PVDA LANSINGERLAND FRACTIEVERSLAG OVER EERSTE HALF JAAR 2021

11 september 2021

Sinds vorig jaar publiceren we in januari en augustus een overzicht van wat de fractie van de PvdA Lansingerland tijdens het afgelopen halfjaar gedaan en bereikt heeft. Onze fractie, die bestaat uit fractievoorzitter en raadslid Petra Verhoef en de raadscommissieleden Valmir Xhemaili en Hamid Azzouzi, kiest voor een agenderende rol in de raad en een duidelijke invloed op de besluitvorming. Onze weekberichten zijn daarbij onmisbaar. Tijdens het eerste halfjaar van 2021 verschenen er 23 weekberichten met in totaal 91 artikelen. Op zaterdag 18 september 2021 verschijnt ons 600ste weekbericht in een aaneengesloten reeks sinds januari 2007.

Onze inzet is een sterk lokaal bestuur dat vertrouwen uitstraalt naar haar inwoners, oog heeft voor arm en rijk, voor huishoudens, maatschappelijke organisaties en bedrijven en voor jong en oud. Een bestuur dat zorgt voor voldoende betaalbare woningen en voor hulp aan hen die dat nodig hebben. Een bestuur dat bovendien een uitnodigende blik op de regio heeft, daarin duidelijke verantwoordelijkheden neemt en vol vertrouwen werkt aan een sociale en duurzame toekomst van onze gemeente.

De fractie: Valmir, Petra en Hamid

Covid drukte ook in 2021 een stevig stempel op onze gemeente. Sinds 12 maart 2020 zijn de raad en de raadscommissies niet meer fysiek bijeengeweest. Een uitzondering betrof de raadsbijeenkomst waarin besloten werd tot herbenoeming van burgemeester Pieter van de Stadt. De medische, sociale en economische gevolgen van Covid zullen ook in de tweede helft van 2021 en vrijwel zeker ook in 2022 veel aandacht blijven vragen. Wij vinden het belangrijk om nog dit najaar in raadsverband te bespreken waar wij als gemeente nu precies staan, wat de voornaamste knelpunten voor onze inwoners, maatschappelijke organisaties en bedrijven zijn en wat wij als gemeentebestuur hieraan kunnen doen. Covid mag geen routine worden. Wat onze fractie betreft gaat aan dit raadsdebat een brede beeldvormende bijeenkomst met inwoners, maatschappelijke organisaties en bedrijven vooraf. Hoe zien zij de toekomst en wat kan onze gemeente voor hen betekenen?

Dit verslag geeft een overzicht van de belangrijkste politieke ontwikkelingen in Lansingerland in het afgelopen half jaar. Onze fractie is blij met de duidelijke resultaten die de PvdA bereikte. Lansingerland heeft in een aantal belangrijke dossiers flinke stappen vooruit gezet. Tijdens de raadsvergaderingen werden in totaal 53 moties en amendementen ingediend. De PvdA-fractie was van liefst 15 amendementen en moties (bijna 30%) de eerste indiener. Zes van onze moties en amendementen behaalden een meerderheid in de raad. Een mooie score van 40%, zeker voor een oppositiefractie met maar één zetel.

Op 17 maart overleed onze partijgenoot Jef Dirker op 86-jarige leeftijd. Jef was samen met zijn echtgenote Ariane zeer actief in de Bleiswijkse en later de Lansingerlandse PvdA. Hij als wethouder in Bleiswijk en Ariane vele jaren als raadslid en ook als fractievoorzitter in deze gemeente. Zijn laatste officiële PvdA-functie was het lidmaatschap van onze kandidatencommissie voorafgaande aan de Gemeenteraadsverkiezingen van maart 2018. Wij zijn dankbaar voor zijn jarenlange steun en inzet voor onze partij.

Station Lansingerland Zoetermeer

MEER EN BETAALBAAR BOUWEN WAS TOPTHEMA IN 2021

Van alle onderwerpen die het afgelopen half jaar de revue passeerden, eisten meer bouwen en betaalbaar wonen veruit de meeste aandacht van onze fractie. En met succes. Eind juni kregen wij een unanieme raadsmeerderheid voor ons amendement om op Wilderszijde 10% in plaats van 5% zogenaamde bereikbare woningen te gaan bouwen. De lat ligt bovendien niet op 2600 nieuwe huizen maar stijgt naar 2700. Het absolute aantal sociale huurwoningen (25%) en betaalbare huur- en koopwoningen (15%) zal dan dus ook gaan stijgen. De helft van de op Wilderszijde te realiseren woningen wordt dus gebouwd in de categorieën sociaal, betaalbaar en ook bereikbaar. Voor Lansingerland een absolute doorbraak. Hiervoor was een gemeentelijke financiële bijdrage van €3-6 miljoen nodig om deze extra 5% bereikbare woningen te kunnen bouwen. Deze bijdrage werd nodig omdat Lansingerland helaas geen €11 miljoen via de woningbouwimpuls van het rijk zal ontvangen.

In 2030 moet Wilderszijde een mooie, groene wijk zijn met 2700 huizen en zo’n 7000 bewoners. Dan zal er ongetwijfeld ook weer een bushalte langs de ZoRo-busbaan verrijzen ter hoogte van de legendarische Bonfut. Belangrijk ook voor de nieuwe wijk Rodenrijsezoom. Met het besluit om 50% sociaal, betaalbaar en bereikbaar te gaan bouwen zet Lansingerland een nieuwe norm neer voor het bouwen op toekomstige locaties in Bergschenhoek, Berkel en Rodenrijs en Bleizo.

