9 maart 2014

PVDA FRACTIE AAN HET WERK: WEEKENDVERSLAG 9 – 10 MAART 2014

Dit  weekverslag 8A, aflevering 301A sinds begin 2007, betreft een aanvulling op ons weekverslag dat zoals gebruikelijk afgelopen vrijdag verscheen. Dat is nodig omdat er dit weekend een paar actuele ontwikkelingen zijn die wij de lezers niet willen onthouden.

Het gaat om een werkbezoek van minister Ploumen van Internationale Handel & Ontwikkelingssamenwerking en om raadsvragen die de PvdA fracties van Rotterdam en Lansingerland indienden over het verhogen van de frequentie van Metrolijn E in de spitsuren en over de wens om in de weekenden ook in de nacht te gaan rijden.

MINISTER LILIANNE PLOUMEN BEZOEKT PVDA LANSINGERLAND

TUINBOUWTOPLOCATIE IS BANENMOTOR

Lilianne Ploumen, minister voor Internationale Handel en Ontwikkelingssamenwerking, brengt op uitnodiging van de PvdA Lansingerland op maandag, 17 maart 2014 een werkbezoek aan het tuinbouwgebied van de gemeente Lansingerland.

Voor de PvdA Lansingerland is dit een buitengewone kans om de minister kennis te laten maken met een van de modernste tuinbouwgebieden van Nederland. Lansingerland is een toplocatie voor de tuinbouw met o.m. veel grote, wereldwijd, opererende bedrijven en een onderzoeksinstituut van Wageningen Universiteit. Het is dé banenmotor van de gemeente en is van grote betekenis voor innovatie en duurzaamheid.

Ook voor de minister van Internationale Handel en Ontwikkelingssamenwerking is de tuinbouwsector heel belangrijk. Per jaar wordt voor ongeveer € 15 miljard aan groente, fruit, bloemen en planten geëxporteerd naar landen buiten Nederland. Veel tuinbouwondernemers hebben vestigingen in minder ontwikkelde landen buiten de EU opgezet en dragen daardoor bij aan de vermindering van de armoede, het bevorderen van de werkgelegenheid en het verbeteren van de voedselvoorziening in de wereld. In 2050 moeten in de wereld 9 miljard mensen worden gevoed. De Nederlandse tuinbouw kan daar een belangrijke rol in vervullen.

Minister Ploumen zal worden ontvangen door een delegatie van de PvdA Lansingerland bestaande uit o.m. Naushad Boedhoe(voorzitter), Gerard Bovens (fractievoorzitter/kandidaat raadslid), Ruud Braak (wethouder/kandidaat raadslid), Ingrid Tuinenburg (kandidaat raadslid), Astrid Oosenbrug (lid Tweede Kamer) en Raymond Tans(secretaris)

Op het programma staan bezoeken aan Anthura, de nummer één in de wereld op het gebied van de veredeling van Anthuriums en aan GreenQ, een internationaal toonaangevende tuinbouwkennis onderneming. Beide bedrijven zijn gevestigd in Bleiswijk.

Minister Ploumen van Buitenlandse Handel & Ontwikkelingssamenwerking

MEER METRO’S IN DE SPITS EN HET WEEKEND

De PvdA in Lansingerland, Rotterdam en in de Tweede Kamer maakt zich hard voor de metroreizigers tussen Rotterdam en Den Haag. ‘ In de ochtend- en avondspits zitten de metro’s overvol. Zitten is een uitzondering, staan in de drukte de regel’ aldus Gerard Bovens en Leo Bruijn. Daarnaast rijdt de metro in het weekend tot net na middernacht waardoor het voor bezoekers aan Rotterdam en Den Haag haasten is om na de bioscoop of theater nog de laatste metro te kunnen pakken. In Rotterdam en Lansingerland roept de PvdA het college op met de RET nieuwe afspraken te maken. Tevens is er een ‘open’ brief naar de directeur van de RET gestuurd. Duco Hoogland is er vol van overtuigd dat ook de RET de dienstverlening aan de reizigers wil verbeteren.

Randstadrail Metro E is van meet af aan een zeer groot succes. De frequentie van maandag t/m vrijdag is elke 10 minuten een Metro richting Den Haag Centraal of Rotterdam Centraal & Slinge.

Vooral in spitsuren is deze frequentie aan de krappe kant. Een hogere frequentie of meer voertuigen ligt dan voor de hand. Bekend is dat wanneer station Den Haag Centraal over een paar jaar over voldoende nieuwe opstelsporen beschikt om het Metro verkeer ook bij hogere frequentie dan op dit moment af te handelen en de RET over voldoende materieel en financiele middelen beschikt om tot een hogere frequentie over te gaan, pas verdere verbetering van het reizigersvervoer op deze belangrijke lijn kan gaan plaatsvinden. De PvdA heeft het gevoel dat dit langer duurt dan eerder is afgesproken en wil dat ze snel als mogelijk de frequentie dan wel capaciteit van de RandstadRail omhoog gaat.

De laatste Metro E treinen vertrekken op vrijdag en zaterdag al even na middernacht vanaf Rotterdam en Den Haag richting eindbestemming. Er is op deze lijnen nog geen nachtvervoer. Dat is jammer voor het uitgaanspubliek (jong en oud) die nog wat langer wil genieten van de uitgaansmogelijkheden die Den Haag en Rotterdam bieden en een metropool onwaardig. Nu is het  haasten om na een concert of bioscoopbezoek de laatste metro te halen. De PvdA wil in het weekend graag nachtvervoer op Metro E waarbij de laatste metro niet al rond middernacht maar pas om 02.30 uur vertrekt. Een frequentie van 2 x per uur in beide richtingen kan volstaan’

PvdA Lansingerland, 9 maart 2014

oostland 006