WEEKBERICHT PVDA FRACTIE 19 T/M 25 JUNI 2021

26 juni 2021

Dit is nummer 596 van de weekberichten van de PvdA-fractie in Lansingerland! Wat een mooie week hebben we achter de rug. Het begon al zo fijn met een raadscommissievergadering van de denkbeeldige gemeente Westerrotte in het kader van de Leergang Lokale Politiek. Het was heerlijk om (weer) in de raadszaal van ons gemeentehuis te zijn. Donderdag was een prachtige dag voor de gemeente Lansingerland: op voorstel van de PvdA-fractie koos de voltallige gemeenteraad voor 10% i.p.v. 5% bereikbare woningen op Wilderszijde. Waarschijnlijk komen er in deze wijk 2700 huizen. Een mooi aantal! En op initiatief van onze fractie krijgen mensen in de bijstand nu al een vrijstelling van giften tot €1200 per jaar. Dit in afwachting van een landelijke regeling. Verder spraken de fracties over de Kadernota 2022 waarbij onze fractie duidelijk aangaf dat van bezuinigingen voorlopig geen sprake kan zijn.

Klaprozen op Parkzoom 3

PVDA FRACTIE WIL GEEN CONCRETE BEZUINIGINGEN IN KADERNOTA 2022

Afgelopen woensdagavond debatteerde de raadscommissie Algemeen Bestuur (AB) over de Kadernota 2022. Over de vele onzekerheden die er zijn over de ontwikkeling van de gemeentelijke financiën in de komende jaren berichtten wij al in weekbericht 595. Kernvraag van onze fractie is wat het aan moet met de Kadernota 2022. Inzet is om de gemeentebegroting voor de periode 2022-2026 structureel sluitend te krijgen. Bij het opstellen van de Kadernota had het college een groot probleem. Het saldo van de uitgaven en inkomsten voor 2022 is €2.5 miljoen negatief. Het college stelt voor om het jaar 2022 structureel sluitend te krijgen. Maar bij het opstellen van de Kadernota waren er een groot aantal financiële onzekerheden aan vooral de inkomstenkant.

De financiële gevolgen van de mei-circulaire waarover het college afgelopen dinsdag de raad informeerde zijn van groot belang. Wat nu blijkt is dat er voor 2022 en 2023 een vrijwel sluitende begroting is (een klein overschot in 2022 van €328.000 en een klein tekort van €265.000 in 2023) met oplopende tekorten tot €3.7 miljoen in 2025. In deze cijfers zijn al wel de door het college voorgestelde bezuinigingen verwerkt. Dat vindt onze fractie geen goede manier van presenteren.

Wat nog niet helder is of de extra rijksbijdrage vanwege het tekort bij de uitvoering van de jeugdzorg structureel in de Kadernota 2022 mag worden opgenomen. Landelijk is €1.3 miljard als aanvullende, incidentele bijdrage beschikbaar. Ons fractielid Hamid Azzouzi vertelde tijdens een beeldvormende bijeenkomst  van de raad, dat de provincie Utrecht deze extra middelen voor de jeugdzorg wel beschouwt als een structureel dekkingsmiddel voor jaarschijf 2022. De mei-circulaire zegt dat het voor Lansingerland in 2021 om €1.3 miljoen incidenteel gaat. Overleg van de gezamenlijke provincies met het ministerie van BZK moet uitsluitsel gaan bieden of dit geld nu al als structureel dekkingsmiddel kan worden beschouwd. Wanneer het extra geld voor de jeugdzorg inderdaad structureel aan de budgetten van de gemeenten wordt toegevoegd, rijst de vraag hoe deze over de gemeenten wordt verdeeld. Gaat het om de huidige 1.3 miljoen of wordt er gekeken naar de concrete tekorten die de gemeenten hebben? Dit kan voor Lansingerland een groot verschil maken.

Een interessante ontwikkeling betreft het BTW compensatiefonds (BCF). Tot op heden raamde het college deze inkomsten als incidenteel. De PvdA heeft in vorige jaren al aangegeven dat dit niet juist is. De mei-circulaire geeft nu aan dat de visie van onze fractie correct was. Het gaat om jaarlijks ruim 5 ton waarvan het college voorzichtigheidshalve €260.000 als structurele inkomsten wil opnemen.

