WEEKBERICHT PVDA FRACTIE 8 T/M 14 JANUARI 2022

15 januari 2022

Dit is nummer 614 van de weekberichten van de PvdA-fractie in Lansingerland en het eerste weekbericht in 2022. Het was voor onze fractie een overvolle week met drie commissievergaderingen die in totaal liefst 14 uur duurden. Wij boekten stevige vorderingen in de aanpak van de N209-knelpunten en zijn erg blij met het aanstaande besluit om tijdelijke noodopvang te gaan bieden aan 50 asielzoekers. Goed ook dat een meerderheid in de raad het collegevoorstel steunt om actief te gaan participeren in het innovatieve Horti Science Park in Bleiswijk. De PvdA Lansingerland is volop bezig met de voorbereidingen voor onze verkiezingscampagne. In dit kader hadden wij in weekkrant de Heraut een interessante brievenwisseling met een inwoner van onze gemeente die zich afvraagt of de PvdA er écht wel voor iedereen is. Ons antwoord is een volmondig “ja”. Het Masterplan om 700 huizen te gaan bouwen in Bleiswijk leverde een lang debat op.

Woningrenovatie Berkel centrum

DANKZIJ PVDA EINDELIJK INTEGRALE AANPAK VAN N209 KNELPUNTEN

Er komt eindelijk een integrale aanpak van de vele knelpunten die de N209 veroorzaakt. Dat was de conclusie van een lang debat in de commissie Ruimte over een bespreekstuk dat de PvdA op de agenda zette. Onze fractie besteedt al sinds begin 2019 vrijwel wekelijks aandacht aan deze drukke weg die Lansingerland in twee delen scheidt. Sindsdien werden de problemen steeds groter. Met de komst van de A16 Rotterdam in zicht, de recente bouw van vele distributiecentra op de kop van de N209 bij de A12 en de nieuwbouw van woningen op Wolfsend in Bergschenhoek en ook langs de Merenweg en Heulslootweg in Bleiswijk zal de druk op deze weg alleen maar gaan toenemen.

Sinds medio november 2021, het moment dat wij ons bespreekstuk in ons weekbericht 607 publiceerden, is er het nodige gebeurd. Ons bespreekstuk heeft duidelijk als bestuurlijke katalysator gewerkt. Onze fractie had in diezelfde maand overleg met het PvdA Statenlid Willem Minderhout die samen met veel andere fracties schriftelijke vragen stelde aan Gedeputeerde Staten over de aanpak van de geconstateerde knelpunten en over de noodzaak van een veel planmatiger aanpak dan nu het geval is. Ook kregen wij op 10 december 2021 antwoord op onze schriftelijke vragen aan het college waaruit bleek dat er nog steeds geen structurele samenwerking tussen de provincie Zuid-Holland en de gemeente Lansingerland bestaat als het gaat om de oplossingen van de vele N 209-knelpunten.

Wij zijn erg verbaasd dat wethouder Simon Fortuyn, die de N209 al 8 jaar in zijn portefeuille heeft, er tot op dat moment nog niet in geslaagd was om met de provincie stevige afspraken te maken over een gestructureerde aanpak van de N209-knelpunten. De lijst met pijnpunten liegt er immers niet om. En dit is al vele jaren het geval. Fortuyn ontpopte zich in de praktijk als wethouder van Té Langdurige Projecten.

Maar er gloort licht aan de horizon. Op 21 januari 2022 brengt de nieuwe Gedeputeerde Frederik Zevenbergen een digitaal werkbezoek aan de N209. Wethouder Simon Fortuyn spreekt de Gedeputeerde dan over de diverse ruimtelijke opgaven rond de provinciale weg: verkeersveiligheid, doorstroming, leefbaarheid en oversteekbaarheid. Het ligt voor de hand dat er dan ook gesproken wordt over een meer planmatige en gestructureerde aanpak van de problemen. Het bezoek van de Gedeputeerde is het logische gevolg van de schriftelijke vragen die ons Statenlid Willem Minderhout stelde. Dit zijn de Vragen en antwoorden – Staten Zuid-Holland dd. 21.12. 2021. Duidelijk is dat het provinciebestuur niet staat te trappelen om de maximum snelheid terug te brengen maar dat zij de knelpunten zeker onderkent.