In maart ging de raad schoorvoetend mee met het voorstel van het college aan het provinciebestuur om het nieuwbouw-volume te verhogen van 7000 naar 11.000 woningen. Om dit te bereiken, zullen er ook ruim 4400 huizen gebouwd moeten worden bij station Bleizo. In feite ontstaat er dan daar een nieuwe kern. Het aantal inwoners van Lansingerland groeit door naar 85.000 tot 90.000 inwoners. Het college stelde wel de voorwaarde dat er rijksteun komt om de financiering rond te krijgen. Maar het begin is er en daar is onze fractie erg blij mee.

In november 2020 eiste het provinciebestuur van het college om te gaan voldoen aan “Meer evenwicht scenario”. Via dit scenario wil de provincie de grote verschillen die er in onze regio bestaan tussen gemeenten met veel en weinig sociale huurwoningen zo veel mogelijk gelijk trekken. Tot dat moment wilde het college niet meer dan 1050 sociale huurwoningen bouwen terwijl de provincie er 3262 eiste. Het college stribbelde aanvankelijk tegen. De huidige stand van zaken is dat mede dankzij onze inzet het college en het provinciebestuur steeds dichterbij elkaar komen. Uitgaande van 11.000 nieuwe woningen wil onze gemeente er 50% in de categorie sociaal, betaalbaar en bereikbaar gaan bouwen. Op basis van 25% sociaal bouwen kom je straks op ruim 2700 sociale huurwoningen extra in onze gemeente. Feit is dat mensen met een laag, modaal of middeninkomen nog steeds vrijwel kansloos zijn op onze woningmarkt. De gemiddelde wachttijd voor een sociale huurwoningen is 81 maanden.

Back to the future: Halte Bonfut

WOONVISIE 2021-2025 FORSE STAP VOORUIT

Een andere belangrijke ontwikkeling was de besluitvorming over de Woonvisie 2021-2025 in juli. Het motto is dat Lansingerland iedereen een plek wil kunnen bieden. Dit betekent dat er de komende jaren extra aandacht is voor de lage- en middeninkomens én senioren. Tijdens een eerder debat in maart 2021, toen de concept versie van de Woonvisie werd besproken, waren wij nog lang niet tevreden. De PvdA-fractie vond dat de prioriteiten niet scherp genoeg geformuleerd waren. Inmiddels is het tij volledig gekeerd. College en raad hebben inmiddels een aantal flinke stappen gezet in de richting die onze fractie al sinds de gemeenteraadsverkiezingen van maart 2018 bepleit. Volgens de Woonvisie is er tot 2040 behoefte aan 4160 eengezinswoningen en ruim 4170 gelijkvloerse woningen. De behoefte tot het jaar 2040 aan sociale huurwoningen is 2145, verdeeld in 770 eengezinswoningen en 1375 gelijkvloerse woningen. De 3262 extra sociale huurwoningen die in het kader van de regionale ‘Meer evenwicht’ aanpak gevraagd worden, komen zo dichterbij.

Tijdens de aanloop naar de bespreking van de Woonvisie en in het debat zelf was er veel aandacht voor de woningbehoefte en locatiekeuze van de woonwagenbewoners in Bergschenhoek. Voor hen moet er de komende jaren een stevige inhaalslag worden gemaakt. Valmir en Petra gingen in de zomervakantie nog bij hen langs. Wat onze fractie betreft, liggen er voor het aflopen van de huidige raadsperiode een aantal duidelijke afspraken.

Bij het afsluitende debat over de Woonvisie dienden wij een amendement in opdat het college scherper gaat sturen op de ontwikkeling van huisvesting van arbeidsmigranten.

De Woonvisie zegt: “Wij zien het huisvesten van arbeidsmigranten als belangrijk onderdeel van de economische opgaven en specifiek de Horti Science en logistieke sector. We treden hierbij faciliterend op, waarbij de markt het initiatief heeft”. Wij vinden niet dat college kan volstaan met een faciliterende aanpak als het om het bieden van kwalitatief goede en betaalbare woonruimte voor arbeidsmigranten gaat. ‘Faciliteren’ betekent ‘ondersteunen, behulpzaam zijn’. Hierbij ligt dus het initiatief altijd bij een derde partij, zoals een uitzendorganisatie of een projectontwikkelaar. Een te magere invulling van het ‘koploper willen zijn’, vindt de PvdA fractie. Gelet op het grote sociale en economische belang en de te verwachten grote groei van het aantal arbeidsmigranten in de komende 20 jaar ligt het voor de hand om als gemeente voor een regisserende rol te kiezen. Dan ben je pas écht koploper. Ons amendement dat de door het college beoogde faciliterende aanpak vervangt door een regisserende wijze van werken werd door een meerderheid van de raad aangenomen. Een zeer belangrijke stap vooruit.

De PvdA-fractie is blij dat het college nu écht aan de slag gaat om er voor zorgen dat er voldoende woonruimte voor arbeidsmigranten in Lansingerland gebouwd wordt. Met alleen maar faciliteren ben je er niet. Er moet voldoende grond beschikbaar zijn en de gemeente moet intensief gaan volgen hoe de vraag naar en het aanbod van huisvesting zich ontwikkelt. Zo nodig moet er in overleg met bedrijven en projectontwikkelaars bijgestuurd gaan worden. Het college moet ook in dit dossier als een bok op de haverkist gaan zitten. Natuurlijk zal onze fractie de nieuwe aanpak van het college intensief gaan volgen.

Aanleg A16 in Bergse Bos

Pekhuisbrug

PVDA-MOTIE OM GRONDPRIJZEN SOCIALE HUUR NIET TE VERHOGEN KRIJGT GEEN STEUN

In april dienden wij een motie in die het college oproept om de grondprijzen voor sociale huurwoningen tot en met 2024 te handhaven op het niveau van 2021 en om aansluitend in 2025 te onderzoeken of de grondprijzen verhoogd zouden moeten worden.

