WEEKBERICHT PVDA FRACTIE 23 T/M 29 MEI 2020

30 mei 2020

Dit is nummer 555 van de weekberichten van de PvdA-fractie in Lansingerland. Op dinsdagavond werden de (duo-)raadsleden mondeling geïnformeerd over de Jaarrapportage Sociaal domein. Op woensdag was er een uitgebreide toelichting op het Masterplan Wilderszijde 2030. Op donderdag stelde de Raad unaniem het collegebesluit ‘financieel mandaat voor crisismaatregelen’ vast, het eerste raadsvoorstel van wethouder Van den Beukel. We berichten deze week over onze visie op het Masterplan Wilderszijde en over de motie van D66 en onder andere onze fractie om aan de Tweede Kamer kenbaar te maken dat Lansingerland de opvang van vluchtelingenkinderen steunt. Verder uiten we zorgen over de situatie van Lansingerlandse arbeidsmigranten tijdens de coronacrisis en staan we nog kort stil bij openbaar vervoer per trein en vliegtuig. Onze foto’s tonen weer een mix van aanleg van wegen en bouw van huizen, onze dorpskernen en natuur.

Grotere terrassen Berkel centrum

PVDA WIL MEER (SOCIAAL) BOUWEN OP WILDERSZIJDE

Meer dan 3000 nieuwe woningen zitten er niet in op Wilderszijde. Dit bleek afgelopen woensdag uit een presentatie over het Masterplan Wilderszijde 2030. Dit aantal is volgens het college het absolute maximum, onder andere op basis van de milieu-effectrapportage. De voorlopige berekeningen gaan uit van 2600 woningen. De PvdA-fractie zou heel graag de bouwplannen voor Wilderszijde verdichten en dus meer dan 3000 woningen te bouwen. Tijdens de commissievergadering Ruimte van 8 juni staat ons bespreekpunt op de agenda, samen met de bespreking van het Masterplan Wilderszijde 2030. Wij denken dat het verdichten van bouwen ervoor zorgt dat er nog meer betaalbare woningen worden gebouwd en daarmee is volgens ons de kans dat Lansingerland snel in aanmerking komt voor een financiële woningbouwimpuls van het ministerie BZK groter. Zeker wanneer er in plaats van de geplande 25% gekozen wordt voor 30% sociale huurwoningen.

Het door het college voorgestane programma ziet er – uitgaande van de bouw van 2600 woningen – als volgt uit:

• 25% sociale huur: 650 woningen;
  • 15% betaalbare huur en koop (< 225.000 euro voor koop en < 900 euro voor huur): 390 woningen;
  • 10% betaalbare huur en koop volgens definitie BZK (< 310.000 euro voor koop en < 1000 voor huur): 260 woningen;
  • 50% vrije sector koop (> 310.000 euro): 1300 woningen

De verhouding koop-huur wordt volgens het Masterplan 60%-40% net als de verhouding grondgebonden-gestapelde woningen: 60%-40%. In absolute aantallen: 1560 respectievelijk 1040 woningen.

Het college maakte een voorlopige berekening van wat dit plan voor de grondexploitatie gaat betekenen. Bouwen volgens het Masterplan laat een tekort van 43 miljoen zien. Bovendien moet er ruim 14 miljoen euro geïnvesteerd worden in de bouw van bovenwijkse voorzieningen, twee basisscholen en een sociaal cultureel centrum.

Wilderszijde maakt als aangewezen versnellingslocatie in de Woondeal Zuidelijke Randstad kans op een bijdrage uit de woningbouwimpuls van het ministerie van Binnenlandse Zaken. Het college wil 28 miljoen euro aanvragen. De impuls financiert maximaal de helft van het tekort op het exploitatieplan (43+14 miljoen). Wanneer het ministerie BZK hiermee instemt, wordt het tekort op de grondexploitatie teruggebracht naar 15 miljoen euro.

De provincie Zuid-Holland is akkoord met het Masterplan Wilderszijde. Binnenkort wordt de ondersteuningsverklaring voor het indienen van de aanvraag voor de bijdrage woningbouwimpuls door het college verwacht. Het loket voor het doen van een aanvraag voor de eerste tranche (van in totaal vier) gaat op 1 juli open. Het college wil dan direct een aanvraag indienen. In september moet dan blijken of Lansingerland tot de gelukkige gemeenten behoort die via de eerste tranche steun krijgen.

