WEEKBERICHT PVDA FRACTIE 11 T/M 17 JULI 2020

18 juli 2020

Dit is nummer 562 van de weekberichten van de PvdA-fractie in Lansingerland. Het was een week waarin de subsidieaanvraag voor bouw op Wilderszijde werd ingediend en de fracties eensgezind werkten aan aanpassingen in de reactie van onze gemeente op de Luchtvaartnota. Op woensdag was een grote groep (duo)raadsleden en ambtenaren bij de digitale aftrap van het traject ‘Toekomstperspectief van Lansingerland’. Na de zomer worden anderen hier breder bij betrokken. Bij de laatste raadsvergadering op donderdag leidde onze motie over de toekomst van openbaar onderwijs in Bleiswijk tot flink wat emotie. En we blikten tevreden terug op het politieke half jaar dat achter ons ligt:

Molen op de Molenweg in Berkel en Rodenrijs

SUBSIDIEAANVRAAG VOOR BOUW WILDERSZIJDE IS DE DEUR UIT

Het college heeft deze week – vlak voor de deadline – een aanvraag ingediend voor een subsidie voor de bouw op Wilderszijde in het kader van de regeling Woningbouwimpuls. Onze fractie dacht dat de aanvraag al lang de deur uit was. Op woensdagavond, de dag van het indienen, ontving de raad een kopie van de brief aan het ministerie en een toelichting op de gedane aanvraag.

Volgens het college is voldaan aan alle eisen en voorwaarden van het ministerie van BZK. Er wordt gevraagd om een bijdrage in het tekort voor Wilderszijde van € 37,95 miljoen. De gevraagde rijksbijdrage aan het ministerie is de helft: € 18,98 miljoen.

Volgens het college betekent het verkrijgen van deze bijdrage een belangrijke impuls voor de financiële uitvoerbaarheid van het project. Zonder de regeling Woningbouwimpuls moet de gemeente dit zelf financieren. “Gezien alle gesprekken die zijn gevoerd en gezien de inhoud van het toetsingskader dat de toetsingscommissie van het ministerie hanteert om tot een advies aan de minister te komen, verwachten wij een goede kans te maken op toekenning van de bijdrage”, aldus het college.

Tot vorige week was er sprake van een tekort van € 57,6 miljoen en een gevraagde bijdrage van € 28,8 miljoen. “Na het definitief worden van de regelgeving hebben wij vragen gesteld aan het ministerie. Door de beantwoording van deze vragen is een aantal zaken pas in een laat stadium duidelijk geworden. Zo dient er te worden gerekend met de marktwaarde van de grond in plaats van de boekwaarde en mogen voorzieningen niet in de businesscase opgevoerd worden”, zo meldt het college.

Het college constateert nadrukkelijk dat, onder voorbehoud van het verkrijgen van een rijksbijdrage, de vereiste 50% van de woningen in het betaalbare segment worden gerealiseerd. Uiterlijk op 14 oktober 2020 beslist de minister over de aanvraag.

Het college is klip een klaar over de situatie die ontstaat, mocht de subsidie niet ontvangen worden: “Indien er geen bijdrage wordt verkregen, dan is sprake van een forser tekort op de grondexploitatie en gaan wij met u in gesprek over dit tekort in relatie tot alle vastgestelde uitgangspunten voor Wilderszijde. Een eventuele herijking van uitgangspunten heeft mogelijk een aanzienlijke vertraging op het project tot gevolg. Zo snel mogelijk bouwen is voor het college echter nog steeds uitgangspunt. Ook blijft de mogelijkheid bestaan om een (vergelijkbare) aanvraag in te dienen voor de tweede tranche van de woningbouwimpuls. Dit loket gaat in november van dit jaar open. Zodra helder is of de bijdrage wordt toegekend, informeren wij u over de uitkomst en de eventuele gevolgen”.

Uit deze passage valt op te maken dat het voor het college zeker geen uitgemaakte zaak is dat, mocht de subsidie niet worden toegekend, het percentage sociale en betaalbare woningen wordt verminderd. Eerder suggereerde de fractievoorzitter van de VVD in de Heraut dat dan het coalitieakkoord van toepassing is en het percentage sociale huurwoningen wordt gereduceerd tot 20%. Begrijpelijk, want dat is wat de achterban van de VVD wil horen. De PvdA-fractie is blij met het standpunt van het college. Ook 3B Wonen is, als belangrijke ontwikkelaar op Wilderszijde, gebaat bij een van meet af aan helder standpunt over de te bouwen aantallen sociale huurwoningen.