In maart 2021 heeft het college de Kaderbrief ‘Grondprijzen 2021 vastgesteld, met daarin een prijsverhoging van rond de 40% voor sociale huurwoningen ten opzichte van 2020. Hier bovenop heeft het college voor 2022 een extra verhoging aangekondigd, hetgeen zou leiden tot een prijsverhoging van bijna 60% ten opzichte van 2020. De verhoging van de grondprijs is, vergeleken met de prijs van 2020, een onverwacht grote stijging voor woningcorporatie 3B Wonen. 3B Wonen had gerekend met de grondprijzen van 2020 met hierop de jaarlijkse indexatie. Deze prijsverhoging betekent dat er voor het afgesproken aantal te bouwen sociale huurwoningen een kostenstijging van rond de €6 miljoen is te verwachten.

3B Wonen kan door deze verhoogde grondprijzen met dezelfde investeringsruimte minder woningen bouwen dan nu gepland is of moet op duurzaamheid, kwaliteit en betaalbaarheid van de woningen inleveren. Bovendien wordt deze prijsstijging ook voor een deel betaald door de huurders van 3B Wonen die financieel toch al weinig draagkracht hebben. De PvdA-fractie en andere oppositiepartijen verwachten dat deze prijsstijging averechts uitpakt op het verminderen van het tekort aan sociale huurwoningen in Lansingerland. Onze motie haalde het helaas niet. Voor een meerderheid van de raad moet ook voor de grondprijzen voor sociale huurwoningen een marktconforme aanpak gelden. Voor de PvdA biedt de markt voor deze groep woningzoekenden geen soelaas.

Sluisje bij Berkelse Zweth

COLLEGE EN COALITIE LANSINGERLAND BLUNDEREN BIJ BESLUITVORMING KADERNOTA 2022

Op 9 juli 2021, één dag nadat de gemeenteraad van Lansingerland besloten had om €2.5 miljoen om te gaan buigen om de meerjarenraming 2022-2025 sluitend te krijgen, berichtte de VNG dat zij een akkoord had bereikt met de minister van BZK en het IPO (koepel van provinciebesturen) over het structureel inzetten van de incidentele Rijksbijdrage die de gemeenten hebben ontvangen om hun tekorten bij de uitvoering van de Jeugdzorg af te dekken. Voor Lansingerland gaat het om ruim €4 miljoen. BZK, VNG en IPO spraken af dat de €1.3 miljard die dit jaar aan de gemeenten wordt uitgekeerd voor 75% als structurele uitkering in de meerjarenbegrotingen mag worden opgenomen. Dit betekent dat het financiële tekort dat voor Lansingerland dreigde, nu volledig is afgedekt.

Op donderdag 8 juli besloot een meerderheid van de raad, met alleen de stemmen van PvdA, WIJ Lansingerland en GroenLinks tegen, om de Kadernota 2022 vast te stellen met inbegrip van een ombuigingspakket (flinke bezuinigingen en belastingverhoging). De Lansingerlandse coalitiepartijen Leefbaar 3B, VVD, CDA en ChristenUnie wezen met steun van D66 een amendement af dat op initiatief van de PvdA fractie samen met WIJ Lansingerland was ingediend. Via dit amendement stelden wij voor om nu nog geen bezuinigingen in het meerjarenbeeld te verwerken maar over eventueel nodige bezuinigingen pas te besluiten bij de meerjarenbegroting die in november 2021 wordt vastgesteld. De PvdA-fractie wist dat de afspraken van BZK, VNG en IPO op 8 of op 9 juli openbaar zouden worden en stelde dit tijdens het debat over de Kadernota uitdrukkelijk aan de orde. Dit signaal werd echter door het college en door de meerderheid van de raad genegeerd.

De PvdA-fractie was boos over de gang van zaken. Fractievoorzitter Petra Verhoef: “Wij meldden bij monde van fractielid Hamid Azzouzi al een paar weken dat er een akkoord in de maak is. Dit signaal is noch door het college, noch door de coalitiepartijen opgepikt. Dit hadden zij toch ook kunnen weten? Fanatiek gingen zij door met  het plan om de OZB te verhogen en te bezuinigen op voorzieningen voor de kwetsbaarste inwoners. Het gaat om bezuinigingen op de zogenaamde Beleidsaccenten Sociaal Domein. Denk maar aan de bestrijding van eenzaamheid bij ouderen die op de tocht staat”.

De PvdA-fractie wil van het college weten hoe het kon gebeuren dat slechts één dag nadat er over de Kadernota een besluit is genomen, deze nota voor een groot deel de prullenbak in kan. Inwoners zijn ten onrechte bang gemaakt. Dit is een blunder van jewelste!”. Over deze gang van zaken dienden wij direct schriftelijke vragen in waarop het college pas op 31 augustus reageerde. Daaruit is overduidelijk dat het college blind heeft gevaren op mededelingen van de provincie. Raad en burgers worden pas bij de begroting (oktober) geïnformeerd en dan zal ook blijken in welke mate de richtinggevende ombuigingen uit de Kadernota 2022 nodig zijn om een structureel sluitende begroting in 2022 te realiseren. Dat hangt immers ook af van andere financiële ontwikkelingen. De PvdA-fractie had dus gelijk.

Bleiswijk centrum

Zilvergracht Berkel Westpolder

STEUN VOOR PVDA MOTIE OM RESULTATEN VAN SCHULDHULPVERLENING BETER TE METEN

Eind februari diende onze fractie een amendement in tijdens het afrondende debat over het nieuwe Plan Schuldhulpverlening. Wij stelden voor om de door het college voorgestelde doelstelling om het aantal inwoners met problematische schulden eind 2024 terug te brengen met 10% te verhogen tot 20%. Zo wordt eind 2024 het aantal inwoners met problematische schulden teruggebracht van 1200 naar 960, en niet maar naar de 1080 die het college wil bereiken.