De PvdA-fractie is blij dat het college in ieder geval voor 25% sociale huurwoningen gaat en ook de bouw 50% betaalbare woningen omarmt. Toch laten wij het idee om meer dan 3000 woningen te gaan bouwen nog niet los. Dit betekent dat de woningbouw dan verdicht moet gaan worden. Iets wat ook de provincie wel ziet zitten. Zoals gezegd heeft onze fractie hierover een bespreekstuk ingediend dat op de agenda staat van de commissie Ruimte van maandag 8 juni. Minder dan 3000 nieuwe huizen bouwen op Wilderszijde vinden wij niet logisch. Het vermindert de kans op een bijdrage in het kader van de woningimpuls. Voor ons is het meest ideale en voor een impulsbijdrage meest kansrijke scenario de bouw van bijvoorbeeld 3500 woningen (door hoger te bouwen, met meer gestapelde woningen dan de 40% die nu voorzien is en met 30% sociale huur). 1000 sociale huurwoningen extra bouwen voor al die mensen in vitale beroepen die nu zitten te springen om een huis, lijkt ons een mooi aantal. Blijven bouwen volgens vertrouwde ‘dorpse structuren’, zoals bij een aantal fracties in de raad nog steeds volop leeft, kan voor onze gemeente bovendien wel eens een erg kostbaar verhaal gaan worden.

Waarom de grondexploitatie van Wilderszijde sluit met een voorlopig tekort van 43 miljoen euro is ons niet duidelijk. De toelichting ontbreekt nog. Onze fractie vindt dat het college de exacte becijfering van dit tekort met de raad moet delen.

Driehoek Noordpolder

Bouw woningen wethouder Schippersstraat in Berkel

OOK LANSINGERLAND STEUNT OPVANG VLUCHTELINGEN KINDEREN

Op de Griekse eilanden is een humanitaire ramp gaande, waarbij duizenden mensen die door oorlog en geweld gedwongen hun huis hebben verlaten, worden ontmenselijkt, slachtoffer zijn van geweld en een groot tekort aan water en voedsel hebben. Onder hen bevinden zich ongeveer 5200 alleenstaande kinderen, die geen toegang hebben tot de meest fundamentele rechten zoals onderdak, water, eten, medische zorg en onderwijs en kunnen worden misbruikt of verhandeld. Griekenland heeft de EU gevraagd om 2500 kinderen op te vangen. De Stichting Vluchteling, Vluchtelingenwerk Nederland en Defence for Children Nederland hebben opgeroepen om minimaal 500 kinderen in ons land op te vangen. Al meer dan 60 Nederlandse gemeenten zich hebben inmiddels aangesloten bij de ‘Coalition of the Willing’ en zijn bereid om alleenstaande vluchtelingenkinderen op te vangen. Frankrijk, Duitsland en Luxemburg hebben al kinderen opgenomen. Portugal, Ierland, Finland, Kroatië, Litouwen, België, Noorwegen en Bulgarije willen gezamenlijk 1600 kinderen opnemen. Begin mei gaf staatssecretaris Ankie Broekers-Knol voor drie jaar vier miljoen euro aan een voogdijprogramma op het Griekse vasteland. Ze gaf aan alleen structurele oplossingen te willen. Het halen van 500 kinderen naar Nederland valt daar niet onder volgens haar. Voogdij-organisatie Nidos geeft aan dat zij klaar staat voor de opvang en begeleiding van deze kinderen in Nederland.

Tot de 60 Nederlandse gemeenten die zich hebben aangesloten bij de ‘Coalition of the Willing’ behoort inmiddels ook de gemeente Zoetermeer. Een op initiatief van de Zoetermeerse PvdA-fractie ingediende motie om zich hierbij aan te sluiten kreeg op 18 mei een meerderheid in de raad. De PvdA-fractie in Lansingerland vindt dat ook onze gemeente zich moet aansluiten bij deze 60 gemeenten. Onze jonge gemeente kent nu al een prachtige traditie als het gaat om de opvang van vluchtelingen. Vele inwoners zijn bovendien als vrijwilliger actief bij organisaties die zorgen voor opvang en begeleiding. Denk maar aan Vluchtelingenwerk, Humanitas en kerkelijke organisaties.

