WEEKBERICHT PVDA FRACTIE 12 T/M 18 JUNI 2021

19 juni 2021

Dit is nummer 595 van de weekberichten van de PvdA-fractie in Lansingerland! Deze week werden alle raadscommissies verder ingelicht over de Kadernota 2022 die veel onzekerheden kent. Het zal ons benieuwen of er echt een politiek debat valt te voeren met die onzekerheid. Op woensdagmiddag bezochten we in het kader van onze Leergang Lokale Politiek de locatie Poortwerk van Middin. Dit is een beschutte werk- en leerplek waar  mensen met een grote afstand tot de arbeidsmarkt werken. Mooi om te zien hoe dat georganiseerd is en waaraan de mensen werken. Op donderdag was er een raadsvergadering waarbij de Nota Verbonden Partijen werd vastgesteld en een aantal zienswijzen over de begrotingen van verschillende Verbonden Partijen. In het relatief korte maar zorgvuldige debat werd helder dat onze raadsleden de verbonden partijen uiterst serieus nemen.

Dorpskerk Berkel en Rodenrijs

KADERNOTA 2022 BOORDEVOL ONZEKERHEDEN

Onze fractie vraagt zich af wat het aan moet met de Kadernota 2022 die volgende week woensdagavond op de agenda van de drie raadscommissies staat. De Kadernota is een jaarlijks document dat een eerste financieel doorkijkje geeft op de komende vier jaren. Inzet is om de gemeentebegroting voor de periode 2022-2026 structureel sluitend te krijgen. Bij het opstellen van de Kadernota had het college een fors probleem. Het saldo van de uitgaven en inkomsten voor deze periode is €2.5 miljoen negatief. Maar er zijn vele financiële onzekerheden aan vooral de inkomstenkant. Volgende week wordt pas duidelijk wat de zogenaamde meicirculaire voor de gemeente gaan betekenen. Dan wordt duidelijk hoe de inkomsten van het gemeentefonds zich verder gaan ontwikkelen. Klopt de inschatting van het college of pakken deze cijfers toch hoger of zelfs lager uit? Wat ook niet helder is of de extra rijksbijdrage vanwege het tekort bij de uitvoering van de jeugdzorg structureel in de Kadernota 2022 mag worden opgenomen. Landelijk is €1.3 miljard als aanvullende, incidentele bijdrage beschikbaar. Verder wilde de regering vanwege haar demissionaire status niet gaan. Een nieuw kabinet moet besluiten of dit eenmalige bedrag wordt omgezet in een structurele bijdrage.

Hamid Azzouzi vertelde afgelopen woensdagavond tijdens een beeldvormende bijeenkomst  van de raad, dat de provincie Utrecht de incidentele extra inkomsten voor de jeugdzorg beschouwt als een structurele inkomstenpost. De financiële toezichthouder van de provincie Zuid Holland ziet dit vooralsnog anders. Volgens hen gaat het om incidenteel geld. Overleg van de gezamenlijke provincies met het ministerie van BZK moet uitsluitsel gaan bieden. Wat bovendien meespeelt is de vraag hoe het rijk de extra €1.3 miljard over de gemeenten gaat verdelen. Gebeurt het via de gebruikelijke verdelingscriteria van het gemeentefonds of wordt er gekeken naar de concrete tekorten die de gemeenten hebben. Dit kan voor Lansingerland een groot verschil maken. Een dubbele onzekerheid dus.

Los van de meicirculaire is er nog een complicerende factor. Hoe gaat het trap-op, trap af systeem in het gemeentefonds de komende jaren uitpakken? De prognose is gunstig: de tekorten van het rijk blijven binnen de strenge EU-normen, de economie lijkt zich snel te herstellen zodat verwacht mag worden dat het rijk niet in de bezuinigingsmodus zal hoeven te schieten.

