WEEKBERICHT PVDA FRACTIE 19 T/M 25 SEPT 2020

26 september 2020

Dit is nummer 564 van de weekberichten van de PvdA-fractie in Lansingerland. Het ging deze week vaak over bestaanszekerheid. Bijvoorbeeld tijdens een interessante lezing van Godfried Engbersen, professor sociologie bij de Erasmus Universiteit in Rotterdam. Hij besprak onder andere opties voor de beleidsagenda ‘werk & inkomen’ van Lansingerland, rekening houdend met de sociaaleconomische gevolgen van corona. Als belangrijke aandachtspunten noemde hij het scheppen van basisbanen en ontwikkelbanen voor schoolverlaters en het omscholen van groepen van wie het werkt verdwijnt. Deze week presenteerden ambtenaren ook een nieuw plan voor schuldhulpverlening in onze gemeente, waarmee vroegtijdig schuldenproblematiek kan worden gesignaleerd, samen met verschillende partners binnen het sociale domein. Voorkomen van schulden is het ultieme doel. We berichten deze week over de druk vanuit de provincie om meer sociaal en betaalbaar te bouwen, we zetten de pijnpunten van de N209 nog eens op een rij, we blikken vooruit naar de regenboogceremonie op 11 oktober en we vatten een rapportage samen van de DCMR over hoe de milieubelasting rond RtHA is veranderd tijdens de coronacrisis.

Huygensplantsoen in Berkel

 PROVINCIALE DRUK OP LANSINGERLAND OM VEEL MEER GOEDKOPE HUIZEN TE BOUWEN

Een aantal gemeenten rond Rotterdam staat zwaar onder druk om meer goedkope woningen te bouwen. De provincie Zuid-Holland grijpt eigenhandig in plannen in als ze vindt dat gemeenten te kort schieten”. Dit opvallende bericht stond afgelopen donderdag in het AD-Rotterdam. De gemeente Albrandswaard kreeg als eerste een provinciale aanwijzing waardoor het gedwongen wordt een bouwplan aan te passen. Volgens het AD Rotterdam staan ook Lansingerland, Barendrecht en Westvoorne op de nominatie om zo’n officiële aanwijzing te krijgen. De intensieve gesprekken tussen de provincie en deze gemeenten over het aantal te bouwen sociale huurwoningen zijn nog gaande. AD: “Barendrecht heeft volgens de huidige plannen in 2030 ruim 2000 sociale woningen minder dan er zouden moeten zijn. Dat geldt ook voor Lansingerland”.

Dit laatste verbaast de PvdA fractie niet. Ook wij roepen immers al jaar in jaar uit dat er veel meer sociaal en betaalbaar gebouwd moet worden in Lansingerland. Stap voor stap neemt de provincie Zuid-Holland onwillige gemeenten in de tang. Polderoverleg maakt plaats voor formele drukmiddelen zoals een aanwijzing. Deze trend past ook bij het komende rijksbeleid. Te verwachten is dat er een Vinex 2021 gaat komen waarin het rijk provincies en gemeenten dwingende taakstellingen gaat opleggen als het gaat om bouwlocaties, type nieuwbouwwoningen en betaalbare woningen. Zie ons weekbericht van vorige week in het artikel over “Vinex 1995 Revisited”.

Wat ons betreft wordt er dus niet getornd aan de 25% sociaal en 25% betaalbaar bouwen op Wilderszijde, ook zonder rijksbijdrage. Mooi dat wij nu nog nadrukkelijker steun krijgen van ons provinciebestuur. Overigens vreemd dat ons eigen college de gemeenteraad niet inseint dat een dergelijke officiële aanwijzing op de loer ligt. Lees hier het artikel in AD-Rotterdam.

De eerste Vinex 1995 woningen in Nederland (Bergschenhoek, Groeneweg)

Recente bouw aan water van de Groeneweg in Bergschenhoek

ZORGENWEG N209: ALLE FEITEN NOG EENS OP EEN RIJTJE

Bij de vergadering van commissie Ruimte op 15 september uitte het Bewonerscomité N209 opnieuw hun zorgen en frustratie over de geluidsoverlast voor inwoners die dicht bij de N209 wonen. Dat dit een ‘zorgenweg’ is weet iedereen. Onze fractie stelt dit ook geregeld aan de orde en zoekt mee naar oplossingen. Op 4 maart 2019 organiseerden wij in de Melanchthon Business School in Bleiswijk het drukbezochte debat “Zeker zijn van een veilige N209”. Het ligt voor de hand dat de N209 weer op de agenda komt bij een volgende vergadering van de commissie Ruimte. En dus zetten we alle feiten nog maar eens op een rij.