Wat de PvdA betreft wordt er ook onderzoek gedaan naar de toekomstige status van de N209. Moet deze eigenlijk wel een provinciale weg blijven of ligt de status van een binnengemeentelijke ontsluitingsweg meer voor de hand? De N209 is nu een open verkeersriool die  een forse barrière vormt tussen Bleiswijk en de rest van Lansingerland en die de verdere ontwikkeling van deze kern en ook van het Rottemeren gebied blokkeert. Bovendien biedt een afgeslankte N209 mooie kansen voor de stedenbouwkundige ontwikkeling voor het nu nog desolate gebied langs deze weg.

Alle fracties deelden onze oproep om een integrale aanpak van de problemen die de N209 veroorzaakt. Jammer genoeg wordt ons voorstel om de status van de N209 te wijzigen in een binnengemeentelijke weg in beheer van de gemeente Lansingerland door de meeste fracties niet gedeeld. Ook wethouder Fortuyn wuift dit, overigens zonder onderbouwing, weg. Vele fracties voelen wel voor het terugbrengen van de maximumsnelheid tot bijvoorbeeld 60 km zolang de geluidschermen nog niet zijn aangebracht. Ook wij pleiten daarvoor. Wethouder Fortuyn vindt dat de integrale aanpak van de N209 een provinciale aangelegenheid is. Hij ziet geen noodzaak om de gemeentelijke inbreng op dezelfde manier te organiseren. “Het is hun weg, niet de onze”. De PvdA fractie vindt dit geen goed plan gezien de grote belangen die er voor onze gemeente op het spel staan. Onze fractie is heel benieuwd naar de resultaten van het digitale werkbezoek van de Gedeputeerde op 21 januari. Natuurlijk hebben wij hierover ook vervolgoverleg met Willem Minderhout. We blijven als een bok op de haverkist zitten. Wordt vervolgd!

Ommoordseveld langs de Rotte

RAAD STEMT IN MET NOODOPVANG 50 ASIELZOEKERS IN LANSINGERLAND

De raadscommissie Algemeen Bestuur ging afgelopen woensdagavond in meerderheid akkoord met de komst van een tijdelijke noodopvang voor 50 asielzoekers. Ook nu de rechtsgrond onder de formele aanwijzing van voormalig staatssecretaris Ankie Broers-Knol is weggevallen, vindt de meerderheid van de raad dat onze gemeente om humanitaire redenen deze noodopvang moet toestaan.

Tijdens het commissie debat citeerde Petra Verhoef het standpunt van ons Tweede Kamerlid Kati Piri: “In december werden gemeenten voor een voldongen feit gesteld. Het Kabinet dwong hen in allerijl opvanglocaties te openen zonder, na nu blijkt, enige wettelijke bevoegdheid. Lokale bestuurders werden door VVD staatsecretaris Ankie Broekers-Knol voor de gek gehouden. Deze fikse knauw in het vertrouwen tussen landelijk bestuur en lokale politiek komt bovenop bestaand wanbeleid. Het Kabinet heeft de laatste jaren telkens weer opvanglocaties gesloten, om daarna weer overvallen te worden als er meer mensen asiel aanvragen. Nalatig en onbetrouwbaar dus. Ook in het nieuwe regeerakkoord staat dat regering de gemeenten kan dwingen opvanglocaties te openen. Het Kabinet zal hier snel tekst en uitleg over moeten geven. Want juist bij het bieden van humane opvang van vluchtelingen is goede samenwerking met de lokale politiek van groot belang”.

Haar verhaal onderschrijven wij volledig. Aan de nieuwe staatssecretaris Eric van der Burg (ook VVD) de schone taak om het geschonden vertrouwen te herstellen. Hij heeft in het recente verleden een warm hart voor het lot van vluchtelingen getoond en hij was een goede en ook sociaal voelende wethouder in Amsterdam. Dat biedt hoop!

Voor de PvdA Lansingerland staat voorop dat de asielzoekers die nu in de knel zitten niet de dupe mogen worden van het falen van staatsecretaris Broekers-Knol. Wat ons betreft kunnen de wooncontainers gewoon geplaatst worden. Wij vinden dat we solidair moeten zijn met onze buurgemeenten die ook voor noodopvang zorgen. Doen wij het niet dan draaien zij voor onze weigering op. “Lansingerland kent een goede traditie als het gaat om de opvang en huisvesting van vluchtelingen. Denk bijvoorbeeld maar aan de hartverwarmende noodopvang van 80 Syriërs eind 2015. Liefst 200 vrijwilligers zetten zich toen in. Humanitas Lansingerland kent anno 2022 een grote groep vrijwilligers die zorgen voor de begeleiding van asielgerechtigden in het kader van de nieuwe Inburgeringswet. Met een voormalige vluchteling in onze eigen fractie is deze thematiek voor ons altijd dichtbij. Wij blijven daarom van harte de aanpak van onze burgemeester en die van Rotterdam steunen”, aldus Petra Verhoef tijdens het debat.

