WEEKBERICHT PVDA FRACTIE 10 T/M 16 APRIL 2021

17 april 2021

Dit is nummer 589 van de weekberichten van de PvdA-fractie in Lansingerland! Het was een week waarin best veel gebeurde. We doen verslag van het gesprek dat de raadscommissie Samenleving voerde met een flink aantal van de sportverenigingen in Lansingerland. Ze gaven hun reactie op het accommodatieplan sport 2021-2030 en deelden ook andere belangrijke inzichten over sporten in Lansingerland – nu en in de toekomst. Verder geven we een reactie op de grote onrust rond de burgerparticipatie bij de projectplannen voor woningbouw in de Driehoek Noordpolder. Ons weekbericht sluit af met het mooie nieuws dat burgemeester Van de Stadt is voorgedragen voor herbenoeming door de gemeenteraad.

Rottemeren

COLLEGE KOMT AFSPRAKEN OVER BOUWEN IN DRIEHOEK NOORDPOLDER NIET NA

De burgerparticipatie met betrekking tot de nieuwbouwplannen van projectontwikkelaar Blauwhoed in de zogenaamde driehoek in Berkel Noord is volledig aan het ontsporen. Dit blijkt uit de boze reacties van de bewoners van de aanpalende Edelsteenwijk op de onlangs aan hen gepresenteerde nota van uitgangspunten. De omwonenden kunnen zich volstrekt niet vinden in de inhoud van deze nota die hen toegelicht is tijdens een door 137 omwonenden bezochte webinar op 8 april. Deze digitale bijeenkomst is terug te zien via deze link.

De omwonenden zijn van mening dat de wijk er niet moet komen. Zij willen hun uitzicht op de nu nog groene driehoek en de kansen die deze plek biedt voor de recreatie dichtbij huis niet missen. Bovendien wijzen zij op de grote verkeersdruk wanneer de driehoek via de woonerven in hun wijk ontsloten wordt.  Blauwhoed op haar beurt heeft al bijna 50 jaar plannen om op deze plek te gaan bouwen. Omwonenden en ook Blauwhoed hebben dus ieder voor zich belangen die met elkaar op gespannen voet staan.

Feit is dat het college de laatste tijd niet goed omgaat met de burgerparticipatie. Wethouder Kathy Arends heeft moeite om grote en kleine nieuwbouwplannen van bouwers en projectontwikkelaars op bij hen in eigendom zijnde locaties te voorzien van goede burgerparticipatie. Haar communicatie met woningbouwcorporatie 3B Wonen is volgens deze belangrijke partner ook stevig onder de maat. Bijzonder jammer allemaal.

De D66-fractie wil tijdens de raadsvergadering van donderdag 22 april verantwoordelijk wethouder Kathy Arends hierover interpelleren. Hiervoor is een meerderheidsbesluit van de raad noodzakelijk. De interpellatie is een zwaar instrument voor een raadslid om aan waarheidsvinding te doen. In de 14 jaar dat de gemeente Lansingerland bestaat, is het slechts een enkele keer toegepast. De interpellatie spitst zich toe op de vraag waarom “alle inbreng van de bewoners die ze afgelopen anderhalf jaar hebben gegeven niet in de nota van uitgangspunten is opgenomen en op welke wijze het college het geschade vertrouwen van deze 600 bewoners in het gemeentelijke en bestuurlijke handelen nogmaals te kunnen herstellen”. De D66 fractie vraagt ook of de wethouder van plan is om de raad eerst een uitspraak te laten doen over welke ontsluitingsmogelijkheden wenselijk zijn en op draagvlak kunnen rekenen. Pas in tweede instantie zou dan het voorstel voor woningbouw worden besproken.

De PvdA-fractie staat voor een stevig dilemma. Het door Blauwhoed ontwikkelde bouwplan spreekt ons zeker aan. Het gaat om 125-150 woningen waarbij veel aandacht zal zijn voor de woonwensen van starters, empty nesters en mensen met een laag inkomen. Het is de bedoeling dat 55% van de nieuwbouw in de categorie betaalbaar zal vallen. Daarnaast zal 45% van de te bouwen woningen uit duurdere koopwoningen bestaan. Wij juichen toe dat 30% van de woningen sociale huurwoningen zullen zijn. De woningnood is ook in Lansingerland groot.

