WEEKBERICHT PVDA FRACTIE 13 T/M 17 DECEMBER 2021

19 december 2021

Dit is nummer 612 van de weekberichten van de PvdA-fractie in Lansingerland! Hoogtepunt voor onze fractie was de vaststelling door onze leden van de kandidatenlijst en het verkiezingsprogramma voor de aanstaande gemeenteraadsverkiezingen. Anders dan bij onze buren zien wij een duurzame toekomst voor onze luchthaven weggelegd en wij zien daarvoor ook een actieve rol voor een toekomstig college. Wij zijn tevreden over het antwoord op de vragen die wij stelden over de anti-radicaliseringsaanpak van ons college. De bouw van hofjes voor ouderen op Wilderszijde mag natuurlijk niet in het bestemmingsplan ontbreken en daarom dienen we a.s. donderdag een amendement in. We berichten deze week ook nog over de opties voor Lansingerland om de AZC’s te ontlasten. Verder noemen de mooie aanknopingspunten voor Lansingerland in het nieuwe coalitieakkoord van het Kabinet Rutte IV.

Achter de Vlashoek Bergschenhoek

PVDA LEDEN STELLEN KANDIDATENLIJST EN VERKIEZINGSPROGRAMMA VAST

Tijdens de digitale ledenvergadering van afgelopen dinsdagavond stelden onze leden unaniem de 20 personen tellende kandidatenlijst en ons verkiezingsprogramma “Mensen weer centraal in Lansingerland” vast. Dat gebeurde na een intensief jaar van voorbereiding met medio januari 2021 als start onze jaarlijkse nieuwjaarsaftrap die in het teken stond van Lansingerland als inclusieve gemeente. Daarna waren er in maart de Tweede Kamerverkiezingen waarin wij tijdens de campagne optrokken met ons nieuwe Tweede Kamerlid Barbara Kathmann, onder andere op het thema betaalbaar bouwen.

Het voorjaar stond helemaal in het teken van de 5de editie van onze lokale leergang die inwoners de kans wil geven om actief kennis te maken met de lokale politiek en de uitdagingen waar Lansingerland voor staat. De leergang leverde liefst drie personen op die er zin in hadden om zich te kandideren voor het raadslidmaatschap. Een vierde deelnemer staat lager op de lijst. De zomer en het najaar waren er voor de procedure van kandidaatstelling en voor het schrijven van een verkiezingsprogramma. Ook werd het campagneteam op de rails gezet. Aan al deze activiteiten deden zo’n 30 partijleden actief mee. De ledenvergadering van dinsdag 14 december was dus voor ons de afsluiting van een zorgvuldig proces van voorbereidingen. In de tussentijd zorgde onze fractie ook nog voor het 600ste weekverslag waarover De Heraut op 15 september 2021 uitgebreid verslag deed.

Onze leden kozen voor een kandidatenlijst waarin diversiteit hoogtij viert:

1. Petra Verhoef, Bergschenhoek (lijsttrekker)
  2. Hamid Azzouzi, Bleiswijk
  3. Valmir Xhemaili, Bleiswijk
  4. Nanno Scheringa, Berkel en Rodenrijs
  5. Sonnie Biharie, Bergschenhoek
  6. Silvester Heidemann, Berkel en Rodenrijs
  7. Gerard Bovens, Bergschenhoek
  8. Erik Visser, Bergschenhoek
  9. Sjaak van der Pluijm, Berkel en Rodenrijs
  10. Mark Kastelein, Berkel en Rodenrijs
  11. René van de Heuvel, Bergschenhoek
  12. Lodewijk Olthof, Berkel en Rodenrijs
  13. Maaike Logtenberg-Vrijenhoef, Berkel en Rodenrijs
  14. Joke Fraterman-Schut, Bleiswijk
  15. Ingrid Tuinenburg, Berkel en Rodenrijs
  16. Irma van den Tillaart, Bergschenhoek
  17. Ariane Dirker-Bos, Bleiswijk
  18. Greet Wijs, Berkel en Rodenrijs
  19. Jaap Wolf, Bergschenhoek
  20. Astrid Oosenbrug,  Berkel en Rodenrijs

Afgelopen woensdag stond uit een uitgebreid interview met Petra in De Heraut over de ambities van haar en de fractie.