Komende week wordt duidelijk welk bestuurlijk orgaan bevoegd is om de vergunning af te geven: de burgemeester, het college of de gemeenteraad. Feit is het dat het om een noodsituatie gaat waardoor de normale regels voor burgerparticipatie en inspraak niet toegepast kunnen worden. Burgemeester Pieter van de Stadt benadrukte dat de noodopvang voor 4 maanden geldt. Het toezicht is in handen van het COA. Met de aanpalende MBO school is al contact gelegd. Die zien mooie samenwerkingsvormen. Ook meldden zich al direct vrijwilligers die graag een handje willen helpen. De fracties van Leefbaar 3B en VVD gingen in eerste instantie met een gestrekt been het debat in maar bonden snel in na het strakke en heldere verhaal van de burgemeester die en passant ook nog meldde dat er 150 flexwoningen gebouwd zullen gaan worden voor woningzoekenden die met spoed een huis zoeken. “Los van het zorgen van kortdurende noodopvang voor 50 asielzoekers gaan wij de komende jaren in Lansingerland 11.000 woningen bouwen om de grote woningnood te bestrijden”, zo sprak de burgemeester.

Hoge Bergsebos uitzichttoren

DE PVDA IS ER VOOR IEDEREEN (?)

Weekkrant De Heraut publiceerde in haar editie van 5 januari de volgende ingezonden brief van P. van den Berg uit. Berkel en Rodenrijs.  Graag reageer ik op het interview met mevrouw Petra Verhoef in de Heraut van 15 december jl. Ik moet zeggen dat ik heel blij ben met de interviews en artikelen van de heer Freek Zijlstra. Ze zijn, behalve objectief, altijd zeer verhelderend. In genoemd interview houdt mevrouw Verhoef een enthousiast pleidooi voor woningbouw en geeft daarbij aan dat “wij moeten focussen op een gemengde samenleving qua opleiding, leeftijd en maatschappelijke achtergrond.” Zij vindt het dan ook totaal geen probleem om hiervoor de gehele Noordpolder te bebouwen en hier geen hoogwaardige tuinbouw (conform bestemmingsplan) te realiseren. Beetje vreemd is wel, dat zij verderop meldt dat inwoners “moeten voelen dat ze in een mooie, bijzondere en belangrijke gemeente voor onder meer de tuinbouw (?) wonen”.

In het nieuwe PvdA-verkiezingsprogramma wordt onder het kopje ‘We gaan meer bouwen voor iedereen’ de Noordpolder als bouwlocatie niet genoemd. Het zal wel te naïef zijn om te denken dat de PvdA voor wat betreft bouwen in de Noordpolder tot inkeer is gekomen. Het ligt meer voor de hand, dat gezien alle commotie rondom de Driehoek, de Noordpolder in het kader van de komende gemeenteraadsverkiezingen voor het gemak maar even is ‘vergeten’. Wel genoemd wordt Bleizo-West, waar 6000 woningen moeten komen. Dit is in tegenspraak met het PvdA-weekbericht van 27 november jl. waarin wordt gemeld dat de Provincie feitelijk aangeeft dat Bleizo-West als woonwijk onbespreekbaar is tenzij Zoetermeer en Lansingerland een oplossing vinden voor de door Zuid-Holland geformuleerde vraag- en knelpunten. Wellicht dat haar voorliefde voor bouwen, bouwen en nog eens bouwen te maken heeft met de ambitie van mevrouw Verhoef om wethouder te worden met alleen wonen in de portefeuille? Maar wie houdt haar dan in toom vanuit het ruimtelijke ordeningsperspectief, want daarover spreekt ze met geen woord. Inwoners die echt hart hebben voor een groene en vooral leefbare woonomgeving, met andere woorden, die niets zien in een woonplaats die kraak noch smaak heeft (geen dorp, maar zeker ook geen stad is) waar elk open of groen stukje grond wordt volgeplempt met woningen (natuurlijk met behoud van het dorpse karakter?), weten dankzij dit interview op wie ze zeker niet moeten stemmen. Lansingerland met ca. 90.000 inwoners, hoe verzin je het?!, zo eindigt de brief van P. van den Berg.

