WEEKBERICHT PVDA FRACTIE 2 T/M 8 MEI 2020

10 mei 2020

Dit is nummer 552 van de weekberichten van de PvdA-fractie in Lansingerland. Een week waarin onze fractie zich alvast voorbereidde op de drie commissievergaderingen van aankomende week. Digitaal zijn we er klaar voor. We dienden een uitgewerkt voorstel in bij de agendacommissie om een hoorzitting met rondetafelgesprek te organiseren met alle binnen- en buitensportverenigingen, zodat zij kunnen reageren op het conceptplan voor de sportaccommodaties voor de komende 10 jaar. Het lijkt ons goed om dit breed en transparant te doen in plaats van het ophalen per fractie bij de sportverenigingen. Op donderdagavond kregen we digitaal toelichting op de financiële gevolgen van de crisis en de budgettaire maatregelen die het college wil nemen. Onze fractie vraagt zich in dit weekbericht af hoe financieel kwetsbaar de gemeente Lansingerland eigenlijk is. Verder delen we onze zorgen over het Rotterdamse Warmtebedrijf en staan kort stil bij een prachtig jubileum van redacteur Annette Docter van De Heraut.

Dorpskerk Berkel

OOK IN CORONATIJD BLIJFT LANSINGERLAND FINANCIEEL KEURIG OP ORDE

Vele Nederlandse gemeenten maken zich zorgen over de gevolgen van de corona-crisis voor hun gemeentelijke meerjarenbegroting. Zij voorzien tegenvallende opbrengsten uit parkeer-, terrassen- en marktgelden en ook van toeristenbelastingen. Ook de uitgaven voor bijstandsuitkeringen, crisisaanpak, schuldhulpverlening en armoedebestrijding gaan omhoog terwijl er grote zorgen zijn over de groei van de vraag naar Jeugdzorg en WMO voorzieningen, zoals de hulp aan huis. Ook de culturele sector verkeert in zwaar weer. Gemeenten zijn bovendien bang dat de uitkeringen uit het gemeentefonds de komende jaren lager zullen gaan uitvallen. Uitstel van inning van gemeentelijke lasten kan een stevig gat in de inkomsten slaan. Minder bedrijvigheid zal ook financiële gevolgen hebben. Er is inmiddels overleg gaande met het rijk over compensatieprogramma’s. De uitkomst is nog onzeker maar er is hoop op een goede afloop.

Onze fractie vroeg zich af hoe financieel kwetsbaar de gemeente Lansingerland eigenlijk is. Wat is onze financiële achilleshiel in coronatijden? Het college gaat voorlopig uit van een lichte recessie in 2020 met een herstel in 2021. Voor 2020 wordt door de Europese Commissie, zo bleek afgelopen week, voor Nederland een krimp van 6.8% verwacht en een groei van 5% in 2021. De werkloosheid loopt op naar 5.9%. De voor 2020 verwachte krimp is groter dan de lichte recessie waar het college van uit ging maar het verwachte gedeeltelijke herstel voor 2021 klopt. Gelukkig valt ook de voorziene werkloosheid in 2021 mee. De klappen vallen helaas in Zuid-Europese landen. Een Europees herstelplan is keihard nodig, ook omdat de Nederlandse economie drijft op export.

De bestaande financiële instrumenten Kaderbrief, Jaarrekening en Zomerbrief volstaan dit jaar door alle onzekerheden niet. Het college wil de raad ten minste elke zes weken een update geven van de financiële stand van zaken en de ontwikkelingen die op ons afkomen. Zo kun je ook sturen op basis van nieuwe prognoses over de stand van de economie en de overheidsfinanciën.

Met de financiële kwetsbaarheid van Lansingerland valt het nu nog reuze mee. Onze gemeente beschikt over forse reserves en zit goed bij kas. Er zit nu 80 miljoen in waarvan ruim 60 miljoen zal overblijven na het raadsbesluit dat eind van deze maand op de agenda staat over een noodpakket van 20 miljoen. Bovendien is er nog een te verwachten opbrengst van 137.6 miljoen vanwege de verkoop van de Eneco aandelen. Tot op heden is de meerjarenbegroting goed op orde.

Maar onze gemeente blijft kwetsbaar als het om ons grondbedrijf gaat. Het gaat dan met name om de ontwikkeling van Wilderszijde, het laatste deel van de Westpolder en, wellicht, de uitbreiding van het winkelcentrum in Berkel centrum. Hier zijn ook vele woningen voorzien. Instorten van de nieuwbouwmarkt voor woningen zou een ramp zijn: voor de werkgelegenheid, voor de mensen die op een betaalbare woning zitten te springen en voor onze gemeentekas. Makelaars en hypotheekbanken melden dat de vraag naar woningen nog steeds groot is, zij het dat de vraag naar woningen in de prijsklasse 300.000-400.000 euro stabiliseert. Onder deze prijs is in Lansingerland sowieso nauwelijks iets te koop.