Ons verkiezingsprogramma “Mensen weer centraal in Lansingerland” telt een vijftal speerpunten: Gemeente neemt regie voor een zekere toekomst van álle inwoners, keihard werken aan de woningnood, goede zorg en bestaanszekerheid voor iedereen, jongeren zijn onze toekomst en Lansingerland wordt volledig klimaatneutraal en -adaptief. Deze speerpunten worden uitgewerkt in 20 thema’s. Ons verkiezingsprogramma wordt in de week tussen kerst en nieuw op onze website geplaatst. Onze slogan voor de verkiezingen is: “PvdA Lansingerland, Voor iedereen!”

Gezien de grote impact en productiviteit van de PvdA fractie verbazen veel mensen, in Lansingerland en ook uit ons netwerk buiten Lansingerland, zich er vaak over dat onze fractie slechts één raadslid telt. Zij het met de onmisbare en onvermoeibare steun van twee raadscommissieleden, nu niet raadslid zijnde (Hamid Azzouzi en Valmir Xhemaili). Wij hopen dat onze inzet getuige de afgelopen 611 weekberichten niet voor niets was en rekenen daarom op zeker 2 zetels en voorzichtig op 3 zetels. Bij de verkiezingen van maart 2018 kwamen we slechts 250 stemmen tekort voor een tweede zetel.

Petra Verhoef met onze nieuwe aanwinsten Nanno, Silvester en Sonnie

HOFJESWONINGEN VOOR OUDEREN IN BESTEMMINGSPLAN WILDERSZIJDE

Vorige week dinsdag (zie weekbericht 611) debatteerde de raadscommissie Ruimte over het raadsvoorstel over het Bestemmingsplan Wilderszijde. Daar moeten de komende jaren minstens 2700 huizen gebouwd gaan worden. Wat de PvdA fractie betreft worden dat er zeker 3000. Of dit echt gaat lukken hangt af van de projectontwikkelaars en bouwers die deze nieuwe wijk gaan bouwen. Dankzij de inzet van de PvdA-fractie wordt er op Wilderszijde 50% sociaal, betaalbaar en bereikbaar gebouwd, de helft hiervan in de categorie sociale huur. Hoe meer woningen er dus op Wilderszijde gebouwd gaan worden des te meer sociale, betaalbare en bereikbare huizen er zullen verrijzen. De bouw van voor ouderen geschikte woningen is belangrijk.

Lansingerland kent nog geen hofjeswoningen voor ouderen. Het betreft een vorm van bouwen voor ouderen op basis van zelfinitiatief. Hofjeswoningen combineren comfortabel wonen met veel privacy en tegelijkertijd met alle voordelen van samen wonen. Hofjeswoningen zijn bedoeld voor ouderen die het plezierig vinden om elkaar te helpen, maar wel zelfstandig willen wonen. Het is immers geen woongroep.  Dit is ideaal voor de moderne senior die zelfstandig wil blijven, en die steeds minder op mantelzorg en kinderen kan terugvallen. Zo kan de hofjeswoning voor de gemeente ook besparen op de WMO uitgaven.

De ontwikkeling van Wilderszijde biedt uitstekende kansen om het concept hofjeswoningen ook in Lansingerland van de grond te tillen. Dit kan via al bestaand maatschappelijk initiatief. Het is belangrijk dat de ontwikkeling van de hofjeswoningen vroeg in het programma van de ontwikkeling van Wilderszijde wordt opgenomen, zodat ook de initiatiefnemers en nog lang van kunnen genieten. In Lansingerland is er maatschappelijk initiatief om hofjeswoningen te gaan realiseren. Wilderszijde biedt hiervoor goede kansen.

