WEEKBERICHT PVDA FRACTIE 23 T/M 29 OKT 2021

30 oktober 2021

Dit is nummer 605 van de weekberichten van de PvdA-fractie in Lansingerland! We melden het verblijdende nieuws over het vaststellen van het Ontwikkelperspectief Bleizo-West, zij het met minder sociale, betaalbare en bereikbare huizen dan de PvdA-fractie en de andere oppositiepartijen zouden wensen. Maar we geven dat streven niet op. Verder kwam het college deze week tijdens het raadscommissiedebat over de Meerjarenbegroting 2022-2025 flink onder vuur te liggen toen bleek dat de gehele raad tegen de voorgestelde, volledig onverwachte intensiveringen van €1.5 miljoen was. We sluiten af met een artikel over het afscheid van wethouder Van Tatenhove. En mocht u nog willen luisteren naar het radio-interview van Petra Verhoef met RTV Lansingerland op vrijdag 22 oktober, dan kan dat. Het interview start rond 18.32 uur op https://rtvlansingerland.nl/programma-detail/programma/het-magazine/

Herfst in het Rottemerengebied

COLLEGE IN DE KNEL TIJDENS COMMISSIEDEBAT OVER BEGROTING 2022

Afgelopen woensdagavond was het raadscommissiedebat over de Meerjarenbegroting 2022-2025. De afgelopen weken stonden onze weekberichten geregeld stil bij onze voorbereidingen. Onze conclusie was dat, zoals wij ook al in juli tijdens de debatten over de Kadernota 2022 aangaven, de forse bezuinigingen van jaarlijks €2.5 miljoen volstrekt overbodig zijn. In de begroting 2022 zet het college deze bezuinigingen in om nieuw beleid ten behoeve van de eigen bedrijfsvoering mogelijk te maken. Het gaat hierbij om jaarlijks €1.5 miljoen. Petra Verhoef en Hamid Azzouzi waren onze woordvoerders tijdens het commissiedebat. Zij vertelden het volgende verhaal.

Onze visie op de toekomst voor Lansingerland

Petra Verhoef schetste aan het begin van haar betoog de toekomst die de PvdA Lansingerland voor zich ziet: een gemeente waarin het bestuur de mensen centraal stelt. Middelen gaan naar mensen, niet naar systemen. Het bestuur draagt zorg voor een sociale en zekere toekomst voor alle huidige én nieuwe inwoners van Lansingerland. De komende vier jaren moet er een grote doorbraak plaatsvinden in woningbouw met ons gemeentebestuur als regisseur. Lansingerland gaat jaarlijks zo’n 1000 huizen bouwen waarvan minstens 60% voor mensen met een laag en middeninkomen en voor de jongeren die nu in Lansingerland opgroeien zonder perspectief op een huis. Jongeren staan sowieso voor de PvdA in de spotlights als het gaat om gelijke kansen, uitgaansmogelijkheden, zorg & ondersteuning en opgroeien zonder geldzorgen. Het vertrouwensprincipe moet leidend worden bij de uitvoering van de WMO en de Participatiewet. De mens en de hulpvraag staan centraal. Wij kiezen voor minder bureaucratie en meer tijd voor zorg en hulpverlening voor de hulpvragers. De hoogte van de eigen bijdrage in de WMO wordt vastgesteld op basis van het inkomen. Er zijn geen abonnementstarieven meer. Het ‘granieten bestand’ in de bijstand wordt weggewerkt. Er is sprake van échte burgerparticipatie en dat merk je aan de houding van de medewerkers en de communicatiestrategie van de gemeente. Eindelijk komen ook de wensen van mensen met een laag inkomen in beeld. Niet-digitale ondersteuning en contacten zijn de norm. Lansingerland gaat afstevenen op volledig klimaatneutraal en –adaptief. En ons gemeentebestuur draagt financieel bij aan de innovatie van de glastuinbouw (onderzoek en research). De ontwikkeling Horti-Sciencepark vormt daarbij een speerpunt.

