WEEKBERICHT PVDA FRACTIE 14 T/M 20 MAART 2020

21 maart 2020

Dit is nummer 545 van de weekberichten van de PvdA-fractie in Lansingerland. Geen normale week, maar een week waarin veel inwoners, ondernemers en maatschappelijke organisaties direct de gevolgen hebben ervaren van de genomen landelijke maatregelen rond het coronavirus. Vanuit de gemeente is meteen alles op alles gezet om de inwoners goed te informeren en te steunen waar mogelijk. We zijn als fractie blij dat het college dit goed en met een warm hart heeft georganiseerd. De politieke vergaderingen liggen voor nu even stil. Daarom zullen we in ons weekbericht aandacht geven aan de actuele gevolgen van het coronavirus voor lokale ondernemers en andere mensen die het financieel moeilijk kunnen gaan krijgen. Ook bieden de diverse brieven van het college over lopende bestuurlijke en politieke zaken voldoende aanknopingspunten voor een bericht. We reageren op het accommodatieplan sport en de plannen voor bestrijding van energiearmoede. De foto’s tonen veel voorjaarspracht in ons mooie Lansingerland.

SNELLE HULP AAN ZZP’ERS OOK IN LANSINGERLAND?

Rotterdam gaat zzp’ers die inkomen verliezen door de coronacrisis versneld aan een uitkering helpen, meldde de Volkskrant afgelopen donderdag. De stad loopt daarmee vooruit op de uitwerking van de maatregelen van het kabinet die waarschijnlijk volgende week van kracht worden. “Daar kunnen we niet op wachten”, zegt wethouder Richard Moti (PvdA) aan de Volkskrant, “wij zijn al begonnen”. Moti is teleurgesteld dat de uitwerking van de nieuwe regeling pas aanstaande maandag rond is. Om snel mensen in financiële nood van dienst te zijn, maakt Rotterdam maximaal gebruik van de ruimte die de bestaande regeling biedt. Zo wordt er niet op eventuele aanwezigheid van vermogen gelet want dit doet de nieuwe regeling ook niet. De uitvoeringscapaciteit is uitgebreid. Aanvragers moeten binnen 2 tot 4 weken geld krijgen.

De PvdA-fractie is benieuwd hoe wethouder Kathy Arends (sociale en economische zaken) deze grote klus gaat klaren. Over hoeveel zzp’ers in de knel gaat het in onze gemeente? Het college liet ons afgelopen vrijdag weten dat onze gemeente de landelijke maatregelen zal volgen en daarbovenop een aantal lokale maatregelen zal treffen om ondernemers, bedrijven en zzp’ers te ondersteunen. Wij verwachten dat de raad daarover binnenkort verder wordt geïnformeerd. Via de nieuwsbrief van Ondernemend Lansingerland van 20 maart stak de wethouder de ondernemers een hart onder de riem en maakte ook melding van de op handen zijnde extra maatregelen in Lansingerland. “Ik zal er alles aan doen om ondernemers in Lansingerland te helpen en bij te staan”, sprak wethouder Arends. Onze fractie schat in dat de ambtelijke formatie tijdelijk wordt uitgebreid. Misschien kan de wethouder ook te rade gaan bij haar Rotterdamse collega Moti voor tips.

Het is goed om na te gaan in hoeverre het goede sociale pakket dat door de regering afgelopen week is gepresenteerd nog aanvulling op gemeentelijk niveau behoeft. Vorige week kwam de VVD-fractie met het voorstel de inning van lokale belastingen voor ondernemers uit te stellen. Het gaat dan om OZB, Reclame- en Precariobelastingen. Het is ons inziens voorstelbaar dat hier ook de kosten die de gemeente in rekening brengt bij marktkooplieden voor een standplaats bij betrokken worden. De PvdA-fractie is er bovendien voorstander van om een gemeentelijk noodfonds in te stellen om te voorzien in knelpunten waarin de landelijke regeling niet voorziet. Denk bijvoorbeeld maar aan extra kosten vanwege de coronacrisis die niet voor bijzondere bijstand in aanmerking komen maar wel noodzakelijk zijn. Het college zal ongetwijfeld de komende periode met schrijnende sociale situaties geconfronteerd worden. Er is in ieder geval al een taskforce ingericht om alle uitkeringsaanvragen en aanvragen voor bijzondere bijstand zo snel mogelijk af te handelen.