De PvdA-fractie zal dan ook tijdens de raadsvergadering van donderdag 23 december a.s. een amendement in dienen waarin wordt voorgesteld om het concept “hofjeswoningen” uitdrukkelijk op pagina 34 van het Bestemmingsplan te noemen en ook aan te geven dat het om een “snelle realisatie” moet gaan. WIJ Lansingerland sloot inmiddels al aan en wij hopen dat de collega-fracties in de raad dat ook zullen doen.

Petra Verhoef legde afgelopen vrijdag 17 december om 19.17 uur bij het programma MAGAZINE van RTV Lansingerland uit wat er in het Bestemmingsplan Wilderszijde staat en wat de PvdA Lansingerland heeft bijgedragen aan dit toch heel mooie plan voor de nieuw te bouwen wijk. Wie kan je dat beter vragen dan de lijsttrekker met de ambitie om wethouder Wonen te worden?

A&G van den Bosch was onze eerste teler via aardwarmte

PVDA LANSINGERLAND KIEST VOOR DUURZAME EN GELUIDSARME LUCHTVAART

Het afgelopen dinsdag door de leden van de PvdA Lansingerland unaniem vastgestelde verkiezingsprogramma van de PvdA Lansingerland kiest voor een in 2030 volledig duurzame luchthaven en voor een klimaatneutrale en geluidsarme luchtvaart. Rotterdam The Hague Airport is voor ons de nationale proeftuin en transformeert de komende jaren naar Rotterdam The Hague Innovation Airport (RHIA). Deze uitspraak past bij onze al meer dan 10 jaar durende actieve inzet om de leefbaarheid rond onze regionale luchthaven te versterken. Wij praten niet, wij doen!

Voor ons zal de toekomst van de luchtvaart duurzaam zijn of niet zijn. Fossiele kerosine die nu wereldwijd goed is voor minstens 7% van de CO2 uitstoot wordt stap voor stap vervangen door synthetische kerosine (SAF), waterstof of elektriciteit. Grootste belemmering is de snelheid waarmee de industrie kan gaan overschakelen op de productie van SAF’s. Hybride voortstuwing van vliegtuigen via waterstof én elektriciteit is al volop in ontwikkeling. Over 3-4 jaar wordt dit realiteit. De komende jaren ontstaat er op basis van Europese en nationale regelgeving een oplopende verplichting om fossiele kerosine bij te mengen met synthetische kerosine. Het moet mogelijk zijn om in 2030 door directere aanvliegroutes (herziening luchtruim), 15% minder kerosine verbruik (nieuwe generatie vliegtuigen) en inzet van synthetische kerosine al in 2030 zeker de helft minder CO2 uitstoot te realiseren. Vliegtuigbouwer Airbus gaat de komende jaren de 737-vloot van Transavia en KLM vervangen. Volgens deze Franse vliegtuigbouwer produceren deze vliegtuigen liefst 50% minder lawaai. Het nieuwe landelijke coalitieakkoord ziet Nederland als internationaal voorloper op het terrein van verduurzaming van de luchtvaart.

Goed nieuws dus voor de bewoners van de nieuwe wijk Wilderszijde waar minstens 2700 huizen gebouwd gaan worden. Tegen de tijd dat deze wijk klaar is, moet er een aanzienlijke vermindering van vliegtuiglawaai en uitstoot van schadelijke stoffen gerealiseerd zijn. Bovendien rijden wij dan goeddeels elektrisch en geluidsarm op de A16 Rotterdam.