Onze pijnpunten in de begroting 2022

Hoe schrijnend is het verschil tussen de visie van de PvdA Lansingerland en de begroting die er nu ligt, was de trieste conclusie van de PvdA fractie. Het sociale domein, waar zorg, ondersteuning en bestaanszekerheid voor mensen centraal moet staan, wordt toch fors geraakt door de bezuinigingen. Ondanks de grote pot met geld die deze zomer vanuit Den Haag onze kant op kwam. De bezuinigingen op het sociaal domein, zoals vastgelegd in de Kadernota in juli 2021, bleven staan. Ook de in 2021 voor 2022 en verdere jaren besloten bezuinigingen van €255.000 op de zogenoemde Beleidsaccenten sociaal domein zijn nog steeds in de meerjarenbegroting verwerkt. De PvdA deed niet mee aan die wekenlange “Poolse Landdag” van kaasschaven op de Beleidsaccenten.

Er werd wel €100.000 bezuiniging van de Kadernota teruggedraaid, omdat er volgens de Centrale Raad van Beroep niet gekort mag worden op informele PGB’s.

De PvdA fractie wil een amendement indienen om de bezuinigingen van €275.000 voor de WMO & re-integratie aanpak en van €255.000 op de zogenaamde Beleidsaccenten sociaal domein, totaal meer dan een half miljoen in 2022, terug te draaien, zo gaf Petra Verhoef in haar verhaal aan.

Het sociale domein is de klos, zoals ieder keer. De rekening moet zoals gebruikelijk weer worden betaald door de mensen die zorg nodig hebben, zonder werk zijn en die bovendien vaak een laag inkomen hebben. Uiteraard worden huizenbezitters volgens de beproefde Lansingerlandse politieke traditie weer gespaard. Die mogen met 25.000 huishoudens 2 ton verdelen. Die ombuiging, de OZB verhoging, is teruggedraaid. Dit zou per huishouden gemiddeld maar liefst €8 per jaar hebben opgeleverd. Tel uit je winst.

We zijn blij dat de geplande bezuiniging op het duurzaamheidsbeleid van ruim 2 ton werd teruggedraaid. En ook de Snip blijft open. Fijn dat zo’n laagdrempelig gemeentelijk inloopadres gespaard blijft.

Onze vragen aan het college

Voor ons is dit de hamvraag waar we graag antwoord op krijgen van het college: Waarom zijn niet álle bezuinigen teruggedraaid, gezien het feit dat we voor 2022 maar liefst €4 miljoen aan extra structurele inkomsten van het Rijk hebben door de compensatie Jeugdzorgkosten? En in de jaren erna ligt dat bedrag nog steeds rond de €3 miljoen extra structurele inkomsten. Op de extra inkomsten uit de septembercirculaire komen we hieronder nog verder te praat.

Waarom houdt het college zich niet aan de belofte gemaakt bij de Kadernota dat bezuinigingen bij steun van het Rijk van de tafel kunnen? Het college zei destijds dat die bezuinigingen zo’n pijn deden, maar onontkoombaar waren. We zaten in financieel zwaar weer. Doen deze bezuinigingen ineens geen pijn meer?

Verder vindt onze fractie het onduidelijk waarom er, volgens deze meerjarenbegroting, €1 miljoen extra is gereserveerd voor de Jeugdzorg in 2022. We lezen:Omdat het college verwacht dat de daling in kosten als gevolg van de veranderopgave jeugd wordt vertraagd door de coronacrisis.” Deze verwachting baseert het college op het eigen ‘realistische begroten’ maar niet op de begroting van de Gemeenschappelijke regeling, zo lijkt het.

Petra Verhoef ging in op de extra uitgaven die het college voorstelt. “Volledig uit het niets, is een fors pakket aan taakverzwaringen en uitvoering van college-ambities opgenomen. Het gaat om een structurele groei van de uitgaven met maar liefst €1.5 miljoen per jaar”.