!!!

Vervolg Driehoek Noordpolder

Feit is wel dat de driehoek Noordpolder moeilijk te ontsluiten is voor het verkeer van en naar de nieuwe wijk. Het college heeft, na een eerdere valse start met de burgerparticipatie, met de wijkbewoners afgesproken dat er eerst een onderzoek zou worden gedaan naar de mogelijkheden om de driehoek te ontsluiten. Daartoe werd een speciale werkgroep opgetuigd met een onafhankelijke voorzitter en dito verkeersdeskundige, een vertegenwoordiging van wijkbewoners en van Blauwhoed en de gemeente.

De nota van uitgangspunten die op 8 april aan de wijkbewoners digitaal werd gepresenteerd, gaat echter veel verder. Behalve een rapport met varianten voor de verkeersontsluiting bevat het ook een overzicht van de concrete bouwplannen en het tijdspad naar de besluitvorming in de raadscommissie en de raad in juni 2021. Het rapport met de verkeersvarianten bevat geen concrete aanbevelingen. Bovendien is er in de werkgroep geen overeenstemming bereikt. De irritatie van de bewoners van de Edelsteenwijk is dus terecht.

De rapportage zet een aantal mogelijkheden op een rij die ieder voor zich verder uitgewerkt moeten worden om te bezien of zij écht haalbaar zijn. En betaalbaar natuurlijk. Een voorbeeld: een optie is om de driehoek te ontsluiten via de Anthuriumweg. Deze weg is smal, kent veel zwaar verkeer en er fietsen talloze kinderen van en naar school. Er is geen apart fietspad. Om de driehoek aan te sluiten op de Anthuriumweg is nader onderzoek en ook overleg nodig met de aan deze weg gevestigde bewoners en bedrijven. De uitkomst hiervan is onzeker. En dit geldt ook voor de andere varianten die de werkgroep op tafel legde. Kortom: er is nog een lange weg te gaan voordat definitief duidelijk is of de driehoek wel veilig kan worden ontsloten en of er voor deze oplossingen draagvlak bij de omwonenden is.

De PvdA-fractie vindt dat het college zich moet houden aan de eerder gemaakte afspraken. Eerst dus een volledig afgerond onderzoek over de verkeersontsluiting van de driehoek waarbij alle opties volledig worden verkend op de verkeerstechnische haalbaarheid en het maatschappelijke draagvlak. Pas daarna kan door de raad de integrale afweging gemaakt worden tussen het algemene belang om nieuwbouw te plegen voor de grote groep mensen die om een (betaalbare) woning zitten te springen en het specifieke belang van de bewoners van de Edelsteenwijk die zeer gesteld zijn op hun groene driehoek voor de deur. Een raadsbesluit in juni 2021 is dus onmogelijk.

Wat de PvdA-fractie betreft is het ook nodig dat er op korte termijn een studie gaat komen hoe onze gemeente de toekomst ziet van het aan direct de Edelsteenwijk en Planetenweg grenzende zuidelijke deel van de Noordpolder. Dit gebied grenst ook direct aan de driehoek maar kent een ander bestemmingsplan. De laatste versie van het bestemmingsplan uit 2013 geeft het gebied de bestemming glastuinbouw. Op het nu nog lege zuidelijke deel van de Noordpolder is sinds 2010 de provinciale structuurvisie van toepassing die ook uitgaat van een concentratiegebied voor de glastuinbouw. Tot op heden is hiervan nog geen sprake. Zie hier het bestemmingsplan van de Noordpolder. Volgens dit bestemmingsplan is bouw van kassen tot een maximale hoogte van 10 meter mogelijk. Dat is andere koek dan het huidige vrije uitzicht over een weiland. Onze fractie voorziet opnieuw onrust in de omliggende wijken wanneer er in de Noordpolder Zuid 10 meter hoge kassencomplexen worden gebouwd. Een groen blijvende driehoek omringd door hoge kassencomplexen lijkt ons ook geen optimale situatie. Studie is dus nodig om te onderzoeken of er ja dan neen alternatieven zijn.