Tijdens de raadsvergadering van afgelopen donderdag diende de D66-fractie met onder meer de PvdA-fractie als mede-indiener een motie in waarin het college werd verzocht om zich aan te sluiten bij de coalitie van andere gemeenten die deze oproep steunen, de gevoelens van de raad van Lansingerland bij de Rijksoverheid onder de aandacht te brengen, de Rijksoverheid op te roepen om het verzoek van Griekenland in te willigen en bij de staatssecretaris kenbaar te maken dat Lansingerland haar steentje bij wil dragen in de opvang van minderjarige vluchtelingen. Op een deel van de fractie van Leefbaar 3B en de gehele VVD-fractie na steunde de hele raad deze belangrijke motie. Gelukkig ook de CDA-fractie. Zij maken deel uit van de veertig lokale afdelingen van het CDA die vinden dat hun Tweede Kamer fractie moet terugkomen van het standpunt dat er geen kinderen uit kampen in Griekenland naar Nederland worden gehaald. Ze deden hiertoe afgelopen week een oproep aan de partijtop in Trouw. Lansingerland behoort nu ook tot de ‘Coalition of the Willing’.

Omleiding Grindweg ivm aanleg A16

Aanleg tunnel A16 onder de Rotte

ZORGEN OVER LANSINGERLANDSE ARBEIDSMIGRANTEN IN CORONATIJDEN

Vorig jaar zomer besteedden wij naar aanleiding van de komst van Zalando in Bleiswijk veel aandacht aan de huisvesting voor arbeidsmigranten die aan de slag zullen gaan in één van de vele distributiecentra die op dit moment gebouwd worden in de A12-Corridor. Wij konden toen niet vermoeden dat dit vraagstuk in het voorjaar van 2020 extra actueel en nijpend zou worden door de uitbraak van het coronavirus onder arbeidsmigranten in de slachthuizen. Nederland telt, sinds in mei 2007 onze arbeidsmarkt open ging voor werknemers uit alle EU-staten, liefst 400.000 arbeidsmigranten. Vaak komen zij uit het oosten van Europa en zijn zij aangewezen op flexcontracten, ongeschoolde arbeid, lage salarissen en collectieve huisvesting.

Het college werkt al enige tijd aan een toetsingskader waaraan de huisvesting van arbeidsmigranten in onze gemeente moet gaan voldoen. In de eerste opzet was nauwelijks rekening gehouden met de te verwachten groei van het aantal arbeidsmigranten door de komst van de grote distributiecentra. Het verhaal was vooral toegeschreven op de huidige situatie in de glastuinbouw.

Vanwege de druk die de coronacrisis op het gemeentelijke apparaat legt, kwam het college in april met een nieuwe prioritering van beleid, de zogenaamde Routekaart. Deze is afgelopen donderdag door de raad vastgesteld. Op deze routekaart is het verschijnen van het toetsingskader arbeidsmigranten uitgesteld naar september 2020. Onze fractie stelde hier al eerder grote vraagtekens bij en wordt hierin nog eens gesterkt door de recente gebeurtenissen in de vleesverwerkende industrie. Wat de PvdA-fractie betreft krijgt de huisvesting van arbeidsmigranten prioriteit en wordt het integraal onderdeel van de corona-aanpak van het college.

De raad kan dit thema inbrengen bij de door ons voorgestelde te houden rondetafelgesprekken over ‘toekomstperspectief na corona in Lansingerland’ met vertegenwoordigers van bijvoorbeeld het bedrijfsleven, vakbonden, maatschappelijke organisaties, jongeren en ouderen, sportverenigingen en kerkgenootschappen. De bedoeling hiervan is om samen te zoeken naar oplossingen voor sociale, economische en maatschappelijke problemen die door de coronacrisis veroorzaakt worden en over de inrichting van de samenleving volgens ‘het nieuwe normaal’. Wij berichtten hierover al in onze weekberichten 553 en 554.

Over de komst van Zalando zie: https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/weekberichtpvda-fractie-20-juli-t-m-13-sept-2019

Lage Bergsebos

VLIEGEN OF TREINEN? IN IEDER GEVAL NIET PER STOKPAARD.

Wij komen nog even terug op ons verhaal in weekbericht 554 van vorige week over de nieuwe Luchtvaartnota van de minister IenW. In een reactie op Twitter meldde de GroenLinks fractie in een dat “We eerst en vooral minder moeten gaan vliegen en op afstanden tot 750 km gaan treinen. Ja, duurzame innovatie is belangrijk maar infrastructurele maatregelen om de trein een echte concurrent te laten worden hebben voorrang”. Voor de PvdA-fractie is vliegen een vorm van openbaar vervoer (OV). Net als trein, tram, metro, bus en taxi. Het gaat bij de afweging tussen soorten OV om de meest efficiënte wijze van vervoer, zowel in tijd, duurzaamheid als kosten. Ons pleidooi is om veel sneller dan de minister voorziet (pas in 2070) de luchtvaart 100% klimaatneutraal te maken, de huidige geluidshinder sterk te reduceren en de luchtkwaliteit te verbeteren tot op het door de WHO gewenste niveau. Zonder zo’n aanpak heeft de luchtvaart geen toekomst meer.