Volle kracht vooruit dus als het om de ontwikkeling van Wilderszijde gaat. Laat de geschiedenis van 10 jaar geleden zich niet herhalen toen Wilderszijde uit de grondexploitaties werd gehaald. Projectontwikkelaars met bouwrechten zonder tijdsdruk leunden toen comfortabel achterover en de gemeente en de inwoners betaalden de prijs hiervan. Het college moet nu dus zorgen dat de projectontwikkelaars kost wat kost gaan bouwen, vooral voor de lage en middeninkomens. De PvdA-fractie verwacht dat het college de raad periodiek informeert over de stand van zaken als het gaat om bouwen.

Mocht het tot een langere recessie dan nu voorzien komen en er ook een terugval van de gemeentefinanciën ontstaan, dan moeten college en raad niet direct naar het wapen van de bezuinigingen en lastenverhogingen grijpen. Een recessie van een paar jaar kan opgevangen worden door de inzet van de algemene reserve van 60 miljoen. Maar dan moeten we wel ons grondbedrijf op orde zien te houden. Zo voorkomen we een aanslag op ons voorzieningenniveau en zorgen we er voor dat het niet onze (toekomstige) inwoners zijn die de prijs van de corona-crisis betalen!

Vlinderstrik

Rodenrijse weg

WEL OF GEEN BREDE BEELDVORMING OVER SPORTACCOMODATIES?

De PvdA-fractie stelt voor om als raad, in plaats van een presentatiebijeenkomst, een speciale hoorzitting gecombineerd met een rondetafelgesprek te organiseren over het concept Accommodatieplan Sport 2020-2030. Daarbij zouden de sportverenigingen uitgebreid de ruimte moeten krijgen om te reageren op het plan. De inhoud van het accommodatieplan zou volgens het college mede gebaseerd zijn op de wensen en behoeften van de binnen- en buitensportverenigingen. Maar onze en andere fracties krijgen van diverse verenigingen signalen dat dit niet of onvoldoende is gebeurd. Zij herkenden hun eerdere inbreng niet in de contouren en conclusies van het concept, dat in februari 2020 met hen werd gedeeld.

Het doel van een dergelijke brede beeldvorming is om te toetsen of het concept van het Accommodatieplan Sport 2020-2030 in grote lijnen 1) past bij de wensen en behoeften aan fysieke voorzieningen voor sportbeoefening in onze gemeente voor de middellange termijn; 2) draagvlak heeft van de sportverenigingen in onze gemeente; 3) inspeelt op trends en ontwikkelingen in sportbeoefening en reële bevolkingsontwikkeling in Lansingerland. De uitkomsten kunnen voor fracties aanleiding zijn tot amenderen van het accommodatieplan, zodra dit ter besluitvorming op de agenda van de raadsvergadering komt. Mogelijk is dit nog voor de zomer.

De PvdA-fractie is van mening dat een dergelijke hoorzitting gevolgd door een rondetafelgesprek recht doet aan beeldvorming zoals de raadsfracties het ook graag zien. Dat weten we uit de eindevaluatie van het Lansingerlandse vergadermodel (het BOB-model: Beeldvorming – Oordeelsvorming – Besluitvorming) in 2017. Een paar quotes daaruit spreken boekdelen: “Zeven fracties geven aan meer interactie te willen in de beeldvormende fase, met de mogelijkheid om de dialoog aan te gaan met de inwoners, bedrijven en organisaties.” … “We laten te vaak kansen liggen om goed aan beeldvorming te doen, toegevoegde waarde van presentaties is vaak beperkt.” …Participatie van inwoners tijdens de beeldvorming leidt tot betere kwaliteit van het raadsbesluit”. Laten we bij zoiets belangrijks als sport de beeldvorming dus doen zoals het bedoeld is! We zijn heel benieuwd wat de agendacommissie besluit in de vergadering van 15 mei aanstaande.

Bouw Wolfert Lansing vordert gestaag

TOBBEN MET WARMTEBEDRIJF RAAKT OOK LANSINGERLAND

Sinds oktober 2019 is veel te doen over het sinds 2006 opgerichte Rotterdamse Warmtebedrijf, waarvan Rotterdam het aandelenpakket bezit. De Rekenkamer maakte toen korte metten met de wijze waarop het Rotterdamse gemeentebestuur de afgelopen jaren is omgegaan met de financiële risico’s. De plannen voor een warmteleiding over ‘Oost’ die ook de stad Leiden van warmte zou moeten gaan voorzien, staan op de tocht. Het is zeer onzeker of het Warmtebedrijf op tijd warmte aan Leiden kan gaan leveren.