Ooievaarsnest bij de Ooievaar in Berkelse Vogelwijk

Onder de kop “PvdA is er voor iedereen”, reageerde Petra Verhoef in de Heraut van deze week: In De Heraut van 5 januari vraagt P. van den Berg uit Berkel en Rodenrijs zich af of de PvdA er wel voor iedereen is. Briefschrijver baseert deze vraag op onze uitspraak dat het aantal inwoners in Lansingerland de komende jaren zal groeien naar 90.000. “Lansingerland met ca. 90.000 inwoners, hoe verzin je het?”. Zijn of haar conclusie is om daarom niet te gaan stemmen op de PvdA op 16 maart 2022.

Voor de PvdA is het een gegeven dat Lansingerland zeker nog 10.000 woningen gaat bouwen tot aan 2035. Het huidige college heeft dat zelf al beloofd in een brief aan de Provincie Zuid-Holland. De lokale en regionale woningnood maakt dit écht noodzakelijk. Met bijna 3000 woningen op Wilderszijde en hopelijk nog eens 6000 extra bij Bleizo-West kom je al een heel eind in de richting. Momenteel wonen er 63.000 mensen in onze gemeente. Met de extra woningen erbij komen we uit op 85.000 tot 90.000 inwoners. Een kwestie van tellen. De PvdA wil dat onze gemeente twee keer zo snel woningen gaat bouwen als nu het geval is. Minstens 60% van alle nieuwe huizen moet betaalbaar zijn voor mensen met een laag of middeninkomen. Wij maken ons sterk voor de bouw van 3000 sociale huurwoningen. Ongeveer drie van iedere vier nieuwe huizen moeten voor woningzoekenden uit Lansingerland bestemd zijn. Ook willen wij gaan “bouwen voor de buurt” zodat ouderen en jongeren in hun vertrouwde omgeving kunnen blijven wonen. Wij zien hiervoor prima kansen in de Berkelse Noordpolder, net als trouwens bij de Merenweg, Lijsterlaan en Langevaart in Bleiswijk en Wolfend in Bergschenhoek. De bouw van torenhoge kassen vlak tegenover de randen van Edelsteenwijk en de Sterrenweg in Berkel Noord ziet de PvdA niet zitten. Het huidige bestemmingsplan maakt dit nog wel mogelijk.

De briefschrijver ziet anders dan de PvdA de verdere groei van onze gemeente niet zitten. De groene en vooral leefbare woonomgeving staat op het spel: “Een woonplaats die kraak noch smaak heeft waar elk open of groen stukje grond wordt volgeplemd wordt met woningen”. Dit verhaal is van alle tijden. Al in de jaren ’70 van de vorige eeuw mopperden de bewoners van de toen kersverse Berkelse Componistenwijk bijvoorbeeld over de komst van de Edelsteenwijk. Ze raakten hun vrije uitzicht op Zoetermeer toen kwijt. In 2007 bij de start van de nieuwe gemeente Lansingerland telde onze gemeente 47.000 inwoners. In 2021 waren er al ruim 15.000 bijgekomen. Lansingerland is er sindsdien zeker niet minder groen of leefbaar op geworden. Lansingerland is en blijft voor velen een geliefde woonplek. Bij alle toekomstige uitbreidingsplannen staan groen en leefbaarheid ook voor de PvdA voorop. Net als trouwens onze strijd tegen de woningnood die ook vele van onze inwoners momenteel keihard treft. Ook voor hen wil de PvdA er zijn!, aldus Petra Verhoef.