Kortom, het speelveld voor de Kadernota laat nog veel onzekerheden zien. Op dit moment ziet het financiële perspectief voor 2022 en 2023 er nog relatief gunstig uit. Voor de jaren erna lopen de tekorten op. Onzeker is hoe de structurele extra inkomsten voor de jeugdzorg er gaan uitzien. Dit geldt ook voor de bijdragen uit het gemeentefonds. De in de Kadernota 2022 genoemde tekorten over de periode 2022-2025 zijn niet meer actueel want door de mei-circulaire achterhaald.

Het college zegt in haar brief over de mei-circulaire ernaar uit te zien om de wensen en bedenkingen van de raad te vernemen bij de behandeling van de Kadernota. Citaat: “Samen met de nieuwe financiële inzichten uit deze Meicirculaire 2021 en de duidelijkheid over de aanvullende middelen voor jeugdhulp (in ieder geval de Septembercirculaire 2021) kunnen wij dan eind augustus/begin september een nieuwe integrale afweging maken, die de basis vormt voor de Begroting 2022-2025”.

De conclusie van onze fractie is dat de Kadernota in zijn geheel nog niet besluitrijp is, zolang er geen zekerheid is over de hoogte van de extra rijksbijdrage voor de Jeugdzorg en de herijking van het gemeentefonds en er ook geen uitsluitsel is over de vraag of deze rijksbijdrage structureel in de meerjarenbegroting is opgenomen.

Het college wil verstandig omgaan met het ramen van bijdragen van het rijk. De PvdA op haar beurt wil juist dat we als gemeenteraad verstandig omgaan met bezuinigingen vanwege de gevolgen voor onze inwoners. Van belang is dat het totale pakket aan ombuigingen relatief klein is (€2,5 miljoen), maar wel met €1,4 miljoen bezuinigingen over verschillende beleidsdomeinen. Het is voor de PvdA fractie een doorn in het oog dat bezuinigen hard ingrijpen in het voorzieningenpakket (zoals: verlagen beeldkwaliteit groen en onderhoud, deels schrappen van re-integratieactiviteiten, verlagen van gemeentelijke dienstverlening, minder inzet van jeugdhulp door strategisch contract management en intensieve casusregie, minder instroom in maatwerkvoorzieningen van WMO & Jeugdhulp door aanpassingen in indicatiewijze en het stoppen met de pilot Nieuwe Wij).

De PvdA vindt dit geen goede zaak. De rekening lijkt opnieuw, net als vorig jaar, weer bij de meest kwetsbaren te worden gelegd. Het is niet goed om als gemeentebestuur ingrijpende  bezuinigingsvoorstellen, op het moment dat er nog zoveel grote onzekerheden zijn, nu al te communiceren naar onze inwoners. Dat levert alleen maar maatschappelijke onrust op die mogelijk achteraf helemaal niet nodig was.

Daarom is de PvdA van plan om in de raadsvergadering van 8 juli een amendement in te dienen om het raadsvoorstel grondig aan te passen. Ons voorstel is om de uitgangspunten (alles behalve de ombuigingsvoorstellen) voor 2022 van de Kadernota vast te stellen en de besluitvorming over de bezuinigingsvoorstellen en ook de verhoging van OZB te verdagen naar november 2021 bij de behandeling van de begroting. Dit in de verwachting dat er dan veel meer zekerheid is. Dan kan de Raad nog voor 15 november 2021 een sluitende begroting bij de provincie leggen, inclusief 1e begrotingswijziging. De provincie eist nu geen zicht in de Kadernota. De basis van deze Kadernota is verder goed en daarin maken we keuzes over belangrijke zaken, zoals woningbouw, en broodnodige investeringen in infrastructuur en bijvoorbeeld sportaccommodaties.

Voor ons voorstel kregen wij tijdens het raadscommissiedebat steun van de fracties van GroenLinks en WIJ Lansingerland. De coalitiepartijen en D66 gingen (nog) mee met het voorstel van het college om de Kadernota vast te stellen inclusief een fors bezuinigingspakket. Zij hopen dat op de weg naar november 2021 dit pakket vanwege gunstige financiële ontwikkelingen alsnog zal worden aangepast. Het lijkt de PvdA fractie beter om pas over bezuinigingen te gaan praten als zeker is dat het écht moet!

De Kadernota 2022 vindt u hier.