Dit is het nieuwe beleid waaraan het college de komende jaren veel extra geld wil gaan uitgeven:

• Een bedrag van totaal één miljoen euro extra trekt het college uit voor de bedrijfsvoering. Dit bedrag wordt voortaan jaarlijks uitgegeven aan het verbeteren van de jaarrekening en de begroting (P&C cyclus) en aan een kwaliteitsslag ten behoeve van de digitale dienstverlening (archiefzaken, digitale veiligheid en ICT-basisvoorzieningen).
  • Voor de versterking van de strategische opgaven waar onze gemeente voor staat, wordt jaarlijks 6,5 ton uitgetrokken.
  • De communicatie wordt versterkt om de burgerparticipatie nieuwe stijl te faciliteren. “Communicatie wordt conversatie”: het zijn grote ambities voor een gemeente die de burgerparticipatie al een decennium lang niet van de grond krijgt en bovendien (quote) “de visie voor communicatie nog moet opstellen”.
  • Er worden ook extra investeringen gedaan in het systeem voor de uitvoering van het sociaal domein, zo’n 6 ton. Dus niet in het zorgpakket zelf. Samenvattend komt dat er bij Jeugdzorg op neer dat er wordt geïnvesteerd in betere systemen voor de kostenmonitoring en data-gedreven beleid, meer kosten voor inhuur of personeel, en pilotprojecten voor de praktijkondersteuning huisartsen, oftewel investeringen voor de financiële houdbaarheid van het systeem. Weer staan niet de mensen centraal.

In totaal gaat het dus om ruim €1.5 miljoen aan extra, structurele uitgaven. Dat had wel een half miljoen minder kunnen zijn. Dan waren de bezuinigingen in het sociale domein niet nodig geweest. Overigens zijn deze intensiveringen volstrekt niet onderbouwd of gespecificeerd. Ook is er geen afweging tussen prioriteiten gemaakt. Over de zomervakantie heen is dit erin gefietst. Deze wensen worden gedekt met een groot deel van de ombuigingen die geforceerd werden in de Kadernota.

Kortom, wanneer het college zo nodig wil investeren in €1.5 miljoen aan nieuw beleid om een kwaliteitsslag in de organisatie te maken, dan verhogen ze, wanneer ze dapper zijn, de OZB maar een beetje. Dit kost jaarlijks €60 per huiseigenaar. Maar handen af van het sociale domein, vindt de PvdA-fractie. Die gaat voor.

Aanpak van het college is compleet onder de maat

De inhoud van deze begroting is niet in lijn met de visie die de PvdA heeft voor de toekomst van Lansingerland. Maar ook de stijl van financieel handelen bevalt ons niet. Een opsomming:

• Het college was een week later met de begroting en kwam een week of twee later pas met informatie over de septembercirculaire. Zo hadden de commissies minder tijd om goed voor te bereiden.
  • De intensiveringen van beleid waren nog niet opgenomen in de Kadernota 2022 en bovendien verzuimde het college om de raad mee te nemen hierin. Zo’n uitgave komt toch niet uit het niets opzetten? Wat zijn de vruchten en voordelen van deze investering na 2 tot 3 jaar?
  • Het college stapt van “scherp begroten” in 2018 over naar “realistisch begroten” in 2021. Maar extra uitgaven ramen zonder gedegen onderbouwing is wat ons betreft gewoon “lucht in de begroting creëren”, zodat het verkeerde besluit m.b.t. de voorgestelde bezuinigingen in de Kadernota in stand blijft. En er bovendien al een spaarpotje klaarstaat voor de volgende coalitie. Wij noemen dat over het graf heen regeren.
  • Wat wij ons tenslotte afvragen is waarom het college de financiële gevolgen van de onlangs verschenen Septembercirculaire van het Rijk niet acuut in de meerjarenbegroting wil verwerken. De Septembercirculaire geeft flink extra ruimte: €1 miljoen in 2021, €2.7 miljoen in 2022, €1.3 miljoen in 2023, €0.76 miljoen in 2024, €0.81 miljoen in 2025 en €0.85 miljoen in 2026. Deze extra baten kunnen door het college nu al direct in de meerjarenbegroting 2022-2025 worden verwerkt. Kwestie van aan de raad een aangepast versie sturen. Het college wil echter de gevolgen van de septembercirculaire in de begroting verwerken via de 1stebegrotingswijziging 2022-2025. Wat ons betreft komt deze tegelijk met de besluitvorming over de meerjarenbegroting begin november 2021, waardoor het geheel door ons toch nog direct op elkaar afgestemd kan worden.
  • Tot slot: Het college zoekt tamelijk geforceerd beschutting bij de onzekerheid over de toekomst van het gemeentefonds. Wat ons betreft is dit een gelegenheidsargument. Een nieuwe regering moet zich over de voorstellen gaan buigen. Voor 2023 is er zeker geen uitsluitsel. Dit akkefietje zal de landelijke bestuurlijke agenda nog wel een paar jaar bezighouden. Om hier nu al politiek op te gaan anticiperen, is een gelegenheidsargument dat bedoeld is om onze meerjarenbegroting er door de raad heen te sluizen en de PvdA-fractie van zich af te schudden. En daar zijn we niet van gediend.

