SCHRIFTELIJKE VRAGEN OVER MOGELIJKE OVERNAME SCHULDEN VAN GEDUPEERDEN TOESLAGENAFFAIRE

11 mei 2021

Rotterdamse gedupeerden door de toeslagenaffaire die in een schuldentraject zitten bij de gemeente krijgen vanaf 10 mei 2021 te horen dat al hun private en publieke schulden zijn afgelost. Rotterdam lost de schulden nu al af en wacht hierbij niet op afspraken die het Rijk gaat maken met schuldeisers. Het gaat nu om 50 mensen met een schuldentraject bij de gemeente. Zij zijn als gedupeerden aangemerkt door de Belastingdienst. Dit aantal neemt toe naarmate de Belastingdienst informatie over gedupeerden aanlevert. De gemeente denkt dat er uiteindelijk zo’n 400 mensen zijn die straks sneller van hun schulden af zijn. In het Rotterdamse college beheert wethouder Michiel Grauss (ChristenUnie/SGP) de portefeuille schuldhulpverlening en armoedebestrijding. Meer informatie over de nieuwe Rotterdamse aanpak is te vinden op: Rotterdam lost alle schulden af van gedupeerden toeslagenaffaire in schuldentraject – Persberichten Rotterdam

Tijdens de vergadering van de Gemeenteraad van 17 december 2020 en de vergadering van de commissie Samenleving van 3 december 2020 is er op initiatief van de PvdA-fractie door het college bij monde van wethouder Van Tatenhove (ChristenUnie) een aantal toezeggingen gedaan. Deze toezeggingen hebben betrekking op de ondersteuning die gemeentes bieden aan inwoners die gedupeerd zijn als gevolg van de kinderopvangtoeslagaffaire. De Belastingdienst had met de VNG afspraken gemaakt over de te bieden ondersteuning die door gemeenten kan worden geboden. Het gaat dan om ondersteuning op de leefgebieden wonen, financiën, gezondheid, werk/dagbesteding en gezinssituatie. Het college beloofde de Gemeenteraad een actieve aanpak.

Het aantal gedupeerden in de Gemeente Lansingerland was eind 2020 volgens de cijfers van de Belastingdienst 33. Hiervan hebben volgens de Belastingdienst mogelijk twee huishoudens ernstige problemen ondervonden. De gemeente Lansingerland heeft eind vorig jaar een meldpunt ingericht waar gedupeerden zich kunnen melden. Toen hebben zich twee personen gemeld en hiermee is het college naar eigen zeggen aan de slag gegaan. Ook is toen op de gemeentelijke websites en social media aan inwoners informatie over de mogelijkheden voor ondersteuning verstrekt. Het is de PvdA fractie niet bekend hoeveel gedupeerden zich sindsdien bij de gemeente hebben aangemeld. Ook niet duidelijk is of er in Lansingerland gedupeerden wonen die in een vergelijkbare situatie verkeren als die waarvoor de Rotterdams wethouder Michiel Grauss nu een oplossing heeft gevonden.

Onze fractie stelde aan het college de volgende vragen:

1. Is het college bekend met het persbericht van de gemeente Rotterdam dd. 7 mei 2021 waarin wethouder Michiel Grauss (ChristenUnie/SGP) aangeeft dat de gemeente Rotterdam alle schulden zal aflossen van gedupeerden door de toeslagenaffaire die zich in een schuldentraject bevinden?
  2. Zijn er ook in Lansingerland gedupeerden door de toeslagenaffaire die zich in een vergelijkbare situatie bevinden?
  3. Zo ja, is het college bereid om dezelfde lijn te gaan volgen als het college van Rotterdam?
  4. Heeft het college inmiddels, bijvoorbeeld via het ingestelde speciale meldpunt, een volledig beeld van het aantal huishoudens in Lansingerland dat slachtoffer is geworden van de toeslagenaffaire?
  5. Hoeveel inwoners/huishoudens hebben zich gemeld via het meldpunt?
  6. Hoeveel keer heeft het college via de gemeentelijke advertentie sinds eind 2020 aandacht gevraagd voor dit meldpunt?
  7. Hoeveel gedupeerden hebben zich sinds december 2020 gemeld die ernstige problemen hebben ondervonden?
  8. Is er inmiddels voor de groep ernstig gedupeerden een voor hen bevredigende oplossing gevonden?