Urban Sportspark in A.M.G. Schmidtpark

Rodenrijse Vaart

Goede voortgang bij bouwen op het Hordijkterrein

RAADSBREDE STEUN VOOR PVDA AMENDEMENT VOOR 10% IN PLAATS VAN 5% BEREIKBARE WONINGEN OP WILDERSZIJDE

In weekbericht 594 voorspelden wij al een raadsmeerderheid voor ons toen aangekondigde amendement om op Wilderszijde 10% in plaats van 5% zogenaamde bereikbare woningen te gaan bouwen. De lat ligt bovendien niet op 2600 nieuwe huizen maar stijgt naar 2700. Het absolute aantal sociale huurwoningen (25%) en betaalbare huur- en koopwoningen (15%) zal dan dus ook gaan stijgen. 50% van de op Wilderszijde te realiseren woningen wordt dus gebouwd in de categorieën sociaal, betaalbaar en ook bereikbaar. Voor Lansingerland een absolute doorbraak.

Tijdens de raadsvergadering van afgelopen donderdag bracht Petra Verhoef, met mede-indieners van de fracties van ChristenUnie, CDA, Leefbaar 3B, D66, WIJ Lansingerland en GroenLinks, een amendement in met de volgende tekst:

“Aanvullend op het betaalbare programma wordt 10% van de woningen gerealiseerd tussen € 254.000 VON (of huur max. € 900/mnd) en max. € 344.500 VON (of huur max. € 1.250/mnd) mits middels (creatieve) maatregelen bij het bestemmingsplan zoveel als mogelijk geborgd wordt dat de betaalbaarheid en bereikbaarheid van deze woningen ook naar de toekomst (doelstelling 10 jaar) verzekerd blijft door onder andere te sturen op de grootte van woningen en de zelfbewoningsplicht / antispeculatiebeding / verbod op doorverkoop en voor huurwoningen onder andere de toegestane indexering te beperken cf. CPI +1,5% en de periode  waarvoor de huurwoningen tot max €1.250,- betaalbaar dienen te blijven vast te leggen, anders wordt volstaan met 5% woningen in deze groep; bij koop conform eisen NHG en incl. energiebesparende maatregelen”.

Zo wordt veilig gesteld dat er niet gespeculeerd kan gaan worden met woningen die met gemeentelijke financiële steun gebouwd gaan worden. Het gaat om een gemeentelijke financiële impuls van €3-6 miljoen om deze extra 5% bereikbare woningen te kunnen bouwen. Deze impuls werd nodig omdat Lansingerland helaas geen €11 miljoen via de woningbouwimpuls van het rijk zal ontvangen.

Ook de VVD fractie sloot zich bij de stemming in de raad over ons amendement aan bij de andere fracties. Er ligt nu dus een unaniem besluit waarmee het college prima verder kan op weg naar het bestemmingsplan Wilderszijde. De PvdA-fractie is heel blij met dit resultaat. We hebben er lang voor geknokt. In 2030 moet Lansingerland een mooie, groene wijk zijn met 2700 huizen en zo’n 7000 bewoners. Dan zal er ongetwijfeld ook weer een bushalte langs de ZoRo-busbaan verrijzen ter hoogte van de legendarische Bonfut. Want daar hebben de nieuwe bewoners recht op.

Zie ook: Alternatief plan omarmd: helft huizen in megawijk Wilderszijde in het goedkopere segment | Rotterdam | AD.nl Graag vullen wij hierbij aan dat tevens Jan Pieter Blonk (Leefbaar 3B) en ook Kees-Willem Markus van ChristenUnie tot de architecten mag worden geteld. Wij zijn blij dat ook D66 mede-indiener was van ons amendement. Tijdens de raadscommissievergadering van 14 dagen geleden bepleitte deze fractie nog om de besluitvorming uit te stellen.

Parkzoom 3

Forse reconstructie bij station Rodenrijs

PVDA MOTIE OVER VRIJSTELLING GIFTEN TOT 1200 EURO PER JAAR IN DE BIJSTAND

De Tweede Kamer heeft op 25 februari 2021 een motie van de fracties ChristenUnie, SP, GroenLinks en PvdA, met alleen de stemmen van de VVD fractie tegen, aangenomen die de regering oproept om voor mensen in de bijstand een landelijke vrijstelling van giften (onder andere voor boodschappen) te realiseren tot 1200 euro per jaar. Het wachten is nu op de wetswijziging die het voornemen van de Tweede Kamer formaliseert.