Om dit voor elkaar te krijgen moet de minister fors gaan investeren in innovatie en onderzoek door kennisinstituten, industrie en luchtvaartsector. De nieuwe Luchtvaartnota is hierover veel te terughoudend. Wat nodig is, is dat de minister, ook in Europees verband, industrie en luchtvaartsector stimuleert tot intensieve samenwerking en andere landen krachtig aanmoedigt hetzelfde te gaan doen. Nederland kan gidsland worden.

Het spreekt voor zich dat er een grondige afweging wordt gemaakt welke vorm van openbaar vervoer op een bepaald traject het meest efficiënte is. Om bij voorrang te kiezen voor infrastructurele maatregelen voor de trein, zoals GroenLinks wil, gaat voorbij aan de integrale kosten en baten afwegingen die moeten worden gemaakt. Het vervoer per trein naar buitenlandse bestemmingen binnen de 750 km is tot op heden verhoudingsgewijs nog beperkt. Volgens de Luchtvaartnota kan de trein in 2030 tussen 1.9-3.7 miljoen vliegreizen vervangen op de belangrijkste bestemmingen vanaf Schiphol. Dit is 2 tot 5% van alle vluchten vanaf Schiphol. De MER gaat overigens uit van 3.6% van alle vluchten. De Nederlandse vakantieganger maakt voor zijn of haar reizen naar het buitenland maar heel bescheiden gebruik van de trein. Favoriet zijn nog steeds auto en vliegtuig: https://www.kimnet.nl/publicaties/brochures/2020/05/25/de-mobiliteit-bij-vakanties-naar-het-buitenland

Ons voorstel is dat de minister via een model in beeld brengt hoe in 2030 en 2040 de vraag naar reisbestemmingen tot 750 km zich zal gaan ontwikkelen. Dit model moet ook een beeld geven in welke fase de verduurzaming van de luchtvaart zich dan bevindt (gaat de innovatie snel, middelsnel of langzaam) en wat dit betekent voor de vermindering van en CO2 uitstoot en geluidsoverlast en de verbetering van de luchtkwaliteit. Om te kunnen vergelijken moeten deze scenario’s ook worden gemaakt voor het spoorwegnet. Welke Europese uitbreidingen zijn er nodig om in 2030-2040 de groei van reizigers op te vangen en wat betekent dit voor de C02 uitstoot vanwege de aanleg van nieuw spoor en voor de geluidsoverlast? Natuurlijk moeten in het model ook de financiële kostenplaatjes (investeringen en innovatiekosten) worden opgenomen. Zo wordt een goede vergelijking tussen vervoer per spoor en lucht mogelijk. Zo’n aanpak vermijdt bovendien het berijden van ideologische stokpaardjes.

De Landscheiding

AMG Schmidtpark bij de HSL

Tot slot: Er wacht onze fractie een week met commissievergaderingen. Op dinsdag buigt commissie Ruimte zich over de uitgangspunten en ontwikkelstrategie van de Omgevingsvisie Lansingerland. Hier ging een uitgebreid participatietraject en stapsgewijs overleg in een klankbordgroep van de raad aan vooraf. Bij commissie AB staat een bespreekpunt van de D66-fractie op de agenda: zij maken zich zorgen over de rol van de raad bij ‘het opstellen van het toekomstperspectief’ voor Lansingerland na deze coronacrisis. Ze lijken bang dat het college het op eigen houtje wil doen. Wij zijn daar niet zo bang voor en vinden het véél belangrijker dat de Lansingerlandse samenleving hierover mee kan denken: vertegenwoordigers van bijvoorbeeld het bedrijfsleven, maatschappelijke organisaties, jongeren en ouderen, sportverenigingen en kerkgenootschappen. We gaan voorstellen om beeldvorming via rondetafelgesprekken te organiseren. Op donderdag vergadert commissie Samenleving over de Jaarrapportage Sociaal Domein. Heb een goede week!

AMG Schmidtpark in bloei

Bijenhotel