De PvdA Lansingerland is heel benieuwd naar de voortzetting van dit debat. Feit is dat de PvdA ontdekt is als partij die echt de woningnood wil bestrijden en daar openlijk consequenties aan verbindt. Helder is dat de bouw van liefst 11.000 woningen voor velen die zitten de springen om een huis een verlossing zal betekenen maar dat er natuurlijk ook vele inwoners zullen zijn voor wie deze groei echt niet hoeft. Die zijn beducht voor meer verkeer in hun buurt en zijn bang om hun vertrouwde uitzicht en ook rust in hun buurt te gaan verliezen. Het nieuwe gemeentebestuur heeft de uitdrukkelijke opdracht om zorgvuldig met hun belangen om te gaan. Veel praten, oprechte belangstelling tonen en samen naar oplossingen zoeken, luidt ons parool. Nu rennen inwoners nog te veel achter de feiten aan en dan sta je als gemeentebestuur al direct met 3-0 achter. Petra Verhoef vertelde op vrijdag 7 januari bij RTV Lansingerland over ons verkiezingsprogramma. Het interview is te vinden in: Het Magazine – RTV Lansingerland  Klik de uitzending van 7 maart 18.00 uur aan en scroll vervolgens naar 17.15 minuten.

Hoge Bergsebos

PVDA GAAT AKKOORD MET NIEUWE MOBILITEITSVISIE

“Een nieuwe kijk op de mobiliteit in en om onze gemeente voor de periode 2022-2040 is hard nodig. De PvdA fractie is daarom blij dat de Mobiliteitsvisie 2040 nu voorligt voor besluitvorming. De nieuwe Mobiliteitsvisie laat de hoofdlijnen van beleid zien en schetst de abstracte kaders en doorkijkjes voor de nieuwe tijd. Uitvoeringsplannen moeten voor de invulling gaan zorgen”. Dit was de conclusie van Valmir Xhemaili die afgelopen dinsdag in de commissie Ruimte onze woordvoerder was over dit raadsvoorstel.

Het vorige Mobiliteitsplan liep over de periode 2009-2020. Volgens het college zijn de in dit plan genoemde doelen en maatregelen grotendeels gerealiseerd. Het woord ‘grotendeels’ is goed gekozen. Zo is de legendarische knip in de Noordeindseweg, ter hoogte van de Planetenweg, er gelukkig nog steeds en lijkt die nog wel even te blijven. De terugkomst van de bushalte Bonfut moet ook nog worden gerealiseerd.

Als het om mobiliteit gaat zijn er revolutionaire ontwikkelingen gaande die tot een totaal ander mobiliteitsbeeld zullen gaan leiden. In 2040 zal de uitstoot van CO2, stikstof- en fijnstofuitstoot veel minder zijn en is het verkeerslawaai aanzienlijk geringer dan nu het geval is. Vergaande digitalisering van de besturing van auto’s verbetert stap voor stap de verkeersveiligheid en maakt het mogelijk om met veel meer auto’s tegelijk op een weggedeelte te rijden. Misschien verdwijnt de auto voor de voordeur en regelen we auto’s on digital demand. Dat scheelt nogal wat met het parkeren in de wijken. Woon-werkverkeer wordt anders van intensiteit dan voor corona. De PvdA verwacht dat dit blijvend zal zijn. In onze Metropoolregio verschuift de hegemonie van de auto naar de fiets. Vervoer zal sterk individueel en vraaggericht worden.

Bij de inrichting van de openbare ruimte stond de ruimte voor de auto steeds centraal. Dit gaat ingrijpend veranderen. Het voorstel om tot een gebiedsgerichte prioriteitsladder te komen wordt door ons van harte onderschreven. Net als het idee om het aantal parkeerplekken in een wijk afhankelijk te maken van de afstand tot de dichtstbijzijnde halte van hoogwaardig openbaar vervoer. De Mobiliteitsvisie geeft terecht aan dat “de afstanden tot OV-haltes groot tot zeer groot zijn”. Dat moet dus beter: de legendarische bushalte Bonfut die nu vlak naast de nieuwe wijken Rodenrijse Velden en de nieuwe wijk “Buyten” op Wilderszijde ligt, moet snel in ere worden hersteld. Ook moeten er bushaltes langs de Laan van Mathenesse in Bleiswijk komen. Alle winkelcentra en OV-stations moeten bewaakte fietsenstallingen krijgen.

Alleen het hoogwaardig openbaar vervoer heeft toekomst als het om een aanbodgericht vervoersysteem gaat. De visie zegt dat het fijnmazige, aanbodgerichte OV met een lage frequentie geen toekomst meer heeft. De invulling via openbaar vervoer op maat vraagt heel veel aandacht. Juist de groep voor wie deze vorm van vervoer van groot belang is (ouderen, mensen met een beperking) mag niet tussen de wal en het schip terecht komen.