In de aanpak van de regering herkennen wij een aanpak waarvan het zeker zijn van een inkomen in deze crisistijd goed gewaarborgd is. Dit geldt ook de steun aan het midden en kleinbedrijf (denk maar aan de horeca en de tuinbouw) en ook aan grote, voor onze economie vitale bedrijven. De overheid laat zich, met veel respect voor minister president Mark Rutte en zijn kabinet, van zijn allersterkste kant zien. Verdrietig dat minister Bruno Bruins aftrad om gezondheidsredenen. Het marktdenken doet nu een stevig stapje terug. De solidaire samenleving leeft op. Niet de markt maar de mensen staan eindelijk weer centraal. Belangrijke sociaal democratische waarden als een sterke overheid, bestaanszekerheid en eerlijke verdeling van arbeid en inkomen zijn de basis van de huidige crisisbestrijding. Dat geeft hoop voor de toekomst!

MEER BETROKKENHEID VAN SPORTSECTOR BIJ NIEUW ACCOMMODATIEPLAN

Het college werkt op dit moment aan het opstellen van het Accommodatieplan Sport 2020-2030. Onderdeel van dit proces was het vaststellen van een uitgangspuntennotitie die tijdens een beeldvormende avond op 5 november 2019 en in de commissie Samenleving van 9 december 2019 door de raad besproken is. Op basis van de vastgestelde uitgangspuntennotitie, de uitgevoerde capaciteitsberekeningen en het sportbeleid stelde het college in december 2019 en januari 2020 een concept-accommodatieplan op. Het college besprak de contouren en conclusies van dit plan met binnen- en buitensportverenigingen tijdens een informatieavond op 5 februari 2020. Tijdens deze avond is volgens het college gebleken dat met name de buitensportverenigingen uit Berkel en Rodenrijs kritisch staan ten opzichte van een deel van de inhoud van het conceptplan. Het college heeft meer tijd nodig om tot een definitief voorstel aan de raad te komen. In de aangepaste planning gaat het college er vanuit uit van bespreking en besluitvorming in de commissie Samenleving van 4 juni en de gemeenteraad van 25 juni 2020. Hier gaat een beeldvormende avond op 20 mei 2020 aan vooraf. Het college wil de financiële gevolgen van de besluitvorming meenemen bij de besluitvorming over de Kaderbrief in juli 2020. Los van het feit dat de Coronacrisis tot vertraging zou kunnen leiden, vindt de PvdA-fractie deze planning te optimistisch en geen recht doen aan de grote zorgen die er bij onze sportverenigingen bestaan. Anders dan het college suggereert, zijn er ook bij de binnensport bedenkingen over de plannen van het college. Zo zijn sporthallen door hun beperkte hoogte minder geschikt voor sport op hoog niveau. In Lansingerland ontbreekt het topsportklimaat. Het college zoekt het vooral in de breedtesport. Bovendien is het maar de vraag of de voorgestane groei van het aantal inwoners tot 75.000 realistisch is. De PvdA denkt dat een inwonersaantal van 90.000 op termijn meer voor de hand ligt. Dit betekent nogal wat voor bijvoorbeeld het ruimtebeslag voor extra sportvelden, sporthallen en andere sportvoorzieningen. Nu al is er geen ruimte voor een compleet atletiekcomplex binnen onze gemeentegrenzen. Wij verwachten dat het demografische plaatje er heel anders uit gaat zien dan het college veronderstelt.

Wat opvalt, is dat er bij het door het college voorziene besluitvormingsproces in mei/juni 2020 geen ruimte is opgenomen voor een uitgebreidere beeldvorming door de raad dan een beeldvormende bijeenkomst vlak voor het commissiedebat. De PvdA-fractie stelt voor om als raad op 20 mei 2020, in plaats van een presentatiebijeenkomst, een speciale hoorzitting en rondetafel-debat te organiseren waarbij de sportverenigingen uitgebreid de ruimte krijgen om hun verhaal te doen en er ook samen gesproken kan worden over oplossingen. Deze vorm werd tijdens de vorige raadsperiode geregeld en met succes gehanteerd (komst vluchtelingen, toekomst Huize Sint Petrus, Kunst & Cultuurnota). De PvdA-fractie is heel benieuwd of dit voorstel door de andere fracties en de sportsector wordt gedeeld. Wij horen het graag!