Inmiddels is de PvdA-fractie deze strategie namelijk wel zat, zoals het college afgelopen juli bij de Kadernota al deed: reeds bekende informatie niet verwerken in de actuele financiële overzichten en keer op keer financiële risico’s groter afschilderen dan ze werkelijk zijn. Eigenlijk is dit een transparant college onwaardig, zo sloot Petra Verhoef haar verhaal af.

Raadsbreed verzet tegen collegevoorstellen

Ook bij alle andere fracties in de raad vielen de voorstellen van het college niet goed. Er was veel verzet tegen het plan om jaarlijks €1.5 miljoen extra te investeren in de gemeentelijke bedrijfsvoering. Ook voor de coalitiepartijen waren de collegeplannen volledig nieuw. Er was veel irritatie over de vraag waarom het college in de periode juli-oktober de raad niet geïnformeerd had over deze plannen. Wat ons tijdens dit debat opviel, was dat met name wethouder Simon Fortuyn, die de gemeentelijke ICT in zijn portefeuille heeft, zeer ongerust is over de kwaliteit van de gemeentelijke automatisering. Maar hij kon er op dit moment nog weinig over toelichten.

Na een lang debat besloot de raadscommissie op voorstel van de fractie van Leefbaar 3B om ter voorbereiding op het afsluitende raadsdebat op donderdag de koppen bij elkaar te steken en te proberen om een gezamenlijk amendement op te stellen met als inzet de door het college voorgestelde intensiveringen van €1.5 miljoen te schrappen en de bezuinigingen geheel of gedeeltelijk te schrappen. Onze fractie steunde dit voorstel en dat deden alle andere fracties ook. Het college zat er wat beteuterd bij.

Wat de PvdA-fractie betreft worden alle in de Kadernota vastgelegde bezuinigingen (€2.5 miljoen) geschrapt. Net als trouwens de al eerder opgelegde korting van €225.000 euro op de zogenaamde Beleidsaccenten. Van het rijk ontvangen wij voor 2022 ruim €6 miljoen extra aan bijdragen (Jeugdzorg en Septembercirculaire). Meer dan genoeg dus om alle bezuinigingen te schrappen. Het nieuw aantredende college moet een nieuwe meerjarenbegroting gaan maken op basis van een nieuw collegeprogramma en de prognoses over de voor 2023 te verachten inkomsten uit het Gemeentefonds. Bezien kan worden of er, in de aanloop naar een nieuw collegeprogramma, al het nodige kan worden gedaan aan het opheffen van de grootste knelpunten waar het college nu voor staat.