Langevaart in Bleiswijk

Schaatsvereniging in Bleiswijk

PVDA WIL ZEKERE TOEKOMST VOOR OPENBAAR ONDERWIJS IN BLEISWIJK

In weekbericht 560 berichtten wij over onze zorgen over de toekomst van het openbaar onderwijs in Bleiswijk. Tijdens de raadsvergadering over het Integraal Huisvestingsplan Primair Onderwijs (IHP) van afgelopen donderdag deed de PvdA fractie door middel van een motie aan het college het volgende verzoek:

• Minimaal jaarlijks overleg over de onderwijshuisvesting te voeren met het bestuur van de scholengroep Holland en de directie van OBS Anne Frankschool teneinde tijdig acceptabele maatregelen te kunnen treffen die voorkomen dat er een tekort aan ruimte in OBS Anne Frankschool ontstaat; en daarmee de toekomst van het openbaar onderwijs in Bleiswijk voor de korte en lange termijn veilig te stellen;
  • De raad na afloop van ieder gesprek te informeren over de resultaten;

Petra Verhoef lichtte toe dat de Grondwet een zorgplicht kent voor de gemeente (artikel 23 lid 4) om te garanderen dat er voldoende openbaar onderwijs aanwezig is. Bleiswijk telt maar één openbare basisschool (OBS) en, na sluiting van het oude schoolgebouw De Poort in Bleiswijk centrum, drie van confessionele signatuur. De OBS Anne Frank, zal in de komende vijf jaren een lichte stijging van leerlingen kennen. Hiervoor is een uitbreiding van 50-70 m2 noodzakelijk.

Deze uitbreiding moet volgens het IHP plaatsvinden via doorverwijzing naar ruimte overschotten elders in Bleiswijk. Op dit moment is 115 m2 van de in totaal 1541 m2 bruto vloeroppervlak (BVO) van OBS voor rekening van schoolbestuur Scholengroep Holland. Alle scholen van confessionele signatuur zullen de komende jaren voldoende nieuwbouw krijgen waardoor voor hen doorverwijzing naar ruimte in andere gebouwen niet nodig is. De OBS Anne Frank heeft een relatief nieuw gebouw en komt hiervoor niet in aanmerking. Helaas zit het wat te strak in zijn jasje.

Het aanbod van OBS in Lansingerland is relatief bescheiden. Alle openbare scholen in onze gemeente samen tellen 1455 leerlingen op een totaal van 6945, slechts 20% dus; in de gemeenten Zoetermeer en Zuidplas is dit rond de 40%. De keuze van ouders voor een basisschool voor hun kinderen wordt niet alleen bepaald door de grondslag/denominatie van de school. De uitstraling van de schoolgebouwen, de plek dichtbij huis, de kwaliteit en het type onderwijs spelen ook in belangrijke mate mee bij de keuze.

OBS Anne Frank is mogelijk de enige school voor primair onderwijs in Bleiswijk die tijdens de komende jaren voor een doorverwijzing zal komen te staan waardoor de aantrekkelijkheid voor ouders die openbaar primair onderwijs voor hun kinderen zoeken, minder wordt. Op de fiets naar Bergschenhoek of Berkel en Rodenrijs is te ver en verkeersgevaarlijk. Volgens onze fractie moet voorkomen worden dat de toekomst van het openbaar onderwijs in Bleiswijk in de knel komt, zeker wanneer de extra te bouwen wijken worden bewoond.

Alleen de fractie van GroenLinks steunde onze motie. De andere zes fracties in de raad vonden onze motie, hierbij geïnspireerd door de wethouder Onderwijs, overbodig omdat het college toch al geregeld overleg heeft met de schoolbesturen en de regels over het omgaan met een tekort aan schoollokalen helder zijn. Bovendien zagen zij de zorg van het bestuur en directie van de scholengroep Holland niet. Wel buitelden deze fracties over elkaar heen om het belang van het openbaar onderwijs in Bleiswijk te onderstrepen maar tot klinkende politieke munt kwam het helaas niet. Natuurlijk is voor de PvdA- fractie de kous hiermee niet af. Wij zullen de ontwikkelingen rond OBS Anne Frank op de voet blijven volgen en, zo nodig, aan de politieke bel trekken.