Sindsdien hebben vele gemeenten zoals Amsterdam, Heerlen, Arnhem Apeldoorn, Nijmegen, Hengelo en Rijswijk de beleidsregels wat betreft giften aan mensen in de bijstand hebben verruimd tot €1200 per jaar. Deze vrijstelling biedt de mensen in de bijstand nu al een extra financieel steuntje in de rug. Volgens ons heeft de gemeente Lansingerland voldoende beleidsruimte om de mogelijkheid van het doen van giften aan mensen in de bijstand te verruimen.

Tijdens de raadsvergadering van afgelopen donderdag diende de PvdA-fractie een motie in waarin het college opgeroepen werd om, n afwachting van de landelijke regeling, bijstandsgerechtigden in Lansingerland reeds nu de mogelijkheid te bieden tot een vrijstelling van giften tot €1200 per jaar. Onze motie werd mede ingediend door de fracties van GroenLinks, WIJ Lansingerland en ChristenUnie. Na een bevlogen debat, waaraan verantwoordelijk wethouder Kathy Arends waarschijnlijk geen al te beste herinneringen over zal hebben gehouden, ging de raad, met alleen de stem van de VVD fractie tegen, akkoord met onze motie. Het college heeft nu de opdracht om de beleidsregels met betrekking tot het ontvangen van giften door mensen in de bijstand bij te stellen in lijn met de motie.

Wij zijn hier ontzettend blij mee. Deze ontwikkeling vormt de opmaat voor een grondige herziening van de Participatiewet waarin mensen écht centraal komen te staan en vernederende regels geschrapt gaan worden.

Fracties blauw en rood van denkbeeldige gemeente Westerrotte

RAADSCOMMISSIE WESTERROTTE DEBATTEERT OVER BOUWEN OP SCHIEBROEKZIJDE

Hoogtepunt van de PvdA Lansingerland leergang “Is de lokale politiek iets voor jou?” was het raadscommissiedebat in de raadszaal van Lansingerland. Dit jaar debatteerden de 11 deelnemers die verdeeld waren over de drie fracties van de denkbeeldige gemeente Westerrotte over betaalbaar bouwen op Schiebroekzijde en over betere schuldhulpverlening. Het debat stond onder leiding van de Lansingerlandse burgemeester Pieter van de Stadt en van commissie-griffier Lianne van den Houten. Petra Verhoef vervulde de rol van wethouder Wonen & Welzijn. De Leergang telt zes bijeenkomsten in de periode mei-juni  2021 en stond vooral in het teken van zelfwerkzaamheid en ervaren van wat het vraagt om maatschappelijke knelpunten op de politieke agenda te krijgen.

De leergang viert dit jaar haar eerste lustrum en wordt iedere vier jaar voorafgaande aan de gemeenteraadsverkiezingen georganiseerd. Aan de leergang doen zowel PvdA-leden als niet leden mee. Vele deelnemers aan de eerdere edities van de leergang werden sinds 2006 actief als raadslid of als commissielid in Lansingerland, ook bij andere partijen dan de PvdA.

Fractie geel van denkbeeldige gemeente Westerrotte

V.l.n.r.: griffier, burgemeester en ‘wethouder’ bij het oefendebat

Tot slot: Waar vandaag (Veteranendag) de veteranenvlag wappert bij het gemeentehuis, wappert op zondag 27 juni de regenboogvlag als steunbetuiging aan de LHBTI-gemeenschap in Hongarije. Ook op maandag hangt bij het gemeentehuis de regenboogvlag want dan is het Pride Day. Het is overigens al de hele maand juni Pride Month. Op maandagavond sluiten we onze Politieke Leergang feestelijk af. En verder is het weer commissieweek. Bij de commissievergadering Ruimte op dinsdag staat onder andere de Woonvisie op de agenda. Op woensdag buigen de leden van commissie AB zich onder meer over de Zomerrapportage. En op donderdag staat de commissievergadering Samenleving in het teken van het Plan van Scholen Basisonderwijs 2022-2025 en aangekondigde bezuinigingen bij de Beleidsaccenten Sociaal Domein. Dat laatste geeft maatschappelijk al onrust. Over de Ontwikkelovereenkomst Cultuurhuis Berkel en Rodenrijs wordt op dezelfde avond in het geheim vergaderd. Heb een fijne week!

Veteranenvlag wappert op 26 juni bij Gemeentehuis

Vaccinatielocatie open in Bergschenhoek