De N209 is tussen de afslag Boterdorpseweg/Bergschenhoek en de buurtschap Kruisweg/A12 precies 10 km lang. De weg is al decennia lang een zorgenweg. Bij een onderzoek van de ANWB in 2014 plaatsten de leden de N209 in de top 3 van gevaarlijkste provinciale wegen in Zuid-Holland. Er vallen op deze weg geregeld (dodelijke) slachtoffers. Er zijn vele verkeersongevallen en gevallen van te water raken van auto’s tussen Bergschenhoek en Bleiswijk. N209 is zowel een lokale verbindingsweg tussen de drie kernen van Lansingerland als een belangrijke provinciale Noord-Zuid verbinding. Dit wringt steeds meer.

De wegindeling is erg chaotisch. Het begin bij de Ankie Verbeek-Ohrlaan in Rotterdam is nog 4-baans, tussen Bergschenhoek en Bleiswijk is de weg zeer bochtig en smal, 2-baans en deels langs het water. Er is op dit deel geen middenbermbeveiliging. Vanaf Groendalseweg in Bleiswijk naar de A12 is het weer 4-baans. Soms is de maximumsnelheid 50 km en dan weer 80 km. Er zijn lange files in de spits en dus is moeilijk om in de spits met de auto Bleiswijk uit te komen.

De weg telt tussen Bergschenhoek en de Groendalseweg in Bleiswijk Noord in 5 fietskruisingen. Er is alleen een fietstunnel ter hoogte van de Bergweg Noord/Zuid/Boterdorpseweg in Bergschenhoek. Gelijkvloerse oversteken voor fietsers met stoplichten zijn er bij de Kulck/Jacob Marislaan en Oosteindseweg in Bergschenhoek en bij de Hoekeindseweg en Groendalseweg in Bleiswijk. Er is zeer druk, de N209 overstekend fietsverkeer van scholieren, woon/werkverkeer en recreanten op weg naar de Rottemeren. De N209 is dus een stevige barrière voor een snel en veilig fietsverkeer in onze regio. En dat terwijl er steeds meer snelle fietsen komen en fietsen van en naar het werk steeds populairder wordt.

De provincie heeft n.a.v. PvdA vragen (van de Statenfractie) begin 2018 toegezegd een onderzoek te doen naar de aanleg van een fietstunnel bij de Hoekeindseweg Bleiswijk. Vorig jaar leek er vaart in te komen maar momenteel is het compleet stil. Bekend is dat een oplossing op deze plek niet eenvoudig is. Gedacht wordt dus aan een oplossing ergens tussen Bleiswijk en Bergschenhoek in. De N209 kent vrijwel geen gescheiden fietspaden. De paralelwegen worden door vrachtverkeer op weg naar bedrijven druk bereden. Auto’s rijden er vaak te hard. Maximumsnelheid is er 60 km. Eigenlijk is dit veel te hoog voor het ook zeer intensieve fietsverkeer op deze paralelwegen.

Er zijn tot op heden nog geen geluidschermen ter hoogte van het direct aan de N209 grenzende woongebied in Bergschenhoek en Bleiswijk. In 2014 werd door Gedeputeerde Staten 5 miljoen euro beschikbaar gesteld voor de bouw van geluidschermen ter hoogte van de Kruisweg. In maart 2019 is met de inmiddels gerealiseerde aanleg gestart. Een persbericht van eind februari 2018 hierover van de provincie Zuid-Holland en de gemeente Lansingerland: “We zetten ons al geruime tijd samen in voor de realisatie van geluidsschermen op drie locaties langs de N209. Het ontwerp van de schermen bij de bebouwde kom van Bleiswijk (oostzijde weg) en Bergschenhoek (westzijde weg) vordert gestaag”. Tot op heden zijn deze geluidschermen nog niet aangelegd. In zijn reactie naar het Bewonerscomité N209 op 15 september j.l. constateerde wethouder Fortuyn dat dit al sinds 2009 loopt. In 2021 zullen er ook schermen bij Bergschenhoek staan. Bij Bleiswijk is het ingewikkeld vanwege een watergang die bij de weg ligt. Misschien kan er na 2022 met de aanleg gestart worden.