Tot onze verbazing stonden wij tijdens het debat over dit amendement vrijwel alleen. De overige fracties vonden het door het college aangegeven ambitieniveau prima. In het kielzog van wethouder Van Tatenhove (ChristenUnie) gaven zij aan dat het doel van 10% vermindering van het aantal huishoudens met problematische schulden voor nu voldoende te vinden. Zij achtten 20% “niet realistisch” omdat de groep huishoudens met schulden in Lansingerland die een hoog inkomen hebben moeilijk in beeld te krijgen is.

Meer succes hadden wij met onze motie voor aanvullende criteria om de doeltreffendheid van het nieuwe Plan Schuldhulpverlening te kunnen meten. Wij dienden deze motie in omdat het Lansingerlandse Plan Schuldhulpverlening slechts één criterium bevat om de doeltreffendheid van het plan te kunnen meten (namelijk de daling in periode 2021-2024 van het aantal huishoudens met problematische schulden, gebaseerd op de cijfers van het CBS). Andere gemeenten hebben in hun eigen beleidsplan van de schuldhulpverlening een set aan criteria opgenomen om het resultaat van de genomen maatregelen goed te kunnen volgen en te kunnen bijstellen. Met het gebruik van deze criteria groeit de kans dat er een bredere groep van mensen met problematische schulden wordt bereikt. Dit is des temeer van belang nu te verwachten is dat in het post-coronatijdvak het aantal Lansingerlandse huishoudens met problematische schulden zal gaan groeien.

Winter op de Wildersekade

Kruising Rotte/A16

COLLEGE REAGEERT OP PVDA VRAGEN OVER TOESLAGENAFFAIRE

Begin mei stelden wij schriftelijke vragen aan het college over de mogelijke overname van schulden van gedupeerden in de toeslagenaffaire. In juni kregen wij de antwoorden. Wat daaruit blijkt, is dat ook in Lansingerland er, net als in Rotterdam, gedupeerden zijn die in een schuldentraject zitten. Maar het college kiest er niet voor om de zelfde lijn als in Rotterdam te gaan volgen: “Nee, wij kiezen niet voor de Rotterdamse aanpak. Rotterdam loopt hiermee vooruit op het proces en de landelijke uitwerking. Wij volgen de landelijke lijn, zoals ook door de VNG wordt. De berichtgeving hierover volgt zich snel op. Zo werd net bekend dat het kabinet alle private schulden van de gedupeerden wil overnemen. Een uniforme aanpak door alle gemeenten bevordert rechtsgelijkheid, zodat alle gedupeerde ouders over het hele land op dezelfde wijze worden geholpen. Daarnaast is het operationeel niet haalbaar voor de gemeente Lansingerland om de lijn van Rotterdam te volgen”.

Wij vroegen of het college inmiddels, bijvoorbeeld via het ingestelde speciale meldpunt, een volledig beeld heeft van het aantal huishoudens in Lansingerland dat slachtoffer is geworden van de toeslagenaffaire. College: “Ja, we hebben een beeld van de aantallen op basis van de gegevens van de Belastingdienst. Tot op heden hebben zich 19 inwoners bij ons meldpunt aangemeld.  De ernst van de problematiek varieert per inwoner. Voor de inwoners die zich meldden is een oplossing gevonden. Het gaat om brede ondersteuning op het terrein van huisvesting, schulden, inkomen, zorg en de opvoeding van kinderen. Dit is in lijn met de gemaakte afspraken tussen de VNG en de staatssecretaris. Ook voor de inwoners die zich nog gaan melden zetten wij in op een passende oplossing”.

Dat het college de lijn van de VNG zou volgen, was wel te voorspellen. Het college van Lansingerland voert nooit een eigen koers als het om het bestrijden van de gevolgen van landelijk beleid gaat. De antwoorden lijken er gelukkig wel op te wijzen dat het college serieus werk maakt van de ondersteuning van gedupeerden.

Vaccinatielocatie Boterdorpseweg Bergschenhoek

Voorjaar in Berkel Noordpolder

PVDA MOTIE WIL SOCIALERE UITGANGSPUNTEN VOOR VERORDENING SOCIAAL DOMEIN

De gemeente Lansingerland is verantwoordelijk voor de uitvoering van diverse wetten in het sociaal domein. Door middel van de Verordening Sociaal Domein worden deze wetten vertaald naar lokale regelgeving. Sinds 1 januari 2015 heeft onze gemeente één integrale verordening voor maatschappelijke ondersteuning, jeugdhulp en participatie.

Het college vindt dat hiermee zorg wordt gedragen voor een integrale aanpak die voorkomt dat er sprake is van een verkokerde uitvoering. Elk jaar wordt de verordening aan ontwikkelingen in wet- en regelgeving en ervaringen vanuit de uitvoering aangepast. Het college wil deze verordening in 2021 op de schop nemen. De PvdA fractie vindt dit op zich een goede zaak, mits er ook aandacht wordt gegeven aan nieuwe, meer socialere uitgangspunten voor het beleid.

Voor het college zijn versterken van de veerkracht en het dragen van eigen verantwoordelijkheid nog steeds de basis van het beleid. De verordening kent een stevig neo-liberaal karakter. Sturen op doelmatigheid en doeltreffendheid staan hierbij centraal. De overheid als bedrijf. Wat de PvdA fractie betreft is deze sterk ideologische keuze inmiddels gedateerd en aan vervanging toe. Het past bij een overheid die op afstand bestuurt en de verantwoordelijkheid voor de uitvoering in belangrijke mate legt bij de inwoners zélf en bij maatschappelijke organisaties. Hierdoor worden mensen in de knel niet allemaal bereikt of ontvangen zij geen zorg en ondersteuning op maat. Bovendien is succes in het leven geen eigen keuze en bestaat pech in het leven echt.