Probleem is ook dat de provincie Zuid Holland een jaarlijkse inzet van €2.5 miljoen uit onze gigantische reserves niet als structureel ziet. Het feit dat de gemeente Lansingerland in de jaarrekening al 14 jaar aaneengesloten een groot voordelig resultaat laat zien, is voor de provincie niet relevant. Zo zijn wij arm in onze rijkdom. Leg het de inwoners en bedrijven maar eens uit.

Kortom, het speelveld voor de Kadernota laat nog heel veel onzekerheden zien. Vallen meicirculaire en de inkomsten voor de jeugdzorg mee en worden deze als structureel beschouwd dan lijkt Lansingerland financieel de komende 4 jaar de zaken op orde te hebben. Gaan deze vliegers niet op dan moet er een oplossing gezocht worden voor een structureel tekort van €2.5 miljoen. €1.1 miljoen hiervan kan volgens het college ingevuld worden door een kleine verhoging van de OZB voor huizen en bedrijven en via de jaarlijkse baten uit een stevige kapitaalsinjectie in Stedin. De rest, ongeveer €1.4 miljoen moet komen uit bezuinigen op de beleidsvelden dienstverlening, veiligheid, samenleving (WMO, Jeugdzorg, Participatiewet), openbare ruimte, economie en duurzaamheid. De voorstellen die het college doet snijden fors in het niveau van voorzieningen: inperken van re-integratievoorzieningen, verlagen van de beeldkwaliteit in de openbare ruimte, economische dienstverlening afschalen naar het wettelijk minimum, gemeente gaat zelf minder aan duurzaamheidsbeleid doen en minder gemeentelijke dienstverlening. Stevige ingrepen voor onze samenleving met een laag financieel rendement: €1.4 miljoen op jaarbasis. De PvdA fractie vraagt zich af of het college, gezien alle financiële onzekerheden, hiervoor de handen van de raad op elkaar zal krijgen.

De komende dagen zullen wij ons als fractie intensief gaan beraden over wat de inzet van de PvdA tijdens het raadscommissiedebat zal worden. Voor structureel bezuinigen in een situatie waarin er zoveel financiële onzekerheden zijn, voelen wij vooralsnog niets. Voorlopig is het voor nog ons de vraag of de Kadernota 2022 al geschikt voor besluitvorming is. Wordt vervolgd!

De Kadernota 2022 vindt u hier.

Bouw van brug bij Berkelsedijkje

Aanleg fietspad langs Berkelsedijkje

BLEISWIJKSE LAAN VAN MATHENESSE IS HARD AAN EEN STEVIGE UPGRADE TOE

Deze maand is het 5 jaar gelden dat de officiële opening van de verlengde Laan van Mathenesse plaatsvond. Dit is de nieuwe rondweg Noord van Lansingerland die de N209 bij Bleiswijk verbindt met de N470 bij Zoetermeer. Het ging om de aansluiting van de Bleiswijkse Laan van Mathenesse op de Lansinghageweg in Zoetermeer. De opening werd verricht door de Bleizo bestuurders Marc Rosier en Albert Abee. Deze weg is van groot belang voor de ontsluiting van de tuinbouwbedrijven in Bleiswijk, de WUR Bleiswijk en de ontwikkeling van het bedrijventerrein Hoefweg. Bovendien is er nu een mooie verbinding, ook voor bus 173, naar het station Lansingerland-Zoetermeer.

De kosten voor de aanleg van deze weg kwamen voor rekening van de Gemeenschappelijke Regeling Bleizo. De belangrijke Laan van Mathenesse is nu aan een update toe. De weg kent, behalve op het kleine deel N209-Violierenweg geen fietspad en er zijn ook geen bushalten aanwezig. Busreizigers moeten heel ver wandelen naar de halte langs de N209 of naar de Landscheiding vlak bij het station. Fietsers van en naar het station moeten omfietsen langs de spoorbaan en de N209.