Het Rotterdamse Warmtebedrijf is mede in de problemen gekomen omdat het zware concurrentie kreeg van een ander initiatief waarin het ministerie van Economische Zaken en Klimaat, de Gasunie, het Havenbedrijf en, jawel, ook Eneco samen optrekken. Die willen een warmteleiding over ‘Midden’ richting Westland en Den Haag. Het aanvankelijke plan om beide initiatieven te koppelen tot een gezamenlijk te runnen “warmterotonde” ging in het voorjaar van 2018 de mist in. Rotterdam loopt volgens de regionale media het risico van een strop van een half miljard. De Rotterdamse Raad overweegt een raadsenquête over de hele gang van zaken. Wonderlijk is dat juist Eneco, nu nog voor 100% in gemeentelijke handen, het Rotterdamse Warmtebedrijf dat ook voor 100% in handen van de gemeente Rotterdam is, frustreert. Met Adriaan Visser tot maart 2019 als voorzitter van de aandeelhouderscommissie Eneco en tevens als Rotterdamse portefeuillehouder verantwoordelijk voor het Warmtebedrijf.

De komst van een Warmtebedrijf dat in de toekomst warm water vanuit energiecentrales en industrieën aan inwoners en bedrijven gaat leveren, is ook voor de gemeente Lansingerland van groot belang. De komst van een warmterotonde, die warmte levert maar waarop ook bijvoorbeeld de glastuinbouw overtollige warmte aan kan terug leveren, is voor onze gemeente essentieel om de duurzaamheidsplannen uit te voeren en de voor 2030 gestelde doelen te kunnen halen. Het college blijft vertrouwen houden in het warmtenetwerk. Volgens het college kan het niet bestaan dat we in Lansingerland niet aan de warmteleiding worden aangesloten, linksom of rechtsom. Alleen dan kan warmtevoorziening in de toekomst mogelijk worden gemaakt voor huishoudens en glastuinbouw.

Afgelopen week meldde het AD Rotterdam dat het water het Rotterdamse Warmtebedrijf aan de lippen staat. Een lening van 104 miljoen is opgemaakt, dus moet de gemeente opnieuw naar de portemonnee grijpen. Het college wil gaan samenwerken met de Gasunie en hun partners in plaats van op eigen houtje een warmteleiding naar Leiden te leggen. Half mei moet duidelijk worden welke opties er zijn en wat die moeten gaan kosten. Volgens PvdA-raadslid Dennis Tak ligt het voor de hand dat aanhaken bij de leiding door het midden het meest wenselijke alternatief is.

Hoe hard het college van Lansingerland aan het warmtebedrijf-paard trekt, is ons niet duidelijk. Tot op heden leek van een directe betrokkenheid geen sprake, wat eigenlijk vreemd is. Hier ligt een mooie uitdaging voor de nieuwe CDA wethouder Van den Beukel. Zonder de inzet van een warmtebedrijf, of die over oost of over midden loopt, kan Lansingerland de brede overstap naar gasloos verwarmen wel schudden en is de vurig gewenste warmterotonde kansloos.

Elektrische vloot van de gemeente

Rust bij gemeentehuis

JUBILEUM REDACTEUR VAN DE HERAUT

Dit is zeker een vermelding waard in ons weekbericht: afgelopen week was het 25 jaar geleden dat Annette Docter de redactie van De Heraut kwam versterken. Sindsdien is zij een vaste waarde voor de nieuwsvoorziening in Lansingerland. Week in, week uit, jaar in jaar uit. Al 25 jaren lang. Een knappe prestatie! Wij van de PvdA Lansingerland brengen bijna iedere week ons bescheiden ‘krantje’ uit, dus we weten goed hoe intensief het is om wekelijks voor lokale berichtgeving te zorgen. Maar wij doen het pas 13 jaar, dus we komen in vergelijking met Annette net kijken. Al die jaren hebben wij met Annette goed samengewerkt. Het contact over en weer was altijd open en constructief. Graag feliciteren we haar met haar 25ste jubileum en wensen haar nog vele goede jaren toe als dé berichtgever van Lansingerland, samen met haar collega’s.

Park de Polder

Tot slot: Zoals gezegd zijn er in de week die voor ons ligt drie commissievergaderingen. Bij de vergadering van commissie ruimte spreken we over de optie om 100 flexwoningen te bouwen, een voorstel van Leefbaar 3B. Op zich een goed plan, maar het moet de bestaande ontwikkeling op Wilderszijde bijvoorbeeld niet bemoeilijken. De belangrijkste agendapunten bij commissie Algemeen Bestuur zijn het Financieel mandaat coronamaatregelen en de voortgang van de ontwikkeling van het centrum van Bergschenhoek. Bij commissie Samenleving bespreken we de optie om – naar voorbeeld van gemeente Enschede – een analyse te doen van effecten van de decentralisatie binnen het sociaal domein op onze begroting. Heb een goede week!

Schiebroekse Polder vanaf park gezien

Park de Polder