Tijdens de raadsvergadering van eind januari dienden wij dan ook een motie in waarin door ons gepleit wordt voor nieuwe uitgangspunten. Het college wordt gevraagd  om bij het opstellen van de nieuwe verordening sociaal domein in 2021 te kiezen voor de volgende uitgangspunten: vertrouwen van de gemeentelijke overheid in de burgers, humane, betrokken en betrouwbare gemeentelijke overheid, medemenselijkheid, rechtvaardigheid, billijkheid en maatwerk als basis voor de uitvoering van sociaal beleid, openheid over het gevoerde en te voeren beleid en duidelijk beleid ten aanzien van misbruik.

Alleen de fracties van GroenLinks en WIJ Lansingerland steunden onze motie. De andere fracties vonden dat deze uitgangspunten niet van toepassing zijn op de juridische tekst van de (nieuwe) verordening. Wat ons betreft een flauwekul argument. Juridische regels zijn immers altijd gebaseerd op maatschappelijke waarden.

Voormalig schooltje in buurtschap Rotte

NOG STEEDS NIET ALLE KINDEREN DIE IN ARMOEDE OPGROEIEN IN BEELD

Onze fractie maakt zich al jaren zorgen over het aantal kinderen dat in Lansingerland in armoede opgroeit. Deze groep is nog steeds niet helemaal in beeld. Het gemeentelijke programma “Elk kind een kans” moest voor een doorbraak zorgen. Het college gaf begin dit jaar aan dat het via de rapportages van partijen die een bijdrage leveren aan dit programma meer zicht kreeg op het aantal kinderen in armoede maar dat het effect van de extra inzet nog niet duidelijk is. De PvdA-fractie vindt deze conclusie teleurstellend. Nog steeds is niet duidelijk hoeveel kinderen er precies in Lansingerland in armoede opgroeien. En erger nog: om wie het gaat. Het college verbergt zich achter maatschappelijke organisaties als het om het verzamelen van gegevens gaat maar spant zich zelf nauwelijks in. Onze inschatting is dat het om 800-1000 kinderen gaat gelet op het percentage van 4.5% aan huishoudens dat in onze gemeente in armoede verkeert. Waarom het college niet veel meer bovenop dit vraagstuk zit is ons niet duidelijk. Is het  soms de ideologie van de overheid op afstand? De PvdA fractie wil al jaren meer actie zien, maar het komt nog steeds niet van de grond.

“Wat betekent het om als kind in Lansingerland in armoede op te groeien?” Dit verhaal publiceerde wij in 2018 maar heeft aan actualiteit nauwelijks aan kracht ingeboet: PvdA SERIE “WAT BETEKENT HET OM ALS KIND IN LANSINGERLAND IN ARMOEDE OP TE GROEIEN?” – PvdA Lansingerland

Afrondend debat van de leergang 2021

Hoge Bergse Bos

PVDA MOTIE OVER VRIJSTELLING GIFTEN TOT 1200 EURO PER JAAR IN DE BIJSTAND AANGENOMEN

De Tweede Kamer heeft op 25 februari 2021 een motie van de fracties ChristenUnie, SP, GroenLinks en PvdA, met alleen de stemmen van de VVD fractie tegen, aangenomen die de regering oproept om voor mensen in de bijstand een landelijke vrijstelling van giften (onder andere voor boodschappen) te realiseren tot 1200 euro per jaar. Het wachten is nu op de wetswijziging die het voornemen van de Tweede Kamer formaliseert. Sindsdien hebben vele gemeenten de beleidsregels wat betreft giften aan mensen in de bijstand hebben verruimd tot €1200 per jaar. Deze vrijstelling biedt de mensen in de bijstand nu al een extra financieel steuntje in de rug. Volgens ons heeft de gemeente Lansingerland voldoende beleidsruimte om de mogelijkheid van het doen van giften aan mensen in de bijstand te verruimen.

Tijdens de raadsvergadering van juni 2021 diende de PvdA-fractie een motie in waarin het college opgeroepen werd om, in afwachting van de landelijke regeling, bijstandsgerechtigden in Lansingerland reeds nu de mogelijkheid te bieden tot een vrijstelling van giften tot €1200 per jaar. Onze motie werd mede ingediend door de fracties van GroenLinks, WIJ Lansingerland en ChristenUnie. Na een bevlogen debat ging de raad, met alleen de stem van de VVD fractie tegen, akkoord met onze motie. Het college heeft nu de opdracht om de beleidsregels met betrekking tot het ontvangen van giften door mensen in de bijstand bij te stellen in lijn met de motie.

Wij zijn hier ontzettend blij mee. Deze ontwikkeling vormt de opmaat voor een grondige herziening van de Participatiewet waarin mensen écht centraal komen te staan en vernederende regels geschrapt gaan worden. Natuurlijk zullen wij controleren of het college de beleidsregels daadwerkelijk heeft aangepast.

Regenboogoversteek Berkel Centrum

NOG STEEDS GEEN PLAN VAN AANPAK REGENBOOGGEMEENTE

De gemeente Lansingerland sloot zich in eind 2020 aan bij de toen nog 75 Nederlandse Regenbooggemeenten. De gemeenteraad schaarde zich bijna raadsbreed achter een door de PvdA-fractie motie die hiertoe opriep. Het college beloofde een voorstel doen over een concreet plan van aanpak in onze gemeente. Nu, ruim een half jaar verder, is dit plan van aanpak nog steeds niet verschenen. Onze fractie gaat daar nu maar eens achteraan.

Regenbooggemeente is de gemeente die zich inzet voor de acceptatie van lesbische vrouwen, homoseksuele mannen, biseksuele, transgender en intersekse personen (LHBTI’s). Lansingerland laat nu al door middel van de jaarlijkse Regenboogvlag-ceremonie op Coming Out Day en de aanleg van een Regenboogoversteek in Berkel centrum zien dat iedereen hier, ongeacht geslacht, geaardheid, religieuze en politieke overtuiging, in vrijheid mag leven en ruimte krijgt om zich zelf te zijn. Het zijn van Regenbooggemeente geeft een extra signaal dat inwoners en maatschappelijke organisaties kan stimuleren om initiatieven te ondernemen die in het teken staan van de versterking van de positie van LHBTI’s in onze gemeente.

