WEEKBERICHT PVDA FRACTIE 12 T/M 18 SEPT 2020

19 september 2020

Dit is nummer 563 van de weekberichten van de PvdA-fractie in Lansingerland. De eerste twee weken na het zomerreces waren vooral gevuld met presentaties, bijvoorbeeld over de demografische ontwikkelingen in Lansingerland en openbaar vervoer in de regio. Die weken leverden ook nog vrij weinig politiek nieuws op, met uitzondering van het bericht dat Lansingerland voor de bouw op Wilderszijde nog geen subsidie toegekend heeft gekregen uit de regeling Woningbouwimpuls. Daarover berichten we en staan stil bij het feit dat 25 jaar geleden de Vinex-operatie in Nederland van start ging. Die moet dringend worden herhaald. Dat inwoners investeren in betaalbare bouw heel belangrijk vinden blijkt uit een onderzoek van het lokale weekblad De Heraut. Verder brengen we verslag uit van twee werkbezoeken: met Tweede Kamerlid William Moorlag bezochten we Koppert Biological Systems en met de PvdA-fractie van het Hoogheemraadschap lieten we ons informeren over waterbeheer en –kwaliteit in de Berkelse polders. We sluiten af met een kort bericht over het belang van besturen met het hart bij de aanpak van armoede. Maar we beginnen met een verdrietig bericht over het overlijden van Leo Bruijn, prominent PvdA-er in en om Rotterdam.

Nazomer in de Groenzoom

LEO BRUIJN UIT ROTTERDAM OVERLEDEN: HIJ WAS EN IS OVERAL

Wij kregen aan het einde van het zomerreces het verdrietige bericht dat op woensdag 26 augustus Leo Bruijn is overleden. Begin dit jaar werd duidelijk dat hij ernstig ziek was en dat de prognose slecht was. In de maanden voor zijn dood liet Leo nog vaak in de regionale en zelfs landelijke media van zich horen. Ook op de sociale media uitte hij zich nog veel. Wij hoopten dat dit nog vele maanden zou duren, maar helaas mocht dit niet zo zijn. Leo is 12 jaar fractievoorzitter van de PvdA Rotterdam geweest en was sinds de verkiezingen van maart 2019 fractievoorzitter van de PvdA fractie in de Provinciale Staten van Zuid-Holland. Een maatschappelijk ongelooflijk actief mens. Onze fractie is de afgelopen jaren vaak met hem opgetrokken. Het ging om belangrijke dossiers als de A16 Rotterdam en een veilige N209 in Bleiswijk en Bergschenhoek. Ook was hij vaak bij onze nieuwjaarsrecepties, zoals in 2019 bij het verschijnen van het 500ste weekbericht (zie de foto met bestuurslid Mark Kastelein hieronder). “Leo is overal”, zo luidde het Rotterdamse motto. Dit klopt als een bus, ook als het om Lansingerland ging. Fractie en bestuur van de PvdA Lansingerland leven mee met zijn echtgenote Mieke, zijn verdere familieleden en onze PvdA vrienden en vriendinnen in de Raad van Rotterdam en in provinciale Staten.

Leo Bruijn met ons bestuurslid Mark Kastelein, begin 2019

TRADITIONELE WETGEVING FRUSTREERT KOPPERT’S BIOLOGISCHE GEWASBESCHERMING

Nodeloos ingewikkelde nationale en Europese wetten zijn voor Koppert Biological Systems een forse sta in de weg bij het ontwikkelen van biologische gewasbeschermingsmiddelen en van innovatieve toepassingstechnieken. Dit bleek op 11 augustus tijdens een werkbezoek dat PvdA Tweede Kamerlid William Moorlag op initiatief van de PvdA Lansingerland bracht aan de hoofdvestiging van Koppert in Rodenrijs. Hij is woordvoerder economische zaken, klimaat, landbouw, natuur en voedselveiligheid.