Valmir benadrukte dat de PvdA fractie de volgende concrete ontwikkelingen ziet als gevolg van de Mobiliteitsvisie:

• Herbezinning op toekomst N209. Zie hiervoor in dit weekbericht.
  • Bewaakte fietsenstallingen bij alle OV-stations en grote winkelcentra.
  • Maximum snelheid in bebouwde kom wordt standaard 30 km, 50 kilometer wordt uitzondering.
  • Er komen fietstunnels bij de Boterdorpseweg, Klapwijkseweg en N209.
  • Zoro-buslijn wordt vertramd en via RTHA doorgetrokken naar Schiedam station. Er komt ook een HOV-verbinding via nieuwe A16 naar intercity station Alexander.
  • Gratis OV voor ouderen en jongeren tot 12 jaar wordt regionaal gemeengoed.
  • Parkeren in de drie winkelcentra vindt standaard plaats in parkeergarages. Er komt een parkeergarage bij het winkelcentrum nabij de Hergerborch locatie. Het huidige parkeerterrein wordt groen en gaat aansluiten op AMG Schmidtpark.
  • De legendarische bushalte Bonfut wordt in ere hersteld. In de raad van 27 januari zullen we hierover een motie indienen. Tijdens de commissievergadering gaf wethouder Simon Fortuyn aan dat hij de terugkeer van deze halte niet voor 2035 voorziet. Dan moet de sneltram tussen station Rodenrijs en station Lansingerland-Zoetermeer gaan rijden. Wat ons betreft wordt dit 2024 wanneer de nieuwe wijken Rodenrijsevelden en Buyten op Wilderszijde klaar zijn.

Langs de Rotte

OOK IN BLEISWIJK MINSTENS 60% SOCIAAL EN BEREIKBAAR BOUWEN

De PvdA stemt op hoofdlijnen in met het Masterplan om in Bleiswijk 900 woningen te gaan bouwen. Wat de PvdA betreft is het van het grootste belang om al in 2023 aan de slag te gaan. Ook gezien de grote groep ouderen en starters die om een huis zitten te springen. Wat opvalt, is de moeizame communicatie als het om binnengemeentelijke nieuwbouw en renovatie gaat. Dat is ook hier weer het geval. Vaak gaat het om verkeerstechnische zaken. Denk maar aan de Driehoek Noordpolder, Vogelwijk Berkel, nieuwbouw De Wildert in Berkel centrum en nu ook de Merenwijk/Lijsterlaan in Bleiswijk. Omwonenden van deze locaties voelen zich in de regel niet serieus genomen wanneer zij met alternatieven komen. Zij hebben het gevoel dat deze gemeente door verkeersmodelleurs worden bestuurd in plaats van een college dat alle belangen zorgvuldig afweegt.

Onze woordvoerder Petra Verhoef gaf als enige fractie aan voor minstens 60% sociaal en betaalbaar te willen gaan bouwen in tegenstelling tot college dat voor 50% gaat. “Wij willen 30% sociaal gaan bouwen en 30% betaalbaar en bereikbaar. Het college kiest voor 50% waarvan 25% sociaal. We zullen dan ook een amendement of motie indienen”. Saillant is dat in de Nota van Uitgangspunten in december 2020 er nog sprake was van 40-50% betaalbaar bouwen. Onze fractie diende toen een amendement in om er “minimaal 50% betaalbaar waarvan de helft sociaal” van te maken. Wij stonden toen helemaal alleen. Wethouder en andere fracties verweten ons “voor de troepen uit te lopen” en wij zagen ons genoodzaakt het amendement niet in stemming te brengen. Nu werd de 50% betaalbaar waarvan 25% sociaal zonder morren door alle fracties geaccepteerd. Reden te meer voor ons om er nu een schepje bovenop te doen naar 60% betaalbaar.

De PvdA is zoals bekend een groot voorstander van “bouwen voor de buurt”. In Bleiswijk is er een grote behoefte aan gelijkvloerse woningen voor ouderen en voor starters uit Bleiswijk zelf. Als deze huishoudens doorstromen dan komen er ook woningen vrij voor meerpersoonshuishoudens uit Bleiswijk zelf en ook van elders. Bij de collectieve woonvormen mag de bouw van hofjeswoningen niet ontbreken. Het is goed dat er mooie initiatieven van inwoners zijn.