Ons verkiezingsprogramma onderstreept in dit verband het belang van de stichting RHIA. Deze organisatie werkt voor heel Nederland als aanjager en als platform voor bedrijven, wetenschap, onderwijs en overheden aan de komst van 100% klimaatneutrale luchtvaart. Ook duurzamer vervoer van en naar de luchthaven, over rails en weg, zit in het innovatieprogramma. De gemeente Lansingerland moet de mogelijkheden van samenwerking met RHIA, mede vanuit het perspectief van duurzaam vervoer voor de glastuinbouw en een duurzame en geluidarme luchtvaart, onderzoeken. De eerste contacten zijn inmiddels gelegd.

Samen met de gemeente Rotterdam, vakbonden en ondernemersorganisaties werken wij aan verbindingen tussen Mainport Rotterdam, Greenport Lansingerland en RTHA/RHIA als innovatieve economische aanjagers voor onze regio, zo geeft ons verkiezingsprogramma aan.

Ons verkiezingsprogramma zegt dat het resultaat van het grote participatieproces dat moet leiden tot een breed gedragen voorstel voor het nieuwe luchthavenbesluit voor RTHA leidend moet zijn voor de Lansingerlandse politiek. Inmiddels is de eerste fase afgerond met een gezamenlijk opgesteld feitenrelaas. Klik hier om dit rapport te bekijken. Interessant ook voor de critici die sluiting van de luchthaven als een reëel alternatief zien.

Verwacht wordt dat het brede participatieproces na de zomervakantie van 2022 wordt afgerond met de presentatie van een voorkeurscenario. Zie: https://www.luchthavenbesluit.nl/

Anthura Cyclamenweg Bleiswijk

DEED LANSINGERLAND MEE AAN UNDERCOVER ONDERZOEK MOSKEEËN?

Het NRC publiceerde op 15 oktober j.l. een artikel waarin staat te lezen dat verschillende gemeenten in Nederland al jaren undercover onderzoek laten doen naar moskeeën. Hiervoor huurden zij een particulier bedrijf in, NTA (Nuance door Training en Advies) genaamd. Politie en de geheime dienst AIVD mogen heimelijk observeren, mits er een stevige verdenking ligt. Gemeenten mogen dit niet. De gemeenten die dit toch deden, beroepen zich op de Gemeentewet, waarin staat dat de overheid de openbare orde moet handhaven. Maar gemeenten mogen niet heimelijk en zonder hoor en wederhoor burgers of gemeenschappen onderzoeken. De krant stelt ook dat de bevindingen in geheime rapporten zijn beland. De Nationaal Coördinator Terrorismebestrijding en Veiligheid (NCTV) betaalde het onderzoek en bracht gemeenten in contact met NTA. De onderzochte organisaties, die van niets wisten, spreken van een grote vertrouwensbreuk, aldus het NRC.

Onze fractie vroeg zich af of dit onderzoek ook in de gemeente Lansingerland speelt en stelde het college op 8 november daarom de volgende schriftelijke vragen:

1. Heeft het huidige college ooit NTA of een ander onderzoeksbureau opdracht gegeven om een scan of analyse te doen van de moskee of de islamitische gemeenschap in Lansingerland?
  2. Hebben vorige colleges ooit NTA of een ander onderzoeksbureau opdracht gegeven om een scan of analyse te doen van de moskee of de islamitische gemeenschap in Lansingerland?
  3. Bij ‘ja’ op vraag 1 of 2: wat is er gebeurd met de onderzoeksgegevens en welke acties zijn daarop ondernomen?
  4. Is onze gemeente ooit benaderd door de NCTV of ministerie van Justitie en Veiligheid om radicalisering binnen de islamitische gemeenschap in Lansingerland te onderzoeken? Wat was daarop toen de reactie van zijde van het college?
  5. Heeft dit college ooit overwogen om radicalisering binnen de islamitische gemeenschap in Lansingerland te onderzoeken?
  6. Hoe ziet de lokale bestrijding van radicalisering in Lansingerland eruit?
  7. Hoe groot is het antiradicaliseringsbudget in Lansingerland in de afgelopen vier jaren geweest en hoe is het geld besteed?