Barbara Kathmann en Petra op campagne voor verkiezingen Tweede Kamer

PVDA ACTIE REDT ACCOMMODATIEPLAN SPORT

De PvdA fractie besteedde het afgelopen half jaar veel aandacht aan Accommodatieplan Sport 2021 – 2030. Dit plan is al meer dan een jaar op weg naar definitieve besluitvorming door de gemeenteraad. Corona, extra onderzoeken en een door onze fractie geïnitieerde beeldvormende bijeenkomst met de sportverenigingen in Lansingerland leverden vertraging op, maar we verkregen natuurlijk ook extra inzichten.

Tijdens het debat in de raadscommissie Samenleving in mei bleken de fracties van Leefbaar 3B, VVD en CDA toch niet akkoord te gaan met onderdelen van het plan. Hun standpunt kwam als een stevige verrassing omdat tijdens de goed door sportverenigingen bezochte digitale beeldvormende bijeenkomst geen grote bezwaren waren ingebracht. Leefbaar 3B, VVD en CDA besloten vervolgens om tijdens de raadsvergadering van juni een amendement in te dienen waarin zij voorstelden het accommodatieplan Sport 2021 – 2030 nu niet vast te stellen maar de bestuurlijke besluitvorming uit te stellen tot uiterlijk het derde kwartaal van 2022.

Dat vond onze fractie geen goed idee. We maakten onze zorgen dat dit in het nadeel zou zijn van de sportverenigingen, het momentum (alle vergaarde kennis en actuele gesprekken) verloren zou gaan en het vaststellen volgend jaar, in de hectiek van de verkiezingen en coalitievorming, op de lange baan geschoven zou worden. De PvdA diende daarom met steun van ChristenUnie, WIJ Lansingerland, D66 en GroenLinks een tweede amendement in waarin voorgesteld werd om het plan gewoon vast te stellen en om in 2023 te evalueren of de aannames m.b.t ledenaantallen en normen m.b.t. veldgebruik die in het Accommodatieplan gehanteerd worden dan feitelijk nog kloppen en die informatie te gebruiken om de plannen voor investeringen zo nodig bij te stellen.

De beide amendementen mondden uit in een lang raadsdebat waarin de emoties soms hoog opliepen. Kern van het debat was dat de indieners van het amendement om de besluitvorming uit te stellen aan oppositie en ChristenUnie niet duidelijk konden maken wat uitstel van besluitvorming precies voor meerwaarde zou opleveren. Duidelijk was dat zij de uitgangspunten van het plan weliswaar onderschreven maar niet tevreden waren over hoe deze zouden uitpakken voor vooral sportclubs op het Berkelse Hogeland.

Toen raadsvoorzitter Pieter van de Stadt na het einde van de tweede debattermijn van de raad de beide amendementen in stemming wilde brengen kwam de PvdA fractie met een ordevoorstel waarin zij alle fracties in de raad vroeg om de besluitvorming over het sportaccommodatieplan op te schorten tot de raadsvergadering van 30 september om dan een afrondende derde termijn te houden met oplossingsgerichte moties of amendementen. De tussenliggende periode kan dan gebruikt worden om te inventariseren welke pijnpunten er precies bij de drie coalitiepartijen leven. Wellicht is het mogelijk om dan als coalitiepartijen en als oppositiepartijen samen tot een gezamenlijk amendement of motie te komen. Voor de PvdA fractie is dit een reële mogelijkheid. Na schorsing gingen Leefbaar 3B, VVD en CDA en ook de oppositiepartijen en de ChristenUnie akkoord met het ordevoorstel van de PvdA.

De stemming over een motie van de PvdA (mede-indieners CDA, Leefbaar 3B en GroenLinks) om in de planologische studies over de verdere ruimtelijke inrichting van Lansingerland rekening te houden met een plek voor een vierde sportpark werd ook aangehouden tot september. Deze motie kan waarschijnlijk op een ruime steun uit de raad rekenen.

VAART IN ONTWIKKELING CULTUURHUIS BERKEL CENTRUM

De ontwikkeling van het Cultuurhuis dat gebouwd gaat worden in de uitbreiding van Berkel centrum vordert gestaag. Dit meldde het college in mei aan de raad. Het Berkelse Cultuurhuis moet ontmoetingsplek voor heel Lansingerland worden met een aanbod van o.a. film, cabaret en culturele festivals voor jong en oud.

De totale kosten van casco gebouw en afbouw passen volgens het college binnen het in januari 2020 door de raad maximaal beschikbaar gestelde budget. In de raadsvergadering van oktober 2020 was er een debat over het aantal stoelen in de grote zaal. Het college onderzocht de mogelijkheden voor de gewenste uitbreiding van 150 naar 200 stoelen. In de grote zaal is volgens het college plek voor maximaal 170 stoelen. Eind 2023 wordt het casco van het nieuwe Cultuurhuis opgeleverd waarna de afbouw zal volgen. In 2025 kan het Cultuurhuis de inwoners welkom gaan heten, hoopt de PvdA fractie.