Volgens het team van Koppert is de regelgeving voor de toelating van duurzame biologische gewasbescherming nog steeds dezelfde als voor de traditionele chemische gewasbescherming. Bij instituten die toelating van duurzame gewasbeschermingsmiddelen moeten beoordelen ontbreekt vaak kennis. Met toelatingsprocedures zijn zo maar 10 jaren gemoeid. Hetzelfde doet zich voor bij de ontwikkeling van technische toepassingsmethodes. Via de inzet van drones die op 6 meter hoogte vliegen kunnen de biologische oplossingen snel en gericht zorgen voor de duurzame bescherming en stimulering van gewassen op grote landbouwgronden. Sensoren zorgen daarbij voor een gigantische hoeveelheid data over de mogelijke aanwezigheid van plantenziektes en storingen in de groei. Bestaande luchtvaartwetgeving verbiedt in Nederland en veel andere landen evenwel de inzet van deze drones. Dan wordt noodgedwongen teruggegrepen op veel minder doelmatige technieken.

Koppert deed een dringend beroep op het PvdA Tweede Kamerlid om snel nationale en Europese wetten die de snelle doorbraak van biologische gewasbescherming in de weg staan, op de schop te nemen. De nieuwe indeling van het luchtruim kan ook wettelijke ruimte bieden voor drones die zorgen voor duurzame landbouwmethoden.

William Moorlag onderschreef de door het Koppert team gesignaleerde knelpunten. Hij beloofde zich in de Tweede Kamer hard te maken voor de komst van wetgeving die de komst van duurzame gewasbescherming stimuleert in plaats van frustreert. Ook voor de PvdA fractie in het Europees Parlement en voor Eurocommissaris Frans Timmermans is een belangrijke taak weggelegd. Hij is immers belast met de uitvoering van de ambitieuze Green Deal. Petra Verhoef, fractievoorzitter van de PvdA Lansingerland, ziet ook een rol voor het college en de gemeenteraadsfracties: “College en Gemeenteraad moeten gezamenlijk een beroep doen op de Regering, de Europese Commissie en op alle fracties in de Tweede Kamer en in het Europese Parlement om deze problematiek hoog op de politieke agenda’s te krijgen. Dit past uitstekend in het ambitieuze duurzaamheidsprogramma dat Lansingerland voorstaat. Ik neem hiervoor graag het initiatief”.

Met William Moorlag (blauwe poloshirt) bij Koppert Biological Systems

Berkelse Zweth

STEEDS MEER ZEKERHEID OVER WATERPEIL & ZUIVERHEID IN POLDERS BERKEL EN RODENRIJS

Hoe staat het met het bewaken van het waterpeil en de zuiverheid van het water in de polders in Berkel en Rodenrijs? Deze vraag stond centraal tijdens het werkbezoek op 12 september van de PvdA fracties van het Hoogheemraadschap Delfland en van de Lansingerlandse Gemeenteraad. Vijf poldergemalen in de Berkelse polders zorgen voor de afvoer van water uit de laaggelegen polders naar de hoger gelegen binnenboezems. Dit zijn de Noordeindse Vaart, de Rodenrijse Vaart en de Bovenvaart. Samen vormen zij het afvoersysteem van de polder Berkel. Vanuit de binnenboezems wordt water via het Bovengemaal nabij de Molenweg naar de boezem Berkelse Zweth gepompt. Via de Schie wordt het water vervolgens door boezemgemaal Parksluizen in Rotterdam naar de Nieuwe Maas gepompt. Mocht het Bovengemaal het werk door grote regenval niet aan kunnen dan is de aangrenzende Bergboezem beschikbaar om het overvloedige water op te vangen. Dit gebeurde voor het laatst in 2015, toevallig vlak voor de officiële opening van de Bergboezem als extra plek voor wateropvang. Bij watertekort komt water uit het Brielsemeer deze kant op. Operationeel beheerder Piet Oudshoorn praatte de PvdA bij over de huidige stand van zaken. Het Hoogheemraadschap heeft de afgelopen jaren in Berkel en Rodenrijs een enorme investeringsslag gemaakt vanwege de grote groei van het aantal woonwijken en bedrijventerreinen. Bovendien kwamen hier de gevolgen van de klimaatveranderingen nog eens bovenop. Oudshoorn beoordeelt de huidige aanpak als veilig maar alertheid vanwege de klimaatveranderingen blijft geboden. De inwoners en bedrijven in Berkel en Rodenrijs kunnen zo blijven rekenen op droge voeten. En boeren en tuinders op voldoende water.