In haar beantwoording van 13 december was het college klip en klaar. Het college heeft nooit aan NTA of een ander onderzoeksbureau opdracht gegeven om een scan of analyse te doen van de moskee of de islamitische gemeenschap in Lansingerland. Dat geldt ook voor de vorige colleges. Op de vraag of het college ooit door NCTV of het ministerie van Justitie en Veiligheid benaderd is om radicalisering binnen de islamitische gemeenschap in Lansingerland te onderzoeken, geeft het college omwille van de vertrouwelijkheid geen informatie. “Wij kunnen hierover geen uitspraken doen in de openbaarheid”. In het kader van de openbare orde en veiligheid wil het college ook geen uitspraak doen over hoe de lokale bestrijding van radicalisering in Lansingerland eruit ziet. Er is overigens geen budget gelabeld voor antiradicalisering.

Onze fractie is blij met het antwoord van het college dat het nooit aan NTA of een ander onderzoeksbureau opdracht heeft gegeven om een scan of analyse te doen van de moskee of de islamitische gemeenschap in Lansingerland. Ook heeft het college nooit aanleiding gezien om mogelijke radicalisering binnen de islamitische gemeenschap in Lansingerland te onderzoeken.

Suikerbieten langs N209 Bleiswijk

COALITIEAKKOORD KABINET RUTTE IV BIEDT ZEKER AANKNOPINGSPUNTEN

De kritiekpunten van de GroenLinks en PvdA-fracties in de Tweede kamer over de toekomst van de zorg ten spijt, zijn er in het afgelopen woensdag door VVD, D66, CDA en ChristenUnie gepresenteerde coalitieakkoord voor Lansingerland beslist wel positieve aanknopingspunten te vinden. We zetten er een aantal op een rijtje:

• Verhuurdersheffing wordt afgeschaft. Als tegenprestatie komen er bindende afspraken met de woningcorporaties zodat dit vrijkomende geld ingezet wordt voor de bouw van flexwoningen, sociale huurwoningen, renovatie, verduurzaming en de leefbaarheid van wijken.
  • De sociale huur voor mensen met een laag inkomen gaat omlaag. De huur voor mensen met een hoger inkomen die in een sociale huurwoning zitten, stijgt stapsgewijs tot een marktconforme huur.
  • Er worden per jaar in ons land 100.000 huizen gebouwd.
  • Er komt een langjarig programma om woningen te isoleren. Huishoudens met een laag of middeninkomen kunnen rekenen op extra steun.
  • Er komst weer een minister voor Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening.
  • De vaste baan wordt norm en flexwerken wordt aan banden gelegd.
  • Er gaat een half miljard per jaar in het hervormen van de arbeidsmarkt, re-integratie en het aanpakken van armoede en schulden.
  • Er komt een standaard minimumloon dat stapsgewijs met 7.5% omhoog gaat. De 14 euro per uur is helaas nog niet in zicht.
  • De kostendelersregeling in de Bijstand wordt aangepast: inwonende jongeren tot 27 jaar tellen niet meer mee als kostendeler.
  • Er komt een verplichte arbeidsongeschiktheidsverzekering voor alle zelfstandigen.
  • 95% van de kosten van kinderopvang wordt vergoed.
  • 55-60% minder CO2 uitstoot in 2030.
  • Het leenstelsel wordt een basisbeurs. Eindelijk!
  • Er komt incidenteel en over een aantal jaren gespreid extra budget voor de jeugdzorg beschikbaar.
  • De loonkloof tussen leerkrachten in het basisonderwijs en het voortgezet onderwijs wordt gedicht.
  • Vliegtaks gaat omhoog.
  • Er is veel incidenteel geld voor de verduurzaming van mobiliteit waaronder ook de luchtvaart beschikbaar.

Kritiek van de zijde van de landelijke PvdA over de nog steeds veel te grote kloof tussen arm en rijk is te vinden op: https://www.lokaalbestuur.nl/column-regeerakkoord

Snoeken in Bergschenhoek

GAAT LANSINGERLAND NU EINDELIJK HELPEN OM DE AZC’S TE ONTLASTEN?