De aanleg van een fietspad en de plaatsing van twee halteplaatsen is zeker nodig. Tegelijkertijd moet er dan ook gekeken worden naar de verkeersveiligheid. De weg nodigt uit tot te hard rijden terwijl er toch een paar kruisingen zijn met het aanpalende glastuinbouwgebied. Onze fractie weet dat het college de Laan van Mathenesse al op de korrel heeft en is reuze benieuwd wat de concrete acties zullen zijn.

Marc Rosier en Albert Abee openen de verlengde Laan van Mathenesse

GIFTEN AAN BIJSTANDSGERECHIGDEN TOT 1200 EURO PER JAAR VRIJSTELLEN

De Tweede Kamer heeft onlangs een motie van Gijs van Dijk (PvdA) aangenomen waarin de regering werd opgeroepen om voor mensen in de bijstand een landelijke vrijstelling van giften te realiseren tot een bedrag van 1200 euro per jaar. Intussen hebben meerdere gemeenteraden, zoals die van Apeldoorn, Nijmegen, Hengelo en Rijswijk, besloten deze regeling alvast in te voeren. Onze fractie vindt dit een goede ontwikkeling. Wij zullen tijdens de raadsvergadering van 24 juni een motie indienen om bijstandsgerechtigden de mogelijkheid te bieden tot een vrijstelling van giften tot 1200 euro per jaar totdat deze vrijstelling landelijk ingaat.

Centrum Berkel

LEERGANG PVDA LANSINGERLAND SAMEN OP WEG NAAR DE FINALE

De 5de editie van onze leergang die bedoeld is om inwoners kennis te laten maken met de lokale politiek is op weg naar de finale. Aanstaande maandagavond vergadert de raadscommissie Wonen & Welzijn van de gemeente Westerrotte weer live over de bouwplannen voor de wijk Schiebroekszijde en de Nota Schuldhulpverlening. Wethouder Petra Verhoef die wonen en welzijn in haar portefeuille heeft, wacht een stevige avond. Het voorzitterschap (burgemeester Pieter van de Stadt en de griffieondersteuning Lianne van den Houten) worden zeer collegiaal beschikbaar gesteld door de buurgemeente Lansingerland. De drie fracties die de raad van Westerrotte telt worden bemenst door de deelnemers aan de leergang. Op maandagavond 28 juni is de afsluitende live-bijeenkomst van onze leergang. We kijken dan gezamenlijk terug, zetten de ontbrekende puntjes op de i en sluiten deze leergang feestelijk af. Bij een jubileum hoort een feestje tenslotte. Onze eerste conclusie: we hebben een groep mensen getroffen in deze leergang met hart voor hun medeburgers en een goed gevoel voor wat er beter kan in Lansingerland.

Uitzicht op Bleizo-West terrein

Tot slot: Wat brengt de aankomende week? Natuurlijk op maandag het raadscommissiedebat Wonen & Welzijn van de gemeente Westerrotte. Dat wordt vast een leuk oefendebat. Op dinsdag worden we bijgepraat over de Omgevingswet, Woonvisie en de Zomerrapportage 2021. Woensdag is het commissiedebat over de Kadernota 2022. De Gemeenteraadsvergadering van donderdag heeft als belangrijkste agendapunt het besluit over het terugvalscenario Wilderzijde. Daar dienen we samen met de oppositiepartijen een amendement in om 5% meer bereikbare (betaalbaar, maar hogere prijsklasse) woningen te bouwen. Een aantal coalitiepartijen heeft zich inmiddels ook positief geuit over het amendement. Op donderdag wordt ook de nieuwe directeur van de rekenkamer Lansingerland, prof. dr. ir. Marjolein van Asselt, benoemd en beëdigd. Wij wensen haar veel succes en zien uit naar de samenwerking. Heb een fijne week!

Zicht op Lansingerland vanaf dakterras van station

Zicht op Zoetermeer-Oost (Lansinghage)

Daktuin station Lansingerland

Station Lansingerland-Zoetermeer