Bomenkunst in Bleiswijkse Zoom

RAAD UNANIEM OVER LUCHTVAARTNOTA

In onze weekbericht 561 berichtten wij over ons standpunt over de Luchtvaartnota die uitgebracht is door de minister van IenW. Voor de PvdA fractie zal de toekomst van de luchtvaart duurzaam zijn of niet zijn. Op initiatief van de Leefbaar 3B fractie diende de raad een gezamenlijk amendement in op de door het college aan de raad voorgelegde concept van een puntsgewijze reactie. De woordvoerders van de verschillende fracties kwamen daartoe op dinsdagavond bijeen. De reactie munt uit door evenwicht en nuance. Er is veel aandacht voor de bestrijding van geluidsoverlast, de noodzaak van verduurzaming en innovatie waarbij RTHA als proeftuin een belangrijke rol kan vervullen, de sociaaleconomische betekenis van de luchthaven voor de regio, de alternatieven voor vliegen, het reduceren van nachtvluchten en het zeker niet uitbreiden van het aantal vliegbewegingen in het kader van het nieuwe Luchthavenbesluit.

De volgende drie onderdelen van dit amendement zijn van onze hand:

De doelstelling van de minister dat in 2070 volledig CO2 neutraal moet worden gevlogen, ligt ons inziens wel heel ver weg. ‘Slim en duurzaam’ is het uitgangspunt van de Luchtvaartnota 2020-2050. In dit kader vragen wij van u om in de nota op te nemen dat er een inspanningsverplichting zal zijn op basis van alle huidige en toekomstige technologische en innovatieve mogelijkheden om in 2050 CO2 neutraal en duurzaam te kunnen vliegen. Dit geldt ook voor de geluidsoverlast en de uitstoot van gevaarlijke stoffen, inclusief ultra fijnstof.

De raad dringt aan op meer overleg tussen het bedrijfsleven/tuinbouwsector in Lansingerland en RTHA over de mogelijke waarde van het vliegveld voor de economische ontwikkeling in onze gemeente. De raad pleit in het kader van het besluitvormingsproces van het aanstaande Luchtvaartbesluit voor structureel overleg tussen het lokale bedrijfsleven en RTHA over de wederzijdse kansen bij een duurzame samenwerking. De raad verwijst hierbij naar de versterking van de regionale inbedding op pagina 77 van de Ontwerp-Luchtvaartnota.

De raad deelt het voorstel dd. 19 mei 2020 van de directie van RTHA op de Ontwerp Luchtvaartnota om het aan te vragen nieuwe Luchthavenbesluit te ontwikkelen in cocreatie met de buren, de politiek en andere belanghebbenden. Cocreatie gaat immers verder dan inspraak en adviseren. De raad verwijst hierbij naar hoofdstuk 6.4 van de Ontwerp-Luchtvaartnota, waar staat dat de luchthaven regionaal verankerd moet zijn. De Rijksoverheid verwacht van de burgerluchthavens dat zij in voorbereiding op een nieuw luchthavenbesluit, met de belanghebbenden in hun regio de gewenste ontwikkeling verkennen.

Meer lezen? Een uitgebreide commentaar op de luchtvaartnota is te vinden in ons weekbericht 554: WEEKBERICHT PVDA FRACTIE 16 T/M 22 MEI 2020 – PvdA Lansingerland

Koeien in Bergboezem

Tot slot: Het zomerreces is begonnen. Onze kleine fractie heeft wel een rustperiode verdiend. Maar geen zomerreces voordat het weekbericht is gepubliceerd én een halfjaarlijkse terugblik op wat we gedaan en bereikt hebben. Daarmee pakken we na het reces de rode draad zo weer op. De raad komt pas weer van reces terug op 9 september met een beeldvormende avond. Weekbericht 563 kunt u zaterdag 19 september verwachten. De fractie wenst u een mooie zomervakantie!

Zomers in de Groenzoom

Distributiecentrum op Oudeland vanaf Molenweg