Juist om inwoners van Bleiswijk de kans te bieden om in hun eigen kern te blijven wonen, kiest het college er voor om de 900 te bouwen huizen stap voor stap te ontwikkelen. Gesproken wordt over een termijn van 10 jaar om goed op de lokale vraag te kunnen aansluiten. Deze aanpak biedt ook prima kansen om de door de omwonenden van de Merenweg/Lijsterlaan terecht gesignaleerde verkeersknelpunten stap voor stap en in goed overleg op te lossen. De grootste beren op de weg zijn echter de aansluitingen op de N209 bij de Hoekeindseweg en de Heulslootweg/Hoefweg. Die zijn volstrekt onvoldoende om de groei van het verkeer te gaan verwerken. Overleg met het provinciebestuur moet tot een oplossing gaan leiden. Zie hiervoor eerder in dit weekbericht.

De PvdA is er voorstander van dat de gemeente in ieder geval voor de eigen gronden een actief grondbeleid voert met grondprijzen die sociaal en betaalbaar bouwen bevorderen. Slechts een beperkt deel van Lange Vaart (35%) en Merenweg (25%) is nu in gemeentelijke handen. Bij de Lange Vaart is 50% in handen van particulieren en bij Merenweg 25%. Volgens het Masterplan staan die niet te popelen om grond te verkopen. Wethouder Van den Beukel meldde aan Petra Verhoef dat het college niet bevoegd is om actief grondbeleid te voeren, om grond aan te kopen en zelf te gaan ontwikkelen. Grondeigenaren mogen dus zelf met ontwikkelplannen komen.

Tijdens het commissiedebat bleek dat vele fracties vanwege het dorpse aanzicht langs de Heulslootweg niet hoger willen bouwen dan 3 bouwlagen en langs de Merenweg niet hoger dan 4. In het Masterplan worden 5 bouwlagen als reële optie gezien. Niet gek want die staan ook al in de nieuwe aanpalende wijk De Tuinen. Vorig jaar in december gaven we al in ons weekbericht aan dat bouw á la De Tuinen wat ons betreft prima is. Bij de Lange Vaart moet dit wel zorgvuldig worden overwogen omdat de dijk een historisch belangrijk landschappelijk monument is.

Wethouder Van den Beukel toonde zich afgelopen donderdag dan ook verrast en teleurgesteld over de eis van coalitiepartijen die 3 tot 4 bouwlagen eisen. Wij denken dat zij wel zullen gaan inbinden naar mate het plan verder vorm gaat krijgen. Nu is het nog even krasse taal in verkiezingstijd. Slechts 3 bouwlagen bouwen kan volgens Van den Beukel problemen met de grondexploitatie opleveren en ook vertragingen met zich brengen. Hij schatte in dat het totaal aantal woningen zal dalen van 900 naar 750. Dat levert €10 miljoen minder op en beperkt de kansen op een huis voor vele woningzoekende Bleiswijkers. De hoge prijs voor het behoud van het dorpse karakter. Voor de PvdA zijn 900 nieuwe woningen een harde eis.

Het college kiest voor een bebouwingsdichtheid van 25-30 woningen per hectare. De provincie in het nieuwe Omgevingsplan voor 30-45 woningen per hectare. Dit kan bestuurlijke wrijving gaan opleveren. Argument van het college is dat een lagere bebouwingsdichtheid beter aansluit bij het dorpsachtige karakter. Volgens het college is deze hogere provinciale norm inmiddels van de baan. Natuurlijk gaat onze fractie dit bij de provincie checken.

Hoogbouw in De Tuinen in Bleiswijk

Tot slot: In de komende week komen op dinsdagavond de lijsttrekkers bij elkaar om de verkiezingsperiode en proces van coalitievorming te bespreken. Woensdagavond is er een beeldvormende bijeenkomsten over het Meerjarig Investeringsplan (MIP 2022-2025). En op donderdag wordt de laatste hand aan het KiesKompas gelegd.

Wij zijn klaar met de voorbereiding van onze flitsende campagne voor de gemeenteraadsverkiezingen van 16 maart 2022. Ons programma en onze kieslijst staan op https://lansingerland.pvda.nl/themas/

Noteer alvast maandag 7 februari 2022 om 20 uur in partycentrum ’t Manneke in uw agenda. Dan is de flitsende aftrap van onze campagne. Over het programma binnenkort meer. We hopen van harte dat COVID dan geen roet meer in het eten gooit!

Berkelse Vogelbuurt na opknapbeurt

Nieuwe geluidsschermen langs HSL-bak