Terrastafels staan helaas aan de kant bij Meerenbos

Bomenlaantje bij Rottemeren

SPORTVERENIGINGEN TEVREDEN MET NIEUW PLAN SPORTACCOMMODATIES

Afgelopen woensdagavond sprak de raad op initiatief van de PvdA-fractie digitaal met vertegenwoordigers van de sportverenigingen over het gemeentelijke accommodatieplan sport 2021-2030. Dit accommodatieplan is een uitwerking van de in 2019 door de raad vastgestelde sportnota ‘Scoren met sport’. Dit jaar verschijnt er ook de tarievennota 2021 en in 2022 de nota ‘Sport en openbare ruimte’.

De besluitvorming over het accommodatieplan is, mede als gevolg van corona,  een kwestie van zeer lange adem. In februari 2020 kregen de sportverenigingen al een kijkje in een eerder concept en herkenden daar hun inbreng niet of onvoldoende in. In juli 2020 vond er een eerste overleg tussen raadsleden plaats met een aantal van de sportverenigingen op het Hoge Land in Berkel en Rodenrijs. Vlak na de zomer werd het college door de leden van commissie Samenleving gevraagd om de optie van een vierde Sportpark te onderzoeken en de behoefte aan prestatiesport te peilen onder de verenigingen. Daarna bleef het lang stil tot de beeldvormende bijeenkomst voor de raadscommissie Samenleving van 31 maart 2021. Het college wil de nota agenderen in de commissie Samenleving van 20 mei waarna de raad van 3 juni er de definitieve klap op moet gaan geven. De financiële consequenties van het plan komen aan de orde in juli 2021 bij de besluitvorming over de Kadernota.

De PvdA-fractie maakte zich zorgen over de vraag of de wensen en knelpunten van de sportverenigingen wel voldoende duidelijk waren. Zeker ook omdat bleek dat menige sportvereniging vond dat deze niet voldoende aan bod gekomen waren in een eerdere versie van het accommodatieplan. Vandaar onze vraag om een tweede beeldvormende bijeenkomst die op woensdagavond 14 april plaatsvond. Van ambtelijke zijde werd aangegeven dat de vele gesprekken die in 2020 en begin 2021 met de sportverenigingen hebben plaats gevonden open en constructief zijn verlopen.

De accommodatienota geeft een overzicht van hoe de vraag naar sport in Lansingerland er op de weg naar 2030 uit zal zien. De komende 9 jaar zal het aantal inwoners blijven groeien naar 73000 en zal de leeftijdsopbouw van onze inwoners veranderen. Het aantal kinderen onder de 17 jaar zal bijvoorbeeld afnemen terwijl het aantal veertigers zal groeien. Dit heeft natuurlijk invloed op de wijze van sportbeoefening. In Lansingerland doen nu nog relatief gezien meer mensen aan sport. Met name voetbal, tennis, zwemmen, atletiek en hockey scoren hoger dan het landelijke gemiddelde. Corona heeft geen negatieve invloed gehad op het aantal leden van buitensportverenigingen maar wel op die van de binnensport. Ook in de sport nemen de maatschappelijke tegenstellingen toe. Het aantal actieve sporters onder laagopgeleiden daalt ook in Lansingerland.

Het college maakte een prognose van het gebruik van de binnensport accommodaties voor de periode 2021-2030.  Te voorzien is dat de druk op de huidige vier grote sporthallen in 2030 groter wordt. Een beter spreidingsbeleid over de kleinere sportaccommodaties moet soelaas gaan bieden, net als de komst van een sporthal op Wilderszijde en tarieven die voor sporthal en gymzalen dezelfde worden. Verdere uitbreidingen zijn zoals het er nu naar uitziet niet nodig.

Alles op een rij gezet komt het college tot de conclusie dat er voor de buitensport één extra hockeyveld nodig is en dat één voetbalveld met natuurgras omgezet moet worden tot kunstgras. Beiden op het Hogeland in Berkel. Ook is er een eenmalige bijdrage voor de aanleg van een beach volley locatie beschikbaar. En op termijn zal er een sporthal op Wilderszijde komen. Dat levert volgens het college, oh wonder, alles op een rijtje gezet een structurele besparing van 1 ton op de begroting voor de sportaccommodaties op.