BESTRIJDING ENERGIEARMOEDE KOMT NIET VAN DE GROND

Tijdens het debat over de “Visie Lansingerland Duurzaam”, in juli 2019, nam de raad een door ChristenUnie en PvdA ingediende motie over het bestrijden van energiearmoede aan. De motie droeg het college op om:

1. Te onderzoeken hoe de gemeente kan bijdragen aan het voorkomen dan wel verminderen van energiearmoede en welke rol zij daarin kan spelen;
  2. Te onderzoeken hoe de energiebesparingsmogelijkheden actief meegenomen kunnen worden in de huidige hulp die geboden wordt aan huishouden die moeite hebben hun energierekening te betalen;
  3. De uitkomsten van bovenstaande onderzoeken te delen met de raad en waar mogelijk mee te nemen in de uitvoeringsplannen van de visie Lansingerland Duurzaam;
  4. Bij de uitwerking van het revolverend duurzaamheidsfonds in beeld te brengen hoe bewoners met minder financiële middelen gebruik kunnen maken van het fonds en/of mogelijk aanspraak kunnen maken op het warmtefonds van het Rijk.

Voor wat betreft de uitvoering van de punten 1-2 wil het college, zo berichtte het in een brief van 5 maart 2020, de inzet van Energiecoaches intensiveren: “Dit betekent dat wij van plan zijn om Energiecoaches van Nieuwe Lansinger Stroom en huurdersvereniging Lansingerland en 3B Wonen gerichter in te gaan zetten om de doelgroep actief te informeren over de mogelijkheden voor energiebesparing. Op basis van de onderzoeksresultaten gaan wij verder met de uitwerking. Wij houden vooraf rekening met kosten tot een maximum van € 10.000,- op jaarbasis, bijvoorbeeld voor het werven en opleiden van nieuwe coaches. Deze kosten dekken wij dan vanuit het budget duurzaamheid”.

Somber is het college over de financiële mogelijkheden die het in te stellen revolverende fonds en warmtefonds voor mensen met een laag inkomen kan gaan bieden. Deze beide fondsen zijn bedoeld om inwoners tegen aantrekkelijke voorwaarden leningen te verschaffen om in hun huis energiebesparende maatregelen te treffen. Het college zegt er dit over in de brief: “In het tot nu toe doorlopen proces zijn wij tot de conclusie gekomen dat wij bewoners met een kleine portemonnee slechts zeer beperkt van dienst kunnen zijn met het Revolverend Fonds als instrument. Wij verwachten namelijk dat er in deze groep weinig bereidheid is om een lening aan te vragen voor meer of minder kostbare duurzaamheidsmaatregelen, ook al wordt hen voordelige financieringsvoorwaarden geboden. Wij menen dat hetzelfde geldt voor het per 3 februari jl. opengestelde Warmtefonds van de rijksoverheid. Wel zijn wij van plan om de categorie ‘huurder’ expliciet onderdeel te maken van de groep die bij ons een lening kan aanvragen. Een belangrijk deel van de doelgroep waar de motie op ziet is namelijk “huurder van een woning” en op deze manier willen wij de beschikbare financieringsmiddelen ook voor hen bereikbaar maken”.

De PvdA-fractie vindt de reactie van het college erg minimaal. Feitelijk is er alleen sprake van de inzet van meer energiecoaches om mensen met een laag inkomen te helpen bij het treffen van energiebesparende maatregelen. Gelukkig wonen veel mensen met een laag inkomen in huizen die door 3B-Wonen verhuurd worden. Deze corporatie is zeer actief als het om bevorderen van duurzaamheid gaat. Denk bijvoorbeeld aan hun programma om zonnepanelen op hun woningen te plaatsen. Onze fractie zal met de collega’s van de ChristenUnie overleggen welke verdere actie nodig is om van collegezijde tot grotere daden te komen. Hier komen we later dus weer op terug.

Gezondheidscentrum Bergschenhoek

Tot slot: Zoals vorige week al aangekondigd zijn voorlopig alle politieke vergaderingen en presentaties geannuleerd. Op woensdag 25 maart zal het Presidium (fractieleiders, burgemeester en griffier) een virtuele bijeenkomst hebben om de mogelijkheden voor continuïteit in besluitvorming te bespreken. Het college zal de raad wekelijks op de hoogte houden over de situatie en waar nodig natuurlijk vaker. Onze fractie blijft politiek interessante onderwerpen via het weekbericht met u delen. Sterkte in de komende tijd en zorg goed voor u zelf en anderen!

Paddentrek in Bergschenhoek Boterdorp

Wilderszijde in rust

Sloop van het vliegveldbaken bij Wildersekade

Groenzoom