Aanstaande donderdagavond geeft de raad de definitieve klap op de (geamendeerde) begroting 2022. Wij komen dan ook nog met een paar moties. Te denken valt over een motie om 1000 huizen per jaar te gaan bouwen. In 2022 staan circa 417 woningen gepland voor oplevering waarvan 12 sociale en 47 starterswoningen. Uitgaande van nog ruim 10.000 te bouwen huizen (Wilderszijde, Bleizo-West, Bleiswijk) zou het met dit bouwtempo liefst 20 jaar duren voordat Lansingerland uitgebouwd is. Dit is gezien de woningnood onaanvaardbaar. Het tempo moet omhoog naar 1000 woningen per jaar. Dan zijn we rond 2032 uitgebouwd. We overwegen ook een motie in te dienen over de verbetering van de (niet digitale) dienstverlening aan kansarme inwoners. Het is voor de PvdA de vraag of de versterking van digitale dienstverlening écht zal voorzien in de behoefte van mensen die met een probleem zitten, niet zo vaardig zijn met ICT en meer gebaat zijn bij een echt mens achter het loket die je kunt bellen en spreken. De gemeentelijke aanpak is prima voor mensen die goed opgeleid zijn maar die hebben in de praktijk niet of nauwelijks met de gemeente te maken. Op 4 november gaan we verder in debat.

Langevaart in Bleiswijk

Dreigende lucht bij Langevaart

PVDA WIL 60-70% PROCENT SOCIALE EN BETAALBARE HUUR- EN KOOPWONINGEN OP BLEIZO WEST

In weekbericht 603 berichtten wij uitgebreid over het aan de raden van Lansingerland en Zoetermeer gepresenteerde ontwikkelscenario voor onze vierde kern Bleizo-West. Lees het op: WEEKBERICHT PVDA FRACTIE 2 T/M 8 OKT 2021 – PvdA Lansingerland  Afgelopen donderdagavond was het afrondende raadsdebat dat opgesierd werd met een CDA amendement en een reeks moties van vrijwel alle partijen in de raad. Onze fractie diende tijdens deze raadsvergadering een motie in waarin het college werd verzocht om bij de verdere uitwerking van het “Ontwikkelperspectief Bleizo-West” de noodzaak en haalbaarheid te onderzoeken van het verhogen van de geplande 50% sociale, betaalbare en bereikbare koop- en huurwoningen op Bleizo-West tot een percentage tussen de 60% en 70%. Het college werd tevens verzocht om de resultaten van dit onderzoek ter kennis te brengen van de raden van Zoetermeer en Lansingerland. Onze motie werd natuurlijk kortgesloten met onze PvdA- collega’s in de raad van Zoetermeer.

Onze motie werd samen met de fracties van WIJ Lansingerland, D66 en GroenLinks ingediend. De coalitiepartijen VVD, CDA, ChristenUnie en Leefbaar 3B stemden tegen. Zij vinden 50% sociale, betaalbare en bereikbare koop- en huurwoningen meer dan genoeg. Met name de CDA-fractie ziet helemaal niets in iets meer betaalbaarder bouwen voor kleinere huishoudens en jongeren. Die zien liever een ‘campus-achtige wijk voor de innovatieve sector’, waar naast studenten ook arbeidsmigranten kunnen wonen. Meer betaalbaar bouwen wordt door hen nog steeds als een stadse bedreiging voor het vermeende dorpsachtige karakter gezien. De man of vrouw die tegen een modaal inkomen overdag voor meer blauw en veiligheid op straat zorgt, kan na het politiewerk hier niet wonen. Net als onze leraren in het basisonderwijs, de mensen in de zorg, de bouwsector, de schoonmaak, de winkels en andere mensen met praktische beroepen. Een maatschappelijk schandaal pur sang, stelde Petra Verhoef tijdens dit debat.

Het ontwikkelperspectief Bleizo-West werd met de stemmen van de maar drie aanwezige CDA raadsleden tegen en de rest van de fracties (dus ook van de VVD fractie) voor met 25 stemmen voor en 3 stemmen tegen aangenomen. CDA wethouder-lijsttrekker Van den Beukel is gelukkig wél groot fan van dit Ontwikkelperspectief Bleizo-West. Wij stemden net als veel anderen in de raad tegen een door D66 en GroenLinks ingediende motie om uiterlijk het vierde kwartaal van 2021 aan te geven welke locatie of locaties het college geschikt acht om aan de opgave windenergie van 12 MW te voldoen. Wat ons betreft moet het al gaande zijnde overleg tussen provincie en Zoetermeer en Lansingerland ervoor zorgen dat er op Bleizo-West gebouwd kan gaan worden en er toch (op een andere plek en/of via andere energiesystemen) aan de opgave windenergie wordt voldaan. De motie was volgens ons dan ook overbodig.