Met de emissie van vervuild water door de glastuinbouw gaat het snel de goede kant op. Het oppervlaktewater wordt steeds minder verontreinigd door wettelijk toegestane gewasbeschermingsmiddelen en meststoffen. In 2027 moet deze uitstoot teruggebracht zijn naar nul. Industrieel ecoloog Jim van Ruijven, onderzoeker ‘water en emissies’ bij WUR Glastuinbouw liet de PvdA’ers zien welke grote stappen er in het afgelopen decennium door de tuinders zijn gemaakt. “De laatste loodjes zijn het zwaarst maar zoals het er nu naar uitziet, gaat de glastuinbouwsector de nul emissie in 2027 echt halen. Zo voldoet ook onze regio aan de Europese en nationale Kaderrichtlijnen voor water”. Duidelijk is dat naast de rol van de tuinders en het onderzoek door WUR ook innovatieve bedrijven als Koppert Biological Systems met de productie van natuurlijke bestrijders van ziekten en plagen stevig bijdragen aan deze ontwikkeling.

Piet Oudshoorn (links) met PvdA-ers van Hoogheemraadschap en Lansingerland

Uitleg van industrieel ecoloog Jim van Ruijven van WUR

LANSINGERLAND NU NOG GEEN STEUN UIT WONINGBOUWIMPULS

De bouw van Wilderszijde is niet meegenomen in de eerste tranche van de woningbouwimpuls van het ministerie van Binnenlandse Zaken. Op donderdag 11 september maakte minister Ollongren bekend dat in onze provincie Rotterdam, Schiedam, Delft, Rijswijk, Den Haag, Leiden en Westland wel in de prijzen zijn gevallen maar Lansingerland nog niet. Medio juli stuurde het college de aanvraag om een bijdrage in het tekort voor Wilderszijde van € 37,95 miljoen. De gevraagde rijksbijdrage aan het ministerie is de helft: € 18,98 miljoen. Zie: https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/9117/

In totaal heeft het Rijk 1 miljard beschikbaar voor deze woningbouwimpuls. Via de eerste tranche is nu 290 miljoen uitgegeven, goed voor 27 projecten verspreid over het land. Het college kan opnieuw een aanvraag indienen voor de tweede tranche. Dit moet in oktober gebeuren. Begin 2021 beslist de minister of onze gemeente alsnog in de prijzen valt.

Natuurlijk is dit voor de gemeente Lansingerland een teleurstellende ministeriële beslissing. College en Raad hadden gehoopt om al direct in de prijzen te vallen. Wat opvalt bij de toekenningen in onze provincie is dat het, op het Westland en Rijswijk na, gaat om de langs het spoor gelegen gemeenten die in op 3 juni 2019 met elkaar de Woondeal Zuidelijke Randstad ondertekenden. Lansingerland had daar toen geen trek in. Bovendien is er bij de gehonoreerde gemeenten vaak sprake van forse extra ontwikkelingskosten bijvoorbeeld omdat bedrijven moeten worden verplaatst om woningbouw mogelijk te maken.

Volgens het college blijkt uit de brief van de minister en uit de eerste ambtelijke contacten dat projecten die nu geen bijdrage hebben gekregen kansrijk zijn voor een volgende tranche. “Wij gaan daarom op korte termijn met het ministerie in gesprek om te onderzoeken hoe we ervoor kunnen zorgen dat Wilderszijde in een volgende tranche wel voor een bijdrage uit de woningbouwimpuls in aanmerking komt. Uit deze analyse moet blijken wat de koers wordt die we gaan varen. Zodra dit helder is wordt de raad daar uiteraard over geïnformeerd”.

Hoe de het toekomstige besluit van de minister zal uitvallen, voor de PvdA is het een keiharde eis dat er op deze bouwlocatie 25% sociaal en 25% betaalbaar moet worden gebouwd. Ook zonder rijksbijdrage. Dit zijn wij aan onze (jonge) inwoners die zitten te springen om een betaalbare woning absoluut verplicht. En iedereen die zegt dat we dat niet kunnen betalen: Eneco-gelden kun je ook investeren in sociaal en betaalbaar bouwen! Lees maar in het volgende artikel.