Gemeentehuis in maart

ROTTERDAM THE HAGUE AIRPORT PROEFTUIN DUURZAME LUCHTVAART

Rotterdam The Hague Airport (RtHA) ontwikkelt zich in een hoog tempo tot  nationale proeftuin als het gaat om de verduurzaming van de luchthaven en het luchtverkeer. Veel aandacht is er voor de ontwikkeling van kennis en onderwijs op het gebied van moderne luchtvaartdienstverlening en het doen van wetenschappelijk onderzoek. Als het om duurzaamheid, werkgelegenheid, ontwikkeling en innovatie & kennis gaat moet RtHA onderdeel worden van de voor de Metropoolregio belangrijke economische motoren die Mainport Rotterdam en de Greenport nu al vormen. Belangrijke aanjager is de stichting Rotterdam The Hague Innovation Airport (RHIA), een initiatief van de gemeente Rotterdam en RtHA. Er zit een werkbezoek van de raad aan RHIA in de pijplijn. Meer over RHIA staat op https://stichtingrhia.nl/

Vernieuwend is ook het participatietraject met betrekking tot de aanvraag van een nieuw luchthavenbesluit voor Rotterdam The Hague Airport (RtHA). Deze innovatieve aanpak moet leiden tot een breed, door omliggende gemeenten, provincie en belangenorganisaties gedragen aanvraag. De luchthaven streeft hierbij naar consensus. Het idee is om samen een voorkeursscenario te maken. Het participatietraject is in december 2020 van start gegaan. Inmiddels is de fase waarin de feitelijke informatie die basis moet zijn voor de standpuntbepaling afgesloten.

Ook wordt er gewerkt aan een nieuwe indeling van het luchtruim. In de in januari 2021 verschenen ‘Ontwerp Voorkeursbeslissing’ legt de minister IenW de basis voor de lang verwachte herziening van het Nederlandse luchtruim. In deze beslissing zijn drie samenhangende doelen vastgesteld voor de herziening: efficiënter gebruik en beheer van het luchtruim, beperking van klimaateffect en hinder in de omgeving, en verruiming van de civiele capaciteit en militaire missie effectiviteit.

Een andere wijze van afwikkeling van het luchtverkeer kan volgens de minister IenW leiden tot beperking van het geluidsprofiel op de grond (ordegrootte 20%), vermindering van CO2- en stikstofemissies (circa 8% minder brandstofverbruik per vlucht) en reductie van de vliegtijd (circa 9%) in combinatie met een verruiming van de capaciteit in het luchtruim. Of deze effecten echt worden gehaald, is volgens de minister IenW afhankelijk van de verdere uitwerking in de later te verschijnen Planuitwerkingsfase.

Sluisje bij Bleiswijkse Rottemeren

REGIONALE DUURZAME ENERGIE AANPAK IS EEN VER VAN MIJN BEDSHOW

Sinds begin 2018 wordt er in de regio Rotterdam-Den Haag gewerkt aan een gezamenlijke energiestrategie (RES). Dit regionale proces leidde in augustus 2019 tot het Energieperspectief 2050, dat toen door de betrokken regiopartijen en ook door de gemeente Lansingerland is vastgesteld. Het Energieperspectief laat een abstract eindbeeld zien van de energiehuishouding op de lange termijn. Het Energieperspectief heeft als een bouwsteen voor de RES 1.0 gefungeerd.

Met de RES 1.0 worden keuzes gemaakt over de toekomstige energiehuishouding in onze regio. Het gaat om warmte, elektriciteit en brandstoffen. De RES 1.0 is door alle regionale overheden vastgesteld en op 1 juli 2021 naar het Nationaal Programma RES gestuurd.  De komende periode zal er een beoordeling van de 30 RES’en plaatsvinden door het Nationaal Planbureau voor de Leefomgeving (PBL) en het Nationaal Programma RES. Dit moet leiden tot de definitieve RES 2.0. Daaruit moet blijken of de landelijke doelstellingen binnen bereik zijn door de ingediende RES’en. Indien dat niet het geval is kan dat leiden tot herverdeling van een restopgave.

Voor de PvdA fractie is de RES 1.0 nog te veel een ver van mijn bed show. Weliswaar worden er pogingen gedaan om inwoners te betrekken bij de stappen die in het kader van het formuleren van een regionale energie strategie worden gedaan maar in de praktijk is de betrokkenheid nog gering en is hoofdzakelijk beperkt tot de bestuurlijke inner circle. Feitelijk is tot nu toe slechts een klein deel van onze inwoners via een online enquête om hun mening over de te nemen maatregelen in het kader van RES 1.0 gevraagd. Het college vindt dit representatief maar feit is dat het aantal respondenten in de leeftijdscategorie 18-44 jaar zeer beperkt was. En dit zijn juist de vele inwoners die het langst te maken zullen gaan krijgen met de gevolgen van de klimaat-crisis. Onduidelijk is ook of er mensen met een laag inkomen zijn bereikt.

Tijdens het afrondende raadsdebat begin juni dienden wij samen met Leefbaar 3B, VVD en CDA een motie in omdat in de aanloop naar de RES 1.0 de invloed van de gemeenteraden niet optimaal is geweest en ook de burgerparticipatie beperkt was. De motie stelt onder meer dat het eerste conceptvoorstel RES 2.0 ook voorwerp zal zijn van door de raad nader te bepalen uitgebreide burgerparticipatie.

Bouw nieuwe geluidsschermen HSL

NIEUW AFVALBELEID ZORGT VOOR DUURZAME  STAP VOORUIT

In maart 2021 sprak de raad over een voorstel van het college om het afvalbeleid van onze gemeente sterk te gaan verduurzamen.  Dit gebeurt onder het aansprekende motto ‘Van afval naar grondstof, op weg naar volledig circulair in 2050’. De nieuwe aanpak is hard nodig. Lansingerland loopt met 200 kilo restafval per jaar per inwoner ver achter de doelstelling van het rijk om het aantal kilo’s restafval terug te brengen tot slechts 100 kilo. Onze inwoners deden in 2020 slechts aan 58% afvalscheiding. Het is de bedoeling dat dit percentage stijgt naar 75%. Er is dus nog werk aan de winkel.