Bouwen in westelijk deel van Westpolder

Westpolder West

Scholen in westelijk deel van Westpolder

WARM AFSCHEID VAN WETHOUDER ANKIE VAN TATENHOVE

Voor aanvang van de raadsvergadering van afgelopen donderdagavond nam Ankie van Tatenhove (ChristenUnie) afscheid als wethouder Gezondheid, Zorg & Welzijn, Jeugd & Onderwijs en Sport & Cultuur. Sinds 2014 was zij wethouder en in de pakweg zes jaren daarvoor raadslid in de ChristenUnie fractie. De gestaalde PvdA-kaders kennen Ankie al uit de tijd dat zij politiek verslaggeefster was voor De Heraut en het wel en wee van de gemeenteraad van Berkel en Rodenrijs versloeg. Voor onze PvdA was Marijke Bovens-Magré toen raadslid. Ankie’s opvolgster Titia Cnossen was toen wethouder.

Ons contact met Ankie van Tatenhove, eerst als raadslid en later als wethouder, was intensief. Ook al omdat de thema’s waar zij als bestuurder verantwoordelijk voor was ons dicht aan het hart liggen. Die contacten liepen niet altijd zonder slag of stoot, maar door de jaren heen is ons wel duidelijk geworden dat Ankie een warm hart heeft voor de inwoners waaraan haar portefeuilles raken. Zij spande zich op ons aandringen in om alle arme kindertjes in Lansingerland in beeld te krijgen. Of zij daarin is geslaagd is tot op heden onduidelijk maar de ondersteuning voor arme kinderen werd zeker ruimhartiger.

Wij herinneren ons de raadscommissiedebatten waarin de PvdA-fractie in 2016 de inmiddels legendarische Code Oranje uitriep omdat de eerste stappen bij de uitvoering van de decentralisaties naar ons oordeel niet goed liepen. Zij en haar toenmalige collega Jeroen Heuvelink (D66) die toen de Jeugdzorg in zijn portefeuille had, droegen tijdens het raadscommissiedebat hierover opvallende oranje kleding. Wat enigszins buiten de orde van een politieke vergadering was maar kennelijk niet opgemerkt werd door de toenmalige raadscommissievoorzitter Gerard Bovens. Het kan ook zijn dat hij het best wel een goede grap vond. Het werd overigens een prima debat dat voor goede oplossingen zorgde.

Voor ons was het hoogtepunt in haar wethouderschap de door de raad breed gedragen nota Kunst & Cultuur in Lansingerland. Kunst & Cultuur zijn het ondergeschoven politieke kindje in onze gemeente. Met de komst van drie Cultuurhuizen in de drie kernen, het schrappen van de bezuinigingen op het bibliotheekwerk en het voorzichtig stap voor stap werken aan een beter kunst & cultuurklimaat heeft zij, met voortdurende steun van de PvdA-fractie, beslist grote verdiensten gehad. Haar liefde voor vormgeving, architectuur en monumenten delen wij. Wij bedanken Ankie voor haar inzet en wensen haar veel succes bij haar nieuwe baan!

Paarden in de buurt van de skiheuvel

Tot slot: Onze zorg is vooral de Meerjarenbegroting op orde krijgen in de aankomende week. Maandagavond steken de woordvoerders de koppen bij elkaar voor een amendement. Het bestuur van de PvdA Lansingerland stelt op maandagavond het verkiezingsprogramma vast en bespreekt de voordracht van de kandidaten voor de nieuwe lijst. Op 24 november spreken de leden zich erover uit. Heb een goede week!

Feestelijk opening 3D-fietsbrug bij Berkelsdijkje

Loopbrug in Lage Bergsebos

Aanleg A16 bij de Rottte

Rotterdamse Zalmhaventoren gezien vanaf roeibaan Zevenhuizen