Afgelopen donderdag berichtte burgemeester Pieter van de Stadt de raadsleden over het feit dat de minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties en de staatssecretaris van Justitie en Veiligheid een aanwijzing hebben gestuurd aan de voorzitter van de Veiligheidsregio Rotterdam-Rijnmond. “De aanwijzing behelst het treffen van alle maatregelen om op de kortst mogelijke termijn locaties gereed te maken voor de opvang en begeleiding van 500 asielzoekers voor beoogde periode van circa vier maanden”, zo schrijft de burgemeester. Verder stelt de brief: “De Veiligheidsregio Rotterdam-Rijnmond neemt de verantwoordelijkheid voor de voorbereiding, coördinatie en ondersteuning van de regiogemeenten. Het Algemeen Bestuur van de Veiligheidsregio maakt afspraken over onderlinge samenwerking en de verdeling van de opgave. Lansingerland is een van de regiogemeenten waar een beroep op wordt gedaan door de VRR. Op dit moment onderzoeken wij of en hoe we kunnen voldoen aan de vraag. In dit kader onderzoeken we of er een geschikte locatie is en worden de randvoorwaarden in kaart gebracht. Op basis van deze inventarisatie wordt een voorstel ingediend bij de Veiligheidsregio Rotterdam ter bespreking door het Algemeen Bestuur.”

Onze fractie steunt de opvang van asielzoekers door onze gemeente van harte. De situatie in de AZC’s is immers al maandenlang onhoudbaar. Mensen verblijven daar onder erbarmelijke omstandigheden. Wij kunnen ook een steentje bijdragen. Ook de andere oppositiepartijen willen hier graag iets aan doen. Op 4 november 2021 debatteerden de fracties uitgebreid over een motie vreemd aan de orde die door Selgei Gabin van GroenLinks was voorbereid en door de voltallige oppositie werd ingediend. De motie riep op om als gemeente “deel te gaan nemen aan de nieuwe pilotregeling ’tussenvoorzieningen voor statushouders’, met de deelnemende partijen aan de pilotregeling en het Centraal Orgaan opvang asielzoekers het gesprek aan te gaan over een structurele oplossing voor de opvang van vluchtelingen en de huisvesting van statushouders in de regio en de raad in januari/februari 2022 en voorts ieder kwartaal over de twee hiervoor genoemde punten te informeren.” Op verzoek van de CDA-fractie werd tijdens het debat aan de motie met pen toegevoegd “tot een maximum van 50 plekken”. Let wel: deze motie ging over een tussenvoorziening voor statushouders die in afwachting zijn van een woning. Daarmee wordt ruimte gemaakt in de AZC’s, waar nu ook statushouders maandenlang verblijven door de krapte op de woningmarkt. Het college zei zelf geen vastgoed beschikbaar te hebben en dus zou een particulier naar voren moeten stappen. Of zouden er een soort flexwoningen gebouwd moeten worden op een beschikbare locatie. De motie werd destijds aangenomen met 19 stemmen voor en 11 stemmen tegen. De leden van de coalitiefracties stemden vaak verdeeld. We hoorden er van collegezijde tot dusverre niets meer over. De raad kan natuurlijk beide opties serieus overwegen zodat Lansingerland op twee manieren iets kan doen om de overvolle AZC’s te ontlasten.

Grauwe Landscheiding in Berkel Noord

Tot slot: Volgende week donderdagavond vergadert de raad dit jaar voor de laatste keer. Op de agenda staat onder andere het Bestemmingsplan Wilderszijde waarbij wij een amendement zullen indien om hofjeswoningen voor ouderen snel mogelijk te maken. Ook de eerste Begrotingswijziging 2022 staat op de agenda. Heb een goede week!

Kale Noordpolder Berkel

Nieuwbouw Berkelseweg Bergschenhoek