Natuurlijk zijn er nog wensen van de sportverenigingen. Zo zijn er zijn er plannen voor een padelbaan, voor extra tennisbanen, voor een extra handbalveld, voor een ‘blaashal’ bij HBR Berkel en Rodenrijs, voor een heuse atletiekbaan, voor de uitbreiding van het zwembad en voor veldverlichting bij de honk- en softbalvereniging. Deze wensen wijst het college af omdat er op basis van gangbare normen geen sprake is van een tekort. De nota geeft wel een hint naar de Eneco gelden. Die kunnen gebruikt worden voor een lening of een bedrag om niet aan sportverenigingen aan clubs met accommodaties in eigen beheer. De investeringsruimte van 1 ton per jaar wordt dus niet ingezet.

Afgelopen woensdagavond legde de raadscommissie Samenleving tijdens de digitale dialoogavond de volgende vragen aan de deelnemende 5 binnen- en 7 buiten sportverenigingen voor:  Bent u tevreden over de manier waarop er in het Accommodatieplan sport aandacht is besteed aan uw eigen sport? Wat vindt u van het Accommodatieplan sport ten aanzien van de sportbeoefening in Lansingerland in het algemeen? Welke aandachtspunten wilt u de raadsleden meegeven?

Tijdens deze geanimeerde bijeenkomst, waarbij initiatiefnemer Petra Verhoef de aftrap deed, bleek dat het bestuur van de atletiekvereniging De Kieviten nog niet toe is aan het realiseren van een 400 meter atletiekbaan. “De stap naar zo’n baan is groot, daar heeft ons nieuwe bestuur nog geen besluit over genomen. Maar een 100 meter baan met kleedruimte voor de jeugd zou al een mooie stap zijn”, zo sprak de secretaris. Door TOGB en CVV werd gewezen op de parkeerproblemen op het Hogeland. Bovendien zijn de piekmomenten in het gebruik van de velden een probleem. TOGB en CVV werken goed samen om elkaar uit te brand te helpen maar soms is de rek eruit. Het veranderen van een veld in een kunstgrasveld in 2023 is eigenlijk te laat. Geconstateerd werd dat het Hogeland uit zijn jasje groeit. Voor het college is het idee voor een vierde sportpark op langere termijn nog onbespreekbaar. Voor de PvdA komt dit wel vanzelf op tafel wanneer wij praten over een verdere groei van de gemeente.

Meerdere verenigingen wezen op het belang van de prestatiesport. “Dit bevorderen enthousiasmeert de rest van de vereniging. Breedtesport als prioriteit is goed maar er moet ook wat (financiële) ruimte zijn voor prestatiesport”.

Er is in Lansingerland momenteel geen sportkoepel die als platform, lobbyorganisatie en overlegorgaan dient voor de binnen- en buitensport. Dat is jammer. In het verleden waren er wel koepels actief en ook succesvol. Tijdgebrek voor dergelijke overleggen is de oorzaak.

Handbal ontwikkelt zich snel. Het is goed om de planning in de accommodatienota jaarlijks bij te stellen. Dit geldt ook voor de padelbanen. De Bleiswijkse tennisclub betreurt het dat het college geen €50.000 wil bijdragen aan de ombouw van de gewone tennisbaan in een padelbaan.  De volleybalclub is blij met de aandacht voor de beachvolley. Wel hoopt men op een extra eenmalige bijdrage van €40.000 in plaats van de beschikbare €25.000. De korfbal maakt zich zorgen of er wel voldoende capaciteit is op hun groeiende binnensporttak te huisvesten. Er moet nu erg veel van ruimten gewisseld worden om de planning rond te krijgen.

Opvallend was dat de hockeyclub in Berkel HBR sterk groeit terwijl de club in Bleiswijk leden verliest. In Berkel is zelfs in een extra veld voorzien. HBR gaat op eigen kosten een ballonhal plaatsen om te kunnen voorzien in zaalhockey in de winter. Hier kunnen ook andere clubs terecht.

Het viel ons op dat de binnensportverenigingen het probleem van de te lage plafonds van sommige locaties niet aankaarten. Dit geeft problemen wanneer teams promoveren naar een hoger niveau waarbij de sportbonden hogere eisen stellen aan de accommodaties.