Dorpskerk Berkel in nazomerzon

WONINGNOOD SCOORT HOOG IN ONDERZOEK HERAUT

De Heraut van 2 september riep lezers op om met voorstellen te komen voor de besteding van de 137,6 miljoen euro Eneco-gelden. Zeventig lezers reageerden en kwamen volgens de Heraut met honderd onderbouwde voorstellen. Op een wekelijkse oplage van 25000 kranten is dit weliswaar een bescheiden score en zeker niet representatief maar het geeft wel een aardig beeld van wat er in onze samenleving in de breedte leeft. Overigens is er aanzienlijk minder vrij te besteden dan de 137,6 miljoen die de Heraut aangeeft. Begin dit jaar ging het om 70 miljoen. Zie: https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/weekbericht-pvda-fractie-12-t-m-17-januari-2020/

De Heraut: “Het zal u wellicht niet verbazen dat 22% van de lezers vindt dat er geld naar de bouw van starterswoningen, seniorenwoningen en kleine appartementen moet gaan. Wie niet weet dat het gebrek aan dat soort woningen een nijpend probleem in Lansingerland is en dat dit om een snelle oplossing vraagt, heeft de laatste tijd onder een steen geleefd”. Voorstellen over betaalbaar wonen scoren het hoogst in het onderzoek van de Heraut. Betaalbaar bouwen en wonen zijn al vele jaren een speerpunt voor de PvdA fractie. Tot op heden hadden de marktdenkers in de raad helaas de meerderheid. Maar inwoners van Lansingerland zijn het zo langzamerhand zat dat hun kinderen kansloos zijn wanneer zij een betaalbare woning willen kopen of huren. Dit thema wordt dan ook een heel belangrijk bij de gemeenteraadsverkiezingen in maart 2021.

Het hele Heraut verhaal is te vinden op: https://website.epublisher.world/deheraut/view/33855#11

Het carillon in Berkel centrum

VINEX 1995 REVISITED

Dit jaar is het precies 25 jaar geleden dat de Vinex operatie in Nederland van start ging. Dit gebeurde op 3 maart 1995 aan de Groeneweg in Bergschenhoek. Minister M. de Boer en staatssecretaris dr. D. K. J. Tommel van VROM sloegen toen de eerste paal voor het Vinex-bouwprogramma van 53.000 woningen in de stadsregio Rotterdam. Het was toen voor het eerst sinds vijftien jaar dat de minister en de staatssecretaris van VROM samen een eerste paal sloegen. De roep om een kleinere overheid leidde ertoe dat het kabinet Rutte 1 in 2010 de stekker uit de Vinex-operatie trok. Sindsdien is de regierol van de rijksoverheid bij de volkshuisvesting tot nul gereduceerd. De markt moest zijn werk gaan doen in samenwerking met gemeenten en provincies. Subsidieregelingen om de huur en koop betaalbaar te maken voor mensen met een laag of gemiddeld inkomen verdwenen.

Dat hebben we geweten. Nu, tien jaar verder, worden er veel te weinig betaalbare huizen gebouwd. Dure woningen zijn immers aantrekkelijker voor projectontwikkelaars en bouwers. De woningnood loopt snel op. Voor startende jongeren is in onze gemeente en regio geen betaalbaar huis meer te vinden. Dit geldt ook voor ouderen die kleiner willen gaan wonen. Maar er is een kentering gaande. Woningbouw wordt weer een nationaal belang. Het kabinet wil dat erin 2030 liefst 1 miljoen woningen bij gebouwd gaan worden en pakt de regie weer op. Het oude ministerie van VROM wordt weer in ere hersteld. Ook wordt er weer veel geld uitgetrokken om nieuwbouwwoningen bereikbaar te maken voor iedereen en de nieuwbouw te versnellen.

Het wachten is nu op Vinex 2021. Het is te verwachten dat de nieuwe regering na de verkiezingen van maart 2021 met een landelijk programma komt en locaties in en nabij de grote steden gaat aanwijzen waar gebouwd gaat worden. Vinex 1995 revisited. Natuurlijk zal er dan ook gekeken worden naar de perfect gelegen gemeente Lansingerland. In onze gemeente zijn met name in Bleiswijk nog grotere bouwlocaties beschikbaar: bij de Merenweg, de Heulslootweg en het station Lansingerland-Zoetermeer. En natuurlijk Wilderszijde in Bergschenhoek en het laatste deel van de Westpolder. Goed voor in totaal zeker 5000-6000 woningen. Over 20 jaar zal Lansingerland dus 90.000 inwoners tellen.