Het college omarmt de doelstellingen van 100 kilo restafval per jaar en een scheidingspercentage van 75% en constateert terecht dat er op korte en langere termijn, gefaseerd, flinke verbeteringen noodzakelijk zijn. Doorgaan zoals nu het geval is, is geen optie. Het is in strijd met de wet, maatschappelijk onaanvaardbaar en de inwoners betalen dan een zeer hoge prijs voor hun afvalinzameling. De belasting op het verbranden van restafval stijgt van €13,21 per ton naar liefst €32,63 per ton en wordt doorberekend naar de inwoners. De vervuiler betaalt en dat is terecht.

Vorig jaar is door het college een uitgebreid onderzoek gedaan naar de voorkeuren van onze inwoners. Een onder de hele bevolking uitgezette enquête leverde 4200 reacties op. Volgens het college gaat het om een representatieve steekproef. Een kleine meerderheid kiest voor het zogenaamde Diftar systeem waarbij in de Lansingerlandse variant vooralsnog wordt gekozen voor het afzonderlijk in rekening brengen van de kosten van het 1x per 14 dagen ophalen van het restafval. Het gaat dus (nog) niet om het meten van het gewicht van deze containers. Alle huishoudens betalen een basisbedrag voor het ophalen van papier, plastic en GFT en de faciliteiten van het nieuwe Afvalbrengstation. Hier bovenop komt een variabel bedrag voor het grofvuil.

Het college kiest bewust voor een stap-voor-stap-aanpak met de mogelijkheid het beleid verder uit te bouwen op basis van tussentijdse evaluaties. Communicatie, flankerend beleid en bewustwordingsprogramma’s zijn heel belangrijk. Zo hoopt het college ook de kosten beheersbaar te houden.

De PvdA-fractie stelde voor om nog eens goed te kijken naar de inwoners voor wie afvalscheiding bij de bron en het reduceren van het restafval geen simpele klus is. Wanneer je slecht ter been bent en geen hulp beschikbaar hebt, kan dit lastig zijn en bovendien tot forse kostenverhogingen leiden. Ons advies is dat het college hierover om de tafel gaat zitten met de ouderen en mensen met een beperking om naar concrete oplossingen te zoeken. De PvdA-fractie kon zich verder prima vinden in de voorstellen van het college.

Eind maart ging de raad akkoord met de nieuwe afval-aanpak, zij het met de stem van het CDA tegen.  Deze fractie wil van dit onderwerp een stevig verkiezingsthema gaan maken. Wij zijn heel benieuwd of de rest van de raad dan de rug recht houdt.

Rottemerengebied

STRUIKELEND OP WEG NAAR DE MOBILITEITSVISIE 2040

Er is een nieuwe kijk op de mobiliteit in en om onze gemeente voor de periode 2021-2040 nodig. Het vorige Mobiliteitsplan liep over de periode 2009-2020 en is dus hard aan vernieuwing toe. Volgens het college zijn de in dit plan genoemde doelen en maatregelen grotendeels gerealiseerd. Het woord ‘grotendeels’ is goed gekozen. Zo is de legendarische knip in de Noordeindseweg, ter hoogte van de Planetenweg, er (gelukkig) nog steeds en lijkt die nog wel even te blijven. De terugkomst van de bushalte Bonfut is broodnodig nu Wilderszijde en Rodenrijsevelden bebouwd gaan worden. Moet het gratis openbaar vervoer voor ouderen met een laag inkomen is het nog steeds slecht gesteld. Leefbaar 3B wil wel maar mag niet van hun coalitiepartners.

De PvdA is nog steeds een grote voorstander van de bouw van fietstunnels bij de N209 in Bleiswijk en de kruising Oudelandselaan/Klapwijkseweg. Ook moet er kritisch gekeken worden naar de toekomst van de N209. Moet deze écht een doorgaande provinciale weg blijven?

Het college presenteerde in maart 2021 een drietal trends en vijf uitgangspunten die de basis voor de nieuwe visie moeten gaan vormen. Onze vraag was of deze aanpak écht tot een fundamentele discussie gaat leiden over de uitdagingen waarvoor wij met betrekking tot de mobiliteit in 2030 en 2040 zullen staan. Juist in de sector verkeer en vervoer zijn er revolutionaire ontwikkelingen gaande die tot een totaal ander mobiliteitsbeeld zullen gaan leiden. In 2040 zal de uitstoot van CO2 en fijnstof technisch geminimaliseerd zijn en is het verkeerslawaai veel minder dan nu het geval is. Vergaande digitalisering van de besturing van auto’s verbetert de verkeersveiligheid en maakt het mogelijk om met veel meer auto’s tegelijk op een weggedeelte te rijden. Misschien verdwijnt de auto voor de voordeur en regelen we auto’s on digital demand. Dat scheelt nogal wat met het parkeren in de wijken. Woon-werkverkeer wordt anders van intensiteit dan voor corona.

Het vrachtvervoer per drone zal letterlijk en figuurlijk een grote vlucht gaan krijgen. Ook vliegen met behulp van via elektriciteit aangedreven kleine vliegtuigen wordt op 5-10 jaar voor de middellange afstand mogelijk door een steeds efficiëntere indeling van het luchtruim. De betekenis van het OV zal ingrijpend veranderen omdat de alternatieven steeds talrijker gaan worden zoals elektrische fietsen, waterstof- en elektrische auto’s en zelfs elektrisch vliegen. De vraag is hoe collectief de mobiliteit in 2040 nog zal zijn.

Het op den duur verdwijnen van overlast en het vergroten van de verkeersveiligheid is de belangrijkste stip op de horizon voor de nieuwe Mobiliteitsvisie. Wat nu nodig is, is dromen over hoe de wereld van verkeer en vervoer er in 2030 en 2040 uit kan gaan zien. Hiervoor bieden de door het college gepresenteerde uitgangspunten nog te weinig aanknopingspunten. We lopen dus het risico dat we dan te veel vanuit de bestaande kaders en ervaringen blijven praten en dus de nieuwe mobiliteit niet zien.

Knip Noordeindseweg