Al met al waren alle deelnemende verenigingen best positief over de nota gestemd. Zoals gezegd neemt de raad in mei een besluit. De verenigingen zijn benieuwd naar de tarievennota 2021. De PvdA is benieuwd of zij dan nog net zo tevreden zijn.

Drijfzand, helaas zonder afzetting bij Rottemerengebied

Rottemerengebied

BURGEMEESTER PIETER VAN DE STADT VOORGEDRAGEN VOOR HERBENOEMING

De gemeenteraad heeft afgelopen donderdagavond burgemeester Pieter van de Stadt voorgedragen voor herbenoeming. Dit gebeurde tijdens een speciale raadsvergadering in de NH Kerk in Bergschenhoek, waarbij alle raadsleden in persoon aanwezig waren omdat er een geheime stemming via stembriefjes moest plaatsvinden.

De PvdA Lansingerland is blij dat Pieter van de Stadt voor een nieuwe periode van 6 jaar burgemeester van Lansingerland kan blijven. Wij hebben van meet af aan een open en plezierig contact met hem. Sinds zijn benoeming in september 2015 gaf hij geregeld acte de presence tijdens onze ledenbijeenkomsten. Vaak ging het hierbij om zijn en ook onze ideeën over hoe de ontwikkeling van Lansingerland er tijdens de komende decennia uit moet gaan zien. De brug die geslagen moet worden tussen de traditie van de 3B-kernen en de uitdaging voor een snel groeiende, middelgrote gemeente in het hart van de Metropoolregio. Een zeer strategische ligging die grote kansen biedt als het gaat om de duurzame economische ontwikkeling (glastuinbouw, luchthaven), infrastructuur (OV, fietspaden, toekomst N209 en A16-Rotterdam). Een sterke en sociale gemeente ook als het gaat om werkgelegenheid voor iedereen, een inclusieve aanpak en een intensieve armoedebestrijding. De PvdA is blij met zijn geslaagde inzet om ook Lansingerland te laten aansluiten bij de Nederlandse Regenboog gemeentes. Begin 2019 nam burgemeester Van de Stadt ter gelegenheid van ons 500ste weekbericht onze vertelling 500ste-jubileum-weekbericht-zomaar-een-mooie-zomerdag-in-lansingerland-2030 in ontvangst. Nog steeds actueel, ook tijdens zijn aanstaande jaren als burgemeester.

Afdelingsbestuur en fractie van de PvdA Lansingerland feliciteren Pieter van de Stadt van harte met zijn aanstaande herbenoeming en rekenen ook voor de komende jaren op een wederzijds inspirerend contact dat in het teken staat van een sociaal en sterk Lansingerland, op weg naar 2030.

Overhandiging 500ste weekbericht aan de burgemeester in 2019

Tot slot: In de aankomende week zijn er op dinsdag en woensdag beeldvormingen en op donderdag een raadsvergadering. Op dinsdag gaat het over de plannen om te gaan bouwen op Wolfend in Bergschenhoek en over Wilderszijde (bestemmingsplan, MER en voorstel voor ontwikkeling nu er geen subsidie van het rijk is). Op woensdag gaat het over de midterm review van het sociaal domein, de combinatiefuncties en vaststelling van het bestemmingsplan voor de woningbouwlocatie Treurniet. Diverse belangrijke onderwerpen dus. Bij de gemeenteraadsvergadering staan onder andere de interpellatie over het participatieproces Driehoek Noordpolder en het beleidsplan voor de Wet Inburgering op de agenda. Onze fractie dient daar hoogstwaarschijnlijk ook nog een motie in waarin het college wordt gevraagd om de grondprijzen voor de sociale bouw in kleinere stappen te laten stijgen over een langere periode dan 2 jaar. Helemaal geen stijging van de prijzen lijkt gezien het eerdere debat geen haalbare kaart. Heb een goede week!

Heggemus in de Groenzoom

Broeden in de Groenzoom

Westpolder met metro

Winkelcentrum Westpolder

Een huis bemachtigd in de Westpolder: groot geluk!

Gezondheidscentrum Parkzoom in Bergschenhoek

Boven- en benedenwoningen in Parkzoom 3