin Bergschenhoek

PVDA ZUID-HOLLAND STEUNT WONINGBOUW OP BLEIZO-WEST

De PvdA fractie in de provinciale staten van Zuid-Holland staat achter de bouw van betaalbare woningen op Bleizo-West. Dat blijkt uit een reactie die zij stuurden op vragen van RTV Lansingerland. Onze collega’s in het provinciebestuur geven aan dat “De PvdA Zuid-Holland zich op zich kan vinden in het bouwen van woningen op Bleizo-West, maar er moet dan eerst wel aan strikte voorwaarden voldaan worden en een alternatieve locatie worden gevonden voor wind en bedrijven. Als er een woonwijk komt zou de PvdA graag willen inzetten op minstens 40% sociale huur, het bouwen betaalbare koopwoningen tot €250.000, of middenhuurwoningen tot €1.000 per maand. Speciale aandacht moet er zijn voor de woonwensen van starters en ook van ouderen.  Ook de woningnood onder studenten, spoedzoekers, arbeidsmigranten en statushouders vraagt om een stevige inzet. De keuze voor woningbouw op Bleizo-West moet gebaseerd zijn op een stevige provinciale afweging ten opzichte van andere grote provinciale belangen zoals bedrijventerreinen en windenergie. Hiervoor is de gemeente Lansingerland samen met de gemeente Zoetermeer nu als eerste aan zet. Zij moeten aantonen dat er alternatieven zijn voor de ontwikkeling van bedrijventerreinen en windenergie op deze locatie. Financiële haalbaarheid en inzicht in de aanpak om de geluidsoverlast en uitstoot door de aanpalende A12 te reduceren zijn ook belangrijke voorwaarden”.

Ander nieuws over Bleizo-West is er ook. Op 22 februari jl. ontving de raad een wonderlijk bericht van het college over de beslaglegging door een ondernemer op de gronden in Bleizo-West. Daarin staat: “Op dinsdag 14 februari jl. werd het college geïnformeerd dat er in de voorgaande week conservatoir beslag is gelegd op de gronden van GR Bleizo door Adventure World Holding BV in verband met een schadeclaim van € 41.030.000,- op GR Bleizo, wegens het opzeggen van een intentieovereenkomst uit 2016. Adventure World zal deze schadeclaim binnen 4 weken nader moeten onderbouwen door middel van een nog uit te brengen dagvaarding. Feitelijk heeft het beslag tot gevolg dat Bleizo geen gronden kan vervreemden zolang dit beslag niet is doorgehaald. Het beslag is alleen gelegd op de gronden van Bleizo, waarvan de uitgifte reeds ‘on hold’ staat zolang de discussie met de provincie over het ontwikkelperspectief loopt. In 2021 heeft GR Bleizo de Intentieovereenkomst met Adventure World opgezegd, waarmee de ontwikkelaar van het indoor attractiepark niet kon instemmen. In 2022 heeft Adventure World een uitgebreid Woo verzoek gedaan bij GR Bleizo, de gemeente Lansingerland en de gemeente Zoetermeer en een substantiële hoeveelheid documenten ontvangen. In week 6 van 2023 is middels de brief over het beslag en de hiermee verbonden schadeclaim duidelijk geworden dat Adventure World daadwerkelijk wil gaan procederen. De GR Bleizo bestudeert momenteel de ontstane situatie en zal bij ontwikkelingen op het dossier het college informeren, waarna het college de raad zal informeren.”

We zijn heel benieuwd wat dit voor gevolgen gaat hebben en gaan dit nauwlettend volgen.

Bergschenhoek centrum

GA VOORAL STEMMEN OP WOENSDAG 15 MAART 2023

Op woensdag 15 maart 2023 kunnen we weer gaan stemmen. Natuurlijk ligt een stem op de PvdA zeer voor de hand maar voor wie die keuze nog niet helemaal zeker is, raadpleeg dan de stemhulpen die beschikbaar zijn. Samen met GroenLinks kunnen we dan de grootste fractie in de nieuwe Eerste Kamer  worden. Dat is een hele grote politieke uitdaging voor politiek links. Bovendien is goede samenwerking met de PvdA Zuid-Holland voor ons heel belangrijk. Denk bijvoorbeeld maar aan betaalbaar bouwen van duizenden huizen op Bleizo-West en de snelle verbetering van de N209 bij Bergschenhoek en Bergschenhoek. Die fietstunnel moet er nu eindelijk eens komen. Van groot belang is ook de ontwikkeling van groene en goed toegankelijke gebieden in en om Lansingerland. Voor schoon water willen de PvdA’ers in de beide Waterschappen hun nek blijven uitsteken. Op onze website staat veel informatie over deze voor onze gemeente o zo belangrijke verkiezingen op een rijtje: STEM PVDA BIJ PROVINCIALE STATEN EN WATERSCHAPSVERKIEZINGEN OP 15 MAART 2023 – PvdA Lansingerland

Stem op Anne Koning!

Start voorjaar bij Struisvaren Bergschenhoek

Tot slot. Volgende week is de raad met voorjaarsreces. Er staan dan geen politieke bijeenkomsten op de agenda. Mocht er belangrijk nieuws zijn dan verschijnt er volgende week zaterdag 4 maart toch een weekbericht. Zo niet dan verschijnt ons weekbericht 660 op zaterdag 11 maart. Heb een goede (vakantie)week!

Parkje bij Landmeterplein Bergschenhoek