En dan dit nog: de N209 is landschappelijk heel erg lelijk. Een lappendeken van treurigheid. Tot op heden is er niet nagedacht over hoe deze weg landschappelijk beter in te passen dan nu het geval is. Dan zou gelijk gewerkt kunnen worden aan de duurzaamheid van deze weg. Die is nu compleet onder de maat. Het ligt voor de hand dat hierbij de aanpak m.b.t. de in dezelfde regio liggende N470 wordt gevolgd.

Wanneer de A16-Rotterdam in 2022/2023 klaar is, wordt N209 een directe toeleidingsweg naar A16 Rotterdam vanaf A12 en regio Alphen/Zoetermeer. Te verwachten is dat deze nu al overbelaste weg nog drukker gaat worden. Onhelder is hoe hier door provincie en gemeente in voorzien zal gaan worden.

Ons N209 debat bij Melanchthon Business School in 2019

Terug naar het debat “Zeker zijn van een veilige N209” van maart 2019. Conclusie van dat debat was dat de toekomst van de N209 veel hoger op de agenda van Provinciale Staten moet komen te staan. Binnen 4 jaar moet er een oplossing gevonden worden gezien de komst van de A16 Rotterdam. Er moet veel meer vaart komen in de aanpassingen die voor de korte termijn noodzakelijk zijn: meer snelheidscamera’s, fietstunnels, geluidsarm asfalt, geluidsschermen en een duidelijker snelheidsregime. Er werd zelfs gepleit werd een maximum snelheid van 50 km op het hele traject. Ook goed voor de geluidsoverlast en schonere lucht. Maar 60 of 70 km als maximum snelheid zou ook al een mooie stap zijn. En vergeet vooral niet om ook het openbaar vervoer van en naar Bleiswijk te verbeteren!

Hijsen van de vlag in 2018

WEER EEN CEREMONIE OP COMING OUTDAY 2020

Er was op Coming Outday 11 oktober 2019 op het plein voor het Gemeentehuis van Lansingerland geen ceremonie bij het hijsen van de Regenboogvlag. De vier jaren ervoor vond deze ceremonie, waarbij raadsleden en andere belangstellenden aanwezig waren, wel plaats. Toen de PvdA hierover aan de bel trok, meldde het college af te zien van een ceremonie omdat “het vanzelfsprekend is dat de gemeente Lansingerland bij deze gelegenheid de vlag hijst”. Een naar onze mening vreemd standpunt omdat een dergelijke ceremonie in heel veel gemeenten, maar ook bij gebouwen van ministeries, kennisinstituten en bedrijven wel plaatsvindt. Bovendien is het zo dat verschillende politieke fracties en burgers deze ceremonie op prijs stellen. Juist een ceremonie bij het hijsen van de regenboogvlag draagt er toe bij dat LHBTI’s in Lansingerland zichtbaar worden en zich gewaardeerd en thuis voelen. Daarom dienden wij op 1 november 2019 een motie samen met de fracties van GroenLinks, D66, VVD en CDA in waarin wij het college verzochten om de jaarlijkse ceremonie bij het hijsen van de regenboogvlag op Coming-Out-Day per 2020 weer in ere te herstellen. Alle fracties met uitzondering van de ChristenUnie fractie steunden deze motie. Het college nam de motie over.

Dit jaar valt 11 oktober op een zondag, maar van het college kreeg onze fractie de verzekering dat de vlag toch gewoon gehesen gaat worden op die dag. Het ligt iets meer voor de hand om de vlag te hijsen op vrijdag 9 oktober omdat op die dag het gemeentehuis geopend is, maar beide opties zijn prima. Wij checken nog bij het college hoe de in ere herstelde ceremonie precies vorm krijgt. De PvdA fractie komt hier in een volgend weekbericht op terug.

Lansingerland is overigens nog steeds geen regenboog gemeente. Op 12 oktober 2018 hebben 53 regenbooggemeenten een intentieverklaring getekend met het ministerie van OCW waarmee zij de ambitie uitspreken om het thema seksuele- en genderdiversiteit zichtbaar te maken. In november 2019 gaf het college op vragen van GroenLinks en PvdA aan dat het college “nog geen standpunt heeft ingenomen om wel of niet regenbooggemeente te willen zijn. Vaak is het op initiatief van de gemeenteraad, een betrokken wethouder, of een burgerinitiatief dat een gemeenten ervoor kiest om Regenbooggemeente te worden. In Lansingerland heeft dit zich nog niet voorgedaan.” Binnenkort zal de PvdA fractie met een initiatief richting gemeenteraad komen.