Berkelse componistenwijk

MEER INLEVEN EN PASSIE BIJ HET OPLOSSEN VAN ARMOEDE

Door de coronacrisis is pijnlijk duidelijk geworden dat gemeenten weliswaar weten dat veel kinderen in armoede leven, maar zich onvoldoende beseffen wat dat écht betekent. Ook weten ze onvoldoende hoe ze daarop moeten inspelen. Dit meldde Binnenlands Bestuur op 10 september.

“Door het doorleven en visualiseren van armoede wordt de complexiteit van het vraagstuk zichtbaar en daarmee ook de noodzaak om het in samenhang op te pakken. Niet alleen de gemeentelijke dienst Werk en Inkomen, maar ook stakeholders als het onderwijs, jeugdgezondheidszorg, de woningbouwcorporaties en jongerenwerkers moeten bij de aanpak van (kinder)armoede worden betrokken. Als het medewerkers van gemeenten zelf niet lukt te doordenken en doorvoelen wat armoede betekent en op welke levensterreinen dat van invloed is, kunnen ervaringsdeskundigen worden ingezet. ‘Die kunnen de werkelijkheid invoelbaar maken. Ze kennen de worstelingen van een leven in armoede en weten hoe gezinnen praktisch geholpen kunnen worden. Maar misschien nog wel belangrijker: zij weten wat gezien moet worden om je gezien te voelen en je gedragen te weten; dat is fundamenteel”, aldus Binnenlands Bestuur.

De PvdA-fractie onderschrijft deze aanpak volledig. Nog te veel wordt er, ook in Lansingerland, bestuurd vanuit de papieren werkelijkheid. Nog steeds worden door de gemeente lang niet alle arme kinderen bereikt, laat staan dat er sprake is van een werkelijk kunnen doorvoelen wat armoede betekent. De aanpak van schulden kan beter. Vrijwilligers die bij deze gezinnen over de vloer komen, zien dit wel en kunnen prima verwoorden wat armoede in de praktijk betekent. Het contact tussen deze vrijwilligers, de wethouder en het gemeentelijke apparaat moet veel intensiever worden. Samen moeten zij naar concrete oplossingen zoeken waarbij regelgeving randvoorwaarden bieden. Niet het uitvoeren van regelingen moet centraal staan maar het oplossen van armoede en de grote schuldenproblematiek. Er is ook in Lansingerland nog een forse weg te gaan. Bestuurlijke passie en het vermogen om in te voelen zijn daarbij essentieel.

Oudelandselaan op de schop

Tot slot: De aankomende week heeft maar liefst drie presentatie-avonden in petto voor ons. Een lezing in de serie ‘Toekomstperspectief van Lansingerland’ en presentaties over financieel risicomanagement van de gemeente, schuldhulpverlening en de informatieverstrekking en besluitvorming rond het te bouwen cultuurhuis in centrum Berkel en Rodenrijs. Op dinsdag zal onze fractievoorzitter bij het Presidium zijn, waar het ongetwijfeld ook over het toenemend aantal coronabesmettingen zal gaan. Het aantal bevestigde besmettingen in Lansingerland bedroeg afgelopen vrijdag 32 per 100.000 inwoners. De week ervoor schommelde dat cijfer rond de 10. Lansingerland gaat dus mee met code oranje die voor onze hele regio Rijnmond en ook de aanpalende regio Haaglanden geldt. Zondagavond om 18 uur worden de strengere maatregelen, bijvoorbeeld eerdere sluitingstijd van eet- en drinkgelegenheden, van kracht. Laten we voorzichtig met elkaar om blijven gaan. Heb een goede week!

Oude sluisje bij de Zweth

Opknapbeurt Noordeindseweg bijna klaar

Zes jaar na raadsbesluit nog steeds knip in Noordeindseweg

Gemaal Noordpolder