Damwanden heien voor A16 bij de Rotte

 DCMR: BEPERKTE INVLOED ULTRA FIJNSTOF IN OMGEVING RTHA

In de periode april-mei 2020 berichtten wij in onze weekberichten geregeld over de geluidsoverlast en uitstoot van gevaarlijke stoffen zoals ultra fijnstof door het wegverkeer op de A13 en het vliegverkeer via Rotterdam The Hague Airport. Zie ons weekbericht van 9 t/m 15 mei 2020.

Begin september reageerde Gedeputeerde Willy de Zoete op in april gestelde vragen door Provinciale Staten over de luchtkwaliteit en de geluidsbelasting in de omgeving van Rotterdam The Hague Airport. Zij publiceerde een door DCMR opgestelde rapportage met meetgegevens. De centrale vraag in dit rapport is hoe de gemeten milieubelasting (geluid en lucht) veranderd is tijdens de coronacrisis en met name gedurende de lockdown-periode.

Tijdens de COVID-19 lockdown van april t/m juni 2020 is het aantal vliegtuigbewegingen drastisch afgenomen. Van 23 maart tot 18 juni lag het commerciële vliegverkeer zo goed als stil. In de maanden april t/m juni van 2020 ligt de bijdrage van het vliegtuiggeluid aan het totale geluid tussen de 3 tot 9%, terwijl het jaargemiddelde in 2019 uit kwam op 45%, zo meldt DCMR.

Voor ultra fijnstof door vliegverkeer zijn er onvoldoende metingen beschikbaar om het effect van de lockdown uit alle andere invloeden te filteren. Gewogen naar de frequentie van voorkomen kwam volgens DCMR van alle ultra fijnstof in 2019 ongeveer 4% uit de richting van het vliegveld, ongeveer 38 – 49% uit de richting van de snelwegen en ongeveer 11 – 22% uit de richting van de industrie. Indicatief zijn de belangrijkste effecten van de lockdown: de afwezigheid van het vliegverkeer kan in Overschie een daling van de ultra fijn stof-concentraties van maximaal ca. 4% betekenen in vergelijking met een situatie met het vliegverkeer in het najaar 2019. Op locaties dichtbij RTHA én met minder invloed van verkeer kan dit jaargemiddeld oplopen tot 15%. TNO bepaalde deze maximale jaargemiddelde bijdrage zowel direct naast de startbaan als iets verder weg in een woonwijk langs een rustige weg. De afname van het wegverkeer is ook voor de blootstelling aan ultra fijnstof belangrijk. Het verkeer is een (veel) grotere bron van ultra fijnstof dan het vliegverkeer. Dit geldt in het algemeen en zeker in Overschie, aldus DCMR.

Onze voorzichtige conclusie is dat de door RtHA veroorzaakte geluidsoverlast en CO2 uitstoot grotere problemen veroorzaken dan de luchtverontreiniging. Voor de PvdA fractie moet de toekomst van de luchtvaart 100% duurzaam zijn. Of het nu om geluid, luchtkwaliteit of CO2 gaat. Vandaar dat wij van harte het door het college van Rotterdam en de directie van RtHA ontwikkelde initiatief “Rotterdam The Hague Innovation Airport” steunen. Zie: https://stichtingrhia.nl/. Het is goed om te constateren dat de directie van RtHA in het kader van het nieuwe Luchthavenbesluit heeft gekozen voor een proces van cocreatie met omwonenden en andere belanghebbenden. Zie ook ons weekbericht van 11 t/m 17 juli 2020.

De Expo A16 is erg informatief

Tot slot: In de week die voor ons ligt is er op woensdagavond een bijeenkomst van de raden van Zoetermeer, Pijnacker-Nootdorp en Lansingerland over de Strategische Samenwerking Middengebied, waarbij de gemeenten onder andere in gesprek gaan over hun omgevingsvisie. Doel is om de gezamenlijke lobby richting provincie en rijk te versterken. Op donderdag is er een raadsvergadering zonder bespreekpunten of hamerstukken. Dat betekent dus volle agenda’s in de komende raadsvergaderingen. Heb een goede week!

Locatie van uitbreiding winkelcentrum Berkel

 Laatste klokje van klokkenlint, Rivierenstraat Berkel Westpolder

Nog even wachten op herfstkleuren in Lage Bergsebos

Lage Bergsebos

 Prachtig gras bij Berkelse CVV

Noordeindseweg